보고서 정보
주관연구기관 |
사)녹색소비자연대전국협의회 |
연구책임자 |
조윤미
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참여연구자 |
은지현
,
정귀윤
,
노경덕
,
김세진
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2005-11 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
한국과학기술정보연구원 Korea Institute of Science and Technology Information |
등록번호 |
TRKO200600001661 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
유기식품.유기가공식품.소비자인식.organic food.organically processed food.consumer recognition.
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초록
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본 조사는 유기식품에 대한 소비자의 인식도 조사를 통하여 소비자의 의견 수렴을 통한 효율적이며 합리적인 유기식품 인증제도가 도입되도록 안을 마련하는데 활용되는 기초 자료를 구성하고자 수행되었다. 본 연구의 조사내용은 크게 두가지로 이루어졌다. 첫째 유기식품 및 유기가공식품에 대한 소비자의 인식도 조사로 생협과 유기농전문점 등을 대상으로 유기농산물을 정기적으로 이용하는 소비자와 일반소비자의 인식정도를 비교하고자하였다. 세부적으로는 보면, (1) 유기식품과 일반식품의 품질, 안전성 및 가격 소비자인식도 (2) 유기 가공식품 선택시 우선
본 조사는 유기식품에 대한 소비자의 인식도 조사를 통하여 소비자의 의견 수렴을 통한 효율적이며 합리적인 유기식품 인증제도가 도입되도록 안을 마련하는데 활용되는 기초 자료를 구성하고자 수행되었다. 본 연구의 조사내용은 크게 두가지로 이루어졌다. 첫째 유기식품 및 유기가공식품에 대한 소비자의 인식도 조사로 생협과 유기농전문점 등을 대상으로 유기농산물을 정기적으로 이용하는 소비자와 일반소비자의 인식정도를 비교하고자하였다. 세부적으로는 보면, (1) 유기식품과 일반식품의 품질, 안전성 및 가격 소비자인식도 (2) 유기 가공식품 선택시 우선 고려하는 사항에 대한 선호도 (3) 유기가공식품 구매에 따른 소비자 만족도 (4) 유기식품 인증제도 도입시 고려할 소비자의 요구사항 조사이다. 둘째, 판매자 조사가 실시되었는데 구체적인 내용은 유기식품 및 유기가공식품의 인증 및 표시실태에 대한 조사를 통해 오인 가능성이 높은 표시내용 및 방법의 문제를 파악하고 이들 정보가 소비자선택에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 조사대상은 대형유통매장에서 판매되는 유기농산물 및 유기가공식품을 대상으로 하여, 유기(가공)식품 인증 및 표시실태 조사 및 유기식품 광고내용 모니터를 실시하였다.
구체적으로 조사결과를 살펴보면, 유기농산물 구매는, 여성의 경우, 소득수준이 높을수록 나이가 많을수록 아파트 거주민일수록 회원인 경우가 많게 나타났다. 구매 빈도는 일주일에 $1{\sim}24$회를 이용하는 경우가 전체 응답자의 73.8%를 차지했다. 생협과 유기농매장의 이탈사유를 비교한 결과 생협의 경우 비용문제(20.7%)와 친환경제품에 대한 신뢰도(21.1%)가 언급되었고 유기농매장의 이탈사유로는 비용문제(32.9%)가 보다 더 높은 비중을 차지하고 있다. 친환경 농산물 표시제도에 대한 사항 중 아예 어떤 것인지 모르거나(20.2%), 표시모양은 알지만 의미는 잘 모르는 경우가 58.4%에 해당하는 952명이 응답하였다. 표시가 필요한 내용으로 원료의 친환경농산물 기준을 표시하길 바라는 경우가 1 순위로 6.35(7점척도)로 나타났고, 유기농 원료 사용총량과 원료별 유기농 원료 사용량, 유전자변형 농산물 사용여부 표시, 인증마크, 인증기관 등이 모두 7점 척도에 6점이상으로 매우 높은 필요성을 보이고 있다. 표시사항의 중요도에 대해서 유효기간이 가장 높은 점수인 5.37(6점만점)으로 나타났다. 결론적으로 전체적으로 볼때 유기농산물 가격은 일반농산물에 비해 가격면에서 매우 큰 부담을 느끼고 있었지만, 유기농을 이용하는 주된 이유는 전체 응답자의 75.0%인 766명이 건강에 좋을 것 같다고 응답하였다. 본 연구의 결과를 종합하여 다음과 같은 기대효과를 예상해본다.
1) 전문적이면서 신뢰 할 수 있는 인증제도와 인증제도 현실화가 생산자, 유통자, 판매자, 소비자, 및 소비자단체 와 정부가 공동으로 노력하여 구축하여야한다.
2) 정부와 민간 단체는 인증의무화 제도의 미시행에 따른 유기가공식품의 의무화제도를 미국, 일본 등 유기농산물을 가공한 가공식품도 별도로 인증을 받을 수 있게 공동으로 노력하여 제도화 하도록 해야 할 것이며 이는 소비자 신뢰성 제고와 판매자의 판매 촉진을 가능하게 하는 것으로, 적극적인 현실화 과정을 진행하도록 노력하여야 할 것이다.
