보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
홍영란
|
참여연구자 |
김태준
,
박종효
,
이현주
,
황여정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000739 |
과제고유번호 |
1105008703 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
사회통합.세대갈등.세대통합.세대통합교육.세대 간 정보격차.디지털 세대통합교육.디지털 리터러시.미래 환경 분석.세대통합 미래전망 및 이슈.세대통합성 진단검사.세대통합정책.social cohesion.generational conflict.intergenerational integration.intergenerational integration education.intergenerational digital divide.digital intergenerational integration education.digital literacy.analysis of the future environment.future prospects and issues of the intergenerational integration.diagnostic tests for intergenerational integration.policy for the intergenerational integration.
|
초록
▼
▣ 연구의 필요성 및 목적
과거 우리 사회의 사회갈등은 주로 사회계층 간의 갈등, 지역 간의 갈등, 정치적 성향이나 이념 간의 갈등이 핵심적 문제로 다루어져 왔으나 특히 1990년대 이후 지식정보사회로의 전이와 더불어 급속하게 진전된 고령화, 청년실업과 맞물린 베이비붐 세대의 문제 등이 국가적 현안으로 대두되면서 세대 간의 이해와 소통의 부재로 인한 세대갈등 문제가 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 또한 과거의 세대갈등 문제가 세대 간의 인식이나 가치관, 태도 등의 차이에 초점이 맞추어졌던 반면 현재의 세대 간 갈등은 사회
▣ 연구의 필요성 및 목적
과거 우리 사회의 사회갈등은 주로 사회계층 간의 갈등, 지역 간의 갈등, 정치적 성향이나 이념 간의 갈등이 핵심적 문제로 다루어져 왔으나 특히 1990년대 이후 지식정보사회로의 전이와 더불어 급속하게 진전된 고령화, 청년실업과 맞물린 베이비붐 세대의 문제 등이 국가적 현안으로 대두되면서 세대 간의 이해와 소통의 부재로 인한 세대갈등 문제가 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 또한 과거의 세대갈등 문제가 세대 간의 인식이나 가치관, 태도 등의 차이에 초점이 맞추어졌던 반면 현재의 세대 간 갈등은 사회적으로 희소한 자원과 한정된 기회의 분배 및 통제를 두고 벌어지는 경쟁적 이해관계의 갈등으로 변화하고 있다는 점에 주목할 필요가 있다. 이와 같은 세대갈등 문제의 심각성에도 불구하고 우리 사회는 너무도 급속히 진전된 고령화 현상에 대처하는 사회적 합의와 시스템의 부족으로 인해 세대갈등을 완화시킬 수 있는 대책과 방안이 미흡하며, 세대 간의 공감과 이해의 중요성에 대한 인식 수준도 저조한 실정이다.
베이비부머의 대량 은퇴로 인한 경제적 여파와 국민연금의 폭발적 지출 증가, 부동산 거품과 국가부채의 증가 등 구세대와 신세대 간의 이해관계가 첨예하게 얽혀있는 많은 문제들은 세대 간 갈등을 야기 시키는 핵심원인으로 작용하게 될 가능성이 크다. 결국 이러한 사회적 대립과 세대 간 갈등의 심화는 사회적 자본인 공적 신뢰의 붕괴로 연결될 우려가 있다는 점에 문제의 심각성이 있다.
또한 한국사회가 산업사회에서 지식정보화 사회로 급속하게 전이되면서 아날로그 세대와 디지털 세대 간에 사용하는 언어, 의식, 행동의 격차 및 소통의 부재로 인해 심각한 세대 간 정보격차를 유발하고 있는 한편, 2013년 기준으로 OECD 34개 회원국 중 가장 빠르게 늙어가는 국가 1위라는 점을 고려해보면 이 두 가지 현상이 서로 연결되고 중첩되면서 발생하는 세대 간 갈등은 매우 심각한 양상으로 전개될 가능성이 크다. 이처럼 서로 다른 특성을 보이는 세대 간의 갈등을 완화하고 상호 이해와 소통을 돕기 위한 치유적 의미로서, 세대 간의 소통을 원활하게 하고 상호이해를 가능하게 하는 세대공감능력의 함양을 통해 다양한 세대가 공동체의식을 공유하고 서로 협력해야 할 필요성이 대두되고 있다.
