보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박성호
|
참여연구자 |
강영혜
,
임후남
,
이정미
,
엄문영
,
김본영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000736 |
과제고유번호 |
1105008715 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
지방대학.고등교육정책.재정지원사업.산학협력.교육역량.Regional university.Higher Education Policy.Government funding subsidy.University-Industry linkage.Education competency..
|
초록
▼
이 연구는 기존에 수집된 다수의 자료를 바탕으로 교육정책의 성과를 분석하여 합리적인 의사결정을 지원하는 데 목적을 둔 「데이터 기반 교육정책 분석 연구」의 제 3차년도 연구이다. 올해 연구는 “지방대학의 교육실태 및 성과 분석”이라는 주제로, ⑴ 고등교육정책의 변화 개관, ⑵ 지방대학의 유형화, ⑶ 고등교육정책 및 환경 변화에 따른 지방대학의 변화 추이 분석, ⑷ 지방대학 학생들의 특성 분석, ⑸ 지방대학의 성과 분석을 하였다.
○ 고등교육정책의 변화 개관
1995년 5・31 교육개혁안 이후 고등교육정책은 글로벌
이 연구는 기존에 수집된 다수의 자료를 바탕으로 교육정책의 성과를 분석하여 합리적인 의사결정을 지원하는 데 목적을 둔 「데이터 기반 교육정책 분석 연구」의 제 3차년도 연구이다. 올해 연구는 “지방대학의 교육실태 및 성과 분석”이라는 주제로, ⑴ 고등교육정책의 변화 개관, ⑵ 지방대학의 유형화, ⑶ 고등교육정책 및 환경 변화에 따른 지방대학의 변화 추이 분석, ⑷ 지방대학 학생들의 특성 분석, ⑸ 지방대학의 성과 분석을 하였다.
○ 고등교육정책의 변화 개관
1995년 5・31 교육개혁안 이후 고등교육정책은 글로벌 경제체제에서 대학의 국제 경쟁력을 높이고 대학의 자율성을 강조하는 기조에서 특수목적 기반으로 재정지원을 하는 접근을 취해 왔다. 2000년대 이후 우리나라 고등교육정책은 크게 대학연구 강화 정책, 대학교육 강화 정책, 산학협력 정책, 학생지원 정책, 대학구조개혁 정책 등으로 구분되며, 지방대학 정책은 산학협력 정책과 대학교육 강화정책을 중심으로 이루어져 왔다. 그러나 정부가 바뀌면 기존 사업이 중단되고 새 사업으로 갱신되는 등 지방대학 육성을 위한 장기적인 목표가 부재하였고, 사업대상 학교선정에서 특정지표 중심의 정량적 평가로 각 대학이 처한 다양한 여건과 형편에 대한 고려가 부족하였다. 따라서 향후 지방대학 정책은 지방대학이 처한 여건과 실정에 대한 엄밀한 진단 위에서 장기적인 목표와 육성 대상을 분명히 할 필요가 있다.
○ 지방대학의 유형화
지방대학의 교육 실태를 분석하기 위해 대학의 조직적 특성, 교육, 연구, 지역화/평생교육, 산학협력 등의 5가지 범주와 15개 변수들을 토대로 지방대학의 유형화를 시도하였다. 위계적 군집분석 방법을 활용한 분석결과, 지방대학은 연구중심대학군, 국립대학군, 사립대학군, 기타 대학군 등 4개의 군집으로 유형화되었다. 이같은 결과는 대학의 기능적 요소보다 설립유형, 규모(재적학생수), 일반대학원 학생수 비율 등과 같은 조직적 특성이 좌우한 것으로, 지방대학이 차별화된 역할이나 기능을 갖지 못하였음을 보여준다.
○ 지방대학 변화 추이 분석
1990년대 후반 이후 고등교육정책 환경의 변화 속에서 대학들의 변화를 과정(process) 측면, 특히 학사운영의 변화와 교육 여건 및 성과를 중심으로 시계열적으로 살펴보았다.
환경 측면에서, 지방대학들은 1990년대 중반 이후 지속된 고등교육의 팽창과 학령인구의 감소 추세 속에서 입학 자원 확보가 점점 악화되고 있으며, 향후에는 크게 악화될 것으로 예견되고 있다.
