보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김양분
|
참여연구자 |
임현정
,
신혜숙
,
남궁지영
,
양수경
,
김위정
,
이재경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001910 |
과제고유번호 |
1105004858 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
키워드 |
사교육비 경감 정책.사교육비 추이.사교육비 추세.EBS 수능 강의.방과후학교.입학사정관제.educational policies for reducing private tutoring expenditure.private tutoring expenditure transition.private tutoring expenditure trend.the admission officer system.EBS CSAT Class.after-school.
|
초록
▼
이 연구는 데이터 기반 교육정책 분석 연구로서 “공교육 내실화에 기반한 사교육비 경감 정책 효과 분석” 연구이다. 이 연구는 사교육비의 추이 및 추세분석과 더불어 사교육 대체 서비스(방과후학교와 EBS 수능방송 및 인터넷 방송)와 새로운 입시정책인 대학입학사정관제의 사교육비 경감 및 교육효과 측면에서의 성과와 공교육 내실화와의 관계를 종합적으로 분석하는 연구이다.
본 연구는 사교육 관련 통계청 데이터와 방과후학교 운영, EBS 수능 교육방송, 대학 입학사정관제에 관련된 한국교육개발원의 데이터를 분석함으로써 데이터에 기반한 현
이 연구는 데이터 기반 교육정책 분석 연구로서 “공교육 내실화에 기반한 사교육비 경감 정책 효과 분석” 연구이다. 이 연구는 사교육비의 추이 및 추세분석과 더불어 사교육 대체 서비스(방과후학교와 EBS 수능방송 및 인터넷 방송)와 새로운 입시정책인 대학입학사정관제의 사교육비 경감 및 교육효과 측면에서의 성과와 공교육 내실화와의 관계를 종합적으로 분석하는 연구이다.
본 연구는 사교육 관련 통계청 데이터와 방과후학교 운영, EBS 수능 교육방송, 대학 입학사정관제에 관련된 한국교육개발원의 데이터를 분석함으로써 데이터에 기반한 현 정부의 사교육비 경감 정책의 개선 방안을 공교육 내실화의 관점에서 제공하는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해서 통계청이 국가통계포털 사이트를 통해 제공하고 있는 1990년부터 2010년까지의 가계동향조사 기초 분석 자료를 분석하였으며, 2007년부터 2010년의 통계청 사교육비 실태조사 자료를 분석하였다. 아울러 한국교육종단연구와 2011학년도 대학수학능력시험 결과를 연계한 데이터를 활용하여 방과후학교 효과와 EBS 수능강의의 효과와 대학입학사정관제의 효과를 분석하였다.
분석 결과 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 우리나라 가구당 사교육비는 감소하고 있고, 향후 감소될 것으로 예측되나 정부의 사교육비 경감 정책의 성공 여부에 대해서는 좀 더 면밀한 검토가 필요하다.
둘째, 우리나라 초・중등학교 학생의 사교육 비율과 사교육 참여 학생의 사교육비가 줄고, 방과후학교에 참여하는 학생의 사교육 참여가 줄고 있어서 사교육비 경감 정책이 성공하고 있는 것으로 판단된다. 그러나 방과후학교 참여 학생 중 사교육에 참여하는 학생의 사교육비가 감소하지 않는 이유와 전문계고 학생 중 사교육에 참여하는 학생의 사교육비가 증가하는 현상에 대한 원인 규명이 필요하다.
셋째, 종단자료 분석 결과에 의하면, 방과후학교 프로그램은 사교육비 경감과 학업성취도에 효과가 있고, 지역 간, 계층 간의 교육격차 해소에 도움을 주며, 공교육 내실화에도 일정 부분 기여하고 있다.
넷째, EBS 수능강의가 사교육비 경감의 측면에서 실질적인 효과를 거두고 있음을 확인할 수 있었고 학업성취의 측면에서는 유지 또는 향상하고 있는 것이 발견된다. 특히 학생의 영어 점수 수준이 상위 또는 하위인 경우에 그 향상의 효과가 유의하였다.
다섯째, 대학입학사정관제의 사교육비 감면 효과는 지역별로 달리 나타나며 공교육내실화에 기여하고 있는 것으로 잠정적으로 판단되나 대학입학 결과에 대한 데이터 분석이 추후 요청된다.
본 연구 결과에 기초하여 제안한 사교육비 경감 정책 개선 방안은 다음과 같다.
첫째, 사교육비 경감 정책으로서의 공교육 내실화의 지속적 추진, 사교육에 의한 격차해소와 관련지어 저소득층의 부담 감소를 위한 정책 보완
둘째, 방과후학교 정책으로서의 방과후학교의 개념 및 목적 정비의 실현, 수요자의 요구와 필요에 부응하는 맞춤형 프로그램의 정보, 우수강사의 양성 및 확보, 지역사회의 다양한 자원활동
셋째, EBS 수능강의 정책으로서의 EBS 수능 강의와 교재의 수준별 차별화, 문제풀이에서 기초 개념과 원리 중심 강의로의 방향 전환, EBS 수능 교재 문항의 타당성 검토 및 질적 수준 제고, EBS 수능과 수능 연계 정책의 지속, EBS 교재 무상 지원 확대
넷째, 대학입학사정관제도로서의 학교 내 활동 강화, 대학입학사정관제의 운영 목적의 명확화 및 간소화, 대학 자체의 대입 전형 내용에 대한 정보 제공 확대, 고교와의 연계 활동 강화 및 홍보 활성화
다섯째, 사교육비 경감을 위한 제도 문화적 인프라 구축으로서의 사교육비 경감 정책의 사교육 영향 평가의 지속적 추진
여섯째, 후속 연구 및 사교육패널조사 연구로서의 입학사정관제의 추가 분석 연구 추진, 초등학교 종단 연구 수행, 사교육 패널 연구 수행 등이다.
