보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2012-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
연구관리전문기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
등록번호 |
TRKO201300014924 |
과제고유번호 |
1105005579 |
사업명 |
한국청소년정책연구원 |
DB 구축일자 |
2013-09-28
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키워드 |
지역사회중심.청소년공부방.지역아동센터.방과후아카데미.community-based.the youth study room project.local children’s centers.after-school academies for youth.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201300014924 |
초록
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이 연구는 1989년부터 정부지원이 시작되었던 청소년공부방사업이 2011년부터 지방자치단체로 이관하고 정부예산에 반영되지 않음으로써 이 사업이 지역사회를 중심으로 지속운영이 가능한 청소년사업이 될 수 있을지에 대한 가능성 검토가 필요하다는 문제의식에서 출발하고 있다. 이러한 연구 필요성에 따라 먼저 청소년공부방의 운영실태를 파악해 문제점을 도출하고, 청소년공부방과 유사한 청소년지원사업들과의 중복성 및 차별성을 분석하며, 청소년공부방사업의 가치와 한계에 대한 진단 및 평가를 실시하여 지역사회를 중심으로 청소년공부방의 운영활성화 방안을
이 연구는 1989년부터 정부지원이 시작되었던 청소년공부방사업이 2011년부터 지방자치단체로 이관하고 정부예산에 반영되지 않음으로써 이 사업이 지역사회를 중심으로 지속운영이 가능한 청소년사업이 될 수 있을지에 대한 가능성 검토가 필요하다는 문제의식에서 출발하고 있다. 이러한 연구 필요성에 따라 먼저 청소년공부방의 운영실태를 파악해 문제점을 도출하고, 청소년공부방과 유사한 청소년지원사업들과의 중복성 및 차별성을 분석하며, 청소년공부방사업의 가치와 한계에 대한 진단 및 평가를 실시하여 지역사회를 중심으로 청소년공부방의 운영활성화 방안을 제안하고자 한다.
이러한 연구목적 달성을 위한 연구방법으로써 청소년공부방 현장에 대한 전수조사(302개소)를 실시했고, 그 중 우수사례에 대해 사례조사(5개소)를 실시했으며, 청소년공부방 종사자(302명) 및 이용청소년(1,264명)을 대상으로 설문조사를 실시했다.
연구의 주요결과는 다음과 같다. 먼저 현장조사 결과, 많은 공부방이 열악한 상황임을 직접 확인했으나, 농산어촌 지역이나 저소득층 거주 지역의 경우 유일한 학습·문화·정보 공간으로 기능하는 경우도 있었다. 공부방 담당자 대부분은 학습공간 제공과 학습지원 기능 중심인 현재 상태로 시설유지를 바라고 있고, 법적 근거 마련을 위한 조례제정 필요성이 제기되었다.
사례조사 결과, 실무자들은 청소년공부방이 사회적으로 매우 필요하며, 그동안 소외지역과 취약계층의 청소년들에게 매우 의미 있는 공간으로 기능해 왔기 때문에 지속적으로 존속되어야 하고, 무조건적인 국고지원 중단이나 예산삭감 계획은 철회되어야 한다는 의견이 지배적이다.
청소년공부방 종사자 설문조사 결과, 운영기간이‘5년 이상’인 곳이 76%를 차지했고, 91.7%의 종사자가 공부방에 대한 필요성을 높게 인식하는 것으로 나타났다. 공부방의 주요 기능은‘자율적인 학습공간 제공’으로 나타났으며, 현재 운영중인 프로그램도‘학습지원’이 가장 많은 것으로 나타났다. 시설 전환에 대한 의사가 있는 경우는 9.2% 정도였으며 71.1%가 현행 유지를 원하고 있었다. 시설 전환을 할 경우 시설별 선호도는 청소년방과후아카데미 30.7%, 청소년문화의집 25.2%, 지역아동센터 24.9%로 나타났다.
청소년공부방 이용청소년 설문조사 결과, 공부방 이용실태는 이용기간의 경우 평균 약 26개월 25일이고, 1회 이용시 평균 약 3시간 20분 이용하는 것으로 나타났다. 공부방 이용동기는 학습과 관련한 동기(학습 도움 33.2%, 공부할 공간 19.9%, 정보·자료 6.6% 등)가 많았다. 이용 만족도는 74.5%가 만족하는 것으로 나타났다. 사업분야별로는 자율적인 학습공간 제공(82.0%)에 만족도가 가장 높았다. 90.6%의 청소년이 청소년공부방의 필요성을 답했으나, 다양한 활동 부족, 시설 및 환경에 대한 불편사항의 개선을 기대하고 있다.