교육 여건 측면에서, 일련의 고등교육재정지원 사업들은 전반적으로 전임교원 확보율, 전임교원 1인당 학생수, 전임교원의 담당 수업 시수 등을 향상시켰으며, 주요 지표에서 수도권 대학과 비수도권 대학 간 격차와 비수도권 대학 내에서 설립유형 및 대학규모에 따른 격차를 감소시켰다.
교육의 과정(process) 측면에서, 1990년대 후반 이후 학과 개편의 증가, 개설 강좌의 다양화, 대학 간 교류의 확대, 산학협력의 강조, 국제교류의 확대, 대학원 및 평생교육의 확대 등이 나타났다. 특히, 지방대학에서는 산학협력 관련 지표의 변화가 두드러졌으며, 국립 및 대규모 사립 지방대학에서는 학과 개편이 빈번히 나타났고 국내 대학 간 교류도 확대되었다. 대규모 지방 사립대학에서는 외국인 전임교원과 유학생 수가 크게 증가하였고 외국 대학과의 교류도 크게 증가하였다. 그러나 평생교육 측면에서 지방대학은 다양한 수요를 충족시키지 못하는 것으로 나타났다.
○ 지방대학 학생들의 특성 분석
이 연구에서는 기존의 체제모형이 보여주지 못한 지방대 학생들의 가정 배경과 교육 경험, 졸업 후 진로 등에 대해 다각적인 정보를 제공하고자 한다.
우선 배경 특성에서 지방대학 진학자들은 수도권 대학에 비해 가정의 사회경제적 배경, 부모의 기대와 교육지원이 상대적으로 낮다. 대입 준비과정에서도 학부모의 진학 관련 활동이나 사교육 경험 등은 낮은 반면 학교수업이나 EBS에 대한 의존도가 높은 것으로 나타났다. 입학 성적도 수도권 대학보다 낮았고, 학교 및 학과(전공) 선택에 있어서도 희망하는 학교/학과(전공) 입학 비율이 낮으며, 학교 및 학과(전공) 선택 시 취업에 대한 고려를 더 많이 하고 있다.
교육경험 측면에서, 중도탈락률은 높지만 졸업까지 소요되는 기간은 상대적으로 짧은데, 이는 지방대학 학생들이 복수전공・부전공・연계전공 등의 이수 비율이 낮고, 휴학을 하는 경우도 적기 때문이다.
지방대학 학생들은 수업 참여 적극성이 다소 낮은 반면 교수와의 상호작용이나 동료 학생 간 협력 정도는 조금 높게 나타났다. 전반적인 대학생활 만족도에서는 수도권 대학의 학생들과 차이가 없지만 학교 및 전공 선택 만족도, 대학 소속감 등에서 낮게 나왔으며, 자기계발 및 대인관계 활동 등에 투자하는 시간, 자기역량에 대한 인식과 생애목표의식 등이 수도권 대학에 비해 낮았다.
진로 준비 측면에서, 재학 중 학교가 제공하는 진로 및 취업 관련 프로그램에 참여하는 경우가 더 많았으며, 자격증 취득 비율, 취득 자격증의 전공 관련성 및 취업 관련성도 더 높았다. 반면, 지역의 산업적 기반이나 가정배경에 의해 지원되는 진로 관련 경험은 수도권 대학 졸업생에 비해 적으며 구직활동에서도 불리한 것으로 나타났다.
취업률은 수도권 대학 학생들과 차이가 없었으나, 직종, 취업 사업체 규모, 월 소득, 일자리 만족도 측면에서 상대적으로 열악하였다.
○ 지방대학 성과 분석
성과분석은 산학협력의 성과와 교육역량 강화 성과로 나누어서 분석하였다.