이상과 같은 세대 간의 갈등을 완화하기 위해서는 노년층을 위주로 하는 과거의 접근방식에서 벗어나 젊은 층까지 포괄하는 체계적인 정책 대안이 모색되어야 하며, 아울러 장래 이 사회의 중추세력으로 성장해 갈 미래 세대에 대한 대응 방안도 함께 강구함으로써 전(全) 세대 망라적 대책이 마련될 필요가 있다. 또한 일정 시점에서 특정 집단을 대상으로 하는 관점과 기준이 아니라 종단적으로 생애주기를 고려하는 동시에 횡단면적으로 집단 간의 공생을 도모하는 관점에서 관련 현상을 진단하고 대책을 마련하는 접근 전략이 필요하다. 그러나 아직까지 세대 간 충돌을 완화하고 갈등을 해소하기 위한 대책과 방안이 사회 각 부문에 걸쳐 제대로 마련되지 못하고 있는 실정이므로, 세대갈등에 대한 보다 정확한 상황 진단을 토대로 현실적이고 체계적인 대안 모색에 관심을 가질 필요가 있다. 이에 세대 간의 갈등 완화를 위한 체계적 접근의 일환으로 세대통합에 대한 미래전망과 이슈에 대한 분석, 세대통합에 대한 인식 수준을 진단할 수 있는 진단도구의 개발을 통해세대 간의 통합을 위한 교육체제와 정보체제의 개선 전략을 수립하고 정책 방안을 모색하는 것이 매우 중요하다.
사회 각 부문에서 발생하는 세대 간의 갈등을 완화하기 위해서는 교육체제와 더불어 정치, 경제, 정보, 복지, 문화 등 여타 사회체제 전반에 걸친 범사회적 노력이 수반되어야 할 필요가 있다. 그러나 다음과 같은 맥락에서 1차 년도에 이어 2차 년도 본 연구 역시 교육체제와 함께 사회의 다양한 영역 가운데 정보체제를 대상으로 연구영역을 제한적으로 설정하였다.
교육체제는 세대 간 평등과 사회적 자원 분배의 형평성을 둘러싸고 빚어지는 갈등을 완화하고 세대 간 이해와 공감, 타협, 상호존중을 통해 세대통합을 도모하는 데 있어서 매우 중요한 역할을 수행할 수 있을 것이다(홍영란 외, 2013a). 세대통합교육을 통해 신세대와 기성세대가 상호 다양성을 존중하고 이해하며 공감할 수 있는 역량을 기르도록 지원하는 일은 세대통합을 실현하고 세대갈등에서 비롯되는 사회적 비용을 최소화할 수 있는 방안이기도 하다(홍영란 외, 2013a).
또한 정보체제는 우리 사회의 급속한 지식정보사회화와 세계에서 가장 빠른 고령사회로의 진입 등을 고려할 때, 이 두 가지 현상이 맞물려 아날로그 세대와 디지털 세대 간의 갈등이 급속하게 확대・재생산되는 양상을 보인다는 점에서 매우 주목할 만한 영역이다(홍영란 외, 2013a). 디지털 환경에 익숙한 신세대와 그렇지 못한 기성세대가 함께 참여하는 정보사회통합은 의식과 행동의 부조화 및 소통 부재로 인한 세대 간 갈등을 완화하고 이해와 소통을 통해 세대통합을 모색할 수 있는 매우 중요한 핵심기제가 될 수 있을 것이다 (홍영란 외, 2013a).
본 연구는 3개년에 걸친 계속과제로써 전체 연구의 일관성과 논리적 연계성을 유지하면서‘교육체제’와 ‘정보체제’라는 두 가지 통로를 통해 각각의 체제가 가지는 장점과 특성을 최대화 하여 우리 사회의 세대통합을 위한 개선 전략을 수립하고 정책 방안을 도출하려는 궁극적 연구목적을 지향한다. 이를 위해 본 연구에서 2013~2015년의 3개 년도에 걸쳐 각 연차별로 달성하고자 하는 구체적인 연구목적을 제시하면 다음과 같다.