3) 국산의 경우 원재료의 95%이상이 친환경농업육성법의 인증기준에 의해 인증받은 유기농산물인 경우에 한해 '유기가공식품'또는 이와 유사한 용어를 표시할 수 있게 되어 있다. 특히 유기의 표시는 유기농 원료에 따라 상이한데도 유기농 원료가 50% 이하인 경우에도 유기 또는 이와 유사한 용어를 표시가 가능하다는 점은 소비자에게 오인을 줄 염려가 있으므로, 이에 대한 대책이 요구된다.
Abstract
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The purpose of this study is to prepare and present fundamental data for the introduction of efficient, rational certification system for organically grown, produced and processed food to reflect consumer opinions in such system by investigating consumer recognition of such food. Survey in this stud
The purpose of this study is to prepare and present fundamental data for the introduction of efficient, rational certification system for organically grown, produced and processed food to reflect consumer opinions in such system by investigating consumer recognition of such food. Survey in this study is largely divided into two part. The first part of it is survey of consumer recognition on organic food and organically processed food, the survey which was targeted at living cooperatives and organic produce specialty stores. In this survey, researcher intended to compare consumer recognition between those who periodically consume organic produce and those who do not so, In detail, the survey was conducted on the following subject matters: (1) compared to general food, consumer recognition on the quality, safety and price of organic food; (2) considerations by priority in selecting organically processed food; (3) consumer satisfaction with purchase of organically processed food; and (4) consumer requirement to be considered in introduction of certification system for organic food and organically processed food. The second part of study was survey on sellers of organic food Specifically, this survey, by investigating the reality of certification and marking/labelling for organic food and organically processed food, was designed to identify the potential problems in such marking/labelling and its methods that may potentially make consumer misunderstood and grasp the influence of such information on consumer choice, Selecting organic food and organically processed food which are being sold at large distribution stores as The subject of survey, researcher surveyed the reality of certification and marking/labelling for organic(ally processed) food and monitored contents of advertising materials for such food.
Specifically, results showed that consumers who belonged to female, higher income, older or apartment resident categories were likely to purchase more organic produce than consumers from other categories, for frequency of purchase, 73.8% of respondents replied that they purchased organic food once or twice a week. Comparative survey on withdrawal of organic food from stores by living cooperatives and organic produce specialty stores showed that the former group ceased to sell organic food due to cost problem (20.7%) and low reliability of environment-friendly products (21,1%), whereas the largest members of the latter group pointed out cost problem (32.9%) as a major cause to discontinue organic produce sales. For marking/labelling system for environment-friendly produce, 20.2% of respondents said that they could not even discern such marking/labelling from others and 58.4% or 952 respondents replied that they could discern such marking/labelling but not know the exact meaning of such marking/labelling. for contents that consumers required to be marked, standards for the raw materials of environment-friendly produce ranked first with marking 6.35 points (based on 7-point scale), followed by total ingredients of organic produces used as raw materials and respective ingredient of each organic produce used as raw material, use of genetically-transformed produces, certification mark and certifying organization, All of them recorded at 6 or higher points on 7-point scale and showed high priority, for relative importance among marking/labelling contents, effective term recorded the highest point or 5.37 points (on 6 points as full mark basis), Although, in large, consumer felt substantial financial burden in purchase of organic produces, 75.0% of respondents replied that they purchased organic produces mainly because such produces were believed wholesome, Based on summarized results of this study, researcher expects the following effects:
1) All stakeholders including producers, distributors, sellers, consumers, consumer organizations and government should jointly endeavor to establish and effectively and efficiently operate specialized, reliable certification system for organic food;
2) Government and relevant civil organization should jointly endeavor to institutionalize separate certification system for such foods as are made from processed organic produces from Japan, America and other origins, foods that has not been subject to mandatory certification in accordance with non-operation of mandatory certification system for organic foods. Since such measure is expected to increase consumer reliability and promote sales of organic foods, all stakeholders should actively make effort in establishment and effective operation of such system; and
3) For domestically produced organic foods, the Environment-friendly Agriculture Promotion Act requires that only if more than 95% of raw materials contained in a certain produces meets the certification standards under the Act, producer can add ''organically processed food'' or similar terms on such produce. According to the Act, in particular, although the requirements for ''organic'' marking vary with organic raw materials, such marking or similar terms can be allowed on produces that contain less than 50% of organic raw materials, Since this provision may make consumer misunderstood, urgent measures need to be taken.
목차 Contents
- 표지...1
- 제출문...3
- 연구결과보고서 요약문...5
- Summarized Research Report...7
- 목차...11
- 표목차...12
- 그림목차...14
- 제 1 장 서론...15
- 1. 연구의 필요성 및 목적...15
- 2. 용어정의...17
- 제 2 장 국내외 유기농산물 및 유기가공식품의 인증실태...18
- 1. 외국의 유기식품 및 유기가공식품 인증제도...18
- 2. 우리나라 유기농산물 및 유기가공식품의 인증제도 체계...19
- 제 3 장 연구 방법...20
- 1. 연구 내용 및 방법...20
- 2. 연구절차...24
- 제 4 장 연구 결과...24
- 1. 유기식품 및 유기가공식품에 대한 소비자인식도 조사...24
- 2. 판매업체 조사...54
- 3. 국내 유통되는 유기가공식품 표시실태 조사...62
- 제 5 장 논의...72
- 1. 유기식품 및 유기가공식품에 대한 소비자인식도 조사...72
- 2. 판매업체 조사...75
- 3. 유기가공식품 표시실태조사...76
- 제 6 장 결론 및 기대효과...78
- 별첨자료(조사지모음)...81
- 참고문헌...95
- 총괄 연구과제 요약...96
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