보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400010807 |
DB 구축일자 |
2014-06-28
|
키워드 |
공공기관.신설타당성 심사.기관신설계획서.의원입법.재정수반법률.Public Institution.Reviewing the validity of establishing the public institutions.Plan to establish the public institution.Legislation by National Assembly.Law with budgetary affairs.
|
초록
▼
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 분석 배경과 목적
○ 『 공공기관의 운영에 관한 법률』에 공공기관의 신설에 대하여 공공기관운영위원회의 사전심사 및 기능 조정에 대한 기본적인 절차는 구비되어 있으나 미흡한 부분이 많아, 향후 체계적인 제도의 개발이 중요함.
○ 『공공기관의 운영에 관한 법률』이 제정된 이후 이제까지 설립된 공공기관은 20여개에 달함에도 불구하고 공공기관의 신설타당성 심사를 거친 기관은 한국방사성폐기물관리공단, 한국보건의료연구원, 한국장학재단, 기초과학연구원 등 6개 기관에 불과함.
○ 주무기관이 소관 공
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 분석 배경과 목적
○ 『 공공기관의 운영에 관한 법률』에 공공기관의 신설에 대하여 공공기관운영위원회의 사전심사 및 기능 조정에 대한 기본적인 절차는 구비되어 있으나 미흡한 부분이 많아, 향후 체계적인 제도의 개발이 중요함.
○ 『공공기관의 운영에 관한 법률』이 제정된 이후 이제까지 설립된 공공기관은 20여개에 달함에도 불구하고 공공기관의 신설타당성 심사를 거친 기관은 한국방사성폐기물관리공단, 한국보건의료연구원, 한국장학재단, 기초과학연구원 등 6개 기관에 불과함.
○ 주무기관이 소관 공공기관을 신설함에 있어 상당한 제약요인으로 작용하는 『공공기관의 운영에 관한 법률』에 따른 심사절차를 우회하기 위하여 의원입법을 통하여 신설기관의 법적 근거를 마련하는 그릇된 관행이 있음.
○ 「국회법」제58조 제7항에 따르면 국회위원회는 안건이 예산상의 조치를 수반하는 경우에는 정부의 의견을 들어야 하는데, 구체적으로 어느 부처를 의미하는지 불분명하여 각 상임위원회가 소관부처의 의견을 듣는 것으로 갈음하는 경우가 다수 발생함.
Ⅱ. 주요 내용
□ 공공기관의 의의 및 법적 성격
○ 국가나 지방자치단체가 아닌 법인ㆍ단체 또는 기관으로 정부의 투자ㆍ출자 또는 정부의 재정지원 등으로 설립ㆍ운영되며 『 공공기관의 운영에 관한 법률』제4조 제1항 각호의 요건에 해당하여 기획재정부장관이 지정한 기관 (동법 제4조)
○ 정부부처, 청 등은 국가로부터 독립된 법인격이 없고 공공기관은 독립된 법인격을 지닌 법적 존재
- 국가는 정부부처, 청 등을 통해 직접 행정을 수행하기도 하지만, 법인격이 부여된 별도의 조직으로서 공공기관을 설립하여 간접적으로 행정목적을 수행할 수 있음.
○ 국가는 공공기관 설립 시에 공법상 법인으로 할 것인지, 사법상 법인으로 할 것인지 법적 형식을 선택할 수 있음
- 공법상 법인은 개별법에 의해 설립근거를 갖는 법인으로서 공법상 재단, 공법상 사단 그리고 영조물 법인의 형태를 띠게 됨.
- 별도의 법률이 없이 상법, 민법에 근거해서 국가가 설립한 주식회사, 사단법인, 재단법인 등 사법상의 조직으로서 존재하는 공공기관도 다수 존재함.
□ 공공기관 관리제도의 연혁
○ 1962년에 제정된 ‘정부투자기관예산회계법’과 1973년에 제정된 ‘정부투자기관관리법’을 통합하여 1984년에 ‘정부투자기관관리기본법’을 제정ㆍ시행함
○ 2004년 ‘정부산하기관관리기본법’이 시행되어 정부투자기관 이외의 출자ㆍ출연기관 및 보조기관 등 공공기관도 법에 의한 규율과 체계적 관리대상에 포함됨.
