보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김경애
|
참여연구자 |
선혜연
,
조은주
,
임종헌
,
이상은
,
안해정
,
한은정
,
문지윤
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003923 |
과제고유번호 |
1105011388 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003923 |
초록
▼
이 연구는 현 시점(2010년대 후반)에 우리사회에서 중학생으로서 살아가고 있는 이들의 생활상과 그 과정에서의 변화, 즉 성장과정을 이해하고자 실행되었다. 성장과정의 역동성과 맥락성을 구체적으로 담아내기 위해서 4년간의 질적 종단연구를 연구방법으로 채택하였다.
향후 4년간 이들의 성장과정을 지켜보고자 하는 종단연구의 관점에서, 횡적으로는 성장에 영향을 미치는 생활세계인 가정, 학교, 지역사회, 그리고 거시적인 사회적 구조까지 고려하고자 하며,종적으로는 시간의 흐름에 따라 삶이 사회적으로 구성되는 과정을 보는 생애과정적
이 연구는 현 시점(2010년대 후반)에 우리사회에서 중학생으로서 살아가고 있는 이들의 생활상과 그 과정에서의 변화, 즉 성장과정을 이해하고자 실행되었다. 성장과정의 역동성과 맥락성을 구체적으로 담아내기 위해서 4년간의 질적 종단연구를 연구방법으로 채택하였다.
향후 4년간 이들의 성장과정을 지켜보고자 하는 종단연구의 관점에서, 횡적으로는 성장에 영향을 미치는 생활세계인 가정, 학교, 지역사회, 그리고 거시적인 사회적 구조까지 고려하고자 하며,종적으로는 시간의 흐름에 따라 삶이 사회적으로 구성되는 과정을 보는 생애과정적 접근을 취하고자 한다. 종단연구를 관통하는 질문은 1) 중학생 시기 학습자로서의 특징, 2) 중학생 시기에 겪는 학습경험의 특징, 3) 중학교에서 고등학교로의 이행상의 특징, 4) 중학생 시기가 다음 시기의 생애발달에 주는 영향, 5) 계층별, 지역별 성장과정에서의 차이와 그 이유이다. 이에 대한 해답을 찾기 위해 매년 각 시기별 성장과정에서 드러나는 주요한 경험과 특징들 외에 연도별 핵심 주제를 선정하여 내용으로 구성하고자 한다. 1차년도에는 중학교에 입학하기 전까지 연구참여자들이 성장해 온 배경과 과정을 드러내고 2차년도에는 중학교 1학년 시기의 성장과정과 ‘관계’ 관련 특징을, 3차년도에는 중학교 2학년 시기의 성장과정과 ‘정체성’ 관련 특징을, 마지막으로 4차년도에는 중학교 3학년 시기의 성장과정과 ‘진로’ 관련 특징을 다루려고 한다. 그리고 4차년도에 교육정책과 이들의 성장과의 연관성을 논의하는 부분을 추가하여 정책적 시사점을 얻고자 한다.
이 보고서는 그 1차년도 연구 결과로서, 연구목적은 1) 질적 종단연구의 설계안 도출, 2) 기초분석으로서 연구참여 학생들의 중학교 입학 전까지의 성장과정과 이의 바탕이 된 성장배경의 특징 도출에 있다. 기초분석을 위한 연구방법은 질적 사례연구이며 연구사례는 1) ‘도시 저소득층 밀집 지역의 학교(가가중학교, 가칭) 학생’, 2) ‘도시 중산층 밀집 지역의 학교(나나중학교, 가칭)학생’, 3) ‘도시 고소득층 밀집 지역의 학교(다다중학교, 가칭) 학생’, 4) ‘읍면 지역의 학교(라라중학교, 가칭) 학생’의 4개 집단이다. 연구참여자는 각 사례별 남녀 학생들 최소 6명씩이 포함되도록 구성하였으며 총 학생 52명 및 그 학부모 52명과 면담을 실시하였다.
1차년도 기초자료 분석의 일환으로 사례 집단의 학생들이 중학교 입학 전까지 겪었던 성장배경과 과정의 특징을 도출한 결과는 다음과 같다. 우선 가정은 공통적으로 이들에게 ‘편안한 곳’이지만 부모의 역할과 결합된 교육적 특징을 살펴보면 가가중학교 학생들에게 가정은 ‘사랑과 관심을 받는 곳’, 나나중학교 학생들에게는 ‘티칭과 코칭의 결합 속에서 에너지를 충전하는 곳’, 다다중학교 학생들에게는 ‘학습매니저가 관리해 주는 화수분’, 라라중학교 학생들에게는 ‘쉼터와도 같은 곳’이었다.
