보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201500001004 |
과제고유번호 |
1105008474 |
사업명 |
한국청소년정책연구원 |
DB 구축일자 |
2015-05-02
|
키워드 |
다문화청소년.청소년발달.종단연구.사회통합.다문화청소년 지원정책.multicultural adolescents.adolescent development.longitudinal study.socia integration.and support policies for multicultural adolescentsl.
|
초록
▼
본 연구는 다문화청소년에 대한 종단자료를 분석함으로써 다문화청소년의 발달과정을 탐색하고, 다문화청소년 및 비(非)다문화청소년 간의 유사성과 차이점을 파악하며, 다문화청소년들이 발달 및 성장과정에서 비(非)다문화청소년과 보이는 격차에 영향을 미치는 요인을 파악함으로써, 다문화청소년의 발달특성에 부합하는 정책지원방안을 도출하는 목적으로 수행되었다. 2014년도의 연구 목적은, 첫째, 4년간의 발달변화를 추적하고, 둘째, 중학교 입학이라는 학령기 이행이 다문화청소년의 심리․사회적응 및 문제행동에 미치는 영향을 파악하며, 셋째, 다문화청소
본 연구는 다문화청소년에 대한 종단자료를 분석함으로써 다문화청소년의 발달과정을 탐색하고, 다문화청소년 및 비(非)다문화청소년 간의 유사성과 차이점을 파악하며, 다문화청소년들이 발달 및 성장과정에서 비(非)다문화청소년과 보이는 격차에 영향을 미치는 요인을 파악함으로써, 다문화청소년의 발달특성에 부합하는 정책지원방안을 도출하는 목적으로 수행되었다. 2014년도의 연구 목적은, 첫째, 4년간의 발달변화를 추적하고, 둘째, 중학교 입학이라는 학령기 이행이 다문화청소년의 심리․사회적응 및 문제행동에 미치는 영향을 파악하며, 셋째, 다문화청소년의 심리․사회적응 및 문제행동에 영향을 미치는 학교, 가정, 정책의 영향을 비교분석함으로써 다문화청소년의 적응을 향상시킬 수 있는 구체적인 방안 모색함하고, 보다 효율적이고 요구에 부합한 다문화청소년 지원정책을 도출하고자 하였다. 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 4년간의 종단변화의 추이를 살펴본 결과, 학교생활적응 중 교사관계와 교우관계, 교사 및 친구지지, 신체만족도나 자아탄력성, 자아존중감, 성취동기 등은 연령이 증가할수록 점차 높아지는 것으로 나타난 반면, 우울이나 사회적 위축의 수준도 같이 올라가는 경향성을 나타내었고, 학습활동, 성적, 성적에 대한 만족도 등 학업성취관련 영역은 감소한 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 시기의 학교적응 양상이 중학교 입학 후에도 거의 동일한 양상으로 나타나, 초등학교시기의 학교적응 수준이 지속적으로 높은 집단이 중학교에서도 다른 집단에 비해 전반적으로 긍정적으로 발달하고 있었고, 반대로 지속적으로 낮았던 집단은 중학교에서도 가장 취약특성을 보여, 초등학교 시기의 건강한 발달지원이 중요함을 시사하였다. 셋째, 한국아동․청소년패널과의 비교결과 다문화청소년과 비(非)다문화청소년 모두 중학교시기에 학업성취와 학교생활관련 요인에서 모두 급격히 떨어지는 유사한 경향성을 나타내었고, 학년이 증가하면서 비(非)다문화청소년과 다문화청소년의 발달 간격이 점차 줄어드는 것으로 나타났다. 넷째, 다문화청소년의 심리사회적응에 영향을 미치는 가정요인 중 가족의 지지와 부모의 양육태도가 가장 중요한 요인인 것으로 나타나 부모교육의 중요성을 시사하였다. 다섯째, 다문화청소년의 심리사회 적응에 영향을 미치는 학교환경요인은 교우관계, 학습활동, 성적 수준이었다. 이러한 결과를 기초로 다문화청소년의 소외 및 차별방지, 지지집단의 역량강화, 다문화친0화적 환경조성 마련을 위한 총 10가지 핵심과제와 정책방안들을 제시하였다.
Abstract
▼
This study has been carried out for finding factors influencing the differences between muticultural and non-multicultural adolescents' developmental processes, and for generating adequate support policies for multicultural adolescents. In order to do this, we explored the development processes of m
This study has been carried out for finding factors influencing the differences between muticultural and non-multicultural adolescents' developmental processes, and for generating adequate support policies for multicultural adolescents. In order to do this, we explored the development processes of multicultural adolescents and found similarities and differences between muticultural and non-multicultural adolescents' developmental processes, by analysing longitudinal data. The purposes of the 2014 study are 1) to trace developmental changes of multicultural adolescents during 4 years, 2) to understand the influences of education transition, their entering middle schools, on psychosocial adaptative behaviors and behavioral problems, and 3) to analyse the impacts of school, home, and policies on the psycho-social adaptative behaviors and behavioral problems of multicultural adolescents'. Through these, we tried to find specific solutions to improve multicultural adolescents' adaptation and to propose support policies more efficient and adequate to the need of multicultural adolescents. The results of the study follows. First, the trend of longitudinal changes about multicultural adolescents' school life adaptation for 4 years showed that their relationship with teachers and schoolmates, teachers' and friends' social support, physical satisfaction, self-resilience, self-esteem, and achievement motivation were improved, as they were getting older. On the other hand, their levels of depression and social withdrawal were increased, while their academic achievement related areas such as learning activities, their academic performance, and satisfaction with their academic performance withered, Second, their developmental/adaptive level in the elementary school period led to similar levels of development/adaptation after entering middle schools, which suggests the importance of proper developmental supports in the elementary school period: The high-high (HA) group that had a continuously high level of school adaptation in various areas in elementary school period showed positive development in almost every area measured after entering middle schools, while the low-low (LA) group were vulnerable in almost every area. Third, the comparison between our data and those of Korean Council of Youth Panel revealed that the academic achievement and school life related factors of the both of multicultural and non-multicultural adolescents' decreased rapidly in middle school, and that the discrepancy of development between multicultural and non-multicultural adolescents decreased more and more as they became older. Fourth, the most important factors among familial factors influencing on multicultural adolescents' psychosocial adaptation were parents' support and their childrearing attitudes, which implicate the important parental education. Finally, the school environment factors influencing on multicultural adolescents' psychosocial adaptation were schoolmate relationship, learning activities, academic performance. The important factors were different depending on income level: Schoolmate relationship was very important for psychosocial adaptation in the low income group, whereas learning activities were more important in the high income group. Based on these results, this study proposed 10 core tasks and policy solutions for preventing isolation and discrimination of multicultural adolescents, improving capabilities of support groups, and establishing multiculture friendly environments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.