보고서 정보
주관연구기관 |
㈜크라이시스매니지먼트 |
연구책임자 |
위금숙
|
참여연구자 |
이호동
,
정안영
,
박소연
,
강동규
,
주현규
,
심지혜
,
이아람
,
이영재
,
윤상현
,
이미선
,
김동정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-03 |
과제시작연도 |
2012 |
주관부처 |
소방방재청 |
사업 관리 기관 |
한국소방산업기술원 |
등록번호 |
TRKO201400019354 |
과제고유번호 |
1665005931 |
사업명 |
재난안전기술개발기반구축 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
|
키워드 |
재난대비.카트리나 이후 재난관리체계.통합적 재난관리.재난대응체계.종합 재난대응계획.문서체계.합동대응운영체계.재난대응활동.상황접수전파체계.현장대응편제.지휘운영원칙.지원 및 조정체계.통신체계.자원관리체계.재난대비 인프라.법·제도.조직.예산.교육훈련.평가.개선확인.수직수평적 협력체계.긴급지원계획.재난별 대응계획.업무연속성 계획.절차서.
|
초록
▼
연구목적
○ 각 국의 국가재난관리정책의 기본 방향은 다양한 재난을 포괄하여 대응하는 방식을 중심으로 이행하고 있으며, 재난관리 패러다임은 복구중심에서 예방‧대비 중심으로 바뀌고 있으나, 예방과 대비의 개념이 혼란하여 재난발생을 사전에 막으려는 예방활동은 강화되었어도, 재난 발생후 피해를 최소화하기 위해 신속한 대응역량을 사전에 준비하기 위한 대비활동은 미흡한 실정이므로, 미국 등의 선진 재난대비(관리)체계를 조사 연구하여 우리나라 재난대비(관리)체계에 대한 선진화 방안을 도출하고 향후 추진계획을 수립하는 것이다.
연구내용
연구목적
○ 각 국의 국가재난관리정책의 기본 방향은 다양한 재난을 포괄하여 대응하는 방식을 중심으로 이행하고 있으며, 재난관리 패러다임은 복구중심에서 예방‧대비 중심으로 바뀌고 있으나, 예방과 대비의 개념이 혼란하여 재난발생을 사전에 막으려는 예방활동은 강화되었어도, 재난 발생후 피해를 최소화하기 위해 신속한 대응역량을 사전에 준비하기 위한 대비활동은 미흡한 실정이므로, 미국 등의 선진 재난대비(관리)체계를 조사 연구하여 우리나라 재난대비(관리)체계에 대한 선진화 방안을 도출하고 향후 추진계획을 수립하는 것이다.
연구내용
○ 본 연구에서는 재난발생시 피해를 줄이거나 없애기 위한 대응역량을 제고하기 위해 평상시에 준비해야 할 대비체계의 개선사항을 도출하기 위해 미국 등 선진 재난대비체계를 조사 분석하였다. 특히, 2005년 허리케인 “카트리나” 이후의 주요 동향과 미국의 재난대비(관리)체계에 대해 조사 •X분석하였으며, 일본의 경우에는 “3·11 동북부 대지진”이후의 기초 자치단체의 재난대비 노력에 대한 사례를 방문 인터뷰하였다.
○ 재난대비체계 선진화방안 마련을 위해 우선 재난대비에 대한 개념과 범위를 명확히 정립할 필요가 있어서 우리나라 법·제도 상에서 ‘대비’의 정의 등에 대해 조사‧분석하였다. 우리나라는 재난의 예방과 대비의 개념이 명확히 구분되지 못해 대비의 개념과 범위를 명확히 정의하였으며, 관련 법·제도 정비의 필요성을 도출하였다.
○ 선진화방안 제시를 위해 재난대비체계를 재난대응 계획체계, 재난합동대응 운영체계,재난대비 인프라 등으로 분야를 구분하는 등 프레임워크를 제시하였으며, 이를 기초로 각 분야별로 국내현황, 선진사례, 시사점, 개선방안 및 개선과제 등을 제시하였다.
○ 재난대응계획은 국가 및 시도 안전관리계획, 국가위기관리매뉴얼, 자연재해행동매뉴얼 등 재난발생시 대응활동에 대해 작성한 계획을 조사 •X분석하여, 재난대응계획의 내용과 문서체계에 대한 개선방안 등을 제시하였다.
○ 재난합동대응 운영체계는 재난현장에서 다수 기관 간 원활한 상호공조를 위해 필요한 것으로서 상황보고·전파체계, 재난현장 대응편제 및 지휘·운영체계, 지원 및 조정체계, 공보체계, 통신체계, 자원관리체계 등으로 구분하여 개선방안 등을 제시하였다.
