보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
연구책임자 |
이원갑
|
참여연구자 |
이종훈
,
홍장원
,
이윤정
,
현우용
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국토교통부 |
사업 관리 기관 |
경제인문사회연구회 |
등록번호 |
TRKO201100007192 |
과제고유번호 |
1105003219 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
오늘날 우리 일상생활의 많은 부분이 해양 그리고 해양과 연계된 다양한 활동을 토대로 영위되고 있다. 전통적으로 해양은 우리의 수산식품 공급원일 뿐 아니라 연안 해운의 장으로, 70년대 이후 경제 성장기에는 부족한 국토공간을 대체하는 산업, 농업 및 주거용지로서 중요한 역할을 담당했다. 세계적으로도 해안지역은 국가 간 교역에 필요한 화물의 대량운송을
위한 경로로서 중요한 역할을 수행했으며, 고대 문화의 발상지 대부분이 해양과 인접한 강 입구에서 대도시와 연계하여 발전되어 인류사회 발전에 지대한 역할을 수행했음은 주지의 사실이다.
오늘날 우리 일상생활의 많은 부분이 해양 그리고 해양과 연계된 다양한 활동을 토대로 영위되고 있다. 전통적으로 해양은 우리의 수산식품 공급원일 뿐 아니라 연안 해운의 장으로, 70년대 이후 경제 성장기에는 부족한 국토공간을 대체하는 산업, 농업 및 주거용지로서 중요한 역할을 담당했다. 세계적으로도 해안지역은 국가 간 교역에 필요한 화물의 대량운송을
위한 경로로서 중요한 역할을 수행했으며, 고대 문화의 발상지 대부분이 해양과 인접한 강 입구에서 대도시와 연계하여 발전되어 인류사회 발전에 지대한 역할을 수행했음은 주지의 사실이다.
과거의 해양이 주로 산업적 측면에서 중요한 이용공간이었다면 현대에는 일상 활동에 지친 현대인의 휴식공간으로서, 다양한 여가생활을 즐길수 있는 해양레저공간으로서의 역할이 크게 부각되고 있음은 주지의 사실이다. 조사에 의하면 우리나라의 해양관광지는 여름 휴가철에 가장 선호하는 관광 후보지이며, 국민소득 및 여가시간이 늘어남에 따라 해양관광에
대한 수요가 급격히 증가하고 있으나 공급 측면에서 관광소비자의 기호를 충족시켜주지 못하는 실정이다.
Abstract
▼
■ Basic Concept of Cultural Tourism and Contents
○ Definition of cultural tourism
- The European Association for Tourism and Leisure Education (ATLAS) defines cultural tourism from two aspects such as motive and resources. In motive, cultural tourism is about satisfying cultural desire of an i
■ Basic Concept of Cultural Tourism and Contents
○ Definition of cultural tourism
- The European Association for Tourism and Leisure Education (ATLAS) defines cultural tourism from two aspects such as motive and resources. In motive, cultural tourism is about satisfying cultural desire of an individual. As for resources, cultural tourism uses heritage, historic sites, artistic or cultural expressions or special resources such as art and dramas.
- In order to satisfy the motive behind cultural tourism, some learning and hands-on experiences should be included.
○ Relation between Cultural tourism and Cultural Contents - Cultural contents are some things that are combined with culture. Examples include movies, dramas, animations, games, multi-media contents, digital contents and publications.
- Cultural contents provide stories behind tourist attractions, tools for hands-on experiences (marine cultural tourism), or foundation to share each other’s experiences after tours.
■ Needs for the Development of Marine Cultural Contents
○ Limitation of marine tourism and the role of marine culture
- Korea has four distinct seasons. Due to these seasonal characteristics, marine tourism is mainly conducted during summer time. Each coastal city provides similar summer activities.
- Such limitation of cultural tourism can be overcome by linking cultural tourism with cultural resources of local tradition. By doing so, coastal cities can differentiate themselves, secure competitiveness and provide various opportunities to experience marine culture.
○ A survey on the development of marine cultural tourism (against public officials)
- The result showed that public officials in marine or cultural tourism highly evaluated economic contribution of marine cultural resources. Out of the five-point scale, their interest in developing marine cultural tourism recorded 4.09 points, which is a very high level.
- The survey showed that conditions for tourist attractions should be improved for more active marine cultural tourism. At the same time, marine tourist attractions should be developed with linkage to those nearby.
