보고서 정보
주관연구기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
연구책임자 |
정일호
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참여연구자 |
이백진
,
김혜란
,
조창현
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국토교통부 |
사업 관리 기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
등록번호 |
TRKO201300013747 |
과제고유번호 |
1105004575 |
DB 구축일자 |
2013-12-21
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키워드 |
형평성,공정성,교통정책,교통기본권,효율성equity,fairness,transportation policy,fundamental rights of transportation
|
초록
▼
본 연구는 인프라정책 중 교통정책을 중심으로 형평성 제고방안을 다룬다. 과거 교통인프라의 공급 및 운영은 산업생산 및 경제활동 지원 등 효율성 가치를 중시하여 추진되어 왔다. 그러나 소득계층은 물론 지리・공간적 입지에 따른 교통서비스 격차, 교통약자의 사회적 배제 등의 부작용으로 인하여 최근 형평성 가치가 중요하게 대두되고 있다. 그러나 지금까지 대부분의 형평성 관련 논의가 교통약자에 대하여 편중되어 다루어지고 있어 교통 형평성 논의의 범위를 확대해야 한다는 인식이 확산되고 있다. 그런데 형평성은 절대적 요소가 아닌 상호 비교에 따
본 연구는 인프라정책 중 교통정책을 중심으로 형평성 제고방안을 다룬다. 과거 교통인프라의 공급 및 운영은 산업생산 및 경제활동 지원 등 효율성 가치를 중시하여 추진되어 왔다. 그러나 소득계층은 물론 지리・공간적 입지에 따른 교통서비스 격차, 교통약자의 사회적 배제 등의 부작용으로 인하여 최근 형평성 가치가 중요하게 대두되고 있다. 그러나 지금까지 대부분의 형평성 관련 논의가 교통약자에 대하여 편중되어 다루어지고 있어 교통 형평성 논의의 범위를 확대해야 한다는 인식이 확산되고 있다. 그런데 형평성은 절대적 요소가 아닌 상호 비교에 따른 상대적 요소로서, 형평성을 바라보는 관점에 따라 평가 결과가 달라질 수 있어 이러한 기준 설정에 관한 사회적 합의가 필요하다.
따라서, 본 연구는 교통정책에 관련된 형평성의 원리와 구성 요소들을 검토하고, 형평성 달성 정도를 평가할 수 있는 계량화된 분석 구조를 정립하여 사회적 형평성 제고를 위한 교통정책 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 과거 교통정책의 효과를 진단하고, 형평성의 체계와 상관관계에 관하여 이론적으로 검토하였다. 이어서 수도권을 중심으로 다양한 측면의 형평성에 관하여 현황을 점검하고, 형평성을 종합적으로 평가할 수 있는 평가체계를 제안, 형평성 지수를 개발하였으며, 이를 바탕으로 교통정책의 형평성을 제고할 수 있는 법․ 제도적 정비방안을 제시하였다.
Abstract
▼
In supplying and operating transport infrastructure, efficiency has been most emphasized like how well it supports for industrial production and economic activity. Thereby, social exclusion, income and geographical divide in provided transport services and other negative effects have come out. In th
In supplying and operating transport infrastructure, efficiency has been most emphasized like how well it supports for industrial production and economic activity. Thereby, social exclusion, income and geographical divide in provided transport services and other negative effects have come out. In this circumstance, a new value framework is needed as an alternative to efficiency to address those problems. Equity is primarily considered.
Equity has a complex conceptual structure, combined with various perspectives and elements. It was essentially emerged from a comparative point of view, thus depends on who is compared to whom or what is based on. Moreover, there is lack of consensus on what dimensions of equity need to be considered in policy making. All these make it difficult to develop transport policies for equity enhancement. Therefore, comprehensive study on the value system of transport equity should be conducted in advance.
This report has 7 chapters. The first chapter explains the background, objectives and outline of the research.
In chapter 2, social awareness on transport equity is analyzed with transport network system, legal and institutional basis for equity enhancement and expert survey. Through the analysis, the current status of transport policy and its problems are identified in terms of equity. Based on the results, it is found out that comprehensive and structural study on transport equity is required.
Chapter 3 includes the theoretical review on definition and perspectives of equity and elements to be analyzed. Then, interrelationship among internal factors in equity, correlation between efficiency and equity and limits of equity enhancement are identified in connection with the framework and scope for application of equity. It is suggested herein that examination on interrelationship between equity elements from various points of view needs to be done.
It is demonstrated that spatial divide, which is generated by policy implementation, is likely to lead to social divide in the case of Seoul Metropolitan Area in chapter 4.
In chapter 5, value structure of equity is established with structural equation modelling which includes income, regional and modal equity, minimum service provision and efficiency. In doing so, values and elements of equity, interrelationship among the elements and relationship between equity and efficiency, which are all reviewed in chapter 3, are considered. Then, evaluation index is developed to assess impacts of policy on equity enhancement for the intra- and inter-regional trip separately.
The guidelines on future transportation policy for equity enhancement are identified in chapter 6. Specifically, three policy prescriptions are offered: introduction of equity assessment both before and after policy implementation, stronger support from central government to help the disadvantaged, and nurture of social companies providing special transport services.