먼저 산학협력 성과는 산혁협력 선도대학 사업(LINC)의 성과를 분석하였다. LINC 사업 1단계 사업 효과로 조정 취업률과 산학협력의 2가지 특성화 역량지수(인력 및 연구 역량, 교육과정 및 창업지원 역량)를 설정하여 이중차분모형(DID)을 통해 분석한 결과, 조정 취업률의 경우 LINC 수혜 대학과 미수혜 대학 간 차이는 없었으며, 설립유형, 대학규모, 소재지역, 이전의 산학협력사업 수혜 여부 등에 따른 차이도 나타나지 않았다. 이는 취업률 지표가 모든 재정지원사업에서 가장 주요한 지표로 10년 이상 활용되어 학교별로 관리되어 왔기 때문으로 보인다. 산학협력 특성화 역량 중 ‘인력 및 연구 역량’에서는 LINC 수혜 대학과 미수혜 대학 간 차이가 없었으나 설립유형(국・공립), 대학규모(대규모), 소재지역(수도권) 등에서 유의미한 차이를 나타냈다. ‘교육과정 및 창업지원 역량’에서는 LINC 수혜 대상 학교가 미수혜 학교에 비해 유의미한 증가를 보였으며, 이전의 산학협력 사업 수혜 대학, 지방대학, 대규모 대학에서 유의미한 향상을 나타냈다.
교육 성과와 관련해서는, 능동적・협력적 학습활동과 대학교육 만족도를 종속변인으로 하고, 학부교육 선진화 선도대학 사업(ACE)과 교육역량강화사업 참여 여부를 독립변인 중 하나로 설정하여 분석하였다. 다층분석 결과, 능동적・협력적 학습활동은 지방대학보다는 수도권 대학이 높았으며, ACE사업 수혜 여부에 따른 차이는 없었으나 교육역량강화사업 수혜 대학에서 높게 나타났다. 대학교육 만족도는 지방대학과 수도권 대학 간 차이가 없으며, 교육역량강화사업 수혜 여부에 따른 차이는 없었으나 ACE 수혜 대학에서 높게 나타났다. 이처럼 능동적・협력적 학습활동과 대학교육 만족도에 대한 지방대학의 직접적인 효과는 나타나지 않았다. 그러나 전공 교수-학습 만족도, 교양 교수-학습 만족도, 교수-학생 상호작용, 학생지원의 질 등의 교수-학습 역량 변수들이 능동적・협력적 학습활동과 대학교육 만족도에 큰 영향을 미치고 있음을 볼 때, 지방대학의 교수-학습 역량 강화가 필요하다.
이상과 같은 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 제언을 대학 차원, 정책 차원, 사회적차원, 학술적 차원으로 나누어 제안하였다.
대학 차원에서는 대학의 자율적 정원 감축 노력, 학사운영에 대한 질적 향상과 관리, 교육역량 강화를 위한 교수-학습 방법의 개선 및 지원 강화, 인지적 역량 향상을 위한 기초 소양 함양 교육 강화, 학생들의 대학 생활 적응을 위한 밀착 지도・지원 강화, 취업 지원 강화, 현장교육 강화 및 지역 기업 인재 양성을 위한 산학협력 확대 등을 제안하였다.
정책 차원에서는 지방대학 육성 정책의 장기 목표 설정 및 일관성 유지, 교육의 질 제고를 위한 선정/평가 방식으로의 전환, 지방대학의 기능과 역할을 고려한 대학 구조조정, 거점대학 중심의 육성, 장기적인 산학협력체제 마련, 지방대학생의 취업을 위한 정부 차원에서의 정책 마련, 대학 교육에 대한 질 관리 정책 마련 등을 제안하였다.
사회적 차원에서는 지방대학에 대한 부정적 인식 개선, 대학교육에 대한 사회적 인식전환, 기업의 지역 인재 발굴 및 육성 등을 제안하였다.
마지막으로 학술적 차원에서는 대학에 대한 종합적인 실태 조사의 확대, 학생들의 대학진입-교육경험-직업 이행에 대한 종합적 분석을 위한 종단자료의 구축, 고등교육정책에 대한 중・장기적 성과 분석, ‘성공’적인 대학 요인에 대한 탐구, 권역별/개별대학별 사례분석 등을 제안하였다.