○ 재난대비 인프라는 재난대비활동을 원활히 수행하기 위한 기반체계로서 법‧제도, 예산, 조직, 교육‧훈련, 평가 및 개선확인 등에 대해 검토하여 개선방안 등을 제시하였다.
○ 도출한 향후 개선과제에 대해서는 로드맵과 추진주체 및 방법을 제시하였고, 법·제도 개선안을 제시하였다.
기대효과 및 활용방안
○ 재난대비의 개념과 범위에 대한 심층연구로 재난 발생 시 신속한 대응으로 피해를 최소화하기 위한 재난대비활동이 강화될 것으로 기대된다
○ 재난대비체계 틀을 구체화 하여 각각의 분야에 대한 개선사항이 도출되었으며, 단계별추진계획과 추진주체, 추진방법 등 구체적인 실행방법을 제시되었으므로, 이를 토대로 향후 연구개발 추진, 법·제도 개선 등의 추진이 용이할 것이다.
○ 특히 재난대응계획, 재난대응 운영체계, 추진 인프라 등 국가적인 재난대비 틀을 제시하였으므로, 모든 재난에 대한 종합적이고 일관된 재난대비 노력을 기울일 수 있어서 전체 재난대응기관들이 재난대비태세를 갖추는데 효율적일 것이며, 실제 재난 발생시 기관 간에 원활한 상호공조를 통해 국민의 생명과 재산의 피해를 최소화 하는데 효과가 나타날 것으로 기대된다.
Abstract
▼
Ⅱ. Objectives
The basic direction of each country's national emergency management policy is implemented in priority the way that response to various emergency comprehensively, emergency management paradigm is changing the way from focusing on recovery of a emergency management to prevention and p
Ⅱ. Objectives
The basic direction of each country's national emergency management policy is implemented in priority the way that response to various emergency comprehensively, emergency management paradigm is changing the way from focusing on recovery of a emergency management to prevention and preparedness of it. Even if preventive activities that prevent in advance of a emergency were intensified, preparedness activities are not sufficient to prepare in advance to minimize the damage after the occurrence of the emergency response capabilities. Because the concepts of prevention and preparedness are not distinguished.
Ⅲ. Contents
1. In this study, we draw improvements of a preparedness system for usual preparedness in order to enhance the response capacity to eliminate or reduce damage in the event of emergencies. To do this, we researched and analyzed the United States and other advanced emergency preparedness system, a definition of 'preparedness' in law and system in korea, and presented a scope of preparedness. In addition, we derived disambiguation of concept and scope for preparedness, necessity of organization on related law and system of preparedness to minimize the damage with rapid response in case of emergency.
2. In this study, we presented emergency preparedness system which composed of emergency response planning system, the operating system for emergency response.
And we gave some improvement items such as specific improvement suggestions and future improvement tasks in each area.
3. For a research of emergency response plan, we researched and analyzed a written plan for a emergency response plan in the event of a emergency including the national and province safety management plan, the national crisis management manual, the natural emergency action manual, and derived improvement items for emergency response planning system
4. Emergency preparedness infrastructure is a based system to facilitate emergency preparedness activities, we reviewed law and system, budget, organization, training and exercise, evaluation and check for improvements and derived improvement items.
Ⅳ. Contents
1. Derived improvements for a system of emergency response plan are the following.
1) Merge redundancy plans and establish a local-level comprehensive emergency response plan
2) Specify inter-agency roles and responsibilities clearly for horizontal and vertical cooperation for cooperative response of inter-agency
3) Secure a linkage inter-plan for building effective and efficient vertical support system in case of exceeding the response capabilities
4) Establish standardized procedures for the same task
5) Include analyzed risk information such as risk status of the areas and vulnerability to response plan and specify a detailed preparedness specification for emergency response activities.
2. When multi-agency perform emergency response activities, unified concept and way of operating are necessary for seamless response activities, and the operating system is essential for reducing the damage of life, property, and the environment efficiently and effectively. Emergency response activities are conceptualized as 4 steps :
1) Initial perception of emergency
2) Assessment of the status and dissemination for related agencies, warning issue, mobilization of resource
3) Performance direct response activities such as emergency measures, emergency recovery
4) Coordination for priority of inter-agency response activities if it is needed
3. Improvements result of analysis for these six detailed operating system about 2. are the following.
1) Simplifying report and notification system in order to not to affect response activities of emergency response agencies and disentangle agencies
2) Unifying or linking of status information system of the central government
3) Developing a shared system of status in the field
4) Developing national standard incident command system that applicable to all emergency and all agencies
5) Clarification the role of incident command center and the role of emergency relief headquarters at the local level
6) Clarification the role and responsiblilities of the coordinating organizations at the central level
7) Improvement of Communication method for inter-agency communication in case of emergency
8) Establishment of inter-agency cooperation system for emergency communication in case of communication disruption during an emergency
9) Establishment of standard system for resource management
10) Reinforcement of systematic management for emergency prevention resource
4. We reviewed law and system, budget, organization, training and exercise, evaluation and check for improvements and derived improvements.
