본 연구는 프로스포츠 팀이미지에 따른 기업이미지와 소비자행동에 관한 선행연구를 기초로 하여 연구모형을 설정하고 프로스포츠 관람객의 팀이미지에 따른 기업이미지가 구매자의 소비자행동에 미치는 영향을 알아보고 기업들의 마케팅 활동에 효과적인 전략 수립에 도움을 주는 데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 2010년 현재 프로야구, 프로축구, 프로농구 관람객 중 만 20세 이상자를 모집단으로 선정하였다. 무작위표본추출법(random sampling)을 사용하였으며, 총 287명의 설문지를 유효표본으로 하였다. 측정도구의 신뢰도 검사 결과 Cronbach’s α는 .932에서 .795사이에 위치함으로써 연구의 목적에 맞게 적절하게 나타났으며, 자료분석을 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법에 따라 다음과 같은 연구결과를 얻었다.
첫째, 팀이미지가 기업이미지에 미치는 영향에서 팀이미지의 고급성, 확실성, 흥미성이 기업이미지와 제품이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 팀이미지가 소비자행동에 미치는 영향에서 팀이미지의 고급성, 확실성, 흥미성이 구매의도와 소비자신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업이미지가 소비자행동에 미치는 영향에서 기업이미지의 기업이미지, 제품이미지가 구매의도와 소비자신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 종합하면, 팀이미지에 대한 긍정적 태도와 친밀감이라 할 수 있는 인지도나 충성도를 높이기 위하여 다양한 스포츠 이벤트 개최가 요구되며, 이러한 스포츠 이벤트 개최를 최근 비약적 발전을 거듭하고 있는 매스미디어를 통한 광고와 함께 전개된다면 매우 효과적이라 생각되어 진다. 또한 선수와 팀에 대한 소비자들의 호의적인 태도를 가질 수 있도록 하기 위하여 지역을 위한 사회봉사활동과 청소년지도 프로그램도 함께 전개될 경우 기업의 목표라할 수 있는 기업의 이미지의 창조 및 증가, 유지, 개선은 물론 판매증진, 지역사회와의 관계 개선도 이루어질 것이라 생각되어 진다.
본 연구는 프로스포츠 팀이미지에 따른 기업이미지와 소비자행동에 관한 선행연구를 기초로 하여 연구모형을 설정하고 프로스포츠 관람객의 팀이미지에 따른 기업이미지가 구매자의 소비자행동에 미치는 영향을 알아보고 기업들의 마케팅 활동에 효과적인 전략 수립에 도움을 주는 데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 2010년 현재 프로야구, 프로축구, 프로농구 관람객 중 만 20세 이상자를 모집단으로 선정하였다. 무작위표본추출법(random sampling)을 사용하였으며, 총 287명의 설문지를 유효표본으로 하였다. 측정도구의 신뢰도 검사 결과 Cronbach’s α는 .932에서 .795사이에 위치함으로써 연구의 목적에 맞게 적절하게 나타났으며, 자료분석을 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법에 따라 다음과 같은 연구결과를 얻었다.
첫째, 팀이미지가 기업이미지에 미치는 영향에서 팀이미지의 고급성, 확실성, 흥미성이 기업이미지와 제품이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 팀이미지가 소비자행동에 미치는 영향에서 팀이미지의 고급성, 확실성, 흥미성이 구매의도와 소비자신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업이미지가 소비자행동에 미치는 영향에서 기업이미지의 기업이미지, 제품이미지가 구매의도와 소비자신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 종합하면, 팀이미지에 대한 긍정적 태도와 친밀감이라 할 수 있는 인지도나 충성도를 높이기 위하여 다양한 스포츠 이벤트 개최가 요구되며, 이러한 스포츠 이벤트 개최를 최근 비약적 발전을 거듭하고 있는 매스미디어를 통한 광고와 함께 전개된다면 매우 효과적이라 생각되어 진다. 또한 선수와 팀에 대한 소비자들의 호의적인 태도를 가질 수 있도록 하기 위하여 지역을 위한 사회봉사활동과 청소년지도 프로그램도 함께 전개될 경우 기업의 목표라할 수 있는 기업의 이미지의 창조 및 증가, 유지, 개선은 물론 판매증진, 지역사회와의 관계 개선도 이루어질 것이라 생각되어 진다.
The objectives of this study are to contribute to the establishment of effective strategies for companies by understanding the effect of company images in accordance with the images of pro-sports teams on consumer behavior after setting up study models based on the previous studies on company imag...
The objectives of this study are to contribute to the establishment of effective strategies for companies by understanding the effect of company images in accordance with the images of pro-sports teams on consumer behavior after setting up study models based on the previous studies on company images in accordance with the images of pro-sports teams on consumer behavior. The subjects of the study were selected for older than 20 years old-current(2010) spectators of pro baseball, pro soccer and pro basketball. Using the random sampling, total 287 questionnaires were used as effective samples. In the result of credibility test for the measuring tool, Cronbach’s α was located between 0.932 and 0.795, which was suitable for the objective of the study. The multiple regression analysis was conducted for data analysis. In accordance with the study methods like above, the study results were received like below. First, in the effect of team images on company images, it was shown that advancement, certainty and interest of team images had effect on the images of company and product. Second, in the effect of team images on consumer behavior, it was shown that advancement, certainty and interest of team images had significant effect on purchase intention and consumer trust. Third, in the effect of company images on consumer behavior, it was shown that company & product images had significant effect on purchase intention and consumer trust. In conclusion, in order to improve awareness or loyalty which can be called as positive attitude and sense of closeness towards team images, it is required to hold various sport events. If such sport events are conducted with the advertisement through mass media that has recently shown rapid development, it is considered to be very effective. If social volunteering activities and youth training programs for local communities are conducted together in order to make consumers have favorable attitude to players and the teams, it will be helpful not only to create, increase, maintain and improve the company images that can be the goal of the company, but also to increase sales and improve the relation with local societies.
The objectives of this study are to contribute to the establishment of effective strategies for companies by understanding the effect of company images in accordance with the images of pro-sports teams on consumer behavior after setting up study models based on the previous studies on company images in accordance with the images of pro-sports teams on consumer behavior. The subjects of the study were selected for older than 20 years old-current(2010) spectators of pro baseball, pro soccer and pro basketball. Using the random sampling, total 287 questionnaires were used as effective samples. In the result of credibility test for the measuring tool, Cronbach’s α was located between 0.932 and 0.795, which was suitable for the objective of the study. The multiple regression analysis was conducted for data analysis. In accordance with the study methods like above, the study results were received like below. First, in the effect of team images on company images, it was shown that advancement, certainty and interest of team images had effect on the images of company and product. Second, in the effect of team images on consumer behavior, it was shown that advancement, certainty and interest of team images had significant effect on purchase intention and consumer trust. Third, in the effect of company images on consumer behavior, it was shown that company & product images had significant effect on purchase intention and consumer trust. In conclusion, in order to improve awareness or loyalty which can be called as positive attitude and sense of closeness towards team images, it is required to hold various sport events. If such sport events are conducted with the advertisement through mass media that has recently shown rapid development, it is considered to be very effective. If social volunteering activities and youth training programs for local communities are conducted together in order to make consumers have favorable attitude to players and the teams, it will be helpful not only to create, increase, maintain and improve the company images that can be the goal of the company, but also to increase sales and improve the relation with local societies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.