Abstract
▼
This study is a third year research of 'Data-based education policy analysis', where it uses diverse set of data from various sources. The purpose of the research is to provide grounds for rational decision making for Korean education policy settings. The theme of this year's research is to investig
This study is a third year research of 'Data-based education policy analysis', where it uses diverse set of data from various sources. The purpose of the research is to provide grounds for rational decision making for Korean education policy settings. The theme of this year's research is to investigate on the 'Condition and performance of regional universities in Korea' and the analysis is categorized in total five domains as following: 1) Analysis of Higher education policy in Korea, 2) Categorization of regional universities, 3) Change in trend of regional universities based on policy and environmental change, 4) Characteristics of students attending regional universities, 5) Performance analysis of regional universities.
◯ Analysis of change in higher education policy in Korea
Since the 5.31 educational reform in 1995, Korean higher education policy emphasized on increasing university's global competitiveness and to increase institutional autonomy by providing special-purpose funding subsidy. During the 2000's, various policy tools have been implemented in order to promote following areas such as university's research and education performance, universityindustry linkage, student support and to design and implement university structural reform. As for policy implementation for regional universities, the government mainly concentrated on enhancing university-industry linkage and to promote quality of education provided by regional institutions. However, these policies lacked in long-term goal due to government's inconsistent policy directions. Also, evaluation criteria for funding subsidy were based on limited quantitative figures, where it did not fully consider characteristics and unique nature of each institutions. Therefore, future policy direction for regional universities should pay more attention on designing clearer long-term objectives by thoroughly considering conditions and environments that the regional institutions are facing.
◯ Categorization of regional universities
In order to analyze regional universities' education condition, this study attempted to categorize regional universities by using 15 variables based on 5 domains which are 1) systematic characteristics, 2) education, 3) research, 4) regionalization/lifelong learning, 5) university-industry linkage. According to the HLM analysis result, regional universities were categorized into four cluster of groups which are research-oriented university, national university, private university, and other university group. Such result implies that the categorization of Korean regional universities are determined by their systematic characteristics such as institutional type, size (number of students) and proportion of graduate students, rather than being defined by their unique function or role.
◯ Change in trend of regional universities
This study analyzed the change of universities since the mid 1990's by using time-series analysis, particularly on the perspective of 'process', especially on academic affairs, education condition as well as performance.
As for environmental aspect, Korean regional universities' have suffered by the drastic fall in enrollment resource due to the constant expansion of higher education and decline in school age population. Such condition is expected to become worse in near future.
As for educational condition aspect, a series of higher education funding subsidy projects since mid 1990's have influenced regional universities to improve on number of criteria such as proportion of full-time faculty members and number of student per faculty. Also, these projects influenced on reducing performance gap between universities located in Seoul metropolitan area and those located in regional areas. Furthermore, it was found that the performance gap was narrowed between universities within the regional university groups.
As for education process aspect, following changes took place since late 1990's such as increase in departmental restructuring, diversification of curriculum, increase in intra-institution exchange, emphasis on university-industry linkage, globalization of higher education, expansion of graduate education and lifelong learning. For regional universities, there has been significant change in index of university-industry linkage. Also, national universities and large-sized private universities in regional area saw frequent change in departmental restructuring, and there has been increase in exchange between domestic universities. Moreover, number of foreign faculty member and international student have increased significantly in large-sized regional private universities. Despite such change, regional universities are yet not meeting the demand of diversified lifelong education from local areas.
◯ Characteristics of students attending regional universities
Despite its importance, previous studies have not fully considered analyzing characteristics of students attending regional universities. Therefore, this research attempted to analyze various scope of student characteristics such as family background, educational experience and career after graduation and compared the result with students attending universities in Seoul metropolitan area. Firstly, as for background characteristic, students attending regional universities had lower status on family background, and had lower expectation and support from their parents compared to those students attending universities in Seoul metropolitan area. They also had less parental involvement in education and also received less private education, but had higher tendency to rely on school classroom lessons and EBS programs as their learning resource. Also, their admission grade was lower than their counterpart in Seoul metropolitan universities, and had lower proportion of students who indicated that their current institution or course was first choice. Moreover, students who chose to study in regional universities tended to relate more on job opportunity after graduation when choosing for institution and course.
As for educational experience aspect, students attending regional universities had higher drop out rates but had relatively shorter time to degree. This may result from the fact that regional university students have lower completion rate on double major (or joint major), and there are less students taking leave from university before graduation.