▶ 1차 년도 (2013년) : 세대통합을 위한 교육・정보체제 개선 전략 연구(Ⅰ) - 실태 진단 및 정책 분석
- 교육 및 정보체제에 있어서 세대통합과 관련된 개념 및 이론적 이해 도모, 실태 진단, 관련 정책 분석, 국내외 우수사례 분석, 인식조사 실시 결과 분석. 아울러 이를 토대로 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선에 관한 정책 추진 방향과 정책적 시사점 도출(홍영란 외, 2013a)
▶ 2차 년도 (2014년) : 세대통합을 위한 교육・정보체제 개선 전략 연구(Ⅱ) - 미래전망 및 세대통합성 진단검사 개발
- 교육 및 정보체제에 있어서의 세대통합 관련 미래전망 및 이슈 발굴, 세대통합성 수준을 파악할 수 있는 진단검사 개발 및 예비조사 실시 결과 분석, 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선에 관한 정책 추진 방향과 정책과제 탐색(홍영란 외, 2013a)
▶ 3차 년도 (2015년) : 세대통합을 위한 교육
- 세대통합성 진단검사를 통한 본 조사 실시 및 심층적 결과 분석, 1・2차 년도 연구결과 및 세대통합성 진단검사를 통한 본 조사 결과를 토대로 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선 방안 및 정책과제 제시(홍영란 외, 2013a)
3차 년도에 걸친 본 연구의 연차별 연구주제, 연구목적, 개괄적 연구내용을 그림으로 간략히 나타내면 아래 [그림 1]과 같다.
작년 1차 년도에는 3년간에 걸친 연구의 기본적이고 체계적인 토대를 마련하기 위해 세대통합 논의에 대한 이론적 검토, 세대통합교육의 개념 및 실태 진단, 세대 간 정보격차해소와 정보사회통합의 개념 및 실태 진단, 교육 및 정보분야 세대통합 관련 정책 분석, 세대통합 관련 국내 및 해외 우수사례 분석, 세대통합 관련 의견조사 결과 분석, 세대통합을 위한 정책 추진 방향과 정책적 시사점 도출 등의 연구내용을 수행하였다.
올해 2차 년도 연구에서는 교육 및 정보분야에 있어서 미래환경 변화 분석, 세대통합 관련 미래전망 및 이슈 분석, 세대통합성 수준을 파악할 수 있는 진단검사의 개발과 타당화, 세대통합성 진단검사의 예비조사 실시 및 결과 분석, 세대통합을 위한 정책 추진 방향과 정책과제 탐색 등의 연구내용을 수행하였다.
▣ 주요 연구내용과 연구방법
o 교육 및 정보분야 미래환경 분석
한국사회 전반의 미래환경 변화에 대한 거시적이고 체계적인 분석을 전제로 교육 및 정보분야의 미래환경 분석을 수행하였다.
o 교육 및 정보분야 세대통합의 미래전망과 이슈 분석
교육 및 정보분야의 세대통합 관련 미래전망에 대한 이론적 논의를 고찰하고 주요 이슈를 제시하였으며, 세대통합 미래전망에 대한 선진국 및 국제기구의 동향을 분석하고 시사점을 도출하였다.
o 세대통합성 진단검사의 개발 및 타당화
세대통합성의 수준을 알아보기 위한 세대통합성 진단검사를 개발하기 위해 1차 년도 연구결과를 토대로 국내외 관련 사회조사, 언론 보도 자료를 수집・분석하여 1차 자료로 활용하였다. 또한 세대통합성 진단검사의 타당화 절차로써 2차례에 걸친 전문가 델파이 조사를 실시하여 예비문항에 대한 타당성과 적절성을 검증하였다. 이후 수정 및 보완 작업을 거쳐 문항검토 예비조사와 진단검사 예비조사 등 2단계에 걸친 예비조사를 통해 문항을 개발・선정하여 보다 심층적이고 신뢰성 있는 타당화 절차가 이루어지도록 하였다.
o 세대통합성 진단검사 예비조사 결과 통계분석
세대통합성 진단검사 예비문항을 활용하여 서울 지역을 대상으로 청소년・청년, 중・장년, 노년층에 대한 예비조사를 실시하였다. 예비조사 결과를 토대로 세대통합성 진단검사의 신뢰도와 타당도를 검토하고, 진단검사 영역 및 구성요소별 세대 간 차이를 분석하였다.
o 세대통합을 위한 정책 추진 방향 및 정책과제 도출
한국사회 미래환경에 대한 분석을 토대로 교육 및 정보분야의 미래환경 분석, 세대통합과 관련된 미래전망 및 이슈 분석, 세대통합성 진단검사 예비조사 결과 분석내용들을 근거로 세대통합을 위한 정책 추진 방향을 수립하고 정책적 시사점 및 과제를 탐색하였다.
이를 위해 관련문헌 분석, 국내외 사회조사 분석, 언론자료 수집 및 분석, 전문가 델파이 조사, 전문가협의회, 예비조사, 연구자문단을 통한 의견 수렴 등의 연구방법을 활용하였다.
