보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400000280 |
과제고유번호 |
1105008146 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-08-09
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400000280 |
초록
▼
이 연구는 학교현장에서 방과후학교가 실제로 어떻게 운영되는지 운영현황을 탐색하고, 학교별방과후 학교 운영현황을 반영하여 방과후학교의 성과를 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 첫째, 방과후학교의 운영 충실도를 정의하고 학교단위의 운영 충실도를 분석하였다. 둘째, 방과후학교 성과 평가 준거를 정립하고 방과후학교 성과를 분석하였다. 셋째, 방과후학교의 운영충실도와 성과가 높은 학교의 특성을 분석하였다.
이를 위한 분석 자료는 크게 두 가지이다. 성과 분석을 위해서는 한국교육개발원의 「학교 교육실태 및
이 연구는 학교현장에서 방과후학교가 실제로 어떻게 운영되는지 운영현황을 탐색하고, 학교별방과후 학교 운영현황을 반영하여 방과후학교의 성과를 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 첫째, 방과후학교의 운영 충실도를 정의하고 학교단위의 운영 충실도를 분석하였다. 둘째, 방과후학교 성과 평가 준거를 정립하고 방과후학교 성과를 분석하였다. 셋째, 방과후학교의 운영충실도와 성과가 높은 학교의 특성을 분석하였다.
이를 위한 분석 자료는 크게 두 가지이다. 성과 분석을 위해서는 한국교육개발원의 「학교 교육실태 및 수준 분석」 연구에서 사용한 2011년 초등학교, 2010년 중학교, 2012년 고등학교 자료를 사용하여 분석하였으며, 방과후학교의 운영충실도 파악을 위해서는 「학교 수준 및 실태 조사」 2012년 연구에 참여한 고등학교를 대상으로 별도의 학교 조사를 실시하여, 그 결과를 연계 분석하였다. 본연구를 통하여 분석된 연구결과를 주제별로 정리하면 다음과 같다.
Ⅳ장에서는 방과후학교의 운영 실태 및 정책 현황을 분석하였다. 먼저 방과후학교의 운영 현황을 나타내는 운영충실도 지표를 정의하고, 구체적으로 조직의 구성, 강사의 질, 수업의 구성, 방과후학교 참여율 등으로 개념화하였다. 이를 바탕으로 방과후학교가 얼마나 충실히 운영되는지 별도의 학교조사지와 교사 면담 등을 통해 논의를 진행하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
현재 방과후학교는 대부분의 학교에서 운영되며, 학생들의 자율적인 참여로 이루어지고 있다. 이러한 자율성을 바탕으로 한 방과후학교 참여율은 곧 학교 프로그램에 대한 학생들의 만족도를 반영한다고 볼 수 있다. 또한 방과후학교의 운영 실태는 학교 급에 따라 다르다. 초등학교의 경우 특기 적성 위주의 방과후학교 프로그램이 많이 개설되어 있는 반면 중・고등학교의 경우 교과 방과후 수업이 주를 이루고 있다. 방과후 수업을 진행하는 강사의 현황 또한 학교급에 따라 차이가 나는데, 고등학교의 경우 외부강사가 교과 수업을 개설하는 경우는 거의 드물었다. 또한 방과후학교는 멘토링, 봉사활동 등과 연계 운영되는 경우도 있어 방과후학교 시간이 다양하게 운영될 가능성이 있는 것으로 나타났다.
다음으로 Ⅴ장에서는 성과준거별로 방과후학교 성과를 분석하였다. 이 연구에서 분석할 방과후학교 성과지표는 크게 학교교육 기능 보완, 사교육비 경감, 교육격차 해소 등 3가지 측면이다. 먼저 (성과1): 학교교육 기능 보완 측면은 학업성취도, 학교만족도, 수업태도를, (성과2): 사교육비 경감은 해당연도 사교육 참여여부를 분석하였으며, (성과3): 교육격차 해소는 성취도에 대한 SES의 영향력을 검증하였다.
