리더십 교육과 전이에 관한 문헌 연구 - 의사 대상 리더십 교육을 중심으로 Scanning the Articles on the Transfer Factors of Leadership training : Focused on Leadership Training for Physicians
본 연구는 종합 병원이나 대학 병원에 종사하는 의사들에게 필요한 대인관계와 관련된 리더십 교육훈련의 효율적 실행 방안을 모색하기 위한 기초연구로서 관련된 국내외 문헌을 탐색 정리하고, 향 후 연구 방향을 설정하는 것을 그 목적으로 하였다. 이를 위해 첫 단계에서는 학습 전이 모델의 과거와 현재 그리고 미래를 요약하였으며, 두 번째 단계에서는 일반 조직의 리더십 교육훈련과 관련된 기존의 문헌연구와 사례 연구 그리고 실증연구 문헌들을 차례로 탐색하여 학습 전이 요인들을 추출하여 정리하였다. 그리고 세 번째 단계에서는 이 논문의 초점인 의사들을 대상으로 한 리더십 개발에 대한 연구 문헌들에 대해 같은 방식으로 정리하였다. 그 중에서도 특히 관련 실증 연구들은 Baldwin과 Ford(1988)의 정리 방식을 참고하여 특히 2000년 이후에 발표된 중요 논문들의 연구모델과 변수의 조작적 정의들을 일목요연하게 도표화함으로써 향 후 관련 연구에 손쉽게 참고할 수 있도록 하였다. 최종적으로는 의사 리더십 교육훈련에 대한 전이 모델의 초안을 제시하였으며, 주요 시사점들을 정리하였다.
문헌 연구를 통해 향 후 규명해야 할 의사들을 위한 리더십 교육훈련에 대한 시사점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 의사들을 대상으로 한 리더십 교육은 병원 경영 성과에 정의 상관관계를 갖는다. 이는 일반 조직의 관리자들의 경우와 차이가 없다. 둘째, 현재 우리나라에서 의사들에게 제공되는 리더십 교육훈련의 양(量)은 일반 조직의 관리자들의 경우와 비교하여 의미 있는 차이가 있다. 셋째, 의사들을 대상으로 한 리더십 교육의 경우, 일반 조직의 관리자들의 경우와 비교하여 가장 큰 차이는 교육훈련의 장기적이고 반복적인 실행에 관한 것이다. 넷째, 의사들의 리더십 교육훈련에 대한 동기부여를 강화하는 요인은 일반 조직 관리자들의 동기부여 요인과 다르다. 다섯째, 네 번째 시사점에서 지적하는 그 차이가 무엇인지에 대해서는 아직 선행 연구가 거의 없기 때문에 시급한 연구가 요구된다.
본 연구는 종합 병원이나 대학 병원에 종사하는 의사들에게 필요한 대인관계와 관련된 리더십 교육훈련의 효율적 실행 방안을 모색하기 위한 기초연구로서 관련된 국내외 문헌을 탐색 정리하고, 향 후 연구 방향을 설정하는 것을 그 목적으로 하였다. 이를 위해 첫 단계에서는 학습 전이 모델의 과거와 현재 그리고 미래를 요약하였으며, 두 번째 단계에서는 일반 조직의 리더십 교육훈련과 관련된 기존의 문헌연구와 사례 연구 그리고 실증연구 문헌들을 차례로 탐색하여 학습 전이 요인들을 추출하여 정리하였다. 그리고 세 번째 단계에서는 이 논문의 초점인 의사들을 대상으로 한 리더십 개발에 대한 연구 문헌들에 대해 같은 방식으로 정리하였다. 그 중에서도 특히 관련 실증 연구들은 Baldwin과 Ford(1988)의 정리 방식을 참고하여 특히 2000년 이후에 발표된 중요 논문들의 연구모델과 변수의 조작적 정의들을 일목요연하게 도표화함으로써 향 후 관련 연구에 손쉽게 참고할 수 있도록 하였다. 최종적으로는 의사 리더십 교육훈련에 대한 전이 모델의 초안을 제시하였으며, 주요 시사점들을 정리하였다.
문헌 연구를 통해 향 후 규명해야 할 의사들을 위한 리더십 교육훈련에 대한 시사점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 의사들을 대상으로 한 리더십 교육은 병원 경영 성과에 정의 상관관계를 갖는다. 이는 일반 조직의 관리자들의 경우와 차이가 없다. 둘째, 현재 우리나라에서 의사들에게 제공되는 리더십 교육훈련의 양(量)은 일반 조직의 관리자들의 경우와 비교하여 의미 있는 차이가 있다. 셋째, 의사들을 대상으로 한 리더십 교육의 경우, 일반 조직의 관리자들의 경우와 비교하여 가장 큰 차이는 교육훈련의 장기적이고 반복적인 실행에 관한 것이다. 넷째, 의사들의 리더십 교육훈련에 대한 동기부여를 강화하는 요인은 일반 조직 관리자들의 동기부여 요인과 다르다. 다섯째, 네 번째 시사점에서 지적하는 그 차이가 무엇인지에 대해서는 아직 선행 연구가 거의 없기 때문에 시급한 연구가 요구된다.
This paper is a preliminary study about leadership training transfer factors for physicians working in large scale hospitals. So this paper is done by scanning and reviewing the existing research papers selected by the key words such as training transfer, leadership development, physician leadersh...
This paper is a preliminary study about leadership training transfer factors for physicians working in large scale hospitals. So this paper is done by scanning and reviewing the existing research papers selected by the key words such as training transfer, leadership development, physician leadership. The purpose of this study is to evaluate the status of existing research on physician leadership training and setup some propositions for the future research. To fulfill this purpose, the study had been performed by 3 steps. First, we summarized the learning transfer models by the frame of past, present and the future. Second, we extracted transfer factors from the some meaningful articles related to general organizations’ leadership training programs. Last, we extracted transfer factors from the some meaningful articles related to hospitals and medical schools’ leadership training programs. Through this 3-step scanning method, we summarized learning transfer factors for the leadership training programs and also setup some study proposals for the future research of physician leadership training. Here are the summary of major findings; first, we proposed a revised learning transfer model for the physician leadership training. Second, the most significant different factors between the physicians and the other professionals regarding the leadership training transfer seems to be about the training program’s deployment format. In the hospitals, leadership training programs usually adopted long-term and repetition format for success. Lastly, the difference factors (as well as the similar factors) between the physicians and the other professionals regarding the leadership training transfer and the effectiveness also should be studied more in the future.
This paper is a preliminary study about leadership training transfer factors for physicians working in large scale hospitals. So this paper is done by scanning and reviewing the existing research papers selected by the key words such as training transfer, leadership development, physician leadership. The purpose of this study is to evaluate the status of existing research on physician leadership training and setup some propositions for the future research. To fulfill this purpose, the study had been performed by 3 steps. First, we summarized the learning transfer models by the frame of past, present and the future. Second, we extracted transfer factors from the some meaningful articles related to general organizations’ leadership training programs. Last, we extracted transfer factors from the some meaningful articles related to hospitals and medical schools’ leadership training programs. Through this 3-step scanning method, we summarized learning transfer factors for the leadership training programs and also setup some study proposals for the future research of physician leadership training. Here are the summary of major findings; first, we proposed a revised learning transfer model for the physician leadership training. Second, the most significant different factors between the physicians and the other professionals regarding the leadership training transfer seems to be about the training program’s deployment format. In the hospitals, leadership training programs usually adopted long-term and repetition format for success. Lastly, the difference factors (as well as the similar factors) between the physicians and the other professionals regarding the leadership training transfer and the effectiveness also should be studied more in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.