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Kafe 바로가기주관연구기관 | (주)유니슨테크놀러지 |
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연구책임자 | 장강석 |
참여연구자 | 김영찬 , 윤제원 , 홍병국 , 서대식 , 정주목 , 김태완 , 서효선 , 그외 다수 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-05 |
과제시작연도 | 2013 |
주관부처 | 국토교통부 |
과제관리전문기관 | 국토교통과학기술진흥원 Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement |
등록번호 | TRKO201500019301 |
과제고유번호 | 1615006810 |
DB 구축일자 | 2015-09-26 |
키워드 | 400km/h 철도소음,철도소음예측,철도소음원,방음벽 상단장치,슬라브 도상 흡음블럭400km/h railway noise,railway noise prediction,railway noise source,noise reducer for barrier edge,slab track absorber |
400km/h급 고속열차 소음의 정밀한 환경영향평가와 효율적 방음시설 실시설계를 위해서 당해연도에 방음벽 상단장치 시제품에 대하여 염수분무 시험, 밀착성 및 광택도 시험을 KS 시험방법에 따라 공인시험을 수행하였다. 호남고속철도 테스트 베드에 연장 400m를 부설하여 HEMU-430X 및 KTX호남 운행시 상단장치 설치 전과후의 소음측정을 통해 소유저감성능평가를 진행하였다. HEMU-430X이 367~414km/h 운행 시 평균소음저감량 3.9dB(A)를 확보하였다. 소음원 모델 구축 및 소음원 기여도 분석기술 개발중 고속철도 소음
400km/h급 고속열차 소음의 정밀한 환경영향평가와 효율적 방음시설 실시설계를 위해서 당해연도에 방음벽 상단장치 시제품에 대하여 염수분무 시험, 밀착성 및 광택도 시험을 KS 시험방법에 따라 공인시험을 수행하였다. 호남고속철도 테스트 베드에 연장 400m를 부설하여 HEMU-430X 및 KTX호남 운행시 상단장치 설치 전과후의 소음측정을 통해 소유저감성능평가를 진행하였다. HEMU-430X이 367~414km/h 운행 시 평균소음저감량 3.9dB(A)를 확보하였다. 소음원 모델 구축 및 소음원 기여도 분석기술 개발중 고속철도 소음예측모델은 테스트 베드의 개활지, 방음벽, 교량 구간에서 HEMU-430X 및 KTX호남 운행시 예측과 측정결과를 비교하여 오차범위 3.0dB(A)를 확보하였다. 소음저감효과 시뮬레이션 기술은 프로그램 개발을 완료하여 차량의 저소음화 구조 변경, 방음벽 설치 및 흡음블럭 설치에 따른 소음저감 효과를 예측하여 오차범위 3.0dB(A)를 확보하였다. 마지막으로 흡음블럭을 테슽 베드에 연장 400m를 현장부설하고 소음저감 성능평가를 수행한 결과 HEMU-430X이 172~404km/h 운행시 3.0dB(A)의 소음저감성능을 확보하였으며, 설치후 안전성 및 내구성 점검결과 이상 없음 결과를 얻었다.
Ⅳ. Result of Research and Development
The major results of this year are to research on the current related field status of the existing domestic and overseas technologies and the result of each section is as follows:
1. Environmental sound reduction core technology development for 400km/h rai
Ⅳ. Result of Research and Development
The major results of this year are to research on the current related field status of the existing domestic and overseas technologies and the result of each section is as follows:
1. Environmental sound reduction core technology development for 400km/h railway operation ( top sound reducer )
The prototype of top side sound reducer was made and installed at the testbed.(Honam KTX line STA. 116k480~880, L=400m) Noise reduction performance evaluation was carried out during HEMU-430X speed increase on the test bed.
Performance evaluation results are the average noise reduction amount was evaluated by 3.9dB(A) when HEMU-430X is driving at a speed of 367~414km/h.
2. Establishment 400km/h railway sound source model and development the sound source contributiveness analysis technology.
● Development of noise prediction model of the high speed train
- Prediction model for high speed railway noise
- Enhancement the accuracy of noise prediction model of high speed train
- Verification for field test of prediction model of the high speed train pass-by up to 410km/h
- Comparison for the result of the prediction model and field test
● S/W program for the noise source separation and simulation of high speed trains
- Development of a S/W GUI for the sound source visualization and sound power calculation
- Development of a S/S GUI 랙 THE sound simulation (time/frequency)
- Results of noise simulation of high speed train
- Results of sound power calculations of the noise sources from high speed train
- Verification of the technology of the source contribution identification and noise reduction simulation
3. Environmental sound reduction core technology development for 400km/h railway operation ( sound absorbing block )
Noise reduction and stability of the sound absorption block verified on site when the HEMU-430X passing. By Establishing on-site R & D plan, installing on the testbed site, Measuring the ability to reduce noise of Before and after the installation and Monitoring of safety and durability after the installation.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
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