본 연구는 최근 빈번히 발생하는 이물 관련 식품안전 사고로 인하여 국민들의 먹거리 불안 및 불신이 팽배해지고 있는 시점에서 정부 및 지자체의 식품 관련 소비자 불만 및 피해를 예방하고 위해식품으로부터 소비자의 안전을 확보하기 위하여 식품행정기관 및 식품업체가 업무처리 기준 절차 및 방법에 따라 소비자의 불만을 신속히 조사 처리하고 시정 및 예방조치를 통해 재발을 방지하는데 기여하고자 수행되었다. 이에 본 연구과제로 수행된 식품안전소비자 신고센터 시스템에서는 소비자, 영업자가 인터넷 상에서 식품의약품안전청, 시.도, 시.군.구,
본 연구는 최근 빈번히 발생하는 이물 관련 식품안전 사고로 인하여 국민들의 먹거리 불안 및 불신이 팽배해지고 있는 시점에서 정부 및 지자체의 식품 관련 소비자 불만 및 피해를 예방하고 위해식품으로부터 소비자의 안전을 확보하기 위하여 식품행정기관 및 식품업체가 업무처리 기준 절차 및 방법에 따라 소비자의 불만을 신속히 조사 처리하고 시정 및 예방조치를 통해 재발을 방지하는데 기여하고자 수행되었다. 이에 본 연구과제로 수행된 식품안전소비자 신고센터 시스템에서는 소비자, 영업자가 인터넷 상에서 식품의약품안전청, 시.도, 시.군.구, 소비자보호원, 소비자단체 등의 기관에 식품 관련 불만 및 피해를 접수하고, 접수된 건에 대해 각 기관에서 식품명, 제조원, 피해유형, 발생원인 등 불만 및 피해와 관련된 정보를 조사표에 맞게 조사, 정확한 데이터를 수집하여 신속히 처리하고 시정 및 예방조치를 통해 재발을 방지하는 체계를 마련, 소비자/영업자의 불만신고에 관련된 편의성을 제공하는데 도움이 될 것을 기대한다.
Abstract▼
In time of over-flowing foods anxiety and disbelief of people for food-related complaints cases which frequently occurs, this study were accomplished for contributing to prevent recurrence of food-related complaints and damage cases, with quick investigation, treatment and reforming, covering manage
In time of over-flowing foods anxiety and disbelief of people for food-related complaints cases which frequently occurs, this study were accomplished for contributing to prevent recurrence of food-related complaints and damage cases, with quick investigation, treatment and reforming, covering management of the foods administrative organ and the food enterprise for complaint of people according to business transaction standard process and method, in order to secure the safety of the consumer from hazard foods and prevent the food-related consumer complaints and a damage case of the government and local government. In the Developement of Management System for Customer Complaints on Food Foreign Matters, therfore, we expect the fact that becomes the help which provides a usability in dissatisfaction report of the consumer/the business manager, with preparing for system that receive a food-related dissatisfaction and damage to KFDA, city, district, county, territory, consumer agency and the agency of consumer group etc., about the case which is received from the consumer/the business manager, each agency investigate the information that a product name, the manufacturer and damage type, occurrence causal etc. relate to dissatisfaction and damage according to a questionnaire, that recieve prevention of recurrence with collecting the accurate data and quick treatment, correction and protection management.
목차 Contents
용역연구사업 연구결과보고서 ...1
제출문 ...2
목차 ...3
I. 연구개발결과 요약문 ...10
연구결과보고서 요약문 ...10
Summary ...12
II. 총괄연구개발과제 연구결과 ...14
제1장 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 목표 ...15
1. 총괄연구개발과제의 목표...15
가. 연구의 배경...15
나. 연구의 목표...18
2. 총괄연구개발과제의 목표달성도...19
3. 국내.외 기술개발 현황...20
가. 국내.외의 성상.이물에 대한 정의...20
나. 국내동향...21
다. 국외동향...22
제2장 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 내용 및 방법...24
1. 연구내용...24
2. 연구방법...24
제3장 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 결과...27
1. 식품관련 이물 사건.사고 유형의 분석연구...27
2. 국내.외 소비자불만신고사항 관리실태 조사.분석 및 개선방안...36
가. 소비자 불만신고와 관련된 행정기관/민간단체/식품업체별 처리절차조사...36
(1) 식품업체의 소비자불만신고사항 처리절차(사례1)...36
(2) 행정기관의 소비자불만신고사항 처리절차...38
나. 소비자 불만신고와 관련된 행정기관/민간단체/식품업체별 처리절차조사...40
다. 해외의 식품관련 소비자 불만 신고 내용 조사...46
(1) 미국 현황...46
(2) 일본 현황...51
3. 각종 소비자 불만신고(제보)사항의 효율적 관리방안 연구...53
4. 소비자/영업자를 위한 식품이물관련 사이버 신고센터 구출 및 데이터의 효율적 관리시스템 개발...55
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