보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
정은미
|
참여연구자 |
김동훈
,
김문명
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-11 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201400019102 |
과제고유번호 |
1105004898 |
사업명 |
한국농촌경제연구원 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
|
초록
▼
이 연구는 우리나라 생협이 경제사업에서 이룬 인적·물적 인프라 구축등의 성과와 농업, 농업인에 미치는 영향과 변화를 분석하여 우리 사회에서 생협 경제사업의 의의를 도출하고 지속가능한 농업 생산과 소비를 추구하기 위해 필요한 정책과제를 제시하는데 목적이 있다.
우리나라 생협은 친환경농산물을 조합원에게 공급하는 경제사업과 안전한 먹거리를 위한 소비자운동을 비롯하여 친환경농산물 소비의 조직화라는 조직활동을 두 축으로 활동해 왔다. 생협 경제사업에 나타나는 지속가능한 농업생산과 소비의 관계를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 생협은
이 연구는 우리나라 생협이 경제사업에서 이룬 인적·물적 인프라 구축등의 성과와 농업, 농업인에 미치는 영향과 변화를 분석하여 우리 사회에서 생협 경제사업의 의의를 도출하고 지속가능한 농업 생산과 소비를 추구하기 위해 필요한 정책과제를 제시하는데 목적이 있다.
우리나라 생협은 친환경농산물을 조합원에게 공급하는 경제사업과 안전한 먹거리를 위한 소비자운동을 비롯하여 친환경농산물 소비의 조직화라는 조직활동을 두 축으로 활동해 왔다. 생협 경제사업에 나타나는 지속가능한 농업생산과 소비의 관계를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 생협은 생산자와 거래 관계에서 생산계약재배를 하고 소비자와 공동으로 생산 및 가격안정기금을 운영하며 생산의 안정성을 높이고 전국 물류시스템을 구축하는 한편 물류효율화를 추구하여 불필요한 유통비용을 절감하는 등의 경제성을 확보하고 있다. 이를 통해 생산자는 안정적인 생산이 가능해지고 조합원도 보다 안정적인 가격으로 상품 구입이 가능해졌다.
둘째, 생협은 소비자와 거래관계에서 취급상품은 친환경농산물의 공급을 우선하고 자주인증, 유통인증시스템 등 투명하고 공정한 신뢰체계를 구축하여 안전성을 확보하고 있다. 소비자는 생협의 상품 취급과 관리의 내용을 보고 상품을 신뢰하며 생산자는 신뢰를 확보한 상품으로 인해 판매홍보 없이도 충성도 높은 소비자를 확보하는 것이 가능해졌다.
셋째, 생협은 지역생협의 조직활동을 통해 친환경농업 소비 확대를 위한 홍보, 식품안전 활동 등 안전한 먹거리 운동, 환경운동 등 환경보호 활동에 적극 앞장서고 있다. 사실 우리나라에서 생협이 조직되고 활동하게 된 원인은 소비자가 환경의 문제점을 인식하였기 때문이다. 환경 의식이 깨인 소비자는 생산자의 경제성과 소비자의 안전성이라는 지속가능한 생산과 소비를 주장한다.
생협은 지난 20여년간 경제사업과 조직활동을 통해 생산자와 소비자의 상생 구조를 구축했다. ‘신뢰를 바탕으로 하는 생산자와 소비자의 조직화’ 의 인적 결합과 효율적인 물류시스템으로 ‘생산-유통-소비를 수직통합’하여 자기완결적인 인적·물적 경제체계를 구축하였으며, 소비주체 육성으로 친환경농산물을 생산계약하고, 안정적이고 지속적인 생산을 위해 생산 및 가격안정기금을 조성하여 친환경농업 생산 확대와 거래의 지속성에 기여했다.
