본 연구는 초등학생 읽기부진아동의 문식성 예언변인을 알아보고자 광주광역시 A, B 초등학교 3, 4학년 학생 122명을 대상으로 연구하였으며, 이 중 단어읽기, 받아쓰기, 단어읽기속도 3영역에서 -1.5SD 이하의 기준으로 2영역 이상 해당되면 읽기부진, 1영역만 해당되면 읽기보통, 하나도 해당되지 않으면 읽기우수 아동으로 정의하였다. 문식성과 음운인식, 시지각, 명명속도, 형태소 인식, 어휘력과의 차이 및 상관관계, 회귀분석을 통한 예언변인을 알아보았다. 첫째, 읽기부진아동은 문식성, 음운인식, 명명속도, 형태소 인식, 어휘력에서 낮은 수행능력을 보였다. 그러나 시지각 변인은 집단 간 차이가 없었다. 둘째, 읽기부진아동의 문식성 상관변인은 음운인식, 시지각, 명명속도, 형태소 인식이다. 그러나 시지각의 시각변별과 시공간관계, 음운인식의 음절탈락 변인은 읽기부진아동의 문식성과 유의미한 상관이 없었다. 셋째, 읽기부진아동의 문식성 예언변인은 음운인식과 명명속도이었다. 단어읽기 예언변인은 숫자명명속도이고, 받아쓰기 예언변인은 음운인식의 끝음소탈락이었다. 그러나 읽기속도 예언변인은 나타나지 않았다.
본 연구는 초등학생 읽기부진아동의 문식성 예언변인을 알아보고자 광주광역시 A, B 초등학교 3, 4학년 학생 122명을 대상으로 연구하였으며, 이 중 단어읽기, 받아쓰기, 단어읽기속도 3영역에서 -1.5SD 이하의 기준으로 2영역 이상 해당되면 읽기부진, 1영역만 해당되면 읽기보통, 하나도 해당되지 않으면 읽기우수 아동으로 정의하였다. 문식성과 음운인식, 시지각, 명명속도, 형태소 인식, 어휘력과의 차이 및 상관관계, 회귀분석을 통한 예언변인을 알아보았다. 첫째, 읽기부진아동은 문식성, 음운인식, 명명속도, 형태소 인식, 어휘력에서 낮은 수행능력을 보였다. 그러나 시지각 변인은 집단 간 차이가 없었다. 둘째, 읽기부진아동의 문식성 상관변인은 음운인식, 시지각, 명명속도, 형태소 인식이다. 그러나 시지각의 시각변별과 시공간관계, 음운인식의 음절탈락 변인은 읽기부진아동의 문식성과 유의미한 상관이 없었다. 셋째, 읽기부진아동의 문식성 예언변인은 음운인식과 명명속도이었다. 단어읽기 예언변인은 숫자명명속도이고, 받아쓰기 예언변인은 음운인식의 끝음소탈락이었다. 그러나 읽기속도 예언변인은 나타나지 않았다.
The purpose of this study is to analyse the literacy of underachievers in elementary schools. The study was focused on the relationship between literacy, phonological awareness, visual perception, naming speed, morphological awareness and predictor variables of these students. The results were ana...
The purpose of this study is to analyse the literacy of underachievers in elementary schools. The study was focused on the relationship between literacy, phonological awareness, visual perception, naming speed, morphological awareness and predictor variables of these students. The results were analysed by descriptive statistics, F tests, correlation analysis and regression analysis. First of all, it has been found that reading underachievers showed lower ability in literacy, phonological awareness, naming speed, morphological awareness and vocabulary compared to average and high achievers. Secondarily, the study proved that the predictor variables of literacy for reading underachievers were phonological awareness, visual perception, naming speed, and morphological awareness. Thirdly, the predictor variables for literacy of reading underachievers were phoneme awareness, number naming speed, object naming speed.
The purpose of this study is to analyse the literacy of underachievers in elementary schools. The study was focused on the relationship between literacy, phonological awareness, visual perception, naming speed, morphological awareness and predictor variables of these students. The results were analysed by descriptive statistics, F tests, correlation analysis and regression analysis. First of all, it has been found that reading underachievers showed lower ability in literacy, phonological awareness, naming speed, morphological awareness and vocabulary compared to average and high achievers. Secondarily, the study proved that the predictor variables of literacy for reading underachievers were phonological awareness, visual perception, naming speed, and morphological awareness. Thirdly, the predictor variables for literacy of reading underachievers were phoneme awareness, number naming speed, object naming speed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.