Abstract
▼
This study, “Analysis of effects of education policies that aim at reducing private tutoring expenditure and enriching public education” is the data-based study for analyzing education policies. This study investigates changes and trends of private tutoring expenditure over years. In addition, it ex
This study, “Analysis of effects of education policies that aim at reducing private tutoring expenditure and enriching public education” is the data-based study for analyzing education policies. This study investigates changes and trends of private tutoring expenditure over years. In addition, it examines several educational policies for reducing private tutoring expenditure such as after-school programs, Education Broadcasting System(EBS) online education services, and the admission officer system as well as the effect of these policies on educational outcomes and reduction in private tutoring expenditure, and their relation to enrichment in public education.
The purpose of this study is to provide recommendations and improvement schemes for existing policies related to private tutoring from the perspectives of enriching public education using two datasets from Korea Statistics and Korean Education Development Institute (KEDI). Korea Statistics provides household surveys from 1990 to 2010, which have extensive information on private education expenditure, and it administered a separate survey for private tutoring from 2007 to 2010. The dataset from KEDI is called Korean Education Longitudinal Study (KELS) that is linked to results of College Scholastic Ability Test (CSAT), which is a national standardized test for college entrance in Korea. Using the KELS dataset, the effects of after-school programs, EBS CSAT online education services, and the admission officer system are analyzed.
Major results of this study are as follows.
First, private tutoring expenditure has been reducing over years and this reduction is expected to prolong. However, more critical observation about accountability of education policies related to private tutoring is necessary.
Second, in primary and secondary schools, overall participation rate in private tutoring and its expenditure among students who participated in private tutoring have reduced as well as participation rate among students in after-school programs. However, private tutoring expenditure for students in after-school programs has not changed. In the vocational high schools, private tutoring expenditure among students who receive private tutoring has risen, which requires scrutiny about its causes.
Third, based on the results from the analysis using the KELS dataset, after-school programs show positive impacts on reduction in private tutoring expenditure and students’ academic achievement. It also contributes to alleviating achievement gap between regions and achievement groups as well as enriching public education.
Fourth, results suggest that there are relatively positive effects of EBS classes on reduction in private tutoring expenditure and student performance in English especially among lower and upper levels of achievement groups.
Fifth, the effect of the admission officer system on private tutoring expenditure differs by regions, and it is optimistic in terms of its effect on enriching public education. However, further research using results of college attendance is required.
Based on these results, there are several recommendations and improvement schemes targeted to existing private tutoring policies.
First, policies for alleviating private tutoring expenditure targeting to enriching public education should be sustained. Also, policies should be more focused on reducing burdens of low-income families.
Second, in terms of after-school program, the program should be more market-oriented, which means that the program should meet consumer needs. Also, it is crucial to increase the pool of high quality teachers by teacher education and recruitment, and active support from communities is essential.
Third, textbooks for EBS need to be developed in order to meet levels of all achievement groups and increase quality of textbooks by reviewing validity of examples and questions in textbooks. Free distribution of the textbooks for low-income families needs to be expanded. Furthermore, EBS curriculum should be based on theories and fundamentals instead of drill and practice, and policies that link between EBS and CSAT should be continued.
Fourth, in terms of the admission officer system, it is necessary to have more activities within schools, clarification and simplification for the purposes of the admission officer system, increased access to information regarding college admissions, and tighter partnership between colleges and high schools.
Fifth, research on evaluations of private tutoring policies should be continued along the establishment of systematic and cultural infrastructure.
Sixth, further research on the effect of the admission officer system is necessary. Also, longitudinal studies for students in primary schools and panel surveys for private tutoring are desired.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 7
- 표 차례 ... 10
- 그림 차례 ... 14
- I. 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구 내용 ... 24
- 3. 연구 방법 ... 28
- 4. 용어의 정의 ... 32
- II. 선행연구 분석 ... 35
- 1. 사교육비 추이 분석 ... 37
- 2. 방과후학교 효과 ... 43
- 3. EBS 수능 강의와 인터넷 방송 관련 효과 ... 46
- 4. 새로운 입시정책의 효과 : 대학 입학사정관제 ... 48
- III. 사교육비 추이 및 추세(I) : 통계청 가계동향조사 ... 55
- 1. 연구 문제 ... 57
- 2. 분석 방법 ... 58
- 3. 분석 결과 ... 65
- 4. 요약 및 논의 ... 85
- IV. 사교육비 추이 및 추세(II) : 통계청 사교육비 실태 조사 ... 89
- 1. 연구 문제 ... 91
- 2. 분석 방법 ... 92
- 3. 분석 결과 ... 103
- 4. 요약 및 논의 ... 130
- V. 사교육 대체 프로그램의 효과(I) : 방과후학교 ... 135
- 1. 연구 문제 ... 137
- 2. 분석 방법 ... 137
- 3. 분석 결과 ... 144
- 4. 요약 및 논의 ... 153
- VI. 사교육 대체 프로그램의 효과(II) : EBS 수능강의 ... 157
- 1. 연구 문제 ... 159
- 2. 분석 방법 ... 160
- 3. 분석 결과 ... 166
- 4. 요약 및 논의 ... 179
- VII. 새로운 입시정책의 효과 : 대학입학사정관제 ... 183
- 1. 연구 문제 ... 185
- 2. 분석 방법 ... 187
- 3. 분석 결과 ... 195
- 4. 요약 및 논의 ... 207
- VIII. 요약 및 정책적 제언 ... 209
- 1. 요약 및 결론 ... 211
- 2. 정책적 제언 ... 221
- 참고문헌 ... 231
- ABSTRACT ... 241
- 부 록 ... 245
- 끝페이지 ... 260
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.