생협 경제사업의 성과는 향후 지속가능한 농업 생산과 소비를 지향하는 사회가 갖추어야 할 농업정책으로 활용될 수 있으며 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 거래의 지속성을 추구해야 한다. 생산자 및 유통주체는 생산 및 품질 관리에 주력하여 질좋은 농산물을 생산하고 소비주체는 적정 농산물 가격 형성을 위해 홍보하며 생산 및 소비주체를 조직화해야 한다.
둘째, 가격안정과 직거래를 확대하기 위해 생산계약재배를 권장·지원해야 한다. 생산계약은 인적 신뢰를 전제로 형성되는 것이므로 신뢰구축에 장시간 노력이 필요하다. 그러므로 생산자단체인 농협의 조직구조는 사업방식에 따라 조정이 필요하다. 품목 전문농협은 수급조절과 생산 기술정보교류 등 생산의 관리와 생산자의 연대 발휘에 유리하며, 지역농협은 소비자 교류 거점, 농촌공동체 유지 사업에 유리하므로 각자의 역할에 맞는 기능을 찾도록 해야 한다.
셋째, 농산물 생산 위험을 생산자가 단독으로 부담하는 현행 농산물 가격체계를 보완하여 정부, 생산자, 소비자가 생산 위험을 공동 부담하도록 가격안정기금을 운영해야 한다. 현재 지역농협이 수행하고 있는 계약재배는 품목 전문농협 위주로 재편하여 수급안정자금으로 이용하도록 하고 농산물가격안정기금을 생산위험에 따른 가격 변동을 완화하는 데 이용할 수 있도록 해야 한다.
넷째, 전국 농산물 물류체계 정비와 농산물 물류 효율화를 통해 사회적 비용을 줄여야 한다. 예전에는 직접 만나 상품을 보고 가격을 결정하였다면 이제는 간단한 통화만으로 가격을 정하고 상품만 거래하는 관계이다. 상류와 물류의 분리는 물류 효율성을 높이는 중요한 단서이므로 이를 전제로 새로운 정보체계의 구축이 필요하다. 수요와 공급에 대해 믿을 수 있는 정보가 한정되어 있다면 거래는 위축되므로 거래 활성화를 위한 신뢰할 수 있는 수급정보의 적극적인 개발과 활용이 강구되어야 한다.
Abstract
▼
The purpose of this study is to draw the economic significance of consumer cooperatives (CCs) in the Korean society and to present policy tasks that need to be accomplished to promote sustainable agricultural production and consumption. The study analyzed economic fruits of CCs, such as establishmen
The purpose of this study is to draw the economic significance of consumer cooperatives (CCs) in the Korean society and to present policy tasks that need to be accomplished to promote sustainable agricultural production and consumption. The study analyzed economic fruits of CCs, such as establishment of human and physical infrastructure, and the influence of CCs on agriculture and farmers.
The main activities of Korean CCs have been centered around two main themes: economic activities providing eco-friendly agricultural products to members of CCs and organizational activities promoting the consumer initiative for safe food and consumption of eco-friendly agricultural products. The relationship between sustainable agricultural production and consumption reflected in the economic initiative can be summarized as follows.
First, the CCs enhance the stability of agricultural production by increasing contract cultivation and operating a production and price stabilization fund with consumers. CCs secure economic efficiency by reducing unnecessary distribution cost through a national distribution system and efficient distribution which enables producers to stably produce farm products and consumer cooperative members to purchase agricultural products at reasonable prices.
Second, CCs secure the safety of agricultural products by establishing transparent and fair transaction systems such as the attestation system and the distribution certification system and supplying consumers with eco-friendly agricultural products. CCs have secured loyal customers without sales promotion by supplying reliable and good quality products to customers.
Third, CCs are taking the initiative to protect the environment by actively participating in local cooperative activities promoting environment protection, food safety, and consumption of eco-friendly agricultural products. As a matter of fact, keen interest in protection of the environment led CCs to be born. Environment-conscious consumers support sustainable production and consumption, producer's economic efficiency and consumer's safety.