The final chapter shows research findings and lessons learned from them. Besides, recommendations for transport policy and their expected impacts are provided. The limitations of the research was pointed out as well. It concludes with future research topics.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구진 ... 4
- 발간사 ... 5
- 요약 ... 7
- 차례 ... 17
- 표차례 ... 21
- 그림차례 ... 23
- 제 1 장 서 론 ... 25
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 25
- 1) 연구의 배경 ... 25
- 2) 연구의 목적 ... 27
- 2. 연구의 범위 및 방법 ... 28
- 1) 연구의 범위 ... 28
- 2) 연구의 방법 ... 28
- 3. 선행연구와의 차별성 ... 29
- 4. 연구의 체계와 흐름 ... 31
- 제2장 형평성 측면의 교통정책 현황과 문제점 진단 ... 35
- 1. 교통정책 추진 현황과 변화 ... 35
- 1) 2000년 이전의 교통정책 : 경제성장 및 효율성 지향 ... 35
- 2) 2000년 이후 교통정책 : 균형발전 및 형평성 지향 ... 36
- 2. 이동성 및 접근성 측면의 형평성 ... 38
- 1) 지역간 이동성 측면 ... 38
- 2) 지역내 접근성 측면 ... 44
- 3) 교통수단별 통행여건 측면 ... 48
- 3. 형평성 관련 법·제도적 기반 ... 51
- 1) 교통 형평성 관련 법 체계 ... 51
- 2) 현행 법 체계의 한계 ... 53
- 4. 교통부문 형평성에 대한 현황 인식 ... 56
- 1) 조사 개요 ... 56
- 2) 교통부문 형평성 개념 분석 결과 ... 56
- 3) 교통부문 형평성 저하 현황 및 개선 시급성 분석 결과 ... 58
- 5. 시사점 ... 62
- 제3장 교통부문의 형평성 이론 및 쟁점사항 ... 65
- 1. 형평성 정의 ... 65
- 1) 관련 용어의 개념 구분 ... 65
- 2) 공정사회를 위한 교통부문의 형평성 정의 ... 67
- 2. 형평성의 유형 ... 68
- 3. 형평성 분석 요소 ... 71
- 1) 비용 요소 ... 71
- 2) 편익 요소 ... 71
- 3) 측정 단위 ... 72
- 4. 형평성 가치 적용의 틀과 범위 ... 73
- 1) 형평성 가치의 내부적 상관관계 ... 73
- 2) 형평성 가치와 효율성 가치의 상관관계 ... 75
- 3) 형평성 가치 제고의 한계 ... 77
- 5. 시사점 ... 79
- 제4장 교통정책의 형평성 실증분석 ... 81
- 1. 분석의 개요 ... 81
- 1) 분석목적 ... 81
- 2) 평가요소 설정 ... 82
- 3) 평가요소별 분석방법 ... 83
- 2. 교통정책의 형평성 분석 ... 85
- 1) 공간적 형평성 분석 ... 85
- 2) 사회적 형평성 분석 ... 93
- 3) 경제적 형평성 분석 ... 104
- 3. 시사점 ... 110
- 제5장 교통정책의 형평성 평가지수 개발 및 활용방안 ... 113
- 1. 형평성 구성요인 관계구조 정립 ... 113
- 1) 개요 ... 113
- 2) 설문조사 ... 115
- 3) 가설 설정 ... 120
- 2.형평성의 구조 모형 ... 124
- 1) 장거리 지역간 통행의 형평성 구조 ... 124
- 2) 단거리 지역내 통행의 형평성 구조 ... 128
- 3) 모형 구축의 시사점 ... 132
- 3. 구조 모형을 활용한 형평성 지수 개발 ... 134
- 1) 형평성지수 개발의 목적 ... 134
- 2) 형평성 지수 산출 과정 ... 134
- 4. 형평성 지수를 활용한 정책분석 사례 ... 137
- 1) 지역간 통행 : 소외지역 투자 vs. 수도권 투자 ... 137
- 2) 지역내 통행 : 중앙버스전용차로 vs. 벽오지 접근성 개선 ... 139
- 5. 시사점 ... 142
- 제6장 교통정책의 사회적 형평성 제고 방안 ... 143
- 1. 형평성 제고 필요성 ... 143
- 2. 형평성 제고 기본 방향 ... 146
- 3. 형평성 제고 정책방안 ... 147
- 1) 교통투자 사업계획의 사전・사후 형평성 영향평가제도 도입 ... 147
- 2) 저소득계층 사회적 약자를 위한 중앙정부의 지자체 지원 프로그램 활성화 ... 149
- 3) 교통서비스 제공을 위한 사회적 기업의 지원 ... 150
- 4) 체계적 교통 복지프로그램 마련으로 교통부문의 형평성 제고 ... 151
- 제7장 결 론 ... 153
- 1. 연구 성과 및 시사점 ... 153
- 2. 정책제언 및 기대효과 ... 155
- 3. 연구의 한계 및 향후 연구과제 ... 156
- 참 고 문 헌 ... 159
- SUMMARY ... 163
- 부 록 ... 167
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