먼저 본격적인 방과후학교 성과를 분석하기에 앞서, 어떤 학생들이 방과후학교에 참여하는지 그특징을 분석하고, 학생수준의 방과후참여여부에 따른 성과 차이 분석을 실시하였다. 이후 최종적으로 학생수준의 방과후참여여부와 학교수준의 방과후참여율 혹은 운영충실도를 정책변인으로 투입하여 다층모형을 적용하였다. 각 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저 방과후학교에 참여하는 학생들의 특징을 살펴보면, 초등학교의 경우 학생의 사회・경제적 배경에 따른 방과후참여 여부는 유의미한 관계가 없었으나 중・고등학교의 경우 SES가 낮은 학생들이 방과후학교 프로그램에 참여하는 경향이 높았다. 또한 초・중・고 모든 학교 급에서 지역규모와 방과후 참여 비율이 유의미한 연관성을 보였는데, 특히 서울의 방과후학교 참여율이 타 지역에 비해 낮은 경향을 보였다.
다음으로 방과후학교 참여 여부에 따른 성과 분석의 차이검증은 학교급에 따라 다르게 나타났다. 초등학교의 경우 방과후학교에 참여하는 학생이 미 참여학생에 비해 국어 및 수학 성취도는 낮았으며, 국어 및 수학 사교육참여율도 낮았다. 반면 방과후 참여학생의 학교만족도와 수업태도는 미 참여학생에 비해 유의미하게 높았다. 중학교의 경우, 초등학교와는 달리 국어 성취도가 높은 학생들이 방과후학교에 참여하는 경향을 보였고, 사교육을 받지 않는 학생일수록 방과학교 참여 경향을 보였다. 수업태도에 있어서는 국어와 수학에서 방과후학교 참여학생이 미 참여 학생에 비해 높았으나, 수학 성취도와 학교만족도에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 고등학교의 경우 국어 및 수학 학업성취도, 학교만족도, 수학 및 국어 수업태도에서 방과후학교 참여 학생이 미참여 학생에 비해 높았다. 사교육 참여에 있어서는 방과후 학교에 참여하는 학생의 국어 사교육 참여 경향이 낮았지만, 수학은 더 높게 나타났다.
학교수준에 방과후 참여율을 정책변인으로 투입한 다층모형분석 결과를 각 성과에 따라 요약하면 다음과 같다. 먼저 초・중학교의 전반적인 성취도와 학교별 참여율은 유의미한 관계가 없었다. 그러나 방과후학교 참여 학생과 미 참여 학생간의 성취도 차이는 학교별 방과후학교 참여율에 따라 그크기가 달랐다. 즉 학교의 방과후 참여율이 높을수록, 학생이 방과후 학교에 참여함으로써 얻게 되는 효과가 큰 것으로 나타났다. 고등학교의 경우 방과후학교 참여율이 높은 학교일수록 학교의 전반적인 성취도가 높을 뿐만 아니라, 방과후학교 참여효과 또한 높은 것으로 나타났다.
다음으로 학교만족도 분석 결과, 초등학교의 경우 방과후학교 참여율이 높을수록 학교의 전반적인 학교만족도가 높은 경향을 보였다. 중학교의 경우, 방과후학교 참여율과 학생 만족도는 부적 관계를 보였지만, 방과후학교 참여율이 높은 학교에서는 방과후학교 참여에 따른 학생 만족도는 높게 나타났다. 고등학교의 경우, 방과후학교에 참여하는 학생 및 학부모의 만족도가 낲았지만 학교 수준에서 참여율에 따른 학생 및 학부모 만족도의 차이는 나타나지 않았다.
수업태도에 대한 방과후학교 성과 분석 결과, 초등학교와 고등학교에서는 방과후학교에 참여 하는 경우 국어 및 수학 수업태도가 높았다. 중학교에서는 방과후학교에 참여하는 경우 국어 및 수학 수업태도가 높았고, 참여율이 높은 학교에서 그 효과가 더 크게 나타났다.