Students attending regional universities were found to have relatively lower classroom participation but had higher interaction with their advisor or have higher corporation among their peers. There was no significant difference for students' overall college life satisfaction between these two groups, but regional university students scored lower on satisfaction of institution that they are attending and course they are majoring in, and also had lower sense of belonging. Moreover, their time invested on self-improvement and enhancing social network were lower, and their level of awareness on self-competency and degree of lifetime goal were all found to be lower than their counterpart.
As for their career preparation, more students from regional universities participated in career support programs offered by institutions, and had higher proportion of students with qualification certificate. Also, their qualification certificate showed higher relevancy from the course they are majoring in. On the other hand, career related experience obtained by local industry or from students' family background were lower, and it was found that regional university students have more disadvantageous circumstance for job searching activity.
Lastly, overall employment rate was found to be similar among these two groups, but students who attended regional universities had lower monthly income and lower job satisfaction and more regional university students worked in less preferred environment.
◯ Performance analysis of regional universities
Performance analysis of regional universities were conducted based on two categories; performance of university-industry cooperation and education competency promotion performance. Firstly, as for university-industry cooperation performance, performance of LINC(Leaders in Industry-University Cooperation) projects were analyzed. For the analysis, employment rate and two indicators for measuring characterization competency (human resource and research competency, curriculum and competency for start-up business support) were analyzed by using DID (Difference-in-Difference) model. As a result, there was no difference found in terms of graduates' employment rate among universities benefited by LINC projects and those that are not. Moreover, no significant difference was found according to institution's establishment type, size, location and institution's past participation in university-industry cooperation project. This is due to the fact that most universities, regardless their characteristics have been managing their graduate employment performance effectively since it has been used as one of the most important indicator for government funding subsidy for over the 10 years. As for 'human resource and research competency', no difference was found between universities that benefited from LINC project and those that are not, but institution type (national and public university), institution size (large size), and location (Seoul metropolitan area) were found to be significant variable. As for 'curriculum and competency for start-up business support', universities benefited from LINC projects saw significant increase, and moreover, it was also found that such competency were found from universities that have participated in former university-industry linkage project, and those located in regional area and large in institution size.
In terms of analyzing education performance, proactive・ cooperative learning activity and university education satisfaction were used as dependent variable, and whether the institution participated in ACE (Advancement of College Education) project and Education Competency Promotion project were used as one of the independent variables. As a result, regional universities' proactive・ cooperative learning activity were found to be higher compared to Seoul metropolitan universities. Also, there was no difference based on whether the institution participated in ACE project, but was found to be significantly higher if the institution participated in Education Competency Promotion project. In overall, there was no direct effect of regional university on proactive・ cooperative learning activity and university education satisfaction. However, since various variables related to teaching and learning competency were significantly influencing on students' proactive and cooperative learning activity and their satisfaction, it can be concluded that regional universities need to further promote on their competency for teaching and learning.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 11
- 표차례 ... 13
- 그림차례 ... 17
- Ⅰ. 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 ... 25
- 3. 연구 방법 ... 27
- 4. 연구진 역할 분담 ... 30
- 5. 연구 성과물 ... 31
- Ⅱ. 선행연구 검토 ... 33
- 1. 우리나라 고등교육 정책의 변화 ... 35
- 2. 고등교육 실태 및 성과 분석 연구 ... 66
- 3. 선행 연구의 시사점 ... 77
- Ⅲ. 지방대학 교육 실태 분석 ... 81
- 1. 지방대학의 유형화 ... 83
- 2. 지방대학의 변화 추이 분석 ... 100
- 3. 지방대학 학생 특성 분석 ... 144
- Ⅳ. 지방대학의 성과 분석 ... 177
- 1. 산학협력 선도대학(LINC) 정책 성과 분석 ... 179
- 2. 지방대학의 교수・학습 성과 분석 ... 192
- Ⅴ. 결론 ... 207
- 1. 요약 ... 209
- 2. 제언 ... 215
- 참 고 문 헌 ... 227
- ABSTRACT ... 239
- 끝페이지 ... 245
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.