○ 2007년에는 ‘정부투자기관관리기본법’과 ‘정부산하기관관리기본법’을 통합하여 ‘공공기관의 운영에 관한 법률’을 제정ㆍ시행함.
□ 공공기관의 지정기준 및 유형 등
○ 지정요건
- 『 공공기관의 운영에 관한 법률』 제4조 제1항 제1호 내지 제6호
- 『 공공기관의 운영에 관한 법률』 시행령 제2조 내지 제6조 및
[별표 1]
○ 유형 : 공기업, 준정부기관, 기타 공공기관
○ 지정절차
- 기획재정부장관은 매 회계연도 개시 후 1개월 이내에 공공기관을 새로 지정하거나, 지정을 해제하거나, 구분을 변경하여 지정함.
- 회계연도 중이라도 다음 각 호의 구분에 따라 공공기관을 새로 지정하거나, 지정해제하거나, 구분을 변경하여 지정할 수 있음.
- 기획재정부장관은 공기업 및 준정부기관과 기타공공기관을 새로 지정하거나 지정해제 또는 변경지정하는 때에는 관계 법령에 따라 공공기관의 업무를 관장하는 행정기관(주무기관)의 장과 협의한 후, 공공기관운영위원회의 심의ㆍ의결을 거쳐야 함.
□ 공공기관 신설 타당성 심사제도의 현황 및 문제점
○ 공공기관 신설에 대한 명시적이고 체계적인 관리시스템의 필요성 (남설방지)
○ 주무기관의 장이 공공기관을 신설하고자 할 때에는 법률안을 입법예고하기 전에 기재부 장관에게 기관의 신설 타당성에 대한 심사를 요청하도록 의무화함 (법 제7조).
○ 신설타당성 심사제도의 적용대상
- 법률안에 정부의 출연근거가 규정되어 있는 기관
- 정부지원액이 총수입액의 2분의 1을 초과할 것으로 추계되는 기관
- 법률안에 정부가 단독으로 또는 정부와 공공기관이 합하여 자본금의 100분의 30이상을 출자하는 것으로 규정되어 있는 기관
○ 기관신설계획서의 기재사항 (시행령 제9조)
- 기관의 사업범위 및 내용
- 신설기관이 제공하는 서비스․재화
- 향후 5년간의 연간 수입 및 정부지원 예산 소요
- 향후 5년간의 조직ㆍ인력 운영계획
- 기존에 설립된 유관기관 현황
- 그 밖에 기획재정부장관이 요청하는 자료
□ 유사 제도와의 비교분석
○ 지방공기업 설립타당성평가 (지방공기업법 시행령 제47조) 및 경영진단 (동법 제78조의2)
○ 기금의 신설타당성 심사(국가재정법 제14조) 및 존치평가 (동법 제82조)
○ 부담금의 신설타당성 심사 (부담금관리기본법 제6조) 및 운용평가 (동법 제8조)
□ 공공기관의 신설타당성 심사제도의 문제점
○ 의원입법을 통한 신설타당성 심사제도의 회피
○ 재정수반법률에 대한 정부 의견수렴절차의 불명확성
Ⅲ. 개선방안
□ 의원입법을 통한 공공기관 신설시 사후 신설타당성 심사를 받는 방안
□ 의원입법을 통한 공공기관 신설시 해당 공공기관의 설립과 운영에 관한 사항을 주무기관의 장이 기획재정부 장관에게 통보하도록 하는 방안
□ 기관 신설 입법에 대한 기획재정부의 의견수렴절차 명확화
Abstract
▼
Ⅰ. Background and Purpose
□ Background and purpose of this study
○ Although the basic procedure of reviewing and functionally adjusting the ‘Steering Committee of Public Institutions’ has been enacted according to the “Act on the Management of Public Institution”, it now shows many problems an
Ⅰ. Background and Purpose
□ Background and purpose of this study
○ Although the basic procedure of reviewing and functionally adjusting the ‘Steering Committee of Public Institutions’ has been enacted according to the “Act on the Management of Public Institution”, it now shows many problems and is needed to be improved.