○ A survey on the recognition of marine cultural tourism (against the general public)
- According to the survey, public awareness about the marine cultural resources remained at 2.04 out of the five-point scale. 40% of respondents whose motive was a “simple local tour” (58.9%) visited marine cultural attractions. However, 70% of respondents said that they were willing to visit marine cultural tourist attractions in the future.
- The survey showed that visitors to marine cultural tourist spots “attained valuable knowledge and information” (32.1%) and “were satisfied with various hand-on experiences” (30.8%).
- They chose a certain tourist spot because of “hands-on experiences” (28.4%). Their favorite type of marine culture tourism was “cultural hands-on experiences” (45%).
- All told, more efforts should be made to promote marine cultural resources. Cultural contents, such as virtual experience, mobile applications and games, need to be actively tapped during the development of marine cultural tourism in order to boost visitors’ knowledge, information and activities.
■ Marine Tourism Supported by Marine Culture
○ For more active marine cultural tourism based on cultural contents
- Exploration of marine culture and development of cultural contents: networks of marine cultural foundations, coastal municipalities, universities and research institutes should be in place to build a database of local marine culture.
- Marine tourism supported by cultural contents: images, virtual reality, animations and games are based on marine culture and digital technology can assist tourists’ activities.
- The story telling method used for marine cultural tourism: the story telling method boosts marine cultural tourism. If the method is well mixed with cultural contents to create various hand-on activities, visitors will be able to better understand marine culture.
○ Systemic support for marine cultural contents
- MLTM should take the lead in developing marine cultural contents since it is in charge of policies for marine culture and marine tourism. It should foster relevant human resources along with academia and training institutes. Marine cultural contents projects with great riffle effects can be financed by funds or an appropriated budget. The Framework Act on Marine Fishery Development needs to be amended for stable and continuant projects
목차 Contents
- 표지...1
- 머리말...3
- 차례...7
- Executive Summary...15
- 제1장 서 론...19
- 1. 연구의 배경 및 필요성...19
- 2. 연구의 목적...22
- 3. 연구의 범위와 방법...23
- 1) 연구의 내용 및 범위...23
- 2) 연구의 방법...24
- 3) 선행연구 검토...25
- 제2장 문화관광과 문화콘텐츠...30
- 1. 문화관광의 이해...31
- 1) 문화관광의 등장...31
- 2) 문화관광의 개념...33
- 3) 문화관광 수요...37
- 2. 문화관광과 문화콘텐츠...38
- 1) 문화콘텐츠...38
- 2) 문화관광과 문화콘텐츠...41
- 3. 문화콘텐츠를 이용한 문화관광 사례...46
- 1) 사례검토 방향...46
- 2) 안동 전통문화콘텐츠 박물관...46
- 3) 남이섬과 대장금 테마파크...49
- 4) 전주 한옥마을...53
- 5) 오사카 유니버셜 스튜디오...56
- 제3장 우리나라의 해양문화와 관광개발...59
- 1. 해양문화의 개념과 범주...60
- 2. 유형별 해양문화자원...63
- 1) 해양문화자원의 유형구분...63
- 2) 해양사 해양문화자원...65
- 3) 생활사 해양문화자원...74
- 3. 해양문화의 관광자원화 및 콘텐츠 개발...91
- 1) 해양관광축제...91
- 2) 해양소재 박물관...95
- 3) 해양문화콘텐츠 개발 현황...102
- 제4장 해양문화콘텐츠의 활용방안...105
- 1. 해양관광 여건과 해양문화콘텐츠 개발...106
- 1) 국내 해양관광 여건...106
- 2) 해양문화콘텐츠 개발의 필요성...111
- 2. 해양문화관광 설문조사...112
- 1) 관련 공무원 대상 설문조사...113
- 2) 관광객 설문조사...123
- 3) 시사점...133
- 3. 해양문화콘텐츠 개발과 해양관광 활성화...135
- 1) 해양문화 원형의 발굴과 문화콘텐츠화...135
- 2) 문화콘텐츠를 활용한 해양관광 활성화 유도...141
- 3) 해양문화 관광스토리텔링의 도입...152
- 제5장 결 론...155
- 1. 요약 및 결론...155
- 2. 정책 제언...157
- 1) 조직 역할 분담방안...158
- 2) 인력양성방안...161
- 3) 재원조달방안...163
- 4) 법ㆍ제도 개선방안...165
- 참 고 문 헌...170
- 부 록...173
- 부 록 1. 해양문화관광 공무원 대상 설문지...173
- 부 록 2. 해양문화관광 일반인 대상 설문지...178
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