보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 |
연구책임자 |
임성근
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참여연구자 |
김욱
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2012-12 |
과제시작연도 |
2012 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국행정연구원 |
등록번호 |
TRKO201500000842 |
과제고유번호 |
1105006114 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2015-05-02
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초록
▼
4. 결론 및 정책대안
□ 노인장기요양서비스의 질 개선을 위해서는 장기요양기관에 대해서 설립과 운영을 관리감독하고, 평가할 수 있는 제도 정비가 시급하며, 건보공단과 지방자치단체 간에는 정보공유 등의 협력체제 구축이 절실함
○ 적절성 측면에서 보면, 우리나라 노인장기요양서비스는 아직 충분한 수준으로 제공되고 있지 않은 것으로 보임. 등급대상자 기준을 재정적 여건을 고려하면서 최대한 경증까지 포괄할 수 있도록 확대해 나가야 할 것이며, 현재 본인 부담률도 하향 조정을 검토할 필요가 있음
○ 전문성 측면에서 보면, 노인
4. 결론 및 정책대안
□ 노인장기요양서비스의 질 개선을 위해서는 장기요양기관에 대해서 설립과 운영을 관리감독하고, 평가할 수 있는 제도 정비가 시급하며, 건보공단과 지방자치단체 간에는 정보공유 등의 협력체제 구축이 절실함
○ 적절성 측면에서 보면, 우리나라 노인장기요양서비스는 아직 충분한 수준으로 제공되고 있지 않은 것으로 보임. 등급대상자 기준을 재정적 여건을 고려하면서 최대한 경증까지 포괄할 수 있도록 확대해 나가야 할 것이며, 현재 본인 부담률도 하향 조정을 검토할 필요가 있음
○ 전문성 측면에서 보면, 노인장기요양서비스의 질을 확보하기 위해서는 부당행위, 불법행위에 대한 벌칙을 대폭 강화하고, 현재 신고제로 되어 있는 장기요양기관 설립을 허가제로의 전환을 검토해 필요도 있을 것이며, 독일처럼 매년 장기요양기관을 평가하는 제도를 도입할 필요도 있을 것임
○ 책임성 측면에서 보면, 기초지방자치단체가 노인장기요양서비스에서도 조금 더 책임성을 가질 필요가 있을 것임. 이처럼 기초지방자치단체의 공무원들이 노인장기요양사업에 대해 비교적 소극적인 이유는 권한에 걸 맞는 업무수행여건이 갖추어져 있지 않기 때문으로 보이며, 노인장기요양사업 담담 인력의 확충이 절실한 것으로 보임
○ 연계성 측면에서 보면, 광역지방자치단체나 보건복지부에서 노인장기요양사업과 관련하여 명확한 가이드라인을 제시해야 할 것이며, 건보공단과 기초지방자치단체 간의 업무 협조를 위해서는 정보 공유가 절실함
Abstract
▼
Long‐term care insurance system was adopted to provide benefits, such as physical movement and household work supports, to the elderly who cannot hold a regular living due to old age or geriatric disease. The purpose of the system is to enhance old‐age health and stable living, mitigating the burden
Long‐term care insurance system was adopted to provide benefits, such as physical movement and household work supports, to the elderly who cannot hold a regular living due to old age or geriatric disease. The purpose of the system is to enhance old‐age health and stable living, mitigating the burden of the family. Korea, after Germany and Japan, is the third in the world to implement such public care service policy in the form of social insurance.
Long‐term care system was introduced with the focus on financial stability due to the surrounding situations. It is not wrong to say that those needs were given priority when designing the system. As the focus was all on its financial stability, there was no time to look back and see if the policy was achieving outcomes that suited its purpose. Now at the point of time when the policy has been implemented for four years, it is necessary to look back upon the purpose of the policy, appraise the current state and look for improvable areas.
The Long‐term care service insurance Act and the Elderly Welfare Act put considerable amount of weight on the role and responsibility of local government when it comes to the long‐term care for the elderly. Long‐term care system cannot do without local government which is responsible for the welfare of the aged. Also, cooperation with local government is important even for efficient management of the system, as local government holds the administration information of the elderly residence. However, the current long‐term care service system is incompetent in drawing cooperation between local government and National Health Insurance Corporation. Therefore, this point should be examined and there should be found a delivery system that offers longterm care service more effectively.
The main purpose of this study is to suggest the ways of improving the delivery system of long‐term care service. This study is especially concerned with relationship between National Health Insurance Corporation and basic local government within a region. Amongst many criteria to appraise the delivery system of long‐term care service, this study will focus on four criteria: adequacy, expertise, connectivity, and accountability.
In regards to adequacy, Korea’s long‐term care service is not being supplied at the adequate level. It should be increasingly extended, while considering the financial circumstances, to finally include even minor ailments. Also, the current proportion of individual’s own costs should be examined for reduction.
As regards expertise, illegal and wrongful acts should be punished much more severely for the higher quality of long‐term care service. Moreover, the current reporting system for establishing long‐term care institutions should be considered to be changed to a permit system. There should also be a system like in Germany to appraise the longterm care institutions every year.