현재 청소년공부방을 운영하고 있는 종사자나 이용하고 있는 청소년의 경우 청소년공부방의 필요성에 대한 욕구가 높은 것으로 나타났다. 따라서 지역사회의 특성에 따라 지역청소년독서실이나 공공시설 또는 민간시설을 활용한 공부방으로 운영활성화를 모색해 볼 수 있다. 현재의 청소년공부방을 그대로 유지하기 어려운 경우에는 국고지원이 가능한 유사시설로 전환하거나 청소년공부방의 기능을 특성화하여 재정립하는 방안 등을 고려해볼 수 있다. 즉, 지역아동센터, 청소년방과후아카데미, 작은 도서관 등으로 전환시키거나, 청소년공부방을 ‘청소년자율학습센터나 지역청소년센터(가칭)’등으로 재정립하려면 다음과 같은 신속한 정책적 판단과 과감한 지원이 요망된다.
첫째, 전국의 모든 시·도는 시·군·구의 협조를 받아서 기존 청소년공부방에 대해서 지역아동센터, 청소년방과후아카데미, 작은 도서관 등 유사 시설로의 전환 혹은 유지 방안에 대한 일제 조사를 실시해 가급적 금년내로 시설 신고 등 필요한 행정적 절차를 밟아야 한다.
둘째, 여성가족부는 보건복지부와 협조하여 청소년공부방이 지역아동센터로 전환될 경우에 즉시 지방자치단체에 신고하도록 하고, 2012년부터 기존 지역아동센터와 동일한 지원을 받을 수 있도록 해야 한다. 만약 2012년 지역아동센터의 운영비 등으로 확보된 국고가 부족하면, 2012년 추경에 반영하여 확보할 수 있도록 공동의 노력을 해야 한다.
셋째, 여성가족부는 청소년공부방을 유사한 기능을 가진 사업으로 전환하도록 유도하되, 서울특별시처럼 자체 예산으로 청소년공부방을 운영할 경우에는 청소년에게 학습지원과 함께 문화체험활동의 기회를 제공하는‘청소년자율학습센터’나‘지역청소년센터’와 같은 새로운 정체성을 갖는 사업을 정책화시켜야 할 것이다.
Abstract
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This study starts with the recognition of a need to review the potential for the youth study room project, which has been supported by the government since 1989 but has been transferred to local governments and thus has not been reflected in the government's budget since 2011, to become a sustainabl
This study starts with the recognition of a need to review the potential for the youth study room project, which has been supported by the government since 1989 but has been transferred to local governments and thus has not been reflected in the government's budget since 2011, to become a sustainable community-based youth project. Accordingly, a plan to vitalize the management of community-based youth study rooms is to be offered by identifying the problems with the actual management status of the youth study rooms, analyzing the duplication and differentiation among youth support projects that are similar to the youth study room project, and conducting a diagnosis and evaluation of the value and limitations of the youth study room project.
As approaches to achieve this objective of the study, a survey was conducted of actual youth study rooms (302 rooms), a case study was conducted on exemplary youth study rooms (5 rooms), and a survey was conducted targeting the employees of youth study rooms (302 persons) and the youth using youth study room (1,264 persons).
The main results of this study are as follows. The research on actual youth study rooms found that many are in poor condition. In farm/ mountain/fishing villages or lower income areas, the youth study room frequently functions as the only space for learning·culture·information. Most of the people in charge of youth study rooms want them to maintain their current status, providing a learning space and focusing on learning support, and the necessity of establishing an ordinance to prepare a legal basis was suggested.
The case study showed an overriding opinion among youth study room employees that the youth study rooms are really necessary in society, should continue to exist because they have been very significant for youth living in less favored areas and vulnerable youth, and unconditional stop of national treasury or planned budget cuts should be withdrawn.
A survey of youth study room workers showed that 76% of youth study rooms have been run ‘for at least five years,’ and that 91.7% of workers thought there was a high necessity for youth study rooms. The main function of a youth study room was shown as ‘offering a self-regulating learning space,’ and the currently operating programs are mainly focusing on ‘Support for Learning.’ Only 9.2% wanted to change facilities, and 71.1% wanted to maintain the current condition. In response to a question about switching facilities, the preference by facility was as follows:After-school Youth Academy (30.7%), House for Youth Culture (25.2%), and Local Children’s Center (24.9%)
Through a survey targeting the youth users of the youth study rooms, it was found that the average use period was about 26 months and 25 days. It was shown that youth used it for about 3 hours and 20 minutes each time. In response to a question regarding the motive for using a study room, motives related to learning (help for learning: 33.2%, space for study: 19.9%, information·data: 6.6%) accounted for the majority of respondents. The satisfaction in use was shown that 74.5% of respondents were satisfied. As for the satisfaction by area, offering a self-regulating learning space (82.0%) had the highest satisfaction. 90.6% of respondents answered a question on the necessity of a youth study room, and were looking forward to improvements in the diversity of activities and the facilities and environment.
As these results indicate, the youth study room workers and the youth using the study rooms have a high level of interest, but it is difficult to maintain the current status of youth study rooms with no national treasury support. As a realistic plan to vitalize youth study rooms, a switch to similar facilities that can be provided with national support or the reestablishment of youth study rooms by characterizing their functions can be considered. To switch to Local Children’s Centers, After-school Academies for Youth, or a small library; or, to reestablish the youth study room into a ‘youth self-access center or local youth center (tentatively named),’ the following prompt political judgments and drastic support should be considered.