▣ 세대통합을 위한 교육분야 정책 추진 방향 및 정책과제
o 정책 추진 방향
첫째, 정부 차원에서 세대통합을 위한 교육정책의 마스터플랜을 수립할 필요가 있다. 급속한 고령화로 인한 세대 간 갈등은 장차 더욱 심각해 질 것으로 예측됨에도 불구하고 세대통합을 위한 교육정책의 마스터플랜이 부재한 상황이다. 따라서 향후 세대통합을 위해 교육분야의 체계적인 마스터플랜을 수립하고, 장기적인 계획에 입각하여 구체적인 단기 세부 시행계획을 수립해야 한다.
둘째, 세대통합 프로그램에 대한 접근성이 확대되어야 한다. 세대통합교육에 대한 인식 자체가 일천한 상황에서 프로그램에 대한 접근 기회마저 제한되어 있다면, 구성원들이 프로그램에 참여하는 데 한계가 있을 수밖에 없다. 세대통합 프로그램의 효과성을 제고하기 위해 청소년, 중간세대, 노인세대 등 수요자들의 연령과 특성을 고려한 세대통합 프로그램이 제공될 수 있도록 경로를 다양화할 필요가 있다.
셋째, 향후 교육분야에서 추진될 세대통합정책은 고령자의 전문성을 적극 활용하는 방향으로 전개되어야 프로그램의 효과를 고양할 수 있을 것이다. 젊은 세대로부터 일방적인 이해와 배려를 받는 수동적 존재로 한정되었던 고령자에 대한 기존의 고정관념이나 편견을 극복하고 고령세대가 지닌 전문성을 적극 활용하는 방향으로 관련 정책 및 프로그램을 마련함으로써 고령세대가 지닌 역량을 활용하고 참여 동기를 제고시킬 수 있을 것이다.
넷째, 세대통합교육의 참여 대상을 다양화함으로써 전(全) 세대, 전(全) 구성원들이 함께 동참하는 사회풍토로써의 세대통합 및 공감 분위기의 조성이 필요하다. 이를 위해 세대통합교육은 다양한 세대 간에 교류가 이루어질 수 있도록 중간세대를 아우르는 방향으로 추진되어야 한다.
o 정책과제
첫째, 정규 교육과정에 세대통합 관련 내용을 반영하는 방안을 적극적으로 검토할 필요가 있다. 태도와 가치관의 변화를 목적으로 하는 세대통합교육은 일회적인 행사의 성격을 지양하고 일정 기간 지속적으로 이루어지는 것이 중요하다. 단기적으로는 현재 가용한 범위에서 세대통합교육을 실시하는 방안을 검토하여 우선 추진하고, 장기적으로는 국가 교육과정에 반영하여 세대통합의 가치를 체화할 수 있도록 지도하는 방안을 모색할 필요가 있다.
둘째, 참여자의 특성을 고려한 세대통합교육이 이루어질 수 있도록 프로그램이 개발되고 관련 정책이 추진되어야 한다. 세대통합교육 프로그램은 모든 세대에게 동일하게 적용 되기보다는 세대별로 취약한 역량을 효과적으로 증진시킬 수 있도록 구성되어야 한다.
셋째, 학교에서 세대통합교육이 원활하게 이루어지기 위해서는 교원양성기관의 교육과정을 비롯해 신임교원 연수, 재직자 직무연수 등 교원 재교육과정에서 세대통합에 관한 내용을 반영할 필요가 있다.
넷째, 세대통합교육은 강의식・전달식 프로그램보다는 실천형・체험형으로 실시되어야 한다. 아울러 청소년을 대상으로 하는 세대통합교육 프로그램은 청소년들이 주도적으로 프로그램에 참여할 수 있도록 프로그램 기획 단계에서부터 이를 보장할 필요가 있다.
다섯째, 세대통합교육 프로그램은 지역사회와의 연계를 통해 효과적으로 운영될 수 있다. 학교현장에서 창의적 체험활동 시간 등을 활용해 세대통합교육 프로그램을 운영할 경우, 일부 노인단체나 노인복지관 등에서 실시하고 있는 프로그램을 학교 안으로 끌어들여 지역사회의 다양한 교육자원과 연계하여 운영함으로써 세대통합 역량을 증진시켜 나가도록 돕는 것이 중요하다.