Regarding accountability, local governments need to be more responsible for long‐term care service. Poor conditions unsuitable to carry out tasks seem to be the reason why civil servants of local governments are relatively passive about elderly long‐term care service. There is especially a need for expansion on long‐term care service personnel.
In regard to connectivity, while 70% was positive about cooperation with National Health Insurance Corporation, only 53.6% answered positively about cooperation with (wide region’s) regional local government. Clear guidelines on long‐term care service should be given to regional local governments or Ministry of Health and Welfare. Also, it is necessary for National Health Insurance Corporation and basic local governments to share information in order to collaborate, so the problem that this is being hindered for the reasons of protecting personal information should be worked out and cleared away.
As seen from above, long‐term care insurance system has much room for improvement. The specially unique delivery system of the long‐term care insurance has a great chance of influencing other welfare reforms. Thus, measures to guarantee security while promoting efficiency should be carefully thought out and the system should be reformed according to it. Moreover, how to place the regionalism of welfare in future welfare policies should be seriously deliberated.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- CONTENTS ... 5
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 11
- 국문요약 ... 14
- 영문요약 ... 25
- 제1장 서 론 ... 29
- 제1절 연구의 필요성 및 목적 ... 30
- 제2절 연구범위 및 방법 ... 35
- 제2장 이론적 배경 및 분석틀 ... 39
- 제1절 이론적 배경 ... 40
- 1. 복지서비스 전달체계 개념 ... 40
- 2. 복지서비스 전달체계의 구성 원칙 ... 41
- 제2절 우리나라의 복지전달체계 변천과 논의 ... 48
- 1. 복지전달체계 변천 및 관련 논의 ... 48
- 2. 노인복지서비스 전달체계 ... 53
- 제3절 노인장기요양서비스 연구 ... 57
- 제4절 분석틀 구성 ... 60
- 제3장 우리나라 인구고령화와 노인복지 현황 ... 63
- 제1절 한국의 인구고령화 ... 64
- 제2절 한국의 인구변화와 인구정책 ... 70
- 1. 인구억제정책 추진 ... 70
- 2. 저출산ㆍ고령화 대책추진 ... 72
- 3. 노인복지정책 ... 75
- 제4장 우리나라 노인장기요양보험제도의 현황과 문제점 ... 87
- 제1절 노인장기요양 문제의 등장 ... 88
- 제2절 노인장기요양보험제도 도입 ... 92
- 1. 정책의제채택과 정책시안형성 ... 92
- 2. 제도 시안 공론화 ... 99
- 3. 국회 심의 ... 104
- 제3절 노인장기요양보험제도의 특징 ... 119
- 1. 개요 ... 119
- 2. 노인장기요양보험의 전달체계 ... 121
- 3. 노인장기요양보험의 관리운영기관: 건보공단 ... 125
- 제4절 노인장기요양보험제도의 성과와 문제점 ... 129
- 1. 노인장기요양보험제도의 성과 ... 129
- 2. 건보공단과 지자체 및 중앙정부의 연계, 협력, 역할 범위 ... 130
- 3. 시설요양, 방문요양에 대한 향후 방향성 ... 131
- 4. 노인장기요양기관의 현황 ... 133
- 5. 케어매니지먼트의 필요성 여부 ... 133
- 6. 현재의 등급판정체계의 문제점 ... 135
- 7. 서비스 질 관리 대책 ... 135
- 제5장 해외사례 분석 및 시사점 ... 137
- 제1절 독일 장기요양서비스 제도 ... 138
- 1. 독일 사회보험 운영체계 ... 138
- 2. 장기요양제도 도입 및 전달체계 ... 140
- 3. 독일 장기요양제도의 운용 현황 ... 152
- 4. 독일 장기요양 제도의 특징 ... 176
- 5. 시사점 ... 192
- 제2절 일본의 개호보험제도 ... 196
- 1. 일본 사회복지의 발전과 특징 ... 196
- 2. 개호보험제도 도입 ... 199
- 3. 개호보험제도의 전달체계 ... 202
- 4. 개호보험제도의 운영 현황 ... 209
- 5. 일본 지방자치단체 개호보험제도 운영사례 ... 231
- 6. 시사점 ... 255
- 제6장 우리나라 노인장기요양제도 분석 ... 257
- 제1절 조사개요 ... 258
- 1. 조사설계 ... 258
- 2. 자료처리 및 분석 ... 261
- 제2절 건보공단 지사 직원에 대한 설문분석 ... 262
- 1. 설문 응답자 특성 ... 262
- 2. 설문조사 결과 분석 ... 264
- 제3절 기초지방자치단체 공무원에 대한 설문분석 ... 280
- 1. 설문 응답자 특성 ... 280
- 2. 설문조사 결과 ... 282
- 제7장 노인장기요양서비스 전달체계 개선방안 ... 299
- 제1절 적절성 ... 301
- 제2절 전문성 ... 302
- 제3절 책임성 ... 304
- 제4절 연계성 ... 306
- 제8장 결론 ... 307
- 참고문헌 ... 311
- 부록 ... 333
- 끝페이지 ... 343
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