보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
최상덕
|
참여연구자 |
서영인
,
이상은
,
김기헌
,
이옥화
,
최영섭
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2012 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000737 |
과제고유번호 |
1345169599 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
미래 인재 양성.핵심역량.학습생태계.행복교육.수업혁신.Fostering Talent for the Future.Core Competency.Learning Ecosystems.Happy Education.Teaching Innovation.
|
초록
▼
1. 연구 개요
▣ 연구의 필요성 및 목적
세계 여러 나라에서 핵심역량을 교육하기 위해 교육의 혁신을 본격적으로 추진하고 있으며, OECD PISA에서는 2015년부터 협업적 문제해결 역량 평가를 조사에 추가하기로 결정하였다. 지금까지 우리나라의 핵심역량 관련 연구들은 외국의 핵심역량 교육 사례를 소개하거나 벤치마킹할 수 있는 방안에 대한 연구가 주를 이루고 있으며, 한국적 맥락에서 핵심역량 교육의 필요성을 분석하고 구체적으로 언제, 어떻게 구축할 것인지를 제언한 연구는 드물다. 3개년 협동연구의 2차 연도인 이번 연구는
1. 연구 개요
▣ 연구의 필요성 및 목적
세계 여러 나라에서 핵심역량을 교육하기 위해 교육의 혁신을 본격적으로 추진하고 있으며, OECD PISA에서는 2015년부터 협업적 문제해결 역량 평가를 조사에 추가하기로 결정하였다. 지금까지 우리나라의 핵심역량 관련 연구들은 외국의 핵심역량 교육 사례를 소개하거나 벤치마킹할 수 있는 방안에 대한 연구가 주를 이루고 있으며, 한국적 맥락에서 핵심역량 교육의 필요성을 분석하고 구체적으로 언제, 어떻게 구축할 것인지를 제언한 연구는 드물다. 3개년 협동연구의 2차 연도인 이번 연구는 1차 연도에서 도출된 결과를 바탕으로, 국제적 흐름에 부응하면서 한국적 맥락을 반영한 ‘한국형’ 미래 핵심역량 학교교육 모형 및 미래 핵심역량 교육을 위한 10가지 정책 과제를 제안하였다.
▣ 연구 방법
1차 연도 연구결과를 토대로 연구계획을 수립하고 문헌자료, 웹자료 등을 분석하였다.또한 한국교육개발원 교육조사통계연구본부의 ‘학교교육 실태 및 수준 조사’ 및 자유학기 제지원특임센터의 ‘중학교 자유학기제 운영만족도 조사’ 결과를 통계적 방법으로 분석하고, 국내외 학교를 방문하거나 면담을 실시하여 시사점을 도출하였다. 전문가 델파이 조사 및 전문가 포럼을 통해서 ‘한국형’미래 핵심역량 학교교육 모형과 10대 정책 과제를 구체화하였다.
▣ 이론적 배경
본 연구에서 미래 인재란 창조경제 시대를 맞아 특히 우리나라가 초고령사회로 진입하게 될 2025년을 전후하여 사회에 진출할 인재를 의미한다. 미래 인재가 갖추어야 할 핵심 역량은 지식, 실행능력, 인성으로 정의하며, 학습생태계에 관한 개념과 의미를 분석하고 이를 바탕으로 미래 핵심역량 교육을 위한 학습생태계 모형을 공간적으로 학교와 학교외, 내용적으로 정규교육과 비정규교육으로 구분하여 도식화하였다.
왜 한국에서 그리고 왜 이 시점에서 핵심역량 교육이 중요한가와 관련하여, 교육적인 측면에서 특히 한국의 경우 학생들이 학교에서 행복감을 느낄 수 있도록 학교교육이 변화될 필요가 있음을 규명하였다. 사회적으로, 2025년 경 한국의 급격한 인구구조의 변화에 대비한 교육의 혁신은 중요한 시대적 과제라고 할 수 있다. 경제적으로, 한국은 ‘추격자’ 에서 ‘선도자’로 변화해야 할 시기이며 지금의 교육과 노동 불일치 현상을 극복하려면 과거 한국의 인재 양성 모델이 근본적으로 달라져야 함을 분석하였다.