▣ 세대통합을 위한 정보분야 정책 추진 방향 및 정책과제
o 정책 추진 방향
첫째, 세대통합성을 증진시키기 위해 디지털 시민성의 계발이 필수적으로 요구되며 디지털 세대통합교육으로 이를 뒷받침해야 할 것이다. 이러한 능력은 세대통합성 진단검사 결과에서 나타났듯이 세대 간의 차이와 갈등을 초래하는 정치, 경제, 사회・문화, 가족영역의 쟁점을 이해하고 공감하여 세대 간의 소통과 협력을 이루는데 있어 기초를 형성하기 때문이다.
둘째, 세대통합성을 증진시키기 위해 디지털 통합과 세대통합과의 연계가 필요하다. 디지털 통합은 디지털 정보격차의 문제를 정보접근권의 문제가 아니라 보편적인 시민권의 문제로 바라보는 시각을 가진다. 따라서 디지털 배제로 인해 발생할 수 있는 불이익을 최소화하고 혜택을 최대화하여 사회 전반적 영역에서 정보 불균형을 없애고 균형을 촉진하는데 기여하는 것이 디지털 통합의 목표이다. 사회적 통합의 일부로서 세대통합성과 디지털 통합의 연계를 통해 집단 간의 차이와 불균형을 최소화하여 배제와 소외를 없애려는 보편적 복지의 관점에서 정책을 추진하는 전략이 필요하다.
셋째, 세대통합성을 증진시키기 위해 민・관 파트너십 네트워크 구축을 통한 디지털 세대통합교육이 필요하다. 노인층에 집중되는 정보화교육 프로그램을 세대가 함께하는 멘토링 교육프로그램으로 전환하여 1~3세대 모두가 참여할 수 있도록 지원하고 새로운 교육 콘텐츠를 개발하여 세대 간 정보화 교육을 실시할 수 있도록 해야 할 것이다.
o 정책과제
첫째, 디지털 세대통합교육의 궁극적 목표는 디지털 시민성의 계발이므로 세대 간 디지털 리터러시 증진, 세대 간 이해와 협력과 함께 디지털 시민성을 교육하는 프로그램이 필요하다. 세대 간의 디지털 미디어 이용의 격차가 세대 간 갈등의 유발요인이 될 수 있기 때문에 이를 해소하기 위해서는 디지털을 매개로 하는 의사소통능력, 갈등조정능력, 문제 해결능력 등의 구성요인들을 배양시키는 디지털 시민성 지향의 교육적 모델을 구축할 필요가 있다.
둘째, 디지털 세대통합교육의 성과를 평가하고 관리하는 민・관 컨소시엄이나 위원회를 구성하고 사례관리 자료를 데이터베이스로 구축하여 사후 관리와 후속 교육 프로그램 발전에 활용할 수 있도록 해야 한다. 또한 디지털 세대통합교육의 우수사례를 데이터베이스로 구축하여 보급하고 홍보함으로써 타 기관이 벤치마킹하여 성과를 낼 수 있도록 지원해야 한다.
셋째, 디지털 세대통합교육은 민・관 컨소시엄이나 위원회의 관할 하에 지역사회를 기반으로 실행될 필요가 있다. 세대별로 구분된 정보화교육 프로그램을 지양하고, 여러 세대가 함께 모여 교육 받을 수 있는 도서관이나 주민복지센터 등을 활용하여 세대 간 디지털 리터러시를 증진시키고 소통과 협력을 강화하는 교육 프로그램을 실시하여야 한다.
넷째, 디지털 세대통합교육을 위한 학습방법으로 소셜미디어 기반의 소셜러닝에 대해 주목할 필요가 있다. 소셜러닝은 불특정한 다수가 학습에 참여하여 학습자 간 수평적 학습방식을 추구하는 협력시스템으로 타인과의 소통, 관계형성을 통한 협업과 네트워크의 역할이 강조되는 학습방법이므로 스마트 정보사회에 있어서 여러 세대가 함께 하는 디지털 세대통합교육에 적절한 신개념 학습모델이라 할 수 있다.
Abstract
▼
▣ Need and purpose of the research
The important issues of social conflict in the modern history of Korea were mainly the conflict between class and hierarchy, the conflict between regions, the conflict of political inclinations and ideologies. Since the advent of the knowledge information societ
▣ Need and purpose of the research
The important issues of social conflict in the modern history of Korea were mainly the conflict between class and hierarchy, the conflict between regions, the conflict of political inclinations and ideologies. Since the advent of the knowledge information society, the rapid progression of aging, the problem of youth unemployment and baby boomers emerged as a national issue, particularly after 1990s, the problem of generational conflict has come to the fore. In addition, the current problems of generational conflicts has been changed to the conflict of interest derived from rare social resource, limited distribution and management of opportunities, while the past problems of generational conflicts had focused on differences in values, recognitions and attitudes. Despite the magnitude of such generational conflict issues, lack of social consensus and system to deal with the rapidly changing phenomenon of aging, our society is on the lower level of awareness of the importance of empathy and understanding between generations without sufficient measures and scheme which can mitigate the generational conflicts.
