본 연구는 특수학교 도서관 운영 현황과 도서관 운영에 대한 담당교사의 인식을 이해하는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 특수학교에서 도서관 업무를 담당하고 있는 특수교사 6명을 연구 참여자로 하여 질적 면담을 수행하였다. 연구 결과, 첫째, 특수학교 도서관의 운영 현황으로, 도서관 운영시간, 도서관 이용 대상, 도서 선정 방법, 도서관 보조인력, 도서관의 대출ㆍ반납 방식, 도서관 운영 프로그램에 대해 제시하였다. 둘째, 특수학교 도서관 운영의 특징으로, 소수 학생들의 도서관 이용, 학교 관리자의 도서관에 대한 낮은 인식, 도서관 사용의 다른 용도, 도서관의 상근자 부재를 지적하였다. 마지막으로, 특수학교 도서관 운영 활성화 방안으로, 교사들의 수업지원, 도서관의 인력지원, 도서관의 환경개선 지원, 도서관 운영 연수지원을 제시하였다.
본 연구는 특수학교 도서관 운영 현황과 도서관 운영에 대한 담당교사의 인식을 이해하는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 특수학교에서 도서관 업무를 담당하고 있는 특수교사 6명을 연구 참여자로 하여 질적 면담을 수행하였다. 연구 결과, 첫째, 특수학교 도서관의 운영 현황으로, 도서관 운영시간, 도서관 이용 대상, 도서 선정 방법, 도서관 보조인력, 도서관의 대출ㆍ반납 방식, 도서관 운영 프로그램에 대해 제시하였다. 둘째, 특수학교 도서관 운영의 특징으로, 소수 학생들의 도서관 이용, 학교 관리자의 도서관에 대한 낮은 인식, 도서관 사용의 다른 용도, 도서관의 상근자 부재를 지적하였다. 마지막으로, 특수학교 도서관 운영 활성화 방안으로, 교사들의 수업지원, 도서관의 인력지원, 도서관의 환경개선 지원, 도서관 운영 연수지원을 제시하였다.
The purpose of the study was to understand the current status of the special school libraries and the perception of the teachers on the management of the libraries. The study included 6 special education teachers in charge of the school library, and they participated on the qualitative interviews. A...
The purpose of the study was to understand the current status of the special school libraries and the perception of the teachers on the management of the libraries. The study included 6 special education teachers in charge of the school library, and they participated on the qualitative interviews. As the results of the study, first, the findings were about the current management status of the library in special schools including the operating hours of the library, the users of the library, the ways to select books to be purchased, the assistants of the library, the ways to check out and to return books, and the library programs. Second, the findings were about the perception of the teachers regarding the management of the library including the small number of students using library, the perception of the administrator on the library, the library used as different purposes, too much workload due to the absence of assistants. Third, the teachers suggested the ways of improving the environment of the library, for example, the support for teaching classes, the support of the library personnel, the support for the change of the library environment, and the support of the in-service training for the library management.
The purpose of the study was to understand the current status of the special school libraries and the perception of the teachers on the management of the libraries. The study included 6 special education teachers in charge of the school library, and they participated on the qualitative interviews. As the results of the study, first, the findings were about the current management status of the library in special schools including the operating hours of the library, the users of the library, the ways to select books to be purchased, the assistants of the library, the ways to check out and to return books, and the library programs. Second, the findings were about the perception of the teachers regarding the management of the library including the small number of students using library, the perception of the administrator on the library, the library used as different purposes, too much workload due to the absence of assistants. Third, the teachers suggested the ways of improving the environment of the library, for example, the support for teaching classes, the support of the library personnel, the support for the change of the library environment, and the support of the in-service training for the library management.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.