보고서 정보
주관연구기관 |
경희사이버대학교 |
연구책임자 |
최재규
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
미래창조과학부 KA |
과제관리전문기관 |
한국과학창의재단 Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity |
등록번호 |
TRKO201500007881 |
DB 구축일자 |
2015-06-27
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키워드 |
메이커 운동.오픈소스 HW/SW.메이커 페어.Maker Movement.Open Source HW/SW.Maker faire.Zero to Maker.Maker to Maker.Maker to Market.
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초록
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본 보고서는 국내외 다양한 메이커 운동 사례를 소개한다. 메이커 운동은 오픈소스 하드웨어/소프트웨어, 3D 프린터 등의 도구를 사용해 ICT 기반 DIY(Do It Yourself)를 할 수있는 혁신적인 창작 문화이다. 이미, 미국과 유럽을 중심으로 민간에서 메이커 운동이 활발히 진행되고 있다. 또한 메이커 운동을 통해 만들어진 혁신적인 제품들은 메이커 행사 및 커뮤니티 교류, 크라우드 펀딩 시스템의 도움을 받아 시장에 출시되고 있다. 특히, 주요 선진국들은 사물인터넷으로 대변되는 새로운 기술 혁신 패러다임을 일반인들이 받아들일 수
본 보고서는 국내외 다양한 메이커 운동 사례를 소개한다. 메이커 운동은 오픈소스 하드웨어/소프트웨어, 3D 프린터 등의 도구를 사용해 ICT 기반 DIY(Do It Yourself)를 할 수있는 혁신적인 창작 문화이다. 이미, 미국과 유럽을 중심으로 민간에서 메이커 운동이 활발히 진행되고 있다. 또한 메이커 운동을 통해 만들어진 혁신적인 제품들은 메이커 행사 및 커뮤니티 교류, 크라우드 펀딩 시스템의 도움을 받아 시장에 출시되고 있다. 특히, 주요 선진국들은 사물인터넷으로 대변되는 새로운 기술 혁신 패러다임을 일반인들이 받아들일 수 있도록 돕는 중요한 요소로 메이커 운동 문화 활성화에 주목하고 있다. 본 보고서에서는 국내외 메이커 운동 사례 분석을 통해, 메이커 운동 활성화의 4가지 지표로 공간, 교육, 교류, 성과확산을 선정하고, 이와 관련된 단•중기 Action Plan을 제시한다. 메이커운동 활성화를 위한 대상을 메이커 주기별(Zero to Maker, Maker to Maker, Maker to Market), 생애 주기별(유아기, 학생기, 청년기, 장년기, 노년기)로 구분하고 각각의 대상에 대한 특성을 정의하였다. 교육, 정책, 산업 측면에서 단•중기 실행할 목표를 정의하고, 정부와 민간의 유관 사업 연계 방안을 도출하였다. 한국형 메이커 문화 활성화 정책 수립과 메이커 문화 확산 전략 수립 그리고, 신산업 연계 방안을 만드는 기초 자료로 본 보고서 내용을 활용할 수 있다.
Abstract
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Nowadays, maker movement has been one of the biggest culture movement. At first it is just started as playing field where a number of DIYers build something rather than buy it. But this movement has not stayed in playing field. it has grew into a full-fledged another industry and it makes a previous
Nowadays, maker movement has been one of the biggest culture movement. At first it is just started as playing field where a number of DIYers build something rather than buy it. But this movement has not stayed in playing field. it has grew into a full-fledged another industry and it makes a previous manufacturing process drive innovation.
This study, “study on the domestic/foreign maker movement case and activation plan for domestic maker movement culture”, aims to establish national plans for making a maker environment and activating maker culture in which people could make any creative idea and realize it. This study suggests appropriate strategies and guidelines for spreading maker culture in South Korea which is based on comparative study with various case studies in domestic and foreign cases.
Maker movement receives attention as a new force of economy growth in many other county such as the U.S., the European Union, Japan and China. In those countries, creative and innovative products are introduced through maker communities and events. And many innovative companies are created in maker eco-system too. one of this is new funding channel like social funding system.
For this reason, advanced nations of the world have supported to this maker movement. For instance, elementary student in UK was obliged to have open source-based computer training. and Maker Faire which is the biggest event for maker movement was held in the White House, USA in June 2014. But the perception of maker movement and policies for general support still lack due to cultural differences. Especially, specific systems for activation of maker movement are not enough so any specific plans are not established on it.
Therefore, it is necessary to make a plan for activating South korean maker movement and for each stages in life-cycle of maker movement based on South Korean creative economy and characteristics of South Korea culture. And it is also required to study appropriate strategies to amplify the synergy, merging already running policies and events between government and non-government.
After all, this study can contribute to make specific short-term and mid-term master plans to help South Korean maker movement activating by establishing systematic strategies based on various maker movement case studies in domestic and foreign case.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 보고서 초록 ... 2
- 요약문 ... 3
- SUMMARY ... 5
- CONTENTS ... 6
- 목차 ... 7
- 표목차 ... 8
- 그림목차 ... 10
- 제 1 장 연구과제의 개요 ... 13
- 제 1 절 연구의 목적과 필요성 ... 13
- 제 2 절 연구 일정 및 추진 전략 ... 15
- 제 2 장 국내외 메이커 운동 사례 조사 및 분석 ... 16
- 제 1 절 해외 메이커 운동 사례 및 현황 분석 ... 16
- 제 2 절 국내 메이커 운동 사례 및 메이커스페이스 동향 분석 ... 53
- 제 3 절 국내외 메이커 운동 사례 분석을 통한 시사점 도출 ... 63
- 제 3 장 메이커 문화 활성화 방안 수립 ... 69
- 제 1 절 한국형 메이커 문화에 대한 정의 도출 ... 69
- 제 2 절 메이커 주기별 메이커 활성화 방안 수립 ... 77
- 제 3 절 생애 주기별 메이커 활성화 방안 수립 ... 91
- 제 4 절 중점 추진 과제 Action Plan ... 94
- 제 4 장 국내 메이커 문화 확산 유관 사업 연계 방안 ... 118
- 제 1 절 메이커 공간 인프라 사업 연계 방안 도출 ... 118
- 제 2 절 메이커 교육 활성화 사업 연계 방안 도출 ... 119
- 제 3 절 메이커 커뮤니티 활성화 사업 연계 방안 도출 ... 120
- 제 4 절 메이커 성과 확산 사업과 연계 방안 도출 ... 121
- 제 5 장 연구결과의 활용방안 ... 128
- 제 1 절 결론 및 제언 ... 128
- 제 2 절 활용 방안 및 기대효과 ... 133
- 제 6 장 참고문헌 ... 134
- 끝페이지 ... 153
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