사교육 여부에 대한 분석 결과, 초등학교와 중학교의 경우 방과후학교에 참여하는 학생일수록 사교육 참여 확률이 높았으나, 방과후학교 참여율이 높은 학교일수록 방과후학교 참여 학생들의 사교육 참여 확률은 감소하였다. 또한 중학교와 고등학교의 경우 방과후학교 참여율이 높은 학교일수록 사교육 참여율이 감소하였다.
학력 격차를 분석한 결과, 초・중학교의 방과후학교 참여율은 국어 및 수학 학력격차와 유의미한 연관성을 보이지 않았다. 그러나 고등학교의 경우 방과후학교 참여율이 높은 학교일수록 SES의 영향력이 감소하여 학력 격차가 감소하였음을 나타냈다.
마지막으로 운영충실도의 각 하위 요소를 정책변인으로 투입하여 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 프로그램 특성과 참여율은 학교의 전반적인 수학성취도와 정적인 연관성을 보였다. 또한 방과후학교 운영체제가 잘 구축된 학교일수록 방과후 참여 여부에 따른 학부모 만족도의 효과가 크게 나타났다. 그러나 학력 격차 해소에 대해서는 유의미한 영향이 나타나지 않았다.
Ⅵ장에서는 방과후학교 운영과 성과의 관계를 파악하기 위해 운영충실도와 정책성과가 모두 높은 학교와 모두 낮은 학교의 교원을 대상으로 면담 조사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다.
방과후학교의 충실한 운영이 성과로 연결되는데 영향을 미치는 요인은 첫째, 학생의 교육 요구를 충실히 반영한 교육프로그램의 운영, 둘째, 방과후학교 프로그램의 안정적 운영을 위한 학교장의 지원, 셋째, 방과후학교에 대한 교사의 인식과 업무부담 정도로 나타났다. 운영 충실도와 성과가 모두 높은 학교의 경우 학생의 교육요구를 충실히 반영하고, 이러한 프로그램이 안정적으로 운영될수 있도록 교장이 적극적으로 지원하는 경향이 나타났다. 방과후학교의 성과는 학교와 교원의 정책집행 의지와 실행 수준과 정적인 관계를 갖고 있으므로 학교단위에서 충실한 운영이 이루어질 수 있도록 지원해야 정책성과를 높일 수 있을 것이다.
마지막으로 Ⅶ장에서는 본 연구의 결과를 요약하고, 결과를 토대로 방과후학교의 운영 및 관련사항에 대한 정책적 시사점을 제시하였다. 운영충실도 분석과 방과후학교 성과분석의 결과를 토대로 제시한 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 단위학교의 효과적인 방과후학교 운영 조직을 구축한다. 둘째, 우수강사를 확보하고, 전문성을 제고할 수 있는 체제를 구축한다. 셋째, 사교육과의 경쟁력 있는 프로그램을 편성하여 운영한다. 넷째, 수요자의 이해 및 신뢰도를 제고하는 방안을 마련하여 실시한다. 다섯째, 정규수업과 차별성 있는 프로그램을 편성하여 운영한다. 여섯째, 지역사회의 자원을 발굴하고, 활용한다. 일곱째, 방과후학교 성과에 영향을 미치는 단위학교 특성에 대한 지속적인 연구를 수행한다.
Abstract
▼
This is the second-year study of series on “Evidence-based study on effectiveness of educational policies”. In 2013, we focused on school factors affecting the outcomes of after-school programs. The purpose of this study is to look into the current status of the operation of after-school programs at
This is the second-year study of series on “Evidence-based study on effectiveness of educational policies”. In 2013, we focused on school factors affecting the outcomes of after-school programs. The purpose of this study is to look into the current status of the operation of after-school programs at elementary, middle and high schools, and to analyze the operation results of such programs. The following are the topic-specific results.
