보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201500013587 |
과제고유번호 |
1105008578 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2015-08-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500013587 |
초록
▼
4. 결론 및 정책대안
□ 온라인 선거운동관리 분석
○ 선거관련법 개정
- 온라인 선거운동을 관리할 수 있는 <공직선거법>과 다른 법률과 충돌하고 있는 조항 개정 필요
○ 첫째, 온라인 선거운동 기간의 개정
- <공직선거법> 제93조 제1항의 한정위헌으로 온라인 선거운동이 가능한데, 제59조와 제254조(선거운동기간위반죄)는 이 결정과 상충
○ 둘째, 정보통신서비스제공자(ISP)에 대한 삭제 등 조치요청은 <공직선거법>과 <정보통신망법>의 조항 개정
○ 셋째, <공직선거법> 제82
4. 결론 및 정책대안
□ 온라인 선거운동관리 분석
○ 선거관련법 개정
- 온라인 선거운동을 관리할 수 있는 <공직선거법>과 다른 법률과 충돌하고 있는 조항 개정 필요
○ 첫째, 온라인 선거운동 기간의 개정
- <공직선거법> 제93조 제1항의 한정위헌으로 온라인 선거운동이 가능한데, 제59조와 제254조(선거운동기간위반죄)는 이 결정과 상충
○ 둘째, 정보통신서비스제공자(ISP)에 대한 삭제 등 조치요청은 <공직선거법>과 <정보통신망법>의 조항 개정
○ 셋째, <공직선거법> 제82조의 6(인터넷언론사 게시판・대화방 등의 실명확인)은 상시적 인터넷 실명제 규정을 위헌이라고 결정한 2012년 8월 23일 헌법재판소 결정과 배치
□ SNS 활용한 선거관리
○ 한국은 재보궐선거를 포함하여 전국적인 관심을 가지는 선거가 1년마다 치러지고 있어 유권자들이 효과적으로 정치정보를 얻을 수 있고 정책공약에 대한 검증을 할 수 있는 스마트 기기나 SNS 인터페이스의 구축은 유용
○ 문제는 아직 다양한 참여방식이 아직 홍보가 되지 못한다는 한계를 가지고 있어서 스마트 기기를 활용한 앱이나 SNS 선거관리 방식 홍보가 요구
□ 스마트 기기나 SNS를 활용한 매니페스토
○ 선관위의 선거관리와 관련한 국민들의 의식은 전반적으로 긍정적인 의견이 강한 것으로 조사
○ 스마트폰용 앱이나 SNS를 활용한 선거관리 또는 매니페스토에 관심을 보인 유권자들의 비중은 59.2%, 향후 SNS 등의 매니페스토 검증단에 참여할 의향이 있다는 유권자들도 54.1%
○ 장기적, bottom-up 방식의 매니페스토를 만든다는 측면에서 의의
○ 스마트폰과 SNS를 이용하여 적극적인 상호작용을 통한 매니페스토의 가능성 실험 필요
○ bottom-up 방식의 매니페스토를 강화하기 위해서는 법 개정 필요- <공직선거법> 제108조의2(정책・공약에 관한 비교평가결과의 공표제제한 등)에 의해 언론기관 등에는 정당・후보자 등의 정책,공약에 대한 비교평가 할 수 있으나, 점수부여나 순위, 등급 등을 정하는 방법으로 공표할 수 없음
○ 다수가 참여할 수 있는 집합지성(Collective Intelligence)의 위키(Wiki) 기술을 활용한 어젠다 제안서 공개 편집이나 모바일 앱,SNS 등을 활용한 실시간 의제제안 같은 새로운 웹 기술 활용한 다양한 접근 방법 모색 필요
□ 사전투표제 개선방안
○ 첫째, 선거 기간과 시간을 조정・확대해야 함
- 현재 사전투표일은 2일에 불과하고 법정 공휴일로 지정되어 있지 않아 투표 편의 효과를 제약하고 있음
- 사전투표일을 ‘최소 3일 이상’으로 확대하고, 공휴일 투표율이 씬 높은 점을 감안하여 이 중 ‘2일은 토・일요일을 반드시 포함’할 것
- 차제에 사전투표일을 포함하여 모든 선거의 투표마감시간을 저녁 8시로 통일할 것을 제안함
○ 둘째, 사전투표소 설치 장소를 확대해야 함
- 읍・면・동 투표소 외에 다중이동지역 투표소 확대 설치 여론비등, ‘인구 밀집 및 왕래 정도가 높은 거점 지역 사전투표소 설치 제도화’
○ 셋째, 취약계층의 투표 편의성을 제고해야 함
- 주민자치센터 2층(3층)의 투표소 설치로 장애인과 노약자의 접근성이 제약
- 따라서 현황을 파악 ‘투표소의 이동시설 개선, 층간 이동, 임시기표소 확대’ 등의 방안을 다각도로 추진할 것을 제안
○ 넷째, 이중투표 근절 방안을 확립
- 실제 이중투표 발생 빈도는 매우 지엽적이나, 사전투표 결과에 대한 의혹을 가장 크게 불러일으키고 있는 점을 유념해야 함
- 사전투표소 ‘CCTV 설치 의무화, 지자체 전산직, 주민등록담당, KT직원 등 전산능력 우수 인력 확보, 관리요원으로 일선에 배치’할 것
○ 다섯째, 통신망 불안정이나 해킹 등 기술적 위협 요인에 대한 사전검증 절차를 제도화해야 함
- 2012년 사전투표 도입 이후 2014년 제6회 지방선거까지 기술적 문제에 대한 사전 대응은 상당히 만족스러운 수준이라고 평가됨
- 향후 선거가 총선과 대선으로 이라는 점, 사전투표 기간과 장소가 확대될 여지가 크다는 점에서 ‘기술적 위협 요인의 관리지표와 매뉴얼 개발 하고, 운영・검증하는 TF를 상설화’할 것
○ 여섯째, 민주시민교육을 효율적으로 확대해야 함
- 사전투표는 투표 편의성 확대만으로 효과를 낳기에 한계, 유권자의 투표 책무감을 촉진할 수 있는 방안을 병행 실시해야 함
- ‘투표 책무감이 낮은 연령층・계층을 표적화화여 민주시민교육을 집중 실시’할 것을 제안
- 이러한 프로그램이 적극 시행된다면, 일반 민주주의 국가 기준인 투표연령 18세 이상 하향 조정 여론도 자연스레 증폭될 것 임
○ 일곱째, 장기적으로 선거일 투표를 포함하여 사전투표와 터치스크린 투표를 연계 시행할 수 있는 방안을 마련해야 함
- 현재의 우리나라 정치문화 수준으로는 공직선거에 터치스크린 투표를 도입할 수 있는 가능성 미약
- 터치스크린 투표 연계를 통한 선거관리 절차의 간소화, 인력・예산 절감, 투개표 공정성 강화 효과 등을 명확하게 추출, 중장기적으로 사회여론을 순화할 수 있는 프로젝트 진행 필요
Abstract
▼
As election campaigns using information networks have been actively carried out since 2010, there has been increased demand to expand the freedom of election campaigns. Also, the focus of election management is being moved from regulatory control to participation promotion because the people's deman