중학교 입학 전 경험했던 초등학교에 대해서 학생들은 공통적으로 ‘친구를 만나는 곳’으로 의미화하고 단체생활을 경험하는 곳으로 보았다. 이 외에도 가가중학교 학생들에게 학교는 다양한 프로그램을 통해서 경험의 폭을 넓혀주는 곳이라는 뜻에서 ‘다양한 체험과 배움의 장’의 의미가 있었다. 나나중학교 학생들의 경우, 학교의 단체 생활을 통해서 배우는 인간관계와 규율에 대한 강조가 가정에서 이루어지는 가운데 학교가 ‘사회를 배우는 곳’으로서 갖는 의미가 컸다. 다다중학교 학생들에게는 대부분의 배움이 학교 밖의 사교육을 통해서 빡빡하게 이루어지는 가운데 학교는 ‘쉬거나 평가받는 곳’으로 의미화되어 왔다. 라라중학교 학생들에게 학교는 소규모의 친밀한 관계 속에서 학교 밖에서 찾기 힘든 다양한 교육적 기회들이 주어지는 ‘교육적 가정’과도 같은 곳이 되어 왔다.
지역은 공통적으로 ‘친구가 사는 곳’으로 의미화되지만 각 집단별로 성장에 영향을 주는 지역의 의미는 매우 달랐다. 가가중학교 학생들에게는 지역의 공부방과 교회 등 다양한 기관과 학원이 안전한 돌봄과 교육을 담당하는 일종의 ‘교육 안전망’ 역할을 해왔다. 나나중학교 학생들에게 지역은 가정의 관리 속에서 일탈이 거의 없는 ‘관리되는 학생들이 거주하는 안전지대’로서의 역할을 해왔다고 볼 수 있다. 다다중학교 학생들에게 지역은 교육 명문 지역으로 ‘글로벌 거주 경험 이후 선택한 사교육 1번지’로서의 의미가 컸다. 라라중학교 학생들에게 지역은 ‘관계에 기초한 지역공동체의 협육체계’로서 개인적 친밀감으로 만들어진 일종의 버퍼링 시스템으로 작용했다.
이러한 환경에서 학생들의 성장과정은 집단별로 특징을 형성해 왔다. 가가중학교 학생들은 자신들이 상대적으로 폭넓은 자유 속에서 다양한 경험을 축적해 왔다고 인식하고 있으며, 나나중학교 학생들은 어려서부터 길러온 자신만의 특기를 거론하면서 미래에 나름대로 성공하고자 하는 의욕을 강하게 보여주고 있다. 다다중학교 학생들은 부모처럼 되는 것이 성공이라고 믿으면서 노력하는 삶을 살아왔으며, 라라중학교 학생들은 도시의 다른 아이들의 상황과 상대적으로 비교하면서 스스로를 평범한 시골 마을의 학생이라고 인식하며 지내 왔다.
이상 이 연구의 기초분석을 통해서 드러난 모습은 잠정적인 것으로서, 앞으로 얼마든지 변화할수 있는 여지가 있다. 향후 4년간의 종단연구 과정에서 이러한 이들의 성장과정, 즉 변화의 과정을 연속선상에서 바라보면서 이들의 삶에 대해 총체적 이해를 시도할 필요가 있다.
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
▼
This study was conducted to understand the life and growth that middle school students go through in post-2010 era. To specifically and comprehensively reflect dynamics and contextuality of the youth group, a 4-year long qualitative longitudinal study will be conducted. This report illustrates resul
This study was conducted to understand the life and growth that middle school students go through in post-2010 era. To specifically and comprehensively reflect dynamics and contextuality of the youth group, a 4-year long qualitative longitudinal study will be conducted. This report illustrates results of the first-year study which focused on designing qualitative termination study and identifying characteristics behind backgrounds of research participants based on their development prior to their middle school years. The participants were categorized into 4 different groups depending on the neighborhood at which their middle school is located. Students whose middle schools are in 1) urban low-income neighborhood, 2) urban middle-class neighborhood, 3) urban high-income neighborhood and 4) rural neighborhood students (Hereinafter Group A,B,C, and D respectively). Each group was designed to include at least 6 male and female students, and interviews with a total of 52 students and their parents were conducted.