OECD에서 제안한 미래학교의 6가지 시나리오와 미래학교의 4가지 모델을 바탕으로, 21세기 학교교육의 변화 방향과 특징을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 학교교육은 평생학습을 위한 토대가 되어야 한다. 둘째, 학교는 미래 사회가 요구하는 핵심역량을 교육할수 있어야 한다. 셋째, 개인 맞춤형 학습이 가능해야 한다. 넷째, 학생의 흥미와 적성을 찾고 길러줄 수 있는 학습생태계를 구축해야 한다.
2. 주요 연구내용
▣ 우리나라 초・중・고교 학생들의 핵심역량 수준
전반적으로 초등학생들에 비해 중학생들의 역량 수준이 낮았고, 중학생들에 비해 고등학생들의 역량 수준이 높아서 ‘V’자 형태를 나타냈다. 이러한 결과는 핵심역량 함양의 측면에서 중학교 교육에 특히 문제가 있음을 시사한다. 또한 역량과 학업능력/학업성취도 검사 점수와의 상관관계 분석 결과, 교과와 역량 수준 간의 관련성을 더 높이는 방향으로 교육이 변화해야 함을 확인하였다.
▣ 중학교 자유학기제를 통해 본 핵심역량 교육의 현황 및 성과
최근의 중학교 자유학기제 운영이 역량 함양에 긍정적인가를 검토하기 위해 2014년도 1학기 운영만족도 조사를 분석한 결과, 학생역량 영역의 하위 변인인 진로탐색역량, 미래지향적 역량 평균이 연구학교는 자유학기 동안 각각 0.24, 0.19씩 증가한 반면 일반학교는 각각 0.07, 0.09만큼 감소하였다. 이러한 결과는 ‘2013 자유학기제 연구학교 사례연구 종합보고서’에서도 유사하게 나타났다. 또한, 회귀분석을 통해 자유학기 동안 교육과정, 수업방법, 진로탐색 활동, 평가방법의 개선이 학생 역량에 정적으로 유의한 영향을 미침을 확인하였다.
▣ 우리나라 학습생태계 구축 현황 및 실태
핵심역량 교육을 위한 학습생태계 구축과 관련하여, 학교 중심과 지역사회 중심, 그리고 정규교육과 비정규교육으로 구분하여 분석하였다. 학교 중심 정규교육으로 2009년 미래형 교육과정과 2016년부터 전국에서 실시될 자유학기제, 진로체험활동 등을 분석하였고, 학교 중심 비정규교육으로 청소년단체활동과 방과후사업을 분석하였다. 지역사회 중심 정규교육으로 문화예술교육 파견사업, 체육강사 파견사업 등을 분석하였으며, 지역사회 중심 비정규 교육으로는 사교육을 제외하고 학교 수업을 마친 후 다양한 교육활동에 참여하는 경우를 분석하였다.
▣ 핵심역량 교육 및 학습생태계 구축 관련 국내외 사례 분석
국외 사례로는 21세기 핵심역량을 국가교육과정에 반영하고 있는 호주, 미국, 뉴질랜드, 핀란드를 분석하였고, 국외 학교 사례로 역량 함양을 학습목표로 추구하는 미국의 메트하이스쿨과 하이테크놀로지하이스쿨을 분석하였다. 국내 사례는 보평초등학교, 신길중학교, 태봉고등학교, 삼각산고등학교, 미림여자정보과학고등학교를 선정하여 각각의 학교를 교육과정 운영 및 교수・학습방법, 평가방법, 학습생태계 구축의 틀로 분석하였다.