ChapterⅣ analyzed the current status on the operation and policy-making of after-school programs. First, the fidelity of implementation (FAIR) indicators, which refer to the current status on the operation of after-school programs, were defined, and specifically conceptualized in terms of organizational composition, teacher quality, lesson composition and participation rate in after-school programs. Then, it was separately examined using questionnaires and interviews with teachers how faithfully such programs were operated according to their original plans. The results are as follows:
Currently, after-school programs are operated in most schools and voluntarily joined by students. It can be said that the participation rates based on such autonomy reflect the levels of students’ satisfaction with school programs. However, the high rates of participation are one thing, and the reduction in private education expenses is another. The realities show that private education expenses are on the increase, since private education is also joined by the students who particpate in after-school programs.
In addition, the operation of after-school programs varies according to school levels. The after-school programs focus on skill aptitude rather than subject courses in elementary schools, unlike middle and high schools. In addition, the teachers for after-school classes vary according to school levels. High schools rarely open the after-school classes led by teachers from the outside. This is because there is a danger that any school may degenerate into a place for private education.
Chapter Ⅴ analyzed the results of after-school programs according to performance criteria. The performance indicators of after-school programs relate to the compensation for school education function, the reduction in private education expenses, and the narrowing of education gap. (Performance 1): for the compensation for school education function, achievement tests, school satisfaction and work habits were analyzed; (Performance 2): for the reduction in private education expenses, it was analyzed whether to participate in private education or not; (Performance 3): for the narrowing of education gap, the influences of SES on achievement were verified.
The socio-economic backgrounds of students were not significantly related with after-school participation in elementary schools. On the contrary, more students low in SES participated in after-school programs in middle and high schools. In addition, local sizes were significantly related with after-school participation rates in all of elementary, middle and high schools. Especially, Seoul showed a low participation rate, compared to other regions.
The performances of after-school participation varied according to school levels. In elementary schools, after-school program participants had lower achievement levels in Korean and mathematics than non-participants. This also applied to the participation rates in the private education of Korean and mathematics. On the contrary, participants were significantly high in school satisfaction and work habit, compared to non-participants. But in middle and high schools, the students with high achievement participated in after-school programs and the alternative effect of after-school programs to private education was weak, compared to elementary schools.
The following are the summarized results by the multilevel model analysis which inputs after-school participation rates to school levels as policy variables. First, overall achievement levels were not significantly related with overall achievement levels and school-specific participation rates in elementary and middle schools. However, the differences in achievement between participants and non-participants in after-school programs varied according to school-specific participation rates. The more participation in after-school programs led to the wider achievement gaps in Korean and mathematics between participants and non-participants. But in high schools, the more participation in after-school programs led to the higher overall achievement and the higher participation effect.
In terms of school satisfaction, the more participation in after-school programs led to the more overall satisfaction with school in elementary schools. But in middle schools, the both relations were negative.
In middle schools, Korean was different from Mathematics in the relations between participation in and work habit in after-school programs. In the Korean subject, the both relations were negative. But in mathematics, more participation led to better work habit.
In terms of private education, elementary schools were different from middle and high schools. In elementary schools, the more participation in after-school programs led to the more reduction in private education. But in middle and high schools, the both relations were negative. The more participation in after-school programs led to the more participation in private education.
Finally, the rates of participation in after-school programs were not significantly related with the academic performance gaps in Korean and mathematics in elementary and middle schools. But in high schools, the more participation in after-school programs led to the more reduction in SES influence. This means that the gaps in academic performance have reduced.
The following are the summarized results obtained by analyzing the implementation fidelity sub-factors inputted as policy variables. First, program features and participation rates were statically related with overall achievement levels in mathematics. In addition, the better system of after-school programs led to the greater satisfaction of parents. But in the private education of Korean, the more participation in after-school programs led to the less participation in private education. This is parallel to the performance analysis of after-school programs.