CCs have established a win-win system between producers and consumers through efficient business and organization for the past 20 years. CCs have established a self-sufficient economic system and consolidated production, distribution and consumption through an efficient distribution system and cooperation between producers and consumers based on strong trust between them. In addition, CCs have contributed to increasing production and continued transaction of eco-friendly agricultural products by expanding the consumption base for contract cultivation and by raising a production and price stabilization fund for sustainable production of eco-friendly agricultural products.
The fruits of the economic initiative of CCs can be utilized to prepare agricultural policies of the future society which aims to achieve sustainable agricultural production and consumption. The suggestions to utilize the fruits of the economic initiative are as follows.
First, producers and consumers should be effectively organized for sustainable transaction. Producers should produce high-quality agricultural products by focusing on production and quality management, and consumers should participate in promotion activities aimed at setting the right price for farm products.
Second, contract cultivation should be encouraged and supported in order to enhance price stabilization and direct transaction. As contract cultivation requires strong trust between producers and consumers, lots of efforts are needed to build trust. Thus, the organizational structure of an agricultural cooperative should be adjusted to meet the specific needs of its business model. For example, item-based agricultural cooperatives are advantageous to managing production and getting producers together, including management of supply and demand and exchange of information on production and technology, whereas regional agricultural cooperatives are advanta geous to building a strategic foothold for exchanges with consumers and maintaining a rural community.
Third, the price stabilization fund should be operated in such a way that the government, the local self-governing body and consumers can jointly bear the production risk by improving the current farm product pricing system that puts only the producers under the production risk. It is necessary that item-based agricultural cooperatives should take charge of contract cultivation which is currently conducted by regional agricultural cooperatives to raise the fund for stabilizing supply and demand. In addition, it is necessary that the fund for stabilizing farm-product price should be used to relieve the price fluctuation caused by production risk.
Fourth, the social cost should be reduced by improving the national distribution system for agricultural products. In the past, price was determined by direct contact between buyers and producers, but nowadays the pricing and transactions are possible over the phone. The separation of transaction and delivery is important in enhancing logistics efficiency. The establishment of a new information system is needed to separate the transaction and delivery of agricultural products. The development and utilization of reliable information on supply and demand are required to boost transaction as limited information on supply and demand can have a negative influence on transactions.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머 리 말 ... 3
- 요 약 ... 5
- ABSTRACT ... 7
- 차 례 ... 10
- 표 차례 ... 12
- 그림 차례 ... 15
- 제1장 서 론 ... 17
- 1. 연구 배경과 목적 ... 17
- 2. 연구범위와 방법 ... 20
- 3. 선행연구 검토 ... 22
- 제2장 생협 현황과 경제사업의 개요 ... 27
- 1. 우리나라 생협의 특징 ... 27
- 2. 생협 경제사업과 조직의 이해 ... 38
- 3. 생협 경제사업 관련 주요 기구 ... 45
- 제3장 생협의 소비·판매사업 실태와 성과 ... 53
- 1. 생협 소비·판매사업의 개요 ... 53
- 2. 생협의 소비·판매 전략 ... 59
- 3. 친환경농산물 이용 실태와 농업 관련 의식 조사 ... 68
- 4. 생협 소비·판매사업의 성과 ... 82
- 제4장 생협의 생산·구매사업 실태와 성과 ... 89
- 1. 생협의 생산 전략 ... 89
- 2. 생협의 구매 전략 ... 98
- 3. 생협 생산자의 생산 및 거래 만족도 ... 107
- 4. 생협 생산·구매사업의 성과 ... 121
- 제5장 생협 경제사업과 정책과제 ... 129
- 1. 농산물유통 정책과 환경 변화 ... 129
- 2. 생협 경제사업의 농산물유통 정책 시사점 ... 135
- 3. 농산물유통의 정책과제 ... 143
- 제6장 요약 및 결론 ... 151
- 부 록 일본 생협의 경제사업과 산지 정책 ... 157
- 참고 문헌 ... 180
- 끝페이지 ... 183
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.