1) Supplementation purpose and contents for emergency support in FRAMEWORK ACT ON THE MANAGEMENT OF DISASTERS AND SAFETY.
2) Legislation to follow the operating system for joint inter-agency response.
3) Legislation of that promote preparedness activities for such as emergency response capabilities, standard of measurement, evaluation, and release.
4) Designation of general emergency preparedness organization and establishment of general emergency response organization that operated permanently.
5) Relevant legislation improvement to ensure budget for preparedness activities is derived.
6) For training and exercise and evaluation and improve the followings are derived ① Development of comprehensive and long-term national plan for inter-agency training exercises in order to improve the response capability systematically, ② Redefine exercise propulsion system in order to match competent departments and to promote the training department, ③ Unify the central rating agencies for evaluation as each contents of evaluation for preparedness are practically the same, ④ Study to avoid punishment-oriented post-assessment to but to improve emergency preparedness system on the avoided punishment-oriented post-assessment, ⑤ Strengthen the procedures of implementation verification for corrective action, and ⑥ Addition of contents for preparedness to disclosure of emergency preparedness status.
5. Improvements presented ahead of this paragraph are consist of Improvement way derived from this study and the Improvement projects that require further research, we presented a road-map for improvement projects derived.
6. Emergency is status that exceeds the response capability of the agency's usual, if not response urgently, the damage can be spread widely, so establishment of inter-agency cooperation system in advance is needed for being a rapid response through inter-agency mutual cooperation organically.
To do this, emergency preparedness promotion infrastructure such as establishment of a comprehensive emergency response plan, establishment of guidance for joint response operating system, designation of general emergency preparedness policy organization that promote emergency preparedness activities(the relevant departments of the central and local governments), secure of budget support emergency preparedness activities, implement of training and exercise to enhance professionalism of responder, continuous evaluation for the promotion of emergency preparedness activities and check for implement of the correct action plan should be equipped.
Improvement suggestions and future improvement tasks presented in this study are essential for establishment of emergency preparedness system, and should be implemented in accordance with the proposed road-map systematically and sequentially.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 보고서 초록 ... 4
- 요 약 문 ... 7
- SUMMARY ... 11
- 차 례 ... 17
- 그 림 차 례 ... 23
- 표 차 례 ... 27