First, SES influences on Korean language achievement were proportional to organization system and teacher quality. In addition, SES influences on mathematics achievement were proportional to school organization system. The students of schools better in organization system had wider gaps in achievement by SES.
Chapter Ⅵ analyzed the features in performance and operation of after-school programs. To this end, this study selected the schools which were high and low in implementation fidelity and policy-making performance and interviewed the persons in charge of after-school programs. The following are the results.
First, the schools effective in the operation and performance of after-school programs implemented consumer-centered programs. The consumer-centeredness means applying the results obtained by examining the demands of students and their parents. The commonest opinion is that after-school programs are smoothly operated and their goals are attained, when the opinions of students’ and their parents are respected and their demands are approved to the fullest. Additionally, the will of a school principal had great influences on the operation of after-school programs. A school principal plays a central role in working out sustainable and stable programs. If they are well established, after-school programs have good results.
Chapter Ⅶ summarized the results of this study, and presented the policy suggestions on the operation of after-school programs on the basis of the results. The following are the policy suggestions based on the analyses of implementation fidelity and after-school program performance.
First, it is necessary to pay attention to the possibility that the differences in results occur according to the operation of unit schools, to coordinate the demands of consumers and the approval of a school, and to build an effective after-school operation system of each school.
Second, it is needed to work out subject programs which manage the quality of after-school teachers by expanding the recruitment of teachers from the outside.
Third, it is required to build the on-line system for course application of after-school programs, to reinforce the consumer-centered online operation system of after-schools, and to enhance the efficiency of tasks for after-school programs.
Forth, it is necessary to strengthen the operation of after-school programs for absorbing the demand of private education, including the expansion of core after-school schools.
Fifth, it is desirable to expand administrative and financial supports, to prepare for the criteria for opening after-school lectures and paying instruction fees, and to expand the support for administrative officials.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 13
- Ⅰ. 서 론 ... 15
- 1.연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구 내용 ... 21
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 25
- 1. 방과후학교 개요 및 현황 ... 27
- 2. 방과후학교 정책 변천 ... 32
- 3. 방과후학교 운영에 대한 시사점 ... 36
- 4. 방과후학교 운영 특성과 성과에 관한 선행연구 분석 ... 38
- Ⅲ. 연구방법 ... 45
- 1. 문헌 연구 ... 47
- 2. 기존 데이터 연계 분석 ... 47
- 3. 방과후학교 운영 현황에 대한 학교 조사지 개발 및 시행 ... 49
- 4. 포커스 그룹 면담 ... 50
- 5. 전문가협의회 개최 ... 50
- 6. 외부 연구용역 의뢰 ... 50
- Ⅳ. 방과후학교 운영충실도 분석 ... 53
- 1. 연구의 필요성 ... 55
- 2. 방과후학교 운영충실도의 개념 ... 55
- 3. 방과후학교 운영 현황 조사 결과 ... 59
- 4. 방과후학교 운영충실도 및 영향 요인 분석 ... 70
- 5. 방과후학교 운영 현황에 대한 포커스 그룹 면담 결과 ... 73
- Ⅴ. 성과준거별 방과후학교 성과 분석 ... 81
- 1. 연구의 필요성 ... 83
- 2. 방과후학교의 성과 지표 ... 84
- 3. 연구방법 ... 85
- 4. 연구결과 ... 93
- Ⅵ. 방과후학교 성과가 높은 학교의 특성 분석 ... 145
- 1. 연구의 필요성 ... 147
- 2. 연구방법 ... 147
- 3. 연구결과 ... 150
- Ⅶ. 요약 및 정책적 시사점 ... 155
- 1. 요약 ... 157
- 2. 정책적 시사점 ... 165
- 참고문헌 ... 171
- ABSTRACT ... 177
- 부 록 ... 183
- 끝페이지 ... 232
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.