Many of the problems that are deeply intertwined between the interests of old and new generation such as economic impact by the massive retirement of baby boomers, increase of explosive spending of national pension, the real estate bubble, record-high national debt are likely to be able to function as the primary cause of this conflict. Finally, the deepening of conflict between the social confrontation and generational conflict can lead us to the collapse of public confidence as social capital.
As the Korean society is in rapid transition from the industrial society to the knowledge information society, the gap of language, consciousness and behavior between the analog generation and digital generation induce the information gap between generations for communication. Meanwhile, given the fact that Korea is the country with the most rapidly aging in 34 OECD countries in 2013 reference, it is very likely that the conflicts between generations issued from these two phenomena will be deployed in a very serious aspect. Thus we must mitigate the conflict between the generations which reveals different characteristics and also must share the spirit of community to cooperate between different generations through the cultivation of intergenerational communication capacity and the ability of mutual understanding as a therapeutic meaning for mutual understanding and communication.
In order to mitigate the conflict between generations as above, the systematic policy alternatives targeting the younger as well as the older people should be sought. At the same time, we need to seek so called whole intergenerational measures for the future generation. That means that, taking into account their life cycle in the time series to diagnose the current situation in terms of coexistence between groups in the section, it must be prepared on how to handle the conflict between generations from the viewpoint and criteria of whole population and time. However, as the method of strategy to mitigate and resolve the conflict is still insufficient in every sector of the community and the awareness of the importance of sympathy and understanding between generations is very low, it is necessary to have an interest in realistic and systematic alternative sought, based on the diagnosis of the more precise situation of generation conflict.
It is therefore important to investigate the proposed policy and lead the improvement education and information on the prospects of intergenerational integration―through future prospects of intergenerational integration, analysis of issues, d development of diagnostic tools that can be used to diagnose the level of awareness generation integration―as part of a systematic approach for the relaxation of conflict between generations.
The ultimate goal of this three-year research is, by maintaining a consistent and logical coordination of the entire study and maximizing the properties and benefits of each system through the two passages large called “Education System” and “Information System”, to formulate improved strategies and to derive the policy proposals for the purpose of the intergenerational integration of our society.
In the first year 2013, in order to build a basic and systematic foundation of research over three years, we performed theoretical review on the intergenerational integration debate, diagnosis of concepts and realities of intergenerational integration education, diagnosis of concepts and realities of elimination of the gap between intergenerational information and information society integration, analysis of policy related to the education and the intergenerational integration of information field, analysis of domestic and international best examples related to the intergenerational integration, analysis of opinion survey results related to the intergenerational integration, outcome of propulsive direction and political implications related to the intergenerational integration and so on.
In the second year 2014, we proposed the propulsive direction of policy and political issues for the intergenerational integration, based on analysis of the future environmental change in the field of education and information, future prospects, analysis and excavation of the issues related to the intergenerational integration, development of diagnostic tests to understand the level of intergenerational integration, implementation of the preliminary investigation and analysis of the results.
▣ The main contents and research methods
o Analysis of the future environment in the field of education and information We performed the future environmental analysis in the field of education and information based on the macro and systematic analysis of the future environment of Korean society in general.
o Future prospects and analysis of the issues of the intergenerational integration in the field of education and information
We considered the theoretical discussion of future prospects of intergenerational integration in the field of education and information and derived the key issues. In addition, we have drawn the implications by analyzing the trends of developed countries and international organizations on the future prospects of intergenerational integration.
o Development and validation of diagnostic tests for intergenerational integration
In order to develop the diagnostic test of integrity to examine the level of intergenerational integration tests for understating the level of intergenerational integration, based on the first year study results, we collected and analyzed domestic and foreign social research and press release as primary source material. In addition, we verified the validity and appropriateness of preliminary questions by carrying the two Delphi surveys as procedure of validity of the diagnostic test of intergenerational integration. With further work through modifications and two preliminary investigations such as preliminary investigations of and of diagnostic tests, we developed and selected questions. So we could achieve more detailed and profound validation procedure of validation.