▣ 핵심역량 교육 및 학습생태계 구축 방안 모색
3차에 걸친 전문가 델파이 조사 결과 첫째, 21세기 학교의 내부는 학생 중심의 접근 방식, 새로운 미디어를 활용한 접근 방식을 취하며, 학교 구성원들과의 관계가 수평적이고 교육과 행정이 이원화된 형태이고 전문적이며, 작은 학교를 지향한다. 21세기 학교의 외부는 지역사회와 연계를 강조하고 지역교육네트워크의 허브의 모양새를 갖춘다. 또한 21세기 학교는 학습코디네이터센터, 돌봄과 배움의 플랫폼, 평생교육기관의 역할을 담당한다. 둘째, 프로젝트학습을 활성화하고, 융합수업을 시도하며, 체험학습에서 학생의 주도성을 확대하고, 인턴십은 학교급에 따라 절충적으로 운영한다. 셋째, 수업 내용 및 시수에 대한 국가와 학교의 결정비율은 50:50이 적절하고, 중・고교에서 기존 교과와 별도로 주당 2시간의 프로젝트학습이 필요하다. 넷째, 초・중・고에서 핵심역량을 교육하기 위한 방안으로 초등학교에서는 프로젝트학습, 융합수업, 체험학습의 강화와 핵심역량 중심 교육과정 개편이 중요하다. 초・중・고교 중에서 상대적으로 역량수준이 낮은 중학교에서는 초등학교 및 고등학교와의 핵심역량 교육 연계가 필요하며, 자유학기와 타 학기를 연계하거나 운영학기를 확대해야한다. 고등학교는 교사의 프로젝트학습 및 융합수업 전문성이 신장되어야 하며, 프로젝트학습 모형이 개발 및 실행되어야 한다. 또한 대학입시제도 측면에서는 학생부종합전형에서 핵심역량 교육경험을 반영하고, 대학별고사에서 프로젝트 중심으로 핵심역량을 측정해야 한다. 다섯째, 학교 차원에서 지역교육네트워크의 허브 역할을 수행해야 한다. 이를 위해서 학교교육과정과 지역사회 체험학습이 연계되고, 지역사회에서의 학습경험을 교육과정 이수로 인정하는 방안을 추진해야 한다.
3. 정책 제언
▣‘한국형’미래 핵심역량 학교교육 모형
‘한국형’미래 핵심역량 학교교육 모형이란 세계적인 핵심역량 교육의 흐름에 부응하면서도 한국적 맥락을 충실하게 반영하는 학교교육 모형을 의미한다. 따라서 ‘한국형’학교교육 모형의 실행전략은 우리나라의 강점을 바탕으로 약점을 보완하는 방향으로 수립되어야 한다.
이러한 맥락에서 ‘한국형’미래 핵심역량 학교교육 모형의 특징은 첫째, 한국적 맥락이 반영되도록 미래 핵심역량 구성요소 간의 관계를 정립한다. 둘째, 학습생태계 형성을 지향한다. 셋째, 미래 핵심역량 교육과 행복교육을 통합적으로 추구한다.
‘한국형’학교교육 모형의 방향은 첫째, 행복교육과 인성교육, 미래 핵심역량교육의 연계를 추진한다. 둘째, 학습의 흥미와 몰입을 경험할 수 있는 학습 기회를 확대한다. 셋째, 교사의 자기효능감 제고를 통해 학생의 행복도를 제고한다. 넷째, 다양한 체험활동을 위한 학교와 지역사회 간 파트너십을 구축한다.
‘한국형’학교교육 모형의 기본 틀은 1차 연도 연구에서 제안한 창의・협력・공감적 인재상을 추구하며, 이를 위해 파트너십, 개인맞춤형, 집단창의성, 사회적 연관성, 교과 통합적 접근의 5가지를 기본 원리로 한다. ‘한국형’학교교육 모형의 교육목표는 첫째, 학생 중심의 수업을 위한 혁신. 둘째, 프로젝트학습의 활성화. 셋째, 학교-가정-사회의 연계를 통한 교육. 넷째, 학생의 잠재력을 이끌어내기 위한 교사의 역할이다.
‘한국형’학교교육 모형의 교육과정 운영 관련하여, 먼저 초등학교의 경우 현재 국가 교육과정 틀 내에서 핵심역량 교육을 위한 다양한 수업 및 평가 방법을 적용할 필요가 있으며, 중학교는 자유학기제 운영 모형을 중학교 전반에 걸쳐 타학기에도 확대 적용할 필요가 있다. 고등학교의 경우 필수 교과 시간을 축소하고 학교자율 선택교과 시간을 확대하여 학생들의 진로를 고려한 다양한 교육과정을 편성・운영하도록 해야 한다.
마지막으로 다양한 학습생태계를 활용하여 개인맞춤형 학습을 제공할 수 있어야 한다. 이를 위해 첫째, 학교 자체가 학습공동체로 발전해 나가야 한다. 둘째, 학교와 지역사회간 파트너십 형성해야한다. 셋째, 학교와 국가 네트워크 간 연계를 확대해야 한다. 넷째, 학교와 글로벌 네트워크 간 연계를 확대한다.
▣ 10대 정책 과제
미래 핵심역량 교육을 위한 10대 정책 과제를 다음 표와 같이 수업혁신, 학교급간 연계, 학습생태계 형성 순으로 제안하였다.
