우리나라는 결혼과 이주노동자의 증가로 다문화가정이 늘어나고 있으며, 학교에서 다문화교육에 대한 관심과 요구가 커져가고 있다. 한 민족의 문화를 총체적으로 반영하는 민속의상은 다문화에 대한 관심과 흥미를 유도하기 위한 좋은 주제로 민속의상을 활용한 다문화교육이 시도되고 있으나 현재까지 대상 국가가 제한적이고, 종이에 그림을 그리고 색칠하거나 소품제작 위주로 이루어져 보다 다양한 수업방법으로 접근할 필요가 있다.
본 연구는 실제 민속의상을 인형이나 자신이 직접 착용해 볼 수 있는 교육 프로그램 개발을 위하여 직사각형의 원단으로 간단한 봉제를 하거나 원단 그대로 둘러 입는 요의(腰衣), 권의(卷衣), 관두의(貫頭衣) 형태의 민속의상을 찾아 이를 활용한 다문화교육 프로그램을 개발하였다.
요의 형태의 의복은 인도네시아, 태국, 말레이시아, 미얀마, 캄보디아 등 동남아시아의 민속의상에서 주로 확인할 수 있었고, 권의는 인도와 중동의 민속의상에서, 관두의 형태는 멕시코와 페루 등 중남미 민속의상에서 찾을 수 있었다. 요의, 관두의, 권의 형태를 민속의상으로 포함하는 국가 중 현재 결혼이민자 수와 전체 인구수, 착장방법의 난이도를 고려하여 최종적으로 국가와 민속의 상을 선택하였다. 인도네시아의 사롱(sarong), 태국의 파 총크라벤(pha chongkraben), 인도의 사리(sari), 멕시코와 남미 지역의 판초(poncho)를 포함하여 다문화교육 프로그램을 개발하였다.
우리나라는 결혼과 이주노동자의 증가로 다문화가정이 늘어나고 있으며, 학교에서 다문화교육에 대한 관심과 요구가 커져가고 있다. 한 민족의 문화를 총체적으로 반영하는 민속의상은 다문화에 대한 관심과 흥미를 유도하기 위한 좋은 주제로 민속의상을 활용한 다문화교육이 시도되고 있으나 현재까지 대상 국가가 제한적이고, 종이에 그림을 그리고 색칠하거나 소품제작 위주로 이루어져 보다 다양한 수업방법으로 접근할 필요가 있다.
본 연구는 실제 민속의상을 인형이나 자신이 직접 착용해 볼 수 있는 교육 프로그램 개발을 위하여 직사각형의 원단으로 간단한 봉제를 하거나 원단 그대로 둘러 입는 요의(腰衣), 권의(卷衣), 관두의(貫頭衣) 형태의 민속의상을 찾아 이를 활용한 다문화교육 프로그램을 개발하였다.
요의 형태의 의복은 인도네시아, 태국, 말레이시아, 미얀마, 캄보디아 등 동남아시아의 민속의상에서 주로 확인할 수 있었고, 권의는 인도와 중동의 민속의상에서, 관두의 형태는 멕시코와 페루 등 중남미 민속의상에서 찾을 수 있었다. 요의, 관두의, 권의 형태를 민속의상으로 포함하는 국가 중 현재 결혼이민자 수와 전체 인구수, 착장방법의 난이도를 고려하여 최종적으로 국가와 민속의 상을 선택하였다. 인도네시아의 사롱(sarong), 태국의 파 총크라벤(pha chongkraben), 인도의 사리(sari), 멕시코와 남미 지역의 판초(poncho)를 포함하여 다문화교육 프로그램을 개발하였다.
As the number of foreign immigrants arriving in Korea has increased, so has the number of immigrant children being raised in Korea. In order to help students understand these children with diverse ethnic backgrounds, there is a growing need for multicultural education. The purpose of this study w...
As the number of foreign immigrants arriving in Korea has increased, so has the number of immigrant children being raised in Korea. In order to help students understand these children with diverse ethnic backgrounds, there is a growing need for multicultural education. The purpose of this study was to examine the world folk costumes found in books regarding world or Asian folk costumes and to develop a multicultural education program for the clothing and textiles area of the practical arts. This study employed content analysis methods to categorize and classify the costumes featured in the textbooks. Folk costumes were classified according to their shape, construction, and method of wearing. Because the cutting and sewing processes for making clothing is difficult for elementary school students to understand, easily wearable garments with simple shapes (e.g. loincloths, draped garments, and ponchos) were selected for the classification guidelines. Based on these results, a multicultural education program employing an Indonesian costume, Thai costume, Indian costume, and Mexican costume is suggested.
As the number of foreign immigrants arriving in Korea has increased, so has the number of immigrant children being raised in Korea. In order to help students understand these children with diverse ethnic backgrounds, there is a growing need for multicultural education. The purpose of this study was to examine the world folk costumes found in books regarding world or Asian folk costumes and to develop a multicultural education program for the clothing and textiles area of the practical arts. This study employed content analysis methods to categorize and classify the costumes featured in the textbooks. Folk costumes were classified according to their shape, construction, and method of wearing. Because the cutting and sewing processes for making clothing is difficult for elementary school students to understand, easily wearable garments with simple shapes (e.g. loincloths, draped garments, and ponchos) were selected for the classification guidelines. Based on these results, a multicultural education program employing an Indonesian costume, Thai costume, Indian costume, and Mexican costume is suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.