- 제 1 장 연구개요 ... 31
- 1.1 연구개발의 필요성 ... 31
- 1.2 연구개발의 목표 ... 32
- 1.3 연구내용 ... 32
- 1.4 연구방법 ... 33
- 1.5 연구 추진체계 ... 35
- 제 2 장 선진 재난대비체계 조사 분석 ... 37
- 2.1 미국의 재난대비체계 ... 37
- 2.1.1 9·11 테러 이후 재난대비 노력 ... 37
- 2.1.2 허리케인 카트리나로 인해 드러난 문제 ... 43
- 2.1.3 카트리나 이후의 주요 변화 ... 49
- 2.1.4 주요 방문 인터뷰 내용 ... 84
- 2.1.5 시사점 ... 89
- 2.2 일본의 재난대비체계 ... 94
- 2.2.1 재난대응관련 계획 ... 94
- 2.2.2 일본 지자체의 재난대비체계 사례 분석 ... 100
- 2.2.3 시사점 ... 103
- 제 3 장 재난대비체계 개념 정립(안) 제시 ... 105
- 3.1 재난의 정의 현황 ... 105
- 3.2 재난대비의 정의 현황 ... 108
- 3.3 재난대비 개념의 불명확함에 따른 문제점 분석 ... 116
- 3.4 대비의 개념과 범위 정립(안) 제시 ... 121
- 3.5 재난대비체계 정립(안) 제시 ... 125
- 제 4 장 재난대응계획 문서체계분야 개선과제 ... 129
- 4.1 일차적 재난대응 책임기관의 지정 ... 129
- 4.1.1 국내현황 ... 129
- 4.1.2 선진사례 ... 131
- 4.1.3 시사점 ... 133
- 4.1.4 개선과제 ... 134
- 4.2 재난대응계획 ... 134
- 4.2.1 국내현황 ... 134
- 4.2.2 선진사례 ... 136
- 4.2.3 시사점 ... 137
- 4.2.4 개선과제 ... 139
- 4.3 재난대응 문서체계 ... 140
- 4.3.1 국내현황 ... 142
- 4.3.2 선진사례 ... 164
- 4.3.3 시사점 ... 181
- 4.3.4 개선과제 ... 189
- 제 5 장 재난대응 운영체계분야 개선과제 ... 209
- 5.1 상황보고·전파체계 ... 211
- 5.1.1 국내현황 ... 211
- 5.1.2 선진사례 ... 213
- 5.1.3 시사점 ... 213
- 5.1.4 개선과제 ... 213
- 5.2 재난현장 대응편제 및 지휘·운영체계 ... 218
- 5.2.1 국내현황 ... 218
- 5.2.2 선진사례 ... 223
- 5.2.3 시사점 ... 227
- 5.2.4 개선방안 ... 227
- 5.2.5 개선과제 ... 228
- 5.3 지원 및 조정체계 ... 229
- 5.3.1 국내현황 ... 229
- 5.3.2 선진사례 ... 239
- 5.3.3 시사점 ... 253
- 5.3.4 개선방안 ... 261
- 5.3.5 개선과제 ... 261
- 5.4 공보체계 ... 263
- 5.4.1 국내현황 ... 263
- 5.4.2 선진사례 ... 267
- 5.4.3 시사점 ... 279
- 5.4.4 개선방안 ... 281
- 5.4.5 개선과제 ... 281
- 5.5 통신체계 ... 283
- 5.5.1 국내현황 ... 284
- 5.5.2.선진사례 ... 285
- 5.5.3 시사점 ... 292
- 5.5.4 개선방안 ... 293
- 5.5.5 개선과제 ... 297
- 5.6 자원관리체계 ... 298
- 5.6.1 국내현황 ... 298
- 5.6.2 선진사례 ... 300
- 5.6.3 시사점 ... 301
- 5.6.4 개선방안 ... 302
- 5.6.5 개선과제 ... 303
- 제 6 장 재난대비정책 추진 인프라분야 개선과제 ... 305
- 6.1 법·제도 ... 305
- 6.1.1 국내현황 ... 305
- 6.1.2 선진사례 ... 306
- 6.1.3 개선필요사항 ... 309
- 6.2 예산 ... 311
- 6.2.1 국내현황 ... 311
- 6.2.2 선진사례 ... 318
- 6.2.3 개선필요사항 ... 323
- 6.3 재난대비 정책추진 조직 ... 325
- 6.3.1 국내현황 ... 325
- 6.3.2 선진사례 ... 328
- 6.3.3 개선필요사항 ... 331
- 6.4 교육·훈련체계 ... 334
- 6.4.1 국내현황 ... 334
- 6.4.2 선진사례 ... 344
- 6.4.3 개선필요사항 ... 351
- 6.5 평가체계 ... 355
- 6.5.1 국내현황 ... 355
- 6.5.2 선진사례 ... 356
- 6.5.3 개선필요사항 ... 358
- 6.6 개선확인 체계 ... 362
- 6.6.1 국내현황 ... 362
- 6.6.2 선진사례 ... 363
- 6.6.3 개선필요사항 ... 363
- 제 7 장 결론 및 향후 추진계획 ... 365
- 7.1 개선사항 종합 ... 365
- 7.2 법·제도 개정안 ... 373
- 7.2.1 재난대비의 개념 및 범위 정립(안) 관련 ... 373
- 7.2.2 재난대응계획 문서체계 관련 ... 377
- 7.2.3 재난현장 대응편제 및 지휘·운영 방안 관련 ... 385
- 7.2.4 공보체계 관련 ... 387
- 7.2.5 통신체계 관련 ... 389
- 7.2.6 자원관리체계 관련 ... 392
- 7.2.7 재난대비 인프라 관련 ... 393
- 7.3 향후 추진계획 ... 397
- 7.3.1 추진 로드 맵 ... 397
- 7.3.2 개선방법 및 추진주체 ... 402
- 7.4 기대효과 및 활용방안 ... 406
- [첨부 1] 일본의 재난대응관련 계획 ... 409
- [첨부 2] 재난대비체계 선진화방안 요약 ... 413
- 1 재난대비의 개념 및 범위 정립(안) ... 413
- 2. 재난대응계획 문서체계 개선방안 ... 421
- 3. 재난대응 운영체계 개선방안 ... 440
- 4. 재난대비 인프라 개선방안 ... 461
- 참 고 문 헌 ... 481
- 끝페이지 ... 485
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.