o Statistical analysis of preliminary investigation results of diagnostic tests for intergenerational integration
Using the preliminary question about the diagnostic test for intergenerational integration, we conducted a preliminary investigation concerning of adolescent, youth, elder and old in Seoul, and examined the reliability and validity of a diagnostic test for intergenerational integration and analyzed the area of diagnostic test and the components of intergenerational difference based on the preliminary results of the investigation.
o Outcome of propulsive direction of policy and political issues for the intergenerational integration
Based on the analysis of the future environment of Korean society, we analyzed the future environment in the field of education and information, future prospects and issues regarding the intergenerational integration, the results of the preliminary investigation for the intergenerational integration. Then, depending on the contents, we established a propulsive direction of policy for the intergenerational integration and derived the policy implications and tasks.
To validate these contents, we made the best use of analysis of documents related to these studies, analysis of domestic and international social research, collection and analysis of media data, expert Delphi survey, professional council, preliminary investigation, research advisory committee.
▣ Propulsive direction of policy and policy issues in the field of education for the intergenerational integration.
o Propulsive direction of policy
First, there is a need to develop the master plan of the education policy for the intergenerational integration in government dimension. Although likely that the conflict between generations due to the rapid aging become more serious in the future, there isn’t any master plan of education policy for the intergenerational integration. Therefore, we must formulate a systematic master plan of education for the intergenerational integration in the future and establish a more specific short-term planning based on the long-term planning.
Secondly, the accessibility to intergenerational generation program should be expanded. If the possibilities of access to the program are limited due to the lack of recognition for the intergenerational integration education itself, the accessibility of the members who are to participate in the program will be limited. In order to increase the effectiveness of the intergenerational integration program, it is necessary to diversify the means so that the intergenerational integration program in consideration of age, such as youth, elder and old generation, and in consideration of characteristics of consumers are to be provided.
Third, as for the intergenerational integration policy in the education field of the next generation, it is necessary to utilize the expertise of the elderly to be able to uplift the effect of the program. By overcoming the existing stereotypes and prejudice towards the unilateral understanding of older generations that they are the passive beings receiving the attention from the young generation, by utilizing actively the expertise of the older generation and by preparing the relevant policies and programs, it will be possible to utilize the capabilities of older generations and to improve the motivation to participate.
Fourth, by diversifying the participation target for the intergenerational integration, we need to induce this integration as a social climate in which participate all together whole members and entire generation of our society. Therefore, the intergenerational integration education must be promoted in the direction to cover even the intermediate generations so that various generational interchange can take place.
o policy issues
First, it is necessary to reflect the contents related to intergenerational integration into the normal curriculum. The program to change attitudes and values for intergenerational integration training must be carried out continuously contrary to the one-time event. Therefore, it is necessary for this program to be carried out in the school curriculum. In the short term, above all we promote the plan to implement the intergenerational integration education in the currently available range, in the long term, reflecting this education in the curriculum of the country, we will explore the plan to embody the value of the intergenerational integration through the school curriculum.
Second, programs should be promoted and the related policies must be developed to achieve the intergenerational integration education taking into account the characteristics of the participants. The training program for the intergenerational integration education should not be constructed to be applied uniformly to all generations, but must be constructed to promote effectively the vulnerable competence of each generation.
Third, to achieve the intergenerational integration education in schools with a satisfactory result, we must take into account the intergenerational integration education in the curriculum of teacher training institutions, the re-education course of teachers such as new teacher training, job training.
Fourth, the intergenerational integration education, must be conducted not in the lecture type and transmission type of the program, should be conducted in practical・experience type. In addition, the intergenerational integration education programs for the youth should carried out from the stage of planning programs so that the young people could initiatively participate in the program.
Fifth, the intergenerational integration education programs can be effectively operated in cooperation with local communities. In the case of management of the intergenerational integration education programs during the creative experience activities class at school, it is important, by introducing into the school the programs that are carried out in such part of the elderly organizations and seniors welfare center and by operating the programs in connection with various educational resources of the community, to help to improve the competence of the intergenerational integration.
▣ Propulsive direction of policy and policy issues in the information field for the intergenerational integration
o Propulsive direction of policy
First, it is essential to develop the digital citizenship to improve the intergenerational integration through the intergenerational integration education. Because these capabilities, as appeared in the result of the generation integration diagnostic test, form the foundation of empathy with the issues of politics, economy, society・culture and family area which are causing the difference and conflict between generations to achieve mutual understanding and cooperation between generations.
