최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
---|---|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 | 2014 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201500001007 |
과제고유번호 | 1105008475 |
사업명 | 한국청소년정책연구원 |
DB 구축일자 | 2015-05-02 |
키워드 | 청소년 기업가정신.청소년 창업역량.youth entrepreneurship.youth start-up competency. |
이 연구는 기업가정신과 창업에 대한 청소년들의 인식, 관련교육 참여현황 등을 분석하여 이를 기초로 청소년 기업가정신과 창업역량을 함양하기 위한 정책 마련의 기초자료를 제공하는 데 목적을 두고 수행되었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 기업가정신 및 창업 관련이론 등을 살펴보고자 국내ㆍ외 관련문헌과 선행연구를 수집ㆍ분석하였으며, 청소년을 대상으로 설문조사를 실시하여 기업가정신 및 창업관련 인식 및 요구를 분석하였 다. 또한 전문가워크숍, 자문회의 등을 통하여 관련정책방안을 모색하였다.
설문조사 결과분석을 통해 도출된 시사점은
이 연구는 기업가정신과 창업에 대한 청소년들의 인식, 관련교육 참여현황 등을 분석하여 이를 기초로 청소년 기업가정신과 창업역량을 함양하기 위한 정책 마련의 기초자료를 제공하는 데 목적을 두고 수행되었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 기업가정신 및 창업 관련이론 등을 살펴보고자 국내ㆍ외 관련문헌과 선행연구를 수집ㆍ분석하였으며, 청소년을 대상으로 설문조사를 실시하여 기업가정신 및 창업관련 인식 및 요구를 분석하였 다. 또한 전문가워크숍, 자문회의 등을 통하여 관련정책방안을 모색하였다.
설문조사 결과분석을 통해 도출된 시사점은 첫째, 기업가정신 및 창업교육에 대한 관심과 홍보가 필요하다. 둘째, 기업가정신 및 창업교육 관련프로그램 개발과 보급이 필요하다. 셋째, 기업가정신 및 창업교육 관련전문가 양성이 필요하다. 넷째, 체계적이고 효율적인 체험활동을 통해 기업가정신을 함양하고 창업역량을 기를 수 있도록 지역사회 관련 기관 간 연계 강화 및 협의체 구성이 필요하다. 다섯째, 기업가정신 및 창업교육을 의무화 할 수 있는 법적ㆍ제도적 지원 및 강화가 필요하다. 여섯째, 교사대상 기업가정신 및 창업교육 관련연수 확대가 필요하다. 일곱째, 학교급별 교과와 연계한 체험활동 구성ㆍ운영 및 활성화가 필요하다. 여덟째, 문화가치 및 셀프리더십수준을 높일 수 있는 프로그램 개발ㆍ보급이 필요하다 등이다. 이러한 연구결과를 바탕으로 기업가정신 및 창업교육에 대한 홍보강화, 관련프로그램 개발ㆍ보급, 기업가정신 및 창업교육 담당교사제 운영, 기업가정신 및 창업교육 관련 동아리활동 지원 강화 등 초등학교에서의 기업가정신 함양 및 창업역량 강화방안 4과제, 기업가정신 및 창업교육을 위한 표준교육과정 및 교과서 개발, 기업가정신 및 창업교 육을 위한 교수 ㆍ 학습방법 혁신, 동아리활동중심의 기업가정신 및 창업교육활성화 등 중학교에서의 기업가정신 함양 및 창업역량 강화방안 3과제, 기업가정신 및 창업교육지도자 연수기회 확대, 비즈쿨 선도학교 역할 재정립, 고등학교-대학교-지역사회가 연계된 삼위일 체형 프로그램 개발ㆍ보급, 기업가정신 및 창업교육 활성화를 위한 정부 지원정책 확대ㆍ강화 등 고등학교에서의 기업가정신 함양 및 창업역량 강화방안 4과제, 청소년활동과 학교행사활 동 연계를 통한 기업가정신 및 창업체험활동 활성화, 문화가치ㆍ셀프리더십수준 제고를 위한 청소년활동프로그램 개발 및 활성화 등 청소년활동을 통한 기업가정신 함양 및 창업역 량 강화방안 2과제가 도출되었다.
The goal of this study was initiated in order to provide basic documents for preparing policy to cultivate youth entrepreneurship and youth start-up competency through analyzing youth perception and related educational participation regarding youth entrepreneurship and start-up. In order to achieve
The goal of this study was initiated in order to provide basic documents for preparing policy to cultivate youth entrepreneurship and youth start-up competency through analyzing youth perception and related educational participation regarding youth entrepreneurship and start-up. In order to achieve the research goals, the study collected and analyzed national and international empirical research, and conducted and analyzed a survey with youth regarding the perception and the need of entrepreneurship and start-up. This study also analyzed related policy plans through a specialized workshop and the policy advisory council.
Implications drawn through the survey's results suggests the following needs: (1) interest and public relations regarding entrepreneurship and start-up; (2) developing and distributing programs related entrepreneurship and start-up; (3) cultivating experts in entrepreneurship and start-up; (4) strengthening connections with related centers in community and forming consultation groups in order to cultivate entrepreneurship and keep start-up competency through experiential activities that are systematical and effective; (5) supporting and strengthening the current law and institutions to have entrepreneurship and start-up courses as required education; (6) expanding training programs of entrepreneurship and start-up among teachers; (7) forming and invigorating experiential activities connected with curriculums in school grade levels; (8) developing and distributing programs that enhance cultural values and levels of self-leadership.
Based on these results, the study concludes that in order to address the needs outlined above, various education and support system should be implemented, which include the following: entrepreneurship and start-up Four-Plans for elementary schools through strengthening public relations regarding entrepreneurship and start-up, developing and distributing related programs, managing head teachers for entrepreneurship and start-up, supporting club activities for entrepreneurship and start-up, entrepreneurship and start-up Three-Plans for middle schools through developing standard curricula and text book of entrepreneurship and start-up, innovating teachers and teaching methods of entrepreneurship and start-up, and invigorating entrepreneurship and start-up focused on club activities, entrepreneurship and start-up Four-Plans for high schools through enlarging training opportunities for entrepreneurship and start-up leaders, reestablishing leading schools of Bizcool, developing and distributing programs with high school-college-community, expanding and strengthening governmental support policies for entrepreneurship and start-up, entrepreneurship and start-up Two-Plans for invigorating entrepreneurship and start-up experimental activities through youth activities and school event activities, developing and invigorating youth activities programs to improve cultural value and levels of self-leadership.
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.