○ Even though more than 20 institutions have been founded after the “Act on the Management of Public Institution”, there are only six institutions reviewed before their establishment - KORAD (Korea Radioactive Waste Agency), NECA (National Evidence-based Healthcare Collaborating Agency), KOSAF (Korea Student Aid Foundation), IBS (Institute for Basic Service) etc.
○ There are improper malpractice that the competent authorities are not inclined to get examined before establishing the public institutions so that they would like to go through the legislation by Assembly members, not by the government.
○ The standing committee of National Assembly should ask the opinion of government should ask the opinion of governement when the bills call for budgetary requests according to the article 58 no. 7 of the “National Assembly Act”. However, the concrete department of government is not clearly enacted so that the standing committee just ask for the opinions of the authorities concerned.
Ⅱ. Main Contents
□ The legal meaning and characters of the Public Institutions
○ The Public Institutions are neither the state authorities nor the local governments, but they are judicial persons, parties or agencies 1) which are established and managed under the investment, subsidies and grants by the governments, and 2) which are appointed by the minister of strategy and finance according to the arcticle 4 of the “Act on the Management of Public Institution”.
○ The governmental department can choose the legal types of Public Institutions - the judicial person on the private law or the judicial person on the public law.
- The judicial person on the public law is founded on the specific act, the legal types of which are the corporate juridical person, incorporated foundation and public works.
- There are many kinds of Public Institutions which are not establi shed under the specific acts, but under the civil act or commerci al code, the types of which are the institutions on the private law - a joint-stock company, the corporate juridical person and incorporated foundation.
□ The History of Public Institutions Management
○ “The basic act (“grundgesetz” in german) on the management of the agency invested by the administration” was enacted in 1984 with the combination of the “Budget and Fiscal Law on the agency invested by the administration” in 1962 and the “Law on the management of agency invested by the administration” in 1973.
○ “The basic act (“grundgesetz” in german) on the management of the agency under the administration” was enacted in 2004 so that the public institutions managed by governmental grants and subsidies as well as the agencies invested by governments are also systematically regulated under the statutes.
○ The “Act on the Management of Public Institution” was enacted in 2007 with the combination of the “The basic act (“grundgesetz” in german) on the management of the agency invested by the administration” and “The basic act (“grundgesetz” in german) on the management of the agency under the administration”.
□ The Standard Requirements and Types of Public Institutions
○ Requirements
- Article 4 No. 1 of the “Act on the Management of Public Institutions”
- Article 2~6 and table 1 of the “Enforcement Ordinance for the Act on the Management of Public Institutions”
○ Types : Public Enterprise, Quasi-Governemental Bodies, Other Public Institutions
○ Procedure of Appointment
- The Minister of Strategy and Finance newly appoints, cancel or reclassify the status of Public Institutions within a month after the opening of budget year.
- The Minister of Strategy and Finance, if necessary, newly appoints, cancel or reclassify the status of Public Institutions during the budget year.
- If the Minister of Strategy and Finance would newly appoints, cancel or reclassify the status of Public Institutions, the consultation should be made with the head of the competent department according to the statutes concerned and go through the consideration and decision by the committee of managing the public institutions.
□ The present condition and problems on the reviewing the validity of establishing the public institutions
○ The necessity of explicit and systematic management system on the establishment of the public institution (prevention on the excessive establishment)
○ The head of the competent authorities should request the minister of strategy and finance to review the validity of establishing the public institution before the pre-announcement of legislation to establish one (article 7 of the “Act on the Management of Public Institutions”)
○ The subject of application
- The agencies which get grants(subsidies) on the ground of special act
- The amount of grants(subsidies) are estimated over half of the total revenue.