Horizontally, this study encompasses various types of influential environments: home,schools, local communities as well as macroscopic social structures, while vertically examines lives of the subjects with life course theory—a theory that focus on how the life of the individual become social through experiences he enacts. Also, this study is designed around following five questions: 1) what were the characteristics of participants as a learner during their middle school year? 2) what are the features of middle school students' learning experiences? 3) what are the characteristics of transition from middle school to high school? 4) what impacts do middle school years have in subsequent years? and 5) how and why socioeconomic and regional differences factor in growth process?
To find answers to the prior questions, this study selects an additional topic along with identifying key experience and characteristics of the growth process for each year. For the first year, this study will examine participants' growth progress prior to middle school years. Moreover, for each subsequent year, participants' growth process as 7th, 8th and 9th graders, and their relationship, identity, and career, respectively, will be studied. The fourth year will also consist of discussion of the correlation between educational policies and participants' growth to attain policy implications.
Analysis of background and growth process prior to middle school years show each group holds different perceptions regarding home, neighborhood, and learning experience.
In general, participants of all groups perceived home as a comfortable place. But when educational characteristics as well as the role of parents are added for consideration, group A characterized home as a place of receiving love and care, and group B perceived it as a place to get recharged under the combination of coaching and teaching. Group C deemed home as a widow's cruse managed by a tutor and Group D considered home as a shelter.
Although all participants considered their neighborhood a place where their friends live, perspectives regarding it in conjunction with growth were drastically different group by group. For group A participants, various institutions such as public study room and the church as well as tutoring places provide educational and safe environment by serving as an educational safety net. Group B participants considered neighborhood a safety zone where neckless behaviors are seldom observed and all students were under the management of their parents. With an utmost focus on education, the neighborhood signified a go-to place for private education after spending years abroad for group C participants. The neighborhood of group D participants served as a buffering system based on the personal relationship among the local community-inducing the sense of collaborative upbringing.
Regarding elementary school, all participants considered it as a place to meet friends and experience communal environments in general. Additionally, Group A viewed school as a place of experience and learning providing various programs. On the other hand,Group B—whose home emphasizes on communal relationship and rules—perceived school as a place to learn the society and community. Because most of their learnings are conducted outside the school in private institutions, Group C considered school as a place to rest or be evaluated. The school offers unique educational opportunities with the small-scale relationship for Group D who perceive it as educational home.
Each group's unique perception of their environments formed different characteristics in the learning process. Group A believed that they have accumulated various experiences with relatively sufficient freedom whereas Group B displayed strong desire to become successful in the future while mentioning their individual forte. Group C lived quite arduously while defining success as emulating their parents. Compared to students from the urban neighborhood, Group D recognized themselves as ordinary rural village students.
Findings outlined by fundamental analysis of this study are provisional with utmost room for change. Consequently, it is recommended to consider participants’ growth process as a series of continued events and attempt to further comprehensive understanding of their life.
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1머리말 ... 3연구요약 ... 5목차 ... 7표목차 ... 10그림목차 ... 11제1부 연구 설계 ... 13 Ⅰ 연구의 필요성 및 목적 ... 13 Ⅱ 이론적 배경 ... 19 1 중학생 및 중학교 관련 선행 연구 ... 21 2 중학생을 위한 교육투자와 교육정책 ... 26 3 청소년기 계층 격차와 가족, 학교, 지역사회 ... 28 Ⅲ 종단적 연구설계 ... 35 1 연구의 관점 및 종단연구 설계 ... 37 2 종단적 연구 설계 ... 44제2부 기초분석 ... 49 Ⅳ 연구 방법 및 연구 사례 ... 49 1 연구 방법 ... 51 2 사례의 배경 ... 63 Ⅴ 사례에 대한 기초분석 ... 71 1 가가중학교 입학 이전의 성장 배경 ... 73 2 나나중학교 입학 이전의 성장 배경 ... 97 3 다다중학교 입학 이전의 성장 배경 ... 132 4 라라중학교 입학 이전의 성장 배경 ... 147 Ⅵ 중학교 입학 전까지의 성장배경에 대한 논의 ... 165 1 가정의 의미와 부모 개입의 차이 ... 167 2 초등학교의 의미 ... 170 3 지역의 의미 ... 174 4 성장과정에서 드러나는 특징 ... 177 Ⅶ 결론 및 시사점 ... 181 1 결론 ... 183 2 시사점 ... 184참고문헌 ... 189Abstract ... 197끝페이지 ... 201
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.