본 연구는 그 역할이 갈수록 증대되는 기업의 본질에 대해 개혁주의 인간론의 관점에서 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 개혁주의에서 인간의 하나님의 형상됨은 여러 재능과 지성, 감성 등을 포괄하는 광의의 형상과 원시 의로서 거룩함과 의로움 등을 나타내는 협의의 형상으로 구분된다. 죄는 이러한 형상가운데 협의의 의인 원시 의를 상실하게 했으며, 그 결과 인간은 광의의 하나님의 형상을 가졌지만 그것을 하나님께 반항적으로 사용하게 되었다.
둘째, 신고전학파의 인간론은 기본적으로 완전한 합리성과 완전한 도덕성을 전제로 하는 반면, 신제도학파의 인간론은 제한적 합리성과 제한적 도덕성을 전제로 한다. 이러한 가정의 차이는 기업이론에 대한 차이를 유발하는데, 신고전학파에게 있어서는 이는 생산함수로서의 기업으로, 신제도학파에게는 거래비용과 기회주의적 행동을 제어하는 기업으로 나타났다.
셋째, 개혁주의 인간론에 대한 경제학적 적용은 제한적 합리성과 도덕성으로 표현되며, 이는 완전성을 전제한 신고전학파의 생산함수로서의 기업을 부정한다. 또한, 신제도학파의 거래비용 대비 효율성 추구와 기회주의적 행동제어라는 관점의 존재이유에 대해서는 효율 추구 과정에서 이윤 추구로 변질될 가능성 등의 측면에서 한계를 지적한다.
넷째, 개혁주의의 기업은 인간의 제약에 기인한 효율성 추구와 함께 다양한 이해관계자와 자연에 대한 섬김과 돌봄을 추구한다.
본 연구는 그 역할이 갈수록 증대되는 기업의 본질에 대해 개혁주의 인간론의 관점에서 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 개혁주의에서 인간의 하나님의 형상됨은 여러 재능과 지성, 감성 등을 포괄하는 광의의 형상과 원시 의로서 거룩함과 의로움 등을 나타내는 협의의 형상으로 구분된다. 죄는 이러한 형상가운데 협의의 의인 원시 의를 상실하게 했으며, 그 결과 인간은 광의의 하나님의 형상을 가졌지만 그것을 하나님께 반항적으로 사용하게 되었다.
둘째, 신고전학파의 인간론은 기본적으로 완전한 합리성과 완전한 도덕성을 전제로 하는 반면, 신제도학파의 인간론은 제한적 합리성과 제한적 도덕성을 전제로 한다. 이러한 가정의 차이는 기업이론에 대한 차이를 유발하는데, 신고전학파에게 있어서는 이는 생산함수로서의 기업으로, 신제도학파에게는 거래비용과 기회주의적 행동을 제어하는 기업으로 나타났다.
셋째, 개혁주의 인간론에 대한 경제학적 적용은 제한적 합리성과 도덕성으로 표현되며, 이는 완전성을 전제한 신고전학파의 생산함수로서의 기업을 부정한다. 또한, 신제도학파의 거래비용 대비 효율성 추구와 기회주의적 행동제어라는 관점의 존재이유에 대해서는 효율 추구 과정에서 이윤 추구로 변질될 가능성 등의 측면에서 한계를 지적한다.
넷째, 개혁주의의 기업은 인간의 제약에 기인한 효율성 추구와 함께 다양한 이해관계자와 자연에 대한 섬김과 돌봄을 추구한다.
This study analyzes the human theory and the essence of the enterprise based on the reformational human understanding. The results are as follows. First, human in reformational theology is just the image of God. The image of God has two meanings. One is the broad image of God and the other is the...
This study analyzes the human theory and the essence of the enterprise based on the reformational human understanding. The results are as follows. First, human in reformational theology is just the image of God. The image of God has two meanings. One is the broad image of God and the other is the narrow image of God. After the fall, Human has forfeited the narrow image of God-original righteousness. But he still has the broad image of God including rationality. Second, neoclassical and new institutional economics hypothesize the perfect rationality and morality, and limited rationality and morality, individually. Based on these hypotheses, they suggest firm as production function and firm as tool to control opportunistic action and overcome the transaction costs, individually. Third, based on the reformational theology, human theory and firm theory of new institutional economics are more biblical than neoclassical economics" suggestion. Fourth, both neoclassical and new institutional economics pursue the profit maximization. But the objective of firm have to be pursuing the serving and caring to the various stakeholders including nature.
This study analyzes the human theory and the essence of the enterprise based on the reformational human understanding. The results are as follows. First, human in reformational theology is just the image of God. The image of God has two meanings. One is the broad image of God and the other is the narrow image of God. After the fall, Human has forfeited the narrow image of God-original righteousness. But he still has the broad image of God including rationality. Second, neoclassical and new institutional economics hypothesize the perfect rationality and morality, and limited rationality and morality, individually. Based on these hypotheses, they suggest firm as production function and firm as tool to control opportunistic action and overcome the transaction costs, individually. Third, based on the reformational theology, human theory and firm theory of new institutional economics are more biblical than neoclassical economics" suggestion. Fourth, both neoclassical and new institutional economics pursue the profit maximization. But the objective of firm have to be pursuing the serving and caring to the various stakeholders including nature.
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