이 연구의 주된 목적은 심리생리학적 지표 중 하나인 안구추적 측정에 대해 설명하는 것이다. 안구추적방법은 수용자의 주의를 측정하는 일반적인 방법인 재인과 회상에 대한 대안적인 방법으로서 사용되는 심리생리학적(psychophysiological) 지표이다. 주의를 간접적으로 측정하는 기억의 지표 재인과 회상과 비교할 때, 안구추적 방법은 직접적으로 주의를 측정할 수 있는 지표이며, 주의투여 과정 전체를 세밀하게 관찰할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이렇게 유용한 안구추적 방법이 활성화되기 위해서는 우선 이 방법에 대한 이해가 선행되어야 하고, 그 이해를 위해서는 이 측정 방법을 활용한 연구들을 살펴보는 것이 가장 효과적일 것이다. 이 연구에서는 우선 안구추적 방법의 기본적인 원리를 설명하고, 안구추적을 활용한 국내와 미국의 저널에 수록된 연구를 조사하고자 한다. 다른 심리생리학적 방법과 비교할 때, 안구추적 방법은 비교적 단순하고 그 결과의 해석이 용이하므로 광고 분야에서 활용될 수 있는 가능성을 가지고 있다. 이 연구의 결과를 토대로 심리생리학적 지표인 안구추적 방법에 대한 이해와 동시에 다양한 분야의 연구에서 이 방법이 활용되길 기대한다.
이 연구의 주된 목적은 심리생리학적 지표 중 하나인 안구추적 측정에 대해 설명하는 것이다. 안구추적방법은 수용자의 주의를 측정하는 일반적인 방법인 재인과 회상에 대한 대안적인 방법으로서 사용되는 심리생리학적(psychophysiological) 지표이다. 주의를 간접적으로 측정하는 기억의 지표 재인과 회상과 비교할 때, 안구추적 방법은 직접적으로 주의를 측정할 수 있는 지표이며, 주의투여 과정 전체를 세밀하게 관찰할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이렇게 유용한 안구추적 방법이 활성화되기 위해서는 우선 이 방법에 대한 이해가 선행되어야 하고, 그 이해를 위해서는 이 측정 방법을 활용한 연구들을 살펴보는 것이 가장 효과적일 것이다. 이 연구에서는 우선 안구추적 방법의 기본적인 원리를 설명하고, 안구추적을 활용한 국내와 미국의 저널에 수록된 연구를 조사하고자 한다. 다른 심리생리학적 방법과 비교할 때, 안구추적 방법은 비교적 단순하고 그 결과의 해석이 용이하므로 광고 분야에서 활용될 수 있는 가능성을 가지고 있다. 이 연구의 결과를 토대로 심리생리학적 지표인 안구추적 방법에 대한 이해와 동시에 다양한 분야의 연구에서 이 방법이 활용되길 기대한다.
The purpose of this study is to explain the eye-tracking method, one of psycho-physiolocal methods. This is the possible alternative method to recognition and recall in measuring consumers’ attention. Compared to recognition and recall, memory measurement, eye-tracking is direct measurement of att...
The purpose of this study is to explain the eye-tracking method, one of psycho-physiolocal methods. This is the possible alternative method to recognition and recall in measuring consumers’ attention. Compared to recognition and recall, memory measurement, eye-tracking is direct measurement of attention, and it could explain the entire process of attention instead of the results. To facilitate the use of eye-tracking, understanding this method should proceed. To help this understanding, this study explains the basic principles of this method and reviews eye-racking research studies in Korea and the USA. To summarize the practical applications from this study, first, we need to make more friendly environment for using eye-tracking. Also, the eye-tracking method is more efficient in measuring attention compared to the memory measurement, recognition and recall. However, before using this method, the credibility and reliability should be evaluated and the usefulness or effectiveness of this method should be discussed more. At the same time, researchers need to diversify their subjects and research them with this method. Lastly, if we consider the characteristics of new media such as tablet PCs and smart phones, we can assume that attention will become more important, and the eye-tracking method could be more useful now and in the future. The explanation of an eye-tracking method with reviewing studies in Korea and the USA proved the usefulness of this method. Advertising researchers need to pay more attention to this new method of measuring attention.
The purpose of this study is to explain the eye-tracking method, one of psycho-physiolocal methods. This is the possible alternative method to recognition and recall in measuring consumers’ attention. Compared to recognition and recall, memory measurement, eye-tracking is direct measurement of attention, and it could explain the entire process of attention instead of the results. To facilitate the use of eye-tracking, understanding this method should proceed. To help this understanding, this study explains the basic principles of this method and reviews eye-racking research studies in Korea and the USA. To summarize the practical applications from this study, first, we need to make more friendly environment for using eye-tracking. Also, the eye-tracking method is more efficient in measuring attention compared to the memory measurement, recognition and recall. However, before using this method, the credibility and reliability should be evaluated and the usefulness or effectiveness of this method should be discussed more. At the same time, researchers need to diversify their subjects and research them with this method. Lastly, if we consider the characteristics of new media such as tablet PCs and smart phones, we can assume that attention will become more important, and the eye-tracking method could be more useful now and in the future. The explanation of an eye-tracking method with reviewing studies in Korea and the USA proved the usefulness of this method. Advertising researchers need to pay more attention to this new method of measuring attention.
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