Abstract
▼
1. Research outline
▣ Purpose of the research
Many countries are innovating their education system in order to provide more effective core competency education to their future talents, and OECD has decided that indicator for measuring students' cooperative problem solving competency will be ad
1. Research outline
▣ Purpose of the research
Many countries are innovating their education system in order to provide more effective core competency education to their future talents, and OECD has decided that indicator for measuring students' cooperative problem solving competency will be added from PISA 2015. Previous studies regarding core competency in Korea have largely focused on introducing foreign country's core competency education policies or program and suggested various policy implications for Korea to apply. However, although these previous studies have their importance in terms of introducing various foreign cases, not many studies fully investigated and defined the specific needs for competency education based on Korea's context, nor succeeded in providing practical policy implication that reflects Korea's educational and social contents. This research is the second year study from its 3-year research project. With results found from its first year study, this study aims to suggest Korean model of core competency education which reflects both international trends and Korea's unique context at the same time. Also, the study concludes by suggesting 10 policy tasks for future core competency education.
▣ Research Method
This study established its research plan based on findings from its first year research. For analysis, this study evaluated various document resources from both offline and online, and the study employed statistical analysis by using empirical data such as 'school education condition and level data' from KEDI’s center for educational statistics and 'satisfaction on middle school free-semester program' at KEDI's Free-semester program center. Also, researchers from this study visited or conducted interviews from various domestic and overseas schools in order to draw qualitative implications. Moreover, this study concretize the Korean model of future core competency education and suggested ten policy tasks through delphi-analysis and organizing professional forums.
▣ Theoretical background
The term 'future talent' used in this study implies to those who enter the labor market around the year of 2025 in Korea. During that time, Korea will be facing number of critical challenges such as 'aged society'. In near future, Korea will be facing difficult situation where the country needs to maintain and promote innovative economy despite rapid decline in its economically active population. In this sense, to nurture future talents that can lead the future economy is indeed very important. This study defined core competency needed for future talents as knowledge, skills and character and analyzed concepts and meanings of learning ecosystem. Based from such findings, the study categorized learning ecosystem model for future core competency education into two conceptions which are 'spatial' and 'content-based'. As for spatial ecosystem, it includes 'school' and 'outside school', and as for content ecosystem, it includes 'formal' and 'informal' education.
In upcoming years, Korea needs to transform itself from a 'catching up' country to a 'first-moving' country, and in order to overcome severe mismatch between supply and demand from education and labor market, Korea's talent development model needs significant improvement. And with this sense, it is in timely manner to raise importance of core competency education in Korea in order to prepare for foreseeable challenges ahead. Moreover, Korean students need to experience happiness in their school life, and in order to achieve this, school education needs transformation.
This study suggested directions for change in Korean schools and defined characteristics of 21st century school education based from 6 scenarios and 4 models of future school suggested by OECD. Followings are suggested direction for future Korean schools. First, school education should be a ground for lifelong learning. Second, school education needs to provide core competency required for future society. Third, personalized learning needs to be realized. Fourth, a learning ecosystem that enables students to find and develop their interest and talents needs to be established.
2. Major research results
▣ Core competency level of Korean primary and secondary school students In general, it was found that middle school students' level of competency was found to be lower than that of primary school students', and high school students had higher level of competency than middle school students, which in overall, formed a 'V' shape when measuring pupil's competency level in respect to their age. Such result implies that there may be a critical flaw in core competency development function at middle school education. Also, according to analysis that measured correlation between competency and student's academic achievement, it was confirmed that education needs to change in a way where it can increase relevancy between subjects and competency level.
▣ Core competency education's condition and performance through Freesemester program in middle school
In order to assess the impact of recent implementation of Free semester program in middle school, a survey data which measured program satisfaction was analyzed. According to the analysis, average score of variables that measured student competency such as career exploration and future-orientation such as creativity and cooperation was increased by 0.24, 0.19 respectively in free school program pilot schools, but there has been decrease in result in non-pilot schools (0.07, 0.09 respectively). Similar results were found from 'Report on Free semester program pilot schools in 2013'. Also, results from regression analysis indicated that improvement on curriculum, teaching method, career exploration activity, assessment method during the free semester period exercised positive influence on students level of competency.
▣ Condition of Korea's learning ecosystem development
In order to analyze the level of learning ecosystem development in Korea, following domains have been categorized which are; school-based and local community-based, formal education and informal education. For school-based formal education, 2009 Future education curriculum and Free Semester program and career experiential activity which will be implemented nationwide from 2016 were analyzed. As for school-based informal education, youth group activity and after-school programs were analyzed. Also, as for local community-based formal education, art and culture education dispatch project, sports instructor dispatch project and etc were analyzed, and as for local community based informal education, various educational activities excluding private tutoring were analyzed.