As election campaigns using information networks have been actively carried out since 2010, there has been increased demand to expand the freedom of election campaigns. Also, the focus of election management is being moved from regulatory control to participation promotion because the people's demand for the political participation and the reliability of elections has increased. Hence, it is necessary for the National Election Commission (NEC) to actively respond to the people's demand from this changed election environment. The purpose of this study is to suggest ways to modernize elections by identifying the factors of election environmental changes in terms of democracy and informatization, and reviewing past election management practices.
Election management should focus on ensuring the fairness of elections and expanding the freedom of elections. The fairness of elections is important because it ensures the legitimacy of an elected candidate. The National Election Commission is an independent and constitutional institution, which is established for the fair management of national elections and referendums. The management range of the NEC includes the preparation of election management procedures, the management of election laws and regulations, investigation and enforcement, the promotion of election participation, and the management of policy elections and political funds
Today, electoral modernization has become a necessary strategy since elections have been routinized and the election management costs and the demand for a convenient vote have increased. Electronic voting, for example, might be one useful election tool. An early voting system is the most innovative institution that reflects the changes of electoral environment. The early voting system is a very innovative election model, which is difficult to find past experiences in the world. The introduction of the early voting system, especially with linked to the electronic voting system, can be evaluated to pave the road to a ubiquitous election environment in the long term.
Public official election management has taken center stage because it is difficult to get the political neutrality and independence, even though the NEC has legitimacy in terms of the balance of power. In addition, it is argued that the NEC has suppressed the freedom of election campaigns through heavy control over SNS election campaigns. Since the basic purpose of election management is to ensure the fair competition of candidates and the voter's smart choice, the existing limit and severity needs to be mitigated to the degree which it does not undermine the basic purpose. In other words, institutional changes of the election management are needed to ensure the elasticity corresponding to the new trends of election campaigns in the information society.
For the future oriented online election management, it is required to revise the provisions that restrict the free election campaign in the "Public Official Election Act." The contents of the revision are as follows. First, it is necessary to revise the pre-election period. Second, the "Public Official Election Act" and the "Information Communications Network Act" should be revised since they have the provisions that excessively restrict the Internet Service Provider. Third, the "Public Official Election Act" No. 82. 6.(real name confirmation in media bulletin boards and chat rooms) should also revised because it may go against the decision that the Constitutional Court ruled illegal the provision of the ongoing real name internet system on August 23, 2012. In addition, to activating a citizen-centered manifesto movement, channels such as the internet and SNS should be established for citizens to freely communicate about various social policy agendas, based on which political parties and candidates as principal agents of manifesto can make rough drafts of their policy promises.
