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Kafe 바로가기주관연구기관 | 서울과학기술대학교 산학협력단 |
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보고서유형 | 3단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-01 |
과제시작연도 | 2013 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201500001848 |
과제고유번호 | 1615006793 |
사업명 | 건설교통기술촉진연구사업 |
DB 구축일자 | 2015-05-16 |
키워드 | 접속부.궤도지지강성.어프로치블록.하부구조물.비개착공법.Transition Zone.Track Support Stiffness.Approach Block.Substructure.Non-Excavated Construction. |
본 연구에서는 기존선 하부에 지하구조물이 시공되는 경우, 열차의 주행안정성 확보와 콘크리트 궤도 손상방지 및 유지관리비 절감을 위하여 접속부에 대한 최적의 토피고 및 보강공법을 제안하였다. 수치해석에 의한 콘크리트 도상의 안정성을 검토한 결과, 최소 3.5m이상의 토피고를 확보해야만 콘크리트 도상의 손상을 방지할 수 있는 것으로 나타났다. 또한 비개착 구조물 시공시 강관압입과정에서 발생되는 지반의 거동에 대해 현장계측 및 실내모형실험을 통하여 조사하였으며, 이에 따른 응력이완영역을 규명하였다. 지반 응력이완범위에 대한 노반 보강공법
본 연구에서는 기존선 하부에 지하구조물이 시공되는 경우, 열차의 주행안정성 확보와 콘크리트 궤도 손상방지 및 유지관리비 절감을 위하여 접속부에 대한 최적의 토피고 및 보강공법을 제안하였다. 수치해석에 의한 콘크리트 도상의 안정성을 검토한 결과, 최소 3.5m이상의 토피고를 확보해야만 콘크리트 도상의 손상을 방지할 수 있는 것으로 나타났다. 또한 비개착 구조물 시공시 강관압입과정에서 발생되는 지반의 거동에 대해 현장계측 및 실내모형실험을 통하여 조사하였으며, 이에 따른 응력이완영역을 규명하였다. 지반 응력이완범위에 대한 노반 보강공법을 제안하였고, 제안한 보강공법을 검증하기 위해 현장 시험시공을 수행하였다. 현장 시험시공 실시 전, 시험시공 중, 시험시공 후로 나누어 현장계측을 실시하였으며, 결론적으로 제안된 공법이 선로의 변형을 발생시키지 않으면서 궤도의 지지강성을 증가시키는 것으로 확인되었다.
As a development around railway area, the subsurface construction using non-open cut method under the railway has been recently increased. However, when the structure under railway is constructed, the track support stiffness of the ground is not considered as an important design factor until now.
As a development around railway area, the subsurface construction using non-open cut method under the railway has been recently increased. However, when the structure under railway is constructed, the track support stiffness of the ground is not considered as an important design factor until now.
In this study, when the structure under the railway is constructed by non-open cut method, the minimum soil thickness and a reinforcement construction method are suggested in order to improve running stability of train and to reduce damages on rail system.
Three dimensional numerical analyses by moving train load were performed to find out the stability of the concrete slab track. When soil thickness is 3m, the tensile stress on concrete slab track is more than allowable value. Therefore it is necessary to regulate at least 3.5m of soil thickness to protect the concrete slab track.
The stress relaxation was monitored during the pushing procedure of pipes, which is adopted by most of non-open cut methods. The laboratory tests were conducted to find out the zone of stress relaxation. Field tests were performed to measure the horizontal displacements of the ground using inclinometer during the non-open cut construction methods.
A reinforcement method was proposed using steel pipe and micro-cement grouting to increase stiffness around subsurface structure. Field tests were conducted to verify the proposed reinforcement method.
The proposed method were applied to the real construction sites performed under the service lines. The reinforcement effect, stability, and applicability were monitored before during construction, as well as after construction. the research results proposed a new regulation which is to secure minimum soil depth of 3.5m under the concrete slab track.
By applying the research results, the running stability and damages on concrete slab track should be improved.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
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연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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