Secondly, it is necessary to connect the digital integration with the intergenerational integration in order to promote the intergenerational integration effect. Digital integration regard the gap of information as a problem of universal human rights rather than a problem of digital information. Therefore, the purpose of the digital integration is to minimize the potential disadvantages issued from digital elimination and to maximize the benefits to eliminate the imbalance of information in the society in the region. With the cooperation of the digital integration and the intergenerational integration as part of a social integration, we need to promote a policy from the point of view of universal welfare to eliminate the exclusion and alienation by minimizing the imbalance of the difference between groups.
Third, in order to enhance the intergenerational integration, the digital intergenerational integration education is required through networking of public-private partnership. As can be seen from the case of the ‘Digital Britain’ of the United Kingdom, it is necessary that, by converting the information programs concentrated in the elderly to the programs for all generations together, all the 1-3 generations participate in the programs to develop a new educational content to educate not by the generational education but by the intergenerational education.
o Policy issues
First, because the ultimate goal of the intergenerational integration is the illumination of digital citizenship, we need education programs to strengthen the intergenerational digital literacy and the intergenerational understanding and cooperation. As the disparity in the use of digital media across generations may be the induction of intergenerational conflict factor, we need to build models of education oriented towards the digital citizenship that could improve some elements of culture such as communication skills, adaptability of conflict and ability to solve problems.
Secondly, we must organize the public-private consortium or committees to evaluate the results of the digital intergenerational integration education. Also we must build a case management information of the database to be applied to the development of post- management and follow-up education program. Also by constructing, popularizing and by advertising the best practices of the digital intergenerational integration education in the database we help other institutions to produce the results by benchmarking our successful case.
Third, the digital intergenerational integration education needs to be successfully carried out under the jurisdiction of the people and government consortium and committees. By sublating the information education program that has been divided into separate generation, making use of libraries and residents welfare center that can provide the education to all generations. it is necessary to implement the training programs to promote digital literacy between generations and to strengthen the cooperation and communication.
Fourth, it is necessary to take note of social learning based on social media as a learning experience for the intergenerational integration, The social learning in which an unspecified number participate is a common system to pursue a horizontal method of learning for learners. It is a method of learning by focusing on the communication with others, the role of collaboration and the network through the relationship formation. Therefor it can be a model of new concept of learning appropriate to the intergenerational integration education for multiple generations in a smart information society.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 15
- 표차례 ... 17
- 그림차례 ... 21
- Ⅰ. 연구의 개요 ... 23
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 25
- 2. 용어의 정의 ... 33
- 3. 연구내용 ... 35
- 4. 연구방법 ... 40
- Ⅱ. 교육 및 정보분야 미래환경 분석 ... 45
- 1. 미래연구에 대한 이론적 논의 ... 47
- 2. 한국사회 미래환경 분석 ... 53
- 3. 교육분야 미래환경 분석 ... 68
- 4. 정보분야 미래환경 분석 ... 75
- Ⅲ. 교육 및 정보분야 세대통합 미래전망과 이슈 분석 ... 85
- 1. 교육분야 세대통합 미래전망과 이슈 분석 ... 87
- 2. 정보분야 세대통합 미래전망과 이슈 분석 ... 106
- Ⅳ. 세대통합성 진단검사 개발 및 타당화 ... 143
- 1. 세대통합 관련 국내외 사회조사 및 언론 보도자료 분석 ... 145
- 2. 세대통합성 진단검사의 개발 및 타당화 ... 200
- Ⅴ. 세대통합성 진단검사 예비조사 결과 분석 ... 229
- 1. 세대통합성 진단검사 신뢰도 및 타당도 평가 ... 233
- 2. 세대통합성 진단검사의 집단 차이 분석 ... 239
- 3. 세대통합성 진단검사 예비조사 결과 및 문항 구성 ... 245
- Ⅵ. 결론 ... 251
- 1. 요약 및 종합 논의 ... 253
- 2. 정책 추진 방향과 정책과제 ... 264
- 참 고 문 헌 ... 271
- ABSTRACT ... 283
- 부 록 ... 293
- [부록 1] 세대통합성 진단검사 개발을 위한 제 1차 전문가 델파이 조사지 ... 295
- [부록 2] 세대통합성 진단검사 개발을 위한 제 2차 전문가 델파이 조사지 ... 314
- [부록 3] 세대통합성 문항검토 예비조사 설문지 ... 336
- [부록 4] 세대통합성 진단검사 예비조사 설문지 ... 352
- 끝페이지 ... 378
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.