▣ Case analysis for core competency education and learning ecosystem establishment
This study analyzed both local and overseas cases for comparing core competency education and learning ecosystem establishment. For overseas case, countries that reflect 21st century core competency into their national curriculum were analyzed such as Australia, USA, New Zealand and Finland. As for overseas school case, schools that pursue on developing competency development as their objective were analyzed; such as Met High School and High Technology High School in USA. As for case schools from Korea, Bopyeong elementary school, Shingil middle school, Taebong high school, Samgaksan high school, Mirim Girls’ Information Science high school were selected, and each school's curriculum, teaching and learning method, assessment method, and learning ecosystem framework were investigated.
▣ Seeking measures for core competency education and establishment of learning ecosystem
Delphi technique was used to draw measurement for developing core competency education and learning ecosystem.
First, 21st century schools need aim for realizing personalized learning approach with active utilization of new media. Also, the 21st century schools should be human scale in their size and need to have horizontal relationship among school members. Moreover, schools need to improve on their professional identity by separating the function of education and administration. Also, schools need to build strong network with their local community and each school should serve as a 'hub' for local education network. Moreover, 21st century schools should function in multi level, such as learning coordinator center, platform for caring and learning and as a lifelong learning institution.
Second, 21st century schools need to vitalize project-based learning and introduce interdisciplinary teaching. Also, schools need to increase students' autonomy when providing experimental learning environment. Moreover, internship programs need to be operated flexibly by considering available circumstances of each schools.
Third, the optimal level of power distribution for deciding contents and number of classes need to be 50:50 between the government and schools, and 2 hour per week project-based learning programs are suggested to be implemented in middle and high schools, aside from existing subjects.
Fourth, in order to develop core competency, curriculum in primary school level needs to be reformed which focus on project-based learning, interdisciplinary class and experimental learning. In middle school, it is important to implement consistent and effective curriculum design which can link student's core competency development from primary and high school levels altogether, since the level of core competency was found to be much lower in middle schools. Also, the free semester program needs to have effective ties with other semester, or the government and school managers may consider to extend the total duration of free semester programs. In high schools, teacher's professionalism on project-based learning and interdisplinary classes needs to be enhanced and more concrete model for project-based learning needs to be developed and practiced. Also, it is necessary to reflect students' educational experience on core competency development in university application criteria, and higher education institutions need to consider students' core competency level when making admission decisions.
Fifth, schools need to function as hub for local education network. In order to achieve this, school curriculum and available local field experience may form stronger tie. Also, schools may accept students' educational experience from the local community as a part of formal curriculum.
3. Policy implication
▣ Korean model of future core competency education
Korean model of future core competency education aims to reflect international global trend on core competency education but reflects educational and social context of Korea at the same time. The aim and characteristics of Korean model of school education can be summarized as following. First, the model defines and investigates on relationship between various factors of future core competency in the context of Korean education. Second, the model aims to create learningecosystem. Third, the model aims to establish integrative framework that can combine future core competency education and happy education.
The directions of Korean model of school education are firstly, to link happy education, character building education and future core competency education altogether. Second, to expand opportunity that can increase students' interest and immersion in learning. Third, students' level of happiness should be improved through increasing teachers' self efficacy. Fourth, to establish partnership between local community and schools in order to create more experiential learning opportunities for students.
The basic framework of Korean model of school education is to nurture creative-cooperative-empathic talents. In order to achieve this, the model has set five basic principals which are partnership, personalization, collective creativity, social relativity and subject integrative approach.
The educational objective of Korean model of school education is first, to provide innovation for student centered teaching, second to vitalize project learning, third, to link school-family-community, fourth, to enhance teachers' role on developing students' potential.
As for curriculum operation, primary schools need to apply various teaching and assessment method for developing core competency education within the framework of national curriculum. In middle schools, the operational model of Free semester program needs to be implemented as well as to expand to other semesters. Lastly, as for high schools, mandatory subject hours needs to be reduced. But on the other hand, school's discretion for providing optional subjects should be increased, in order to provide more diverse curriculum that reflects students' career interests.