As follows are the reasons why the institutional changes toward voters centered on participative elections such as early voting systems are important. First, it would be a proactive prescription for the lack of democratic participation. Another reason is that it would bring an electoral modernization that links the national informatization to the online participation culture in the rapid development of information technologies. The third reason is the changes of the directions of election management and policies. Based on the legal and practical analysis of the early voting system, we propose the policy alternatives as follows. First, we suggest that pre-election period be expanded to at least more than three days. Given the fact that voting rates have been higher on holidays, two days must be Saturday and Sunday. Second, since there have been heated opinions about the multiple installment of polling stations, we suggest that the installment of the early voting stations be institutionalized in the crowded and high traffic areas. Third, the measures to eliminate double vote problems should be considered because it is a major source of unreliability to the early voting system. Fourth, it is required to institutionalize a pre-verification procedure for technical threats, such as network instability and hacking. Fifth, we propose the expansion of citizen education, targeting age groups and classes who are insensitive to the election. Finally, in the long term, the measures should be considered to link the early voting system to the touch screen voting.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 참여연구진 ... 2
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 9
- 국문요약 ... 10
- 영문요약 ... 26
- 제1장 서 론 ... 31
- 제1절 연구의 필요성과 목적 ... 32
- 제2절 연구의 범위 ... 34
- 제3절 연구방법 ... 35
- 제2장 이론적 고찰 ... 39
- 제1절 공직선거관리의 의의 ... 40
- 1. 공직선거관리 ... 40
- 2. 선거관리의 모델: 행정관리형과 정치발전형 ... 44
- 3. 중앙선거관리위원회의 역할과 선거관리의 범위 ... 47
- 제2절 최근 선거환경의 변화 ... 60
- 제3절 공직선거관리의 효율화 요소 ... 66
- 1. 선행연구의 검토 ... 66
- 2. 공직선거관리의 효율화 요소 ... 68
- 제3장 공직선거관리 실태분석 ... 71
- 제1절 선거관리 법제・운영 실태분석 ... 72
- 1. 선거관리 관련 법제분석주체 ... 72
- 2. 선거관리기구 분석 ... 81
- 3. 선거관리의 내용분석 ... 85
- 4. 선거관리의 문제점 및 한계 ... 97
- 제2절 선거관리 국민의식 조사 분석 ... 100
- 1. 선관위의 일상 업무에 대한 인식 ... 101
- 2. 선관위의 선거관리 평가 ... 105
- 3. 소결 ... 117
- 제3절 전문가 의견조사 분석 ... 119
- 1. 선거관리 방향 ... 119
- 2. 온라인 선거운동 개선 ... 150
- 3. 사전투표제 개선 ... 164
- 4. 기타 ... 179
- 제4장 온라인 선거운동관리 분석 ... 183
- 제1절 온라인 선거운동 법제 분석 ... 184
- 1. 온라인 선거운동 기간 ... 189
- 2. 정보통신서비스제공자(ISP)에 대한 삭제 등 조치요청 ... 191
- 3. 한시적 인터넷실명제 규정 ... 194
- 제2절 해외법제와의 비교분석 ... 199
- 1. 미국의 온라인 선거법제 ... 199
- 2. 캐나다의 온라인 선거법제 ... 203
- 3. 일본의 온라인 선거법제 ... 205
- 제3절 SNS 선거관리 실태분석 ... 212
- 1. 미국의 SNS 선거관리 ... 212
- 2. 한국의 SNS 선거관리 ... 216
- 제4절 SNS 선거관리와 매니페스토의 접목의 가능성 ... 221
- 제5절 분석의 함의 ... 227
- 1. 소결 ... 227
- 2. 정책대안 ... 229
- 제5장 사전투표제 분석 ... 233
- 제1절 사전투표제 도입 배경 및 제도적 특징 ... 234
- 1. 배경 ... 234
- 2. 특징 ... 238
- 제2절 사전투표제 시행 및 기대여론 분석 ... 243
- 1. 기대여론 ... 243
- 2. 시행 ... 247
- 제3절 사전투표제 효과 및 문제점 분석 ... 252
- 1. 효과 ... 252
- 2. 문제점 ... 260
- 제4절 사전투표제와 터치스크린 투표 연계 방안 ... 267
- 제5절 정책방안 ... 273
- 참고문헌 ... 277
- 부록 ... 285
- 끝페이지 ... 312
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.