이경림. 통합교육상황에서의 협력교수에 대한 국내 학술지 수록 연구 동향 분석. 『특수교육』, 2011, 제 10권, 제3호, 99-120. 통합교육의 실천적 방법으로 협력교수는 필요성과 중요성이 강조되고 있다. 우리나라 협력교수에 대한 연구의 동향을 분석하고자 1999년에서 최근까지 통합장면을 대상으로 이루어진 국내 학술지 논문 28편을 분석하였다. 협력교수를 적용하여 실천을 다룬 질적 연 구 10편과 조사연구 등 양적연구 12편, 초창기에 주로 이루어진 이론고찰의 6편이었다. 질적 연구는 협력교수의 과정을 알아보고, 조사연구는 변인간의 비교나 효과 및 영향을 파악하는 데 목적을 두었다. 유치원 이하 과정에서 11편이었으며, 초등학교는 11편이었고, 중등학교를 대상으로 이루어지지는 않았다. 논문들의 결론을 정리하면 사회적 및 학습적 효과가 대상 학생들에게 긍정적 영향을 미치며, 교사들은 협력교수에 대한 인식은 높으나 실행에서는 수동적이었다. 제언을 사회적 통합, 추후 연구, 행정적 지원, 교사연수, 실행의 지원으로 정리할 수 있었다. 결론적으로 협력교수에 대한 연구는 좀 더 장기적이면서, 일반학생을 포함하고, 여러 유형 등의 적용을 담은 종합적 연구가 이루어져서 현장을 지원할 수 있는 지원 모델의 개발 등이 이루어져야 할 것이다.
이경림. 통합교육상황에서의 협력교수에 대한 국내 학술지 수록 연구 동향 분석. 『특수교육』, 2011, 제 10권, 제3호, 99-120. 통합교육의 실천적 방법으로 협력교수는 필요성과 중요성이 강조되고 있다. 우리나라 협력교수에 대한 연구의 동향을 분석하고자 1999년에서 최근까지 통합장면을 대상으로 이루어진 국내 학술지 논문 28편을 분석하였다. 협력교수를 적용하여 실천을 다룬 질적 연 구 10편과 조사연구 등 양적연구 12편, 초창기에 주로 이루어진 이론고찰의 6편이었다. 질적 연구는 협력교수의 과정을 알아보고, 조사연구는 변인간의 비교나 효과 및 영향을 파악하는 데 목적을 두었다. 유치원 이하 과정에서 11편이었으며, 초등학교는 11편이었고, 중등학교를 대상으로 이루어지지는 않았다. 논문들의 결론을 정리하면 사회적 및 학습적 효과가 대상 학생들에게 긍정적 영향을 미치며, 교사들은 협력교수에 대한 인식은 높으나 실행에서는 수동적이었다. 제언을 사회적 통합, 추후 연구, 행정적 지원, 교사연수, 실행의 지원으로 정리할 수 있었다. 결론적으로 협력교수에 대한 연구는 좀 더 장기적이면서, 일반학생을 포함하고, 여러 유형 등의 적용을 담은 종합적 연구가 이루어져서 현장을 지원할 수 있는 지원 모델의 개발 등이 이루어져야 할 것이다.
The necessity and the importance of co-teaching as a practical method of inclusive education is stressed these days. In this situation, this study analyzes research trends of Korean co-teaching by reviewing 28 articles from 1999 to recent years that deal with inclusive education settings written in ...
The necessity and the importance of co-teaching as a practical method of inclusive education is stressed these days. In this situation, this study analyzes research trends of Korean co-teaching by reviewing 28 articles from 1999 to recent years that deal with inclusive education settings written in Korean academic journals. The 10 articles studied co-teaching applied practices, the 12 articles conducted survey research, and the 6 articles mostly in the initial stage had a theoretical consideration. This paper analyzed qualitative research to observe the process of co-teaching and survey research to compare variables and understand their effects. The 11 articles studied programs of kindergartens or under, the 11 articles studied elementary school, and none of the subject articles dealt with middle school. In brief, two results of these articles was that the social and academic effect had a positive impact on students and teachers had a high perception of co-teaching but they were passive in practices. Thus, this study provided suggestion in the aspect of social integration, follow-up study, administrative support, teachers inservice program, and implementing support. As a result, co-teaching study should be comprehensive one including non-disabled students and application of various types in long-term in order to develop a supporting model which can improve practices.
The necessity and the importance of co-teaching as a practical method of inclusive education is stressed these days. In this situation, this study analyzes research trends of Korean co-teaching by reviewing 28 articles from 1999 to recent years that deal with inclusive education settings written in Korean academic journals. The 10 articles studied co-teaching applied practices, the 12 articles conducted survey research, and the 6 articles mostly in the initial stage had a theoretical consideration. This paper analyzed qualitative research to observe the process of co-teaching and survey research to compare variables and understand their effects. The 11 articles studied programs of kindergartens or under, the 11 articles studied elementary school, and none of the subject articles dealt with middle school. In brief, two results of these articles was that the social and academic effect had a positive impact on students and teachers had a high perception of co-teaching but they were passive in practices. Thus, this study provided suggestion in the aspect of social integration, follow-up study, administrative support, teachers inservice program, and implementing support. As a result, co-teaching study should be comprehensive one including non-disabled students and application of various types in long-term in order to develop a supporting model which can improve practices.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.