First, within this year every city and province in the country should go through necessary administrative procedures, such as reporting facilities, through cooperation with city·district(gun)·borough(gu) if possible by conducting a survey regarding a switch to similar facilities, i.e., switching existing youth study rooms into local children’s centers, after-school academies for youth, or small libraries, or by deriving a plan to keep the youth study rooms.
Second, when youth study rooms are switched to local children’s centers, the Ministry of Gender Equality & Family should promptly report the fact to local governments in cooperation with the Ministry of Health & Welfare so that the local children’s centers can be supported in the same manner as existing ones. If the national funding is not sufficient to meet the operating expenses for local children’s centers in 2012, both ministries should cooperate to reflect it in the 2012 revised supplementary national treasury.
Third, the Ministry of Gender Equality & Family should initiate a project with a new identity that offers the opportunity of cultural experience activities for youth as well as learning support, such as ‘Youth Self-access Center’ or ‘Local Youth Center,’ which can become part of policy when a youth study room is run by a local government’s own budget like the Seoul Metropolis, while leading local governments to switch youth study rooms into other facilities with similar functions.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 국문초록 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 19
- 표 목차 ... 22
- 그림목차 ... 26
- 제1장 서론 ... 29
- 1. 연구목적 ... 31
- 2. 연구내용 ... 32
- 3. 연구방법 ... 33
- 제2장 이론적 배경 ... 35
- 1. 청소년과 지역사회중심사업의 개념과 의미 ... 37
- 1) 청소년공부방의 지원대상으로서 청소년의 개념 ... 37
- 2) 지역사회의 개념 ... 42
- 3) 지역사회 중심 청소년사업의 의미와 중요성 ... 44
- 2. 지역사회중심 청소년지원사업 현황 ... 46
- 1) 지역사회 중심 청소년지원 사업 개관 ... 46
- 2) 사업별 운영현황 ... 46
- 3) 청소년지원 서비스 특성비교 ... 51
- 4) 지역사회 청소년유관기관의 조직간 네트워크 ... 61
- 5) 현황분석을 통한 시사점 :모자이크이자 카멜레온인 청소년공부방 ... 61
- 3. 청소년공부방 운영 현황 ... 63
- 1) 청소년공부방의 개념 ... 63
- 2) 청소년공부방의 역사와 역할 ... 65
- 3) 청소년공부방 운영현황 ... 66
- 4) 현행 청소년공부방 운영기준 ... 68
- 4. 주요국가의 관련정책과 입법례 ... 69
- 1) 미국 ... 70
- 2) 영국 ... 85
- 3) 독일 ... 93
- 4) 일본 ... 107
- 제3장 조사개요 ... 123
- 1. 현장조사 ... 125
- 1) 대상과 방법 ... 125
- 2) 내용과 도구 ... 127
- 2. 사례조사 ... 131
- 1) 대상과 방법 ... 131
- 2) 내용과 도구 ... 131
- 3. 설문조사 ... 132
- 1) 대상과 방법 ... 132
- 2) 내용과 도구 ... 133
- 제4장 청소년공부방 실태조사 결과분석 ... 135
- 1. 청소년공부방 현장조사 결과분석 ... 137
- 1) 개요 ... 137
- 2) 현장조사 결과 ... 138
- 3) 요약 및 시사점 ... 152
- 2. 청소년공부방 사례조사 결과분석 ... 156
- 1) 개요 ... 156
- 2) 사례조사 결과 ... 157
- 3. 청소년공부방 종사자 설문조사 결과분석 ... 185
- 1) 개요 ... 185
- 2) 설문조사 결과 ... 190
- 3) 요약 및 시사점 ... 209
- 4. 청소년공부방 이용청소년 설문조사 결과분석 ... 212
- 1) 개요 ... 212
- 2) 설문조사 결과 ... 213
- 3) 요약 및 시사점 ... 268
- 제5장 지역사회중심 청소년공부방 활성화 방안 ... 273
- 1. 지역사회중심 청소년공부방 운영 활성화 방안 ... 275
- 1) 청소년공부방 운영모형개발 방향 ... 275
- 2) 청소년공부방 운영모형제안(안) ... 281
- 3) 지역청소년공부방 운영 활성화 방안 ... 288
- 2. 지역아동센터로의 전환 방안 ... 291
- 3. 청소년방과후아카데미로의 전환 방안 ... 296
- 4. 작은 도서관으로의 전환 방안 ... 298
- 5. 청소년자율학습센터 또는 지역청소년센터로의 재정립 방안 ... 299
- 6. 관련정책 촉진방안 ... 301
- 제6장 결론 ... 305
- 1. 주요결과 ... 307
- 2. 정책제언 ... 319
- 참고문헌 ... 327
- 부록 ... 337
- 부록 1. 종사자용 설문지 ... 339
- 부록 2. 청소년용 설문지 ... 350
- 부록 3. 주요 특성별 청소년공부방 현황(시․도별, 소재지별, 시설유형별) ... 355
- Abstract ... 359
- 2011년 한국청소년정책연구원 간행물 안내 ... 363
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