Lastly, through applying various learning ecosystem, personalized learning should be vitalized. In order to achieve this, schools firstly need to develop themselves as learning community. Also, strong partnership that ties school and local community needs to be created. Moreover, effective network between school and government as well as with global context needs to be established.
▣ 10 policy tasks
This study has suggested 10 policy tasks as below, which include teaching innovation, linkage between school levels, and development of learning ecosystem.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 11
- 표차례 ... 15
- 그림차례 ... 19
- Ⅰ. 서 론 ... 21
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구 내용 ... 25
- 3. 연구 방법 ... 28
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 37
- 1. 21세기 미래 인재와 핵심역량 ... 39
- 2. 미래 핵심역량 교육과 학습생태계 형성 ... 49
- 3. 한국적 맥락에서 요구되는 미래 핵심역량 교육 ... 58
- Ⅲ. 미래 핵심역량 교육의 실태 및 현황 ... 69
- 1. 우리나라 초・중・고교 학생들의 핵심역량 수준 ... 71
- 2. 중학교 자유학기제를 통해 본 핵심역량 교육의 현황 및 성과 ... 87
- 3. 우리나라의 학습생태계 구축 현황 및 실태 ... 97
- Ⅳ. 국내외 사례 분석 ... 115
- 1. 국외 사례 ... 117
- 2. 국내 사례 ... 143
- 3. 국내외 사례의 시사점 ... 185
- Ⅴ. 미래 핵심역량 교육 및 학습생태계 구축 방안 모색 ... 193
- 1. 미래 핵심역량 교육을 위한 학교교육의 혁신 ... 195
- 2. 핵심역량 교육을 위한 종합 방안 ... 208
- Ⅵ.‘한국형’미래 핵심역량 학교교육 모형 ... 211
- 1.‘한국형’미래 핵심역량 학교교육 모형의 개요 ... 213
- 2.‘한국형’모형의 기본 틀(framework) ... 220
- 3.‘한국형’모형의 교육과정 운영 ... 226
- 4. 다양한 학습생태계를 활용한 개인맞춤형 학습 제공 ... 229
- Ⅶ. 10대 정책 과제 ... 231
- 1. 단위 학교의 교육과정 편성 및 운영의 자율성 확대 ... 233
- 2. 프로젝트학습, 융합수업, 체험학습을 위한 평가방법 개발 ... 237
- 3. 중・고교의 프로젝트 수업 활성화 ... 240
- 4. 자유학기제의 모든 중학교 확대 및 타 학기 연계 확산 ... 243
- 5. 중・고・대학 연계를 위한 2016, 2018, 2021년 3단계 전략 ... 248
- 6. 미래 핵심역량을 반영하는 대학입학전형의 확대 ... 250
- 7. 교사의 자기효능감 제고를 위한 교사연구공동체 지원 ... 256
- 8. 학습허브기관으로서의 학교와 지역사회의 파트너십 형성 ... 258
- 9. 다양한 학습생태계 형성을 위한 온라인 플랫폼 구축 ... 263
- 10. 개인의 장점을 발현시킬 수 있는 다양한 학습생태계 지원 ... 266
- 참 고 문 헌 ... 271
- ABSTRACT ... 283
- 부 록 ... 293
- [부록 1] 핵심역량 교육을 위한 교육과정 재구성 방안 관련 선행연구 ... 295
- [부록 2] 핵심역량 교육을 위한 교수・학습 방안 관련 선행연구 ... 301
- [부록 3] 핵심역량 교육을 위한 평가 방안 관련 선행연구 ... 303
- [부록 4] 국제 교육전문가 질문 예시 ... 305
- [부록 5] 교사・학생 면담 주제 및 질문 예시 ... 306
- [부록 6] 메트하이스쿨에서 추구하는 다섯 가지 역량의 구성 요소 ... 307
- [부록 7] 하이테크놀로지하이스쿨 교육과정 ... 310
- [부록 8] 하이테크놀로지하이스쿨 멘토십: 평가지 양식(멘토용) ... 312
- [부록 9] 하이테크놀로지하이스쿨 멘토십: 자기평가지 양식(학생용) ... 313
- [부록 10] 하이테크놀로지하이스쿨 멘토십: 프리젠테이션 평가지 양식 ... 314
- [부록 11] 1차 델파이 조사지 ... 315
- [부록 12] 2차 델파이 조사지 ... 320
- [부록 13] 3차 델파이 조사지 ... 324
- 끝페이지 ... 330
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.