본 연구는 유아의 어린이집 적응을 효율적으로 평가하는 도구를 개발하고 타당화함으로써 유아의 어린이집 적응 현황을 이해하고 조속한 어린이집 적응을 돕고자 하였다. 어린이집 적응과 관련된 선행연구와 문헌 고찰을 통하여 문항을 구성하고 보육전문가들을 통해 적절성을 검증 받았다. 만 3∼6세에 해당하는 427명의 유아에 대한 평가 자료를 분석하였다. 예비척도의 문항들이 적절한지를 확인하기 위하여 평균과 표준편차, χ², Cramer’s V, 각 문항과 전체 문항 간 상관, 각 문항 제거시의 Cronbach’s α를 산출하였다. 탐색적 요인분석을 실시한 결과, 의사소통, 친사회성, 생활습관, 안정감, 적극성 등 5개 요인에서 총 26개의 문항들로 이루어진 척도가 구성되었다. 공인타당도를 알아보기 위하여 Jewsuwan, Luster와 Kostelnik(1993)의 ‘Preschool Adjustment Questionnaire’와의 상관을 분석한 결과 유의한 정적상관이 나타났으며, Behar와 Stringfield(1974)의 ‘Preschool Behavior Questionnaire’와의 상관을 분석한 결과 유의한 부적 상관이 있었다. 또한, 척도의 신뢰성을 확인하기 위해 Cronbach’s α를 알아본 결과 전체문항에 대한 신뢰도 계수는 .94로 높게 나타났으며, 하위요인별로도 양호한 신뢰도 계수를 얻을 수 있었다. 이로써 본 연구를 통해 개발된 유아의 어린이집 적응 평가 척도는 타당하고 신뢰로운 도구임이 밝혀졌다.
본 연구는 유아의 어린이집 적응을 효율적으로 평가하는 도구를 개발하고 타당화함으로써 유아의 어린이집 적응 현황을 이해하고 조속한 어린이집 적응을 돕고자 하였다. 어린이집 적응과 관련된 선행연구와 문헌 고찰을 통하여 문항을 구성하고 보육전문가들을 통해 적절성을 검증 받았다. 만 3∼6세에 해당하는 427명의 유아에 대한 평가 자료를 분석하였다. 예비척도의 문항들이 적절한지를 확인하기 위하여 평균과 표준편차, χ², Cramer’s V, 각 문항과 전체 문항 간 상관, 각 문항 제거시의 Cronbach’s α를 산출하였다. 탐색적 요인분석을 실시한 결과, 의사소통, 친사회성, 생활습관, 안정감, 적극성 등 5개 요인에서 총 26개의 문항들로 이루어진 척도가 구성되었다. 공인타당도를 알아보기 위하여 Jewsuwan, Luster와 Kostelnik(1993)의 ‘Preschool Adjustment Questionnaire’와의 상관을 분석한 결과 유의한 정적상관이 나타났으며, Behar와 Stringfield(1974)의 ‘Preschool Behavior Questionnaire’와의 상관을 분석한 결과 유의한 부적 상관이 있었다. 또한, 척도의 신뢰성을 확인하기 위해 Cronbach’s α를 알아본 결과 전체문항에 대한 신뢰도 계수는 .94로 높게 나타났으며, 하위요인별로도 양호한 신뢰도 계수를 얻을 수 있었다. 이로써 본 연구를 통해 개발된 유아의 어린이집 적응 평가 척도는 타당하고 신뢰로운 도구임이 밝혀졌다.
The purpose of this study is to develop an appropriate scale for evaluating young children’s child-care center adjustment. Subjects were 427 young children from three to six years old. As a result of item analysis through means, χ², Cramer’s V, and correlation between each item and total items, in...
The purpose of this study is to develop an appropriate scale for evaluating young children’s child-care center adjustment. Subjects were 427 young children from three to six years old. As a result of item analysis through means, χ², Cramer’s V, and correlation between each item and total items, inappropriate items were deleted. The result of exploratory factor analysis showed that 26 items were classified with 5 factors: communication, pro-sociality, daily routine, a sense of security, and positivity. Concurrent validity from correlation analysis with Preschool Adjustment Questionnaire(Jewsuwan, Luster, and Kostelnik, 1993) was statistically significantly positive, and with Preschool Behavior Questionnaire(Behar and Stringfield, 1974) was statistically significantly negative. Reliability was verified by Cronbach’s α which was .94 for total items, and it was verified as appropriate for each factor. Therefore, the scale was proved to be valid and reliable.
The purpose of this study is to develop an appropriate scale for evaluating young children’s child-care center adjustment. Subjects were 427 young children from three to six years old. As a result of item analysis through means, χ², Cramer’s V, and correlation between each item and total items, inappropriate items were deleted. The result of exploratory factor analysis showed that 26 items were classified with 5 factors: communication, pro-sociality, daily routine, a sense of security, and positivity. Concurrent validity from correlation analysis with Preschool Adjustment Questionnaire(Jewsuwan, Luster, and Kostelnik, 1993) was statistically significantly positive, and with Preschool Behavior Questionnaire(Behar and Stringfield, 1974) was statistically significantly negative. Reliability was verified by Cronbach’s α which was .94 for total items, and it was verified as appropriate for each factor. Therefore, the scale was proved to be valid and reliable.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.