- More than 30% of the total capital are enacted to come from the grants
○ The mentioned items of plan to establish the public institution (Article 9 of the enforcement ordinance of the act)
- The scope and substance of agency
- The goods and service supplied by the newly established public institution
- Yearly revenue and need of grants(subsidies) estimated for 5 years on - Organization and Human Resources management program for 5 years on
- The present condition of similar existing institution
- Other data requested by the minister of strategy and finance
□ Comparative Analysis on the similar institutions
○ The Assessment and Evaluation of Validity on establishing the local public enterprise (article 47 of the enforcement ordinance of the act on the local public enterprise) and the check of management efficiency (article 78 (2) of the act)
○ The Assessment and Evaluation of Validity on establishing the public fund (article 14 of the act on the state finance) and the check of its retention and maintenance (article 82 of the act)
○ The Assessment and Evaluation of Validity on establishing Charges and Allotment (article 6 of the basic act on the management of charges and allotment) and the check of its practical management (article 8 of the act)
□ The problems of the reviewing the validity of establishing the public institutions
○ The evasion of reviewing the validity of establishing the public institutions through the legislation by the member of the National Assembly
○ The ambiguity of the procedure about gathering opinions on the law with budgetary affairs
Ⅲ. Improvement
□ Post-Review on the validity of establishing the public institutions under the legislation by the representatives of the national assembly
□ Dis-ambiguation on the procedure of gathering opinions of administration through the channel of the minister of strategy and finance in the legislation to establish the public institution.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요약문 ... 4
- Abstract ... 9
- 목차 ... 16
- 제 1 장 서 론 ... 18
- 제 2 장 공공기관의 개념과 관련 법제 ... 21
- 제 1 절 공공기관의 의의 ... 21
- 1. 우리 법제에서 공공기관의 정의 ... 21
- 2. 영조물법인으로서 공공기관 ... 22
- 3. 공공기관의 법적 형태 ... 25
- 제 2 절 공공기관운영법상 공공기관 ... 26
- 1. 공공기관 관리제도의 연혁 ... 26
- 2. 공공기관운영법상 공공기관의 지정기준 ... 29
- 3. 공공기관운영법상 공공기관의 유형 ... 31
- 4. 공공기관운영법상 공공기관의 지정 절차 ... 33
- 5. 공공기관운영법상 공공기관 지정의 효과 ... 33
- 제 3 장 공공기관 신설 타당성 심사제도 현황 및 문제점 ... 37
- 제 1 절 공공기관 신설 타당성 심사제도 ... 37
- 1. 논의의 배경 ... 37
- 2. 신설 타당성 심사제도의 의의 ... 38
- 3. 심사절차 및 심사기준 ... 40
- 제 2 절 현행 신설 타당성 심사제도의 문제점 ... 43
- 1. 의원입법을 통한 심사제도 회피 ... 43
- 2. 재정수반법률에 대한 정부의견 수렴절차의 불명확성 ... 44
- 제 4 장 프랑스의 공공기관 신설관련 법제 분석 ... 46
- 제 1 절 서 설 ... 46
- 제 2 절 공공기관의 실질적 기준 ... 47
- 1. 실질적 기준에 따른 공공기관 분류와 공기업 개념의 관계 ... 48
- 2. 공공서비스 창설 근거 규범 ... 49
- 3. 공공서비스 창설의 한계 ... 56
- 제 3 절 공공기관의 형식 ... 60
- 1. 공공서비스의 운영 형식 ... 61
- 2. 사무자치공법인 ... 65
- 제 4 절 결 론 ... 69
- 제 5 장 결 론 ... 71
- 1. 신설 타당성 심사제도 개선을 위한 기본 방향 ... 71
- 2. 의원입법에 따른 공공기관 신설 관련 절차 마련 ... 72
- 3. 기관 신설 입법에 대한 기획재정부 의견 수렴 절차 명확화 ... 74
- 참 고 문 헌 ... 76
- [붙 임] 2013년도 공공기관 현황(2013.1.31 기준) ... 78
- 끝페이지 ... 82
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.