스토리필링(StoryFeeling)을 적용한 과학-디자인 융합교육프로그램 모형개발 Development of the Model for the Science-Design Convergence Education Program through the Application of Storyfeeling원문보기
현대사회는 지식융합의 시대로서 학문과 학문, 학문과 생활 등을 연결시켜 복잡한 사회현상들을 상상력과 창의력으로 해결할 수 있도록 인재를 교육시켜야 한다는 인식이 확장되고 있다. 이미 우리나라에서도 많은 연구를 통해 교과서 중심의 획일적이고 주입식 교육에서 벗어나 창의성과 인성을 높일 수 있는 다양한 교육들이 대두되고 있지만, 창의력과 의사소통능력, 문제해결능력, 인성이 풍부한 미래형 인재 양성에 적합한 교육모형에 관한 연구는 미비한 실정이다. 본 논문은 이러한 배경으로 학생들이 감성과 이성의 융복합 사고 함양을 위해 감성적 스토리텔링인 스토리필링(storyfeeling)을 적용하여, 초등학생을 대상으로 한 ‘사이언스디자인스쿨’이라는 과학과 디자인의 융합교육프로그램 모형을 개발하는데 있다. 본 논문에서 사용한 스토리필링(storyfeeling)은 청자의 오감각 요소를 활용하여 충분히 스토리를 느끼는 체험을 공유하면서 하나의 공동스토리를 만들어가는 과정을 의미하며, 이러한 스토리필링(storyfeeling)을 통해 지식의 재생산, 지속적인 교육의 효과가 가능하기 때문에 디자인과 과학, 감성과 이성이 융합되는 새로운 형태의 교육프로그램 모형에 활용한다면 교사들은 체계적인 교육커리큘럼을 구현할 수 있고, 학생들은 융합적, 디자인적 사고를 통한 창의력의 향상을 기대 할 수 있을 것이다.
현대사회는 지식융합의 시대로서 학문과 학문, 학문과 생활 등을 연결시켜 복잡한 사회현상들을 상상력과 창의력으로 해결할 수 있도록 인재를 교육시켜야 한다는 인식이 확장되고 있다. 이미 우리나라에서도 많은 연구를 통해 교과서 중심의 획일적이고 주입식 교육에서 벗어나 창의성과 인성을 높일 수 있는 다양한 교육들이 대두되고 있지만, 창의력과 의사소통능력, 문제해결능력, 인성이 풍부한 미래형 인재 양성에 적합한 교육모형에 관한 연구는 미비한 실정이다. 본 논문은 이러한 배경으로 학생들이 감성과 이성의 융복합 사고 함양을 위해 감성적 스토리텔링인 스토리필링(storyfeeling)을 적용하여, 초등학생을 대상으로 한 ‘사이언스디자인스쿨’이라는 과학과 디자인의 융합교육프로그램 모형을 개발하는데 있다. 본 논문에서 사용한 스토리필링(storyfeeling)은 청자의 오감각 요소를 활용하여 충분히 스토리를 느끼는 체험을 공유하면서 하나의 공동스토리를 만들어가는 과정을 의미하며, 이러한 스토리필링(storyfeeling)을 통해 지식의 재생산, 지속적인 교육의 효과가 가능하기 때문에 디자인과 과학, 감성과 이성이 융합되는 새로운 형태의 교육프로그램 모형에 활용한다면 교사들은 체계적인 교육커리큘럼을 구현할 수 있고, 학생들은 융합적, 디자인적 사고를 통한 창의력의 향상을 기대 할 수 있을 것이다.
Considering the fact that the modern society can be regarded as the era of knowledge Convergence, it is widely recognized that it is necessary to train competent people to be able to handle all the complicated social phenomena with their imagination and creativity by connecting different academic ...
Considering the fact that the modern society can be regarded as the era of knowledge Convergence, it is widely recognized that it is necessary to train competent people to be able to handle all the complicated social phenomena with their imagination and creativity by connecting different academic fields or academic fields with their daily life. In Korea, various kinds of education, which are believed to increase one"s level of creativity or personality beyond the standardized and cramming kind of education based on textbooks, have been already suggested through a number of researches. However, there seem to be not many researches carried out in regard to the educational model which is suitable for upbringing competent people for the future based on high levels of creativity, communication ability, problem-solving capability and personality. Considering such a background, this research focuses on the development of the model for the science-based design Convergence educational program which is referred as "Science Design School" targeting elementary-school students. For the development of fused and combined ways of thinking for students" emotions and rationality, the emotional storytelling method of storyfeeling was applied. Throughout this research, storyfeeling represents the process of establishing one common story based on the utilization of the listener"s five senses and sharing of experiences for fully feeling the essences of stories. Through such a process of storyfeeling, it is possible to provide such effects as the reproduction of knowledge and the application of constant education. Therefore, if such a process is utilized to develop the model for a new kind of educational program based on the Convergence of design, science, emotions and rationality, teachers will be able to materialize systematic educational curriculums.
Considering the fact that the modern society can be regarded as the era of knowledge Convergence, it is widely recognized that it is necessary to train competent people to be able to handle all the complicated social phenomena with their imagination and creativity by connecting different academic fields or academic fields with their daily life. In Korea, various kinds of education, which are believed to increase one"s level of creativity or personality beyond the standardized and cramming kind of education based on textbooks, have been already suggested through a number of researches. However, there seem to be not many researches carried out in regard to the educational model which is suitable for upbringing competent people for the future based on high levels of creativity, communication ability, problem-solving capability and personality. Considering such a background, this research focuses on the development of the model for the science-based design Convergence educational program which is referred as "Science Design School" targeting elementary-school students. For the development of fused and combined ways of thinking for students" emotions and rationality, the emotional storytelling method of storyfeeling was applied. Throughout this research, storyfeeling represents the process of establishing one common story based on the utilization of the listener"s five senses and sharing of experiences for fully feeling the essences of stories. Through such a process of storyfeeling, it is possible to provide such effects as the reproduction of knowledge and the application of constant education. Therefore, if such a process is utilized to develop the model for a new kind of educational program based on the Convergence of design, science, emotions and rationality, teachers will be able to materialize systematic educational curriculums.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.