보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 |
연구책임자 |
박복순
|
참여연구자 |
김수완
,
송효진
,
구미영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
여성가족부 |
사업 관리 기관 |
한국여성정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001077 |
과제고유번호 |
1105010571 |
DB 구축일자 |
2016-04-23
|
초록
▼
Ⅰ. 서론
1. 연구 목적 및 필요성
이 연구는 국내・외적으로 여성의 연금수급권을 강화하는 조치로 가장 자주 논의 되는 제도 중의 하나인 출산크레딧의 개선방안을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 크레딧 제도란, 사회적으로 가치 있는 행위나 불가피한 사유로 인해 보험료를 납부하지 못하는 경우, 이에 대해 가입기간을 인정해주는 제도이다. 우리나라는 저출산 대책과 연금 사각지대 해소라는 목적에 따라 출산크레딧이 가장 먼저 도입되었다.
출산크레딧 제도의 정책적 성격에 대해서는 아직 명확히 정리가 이루어지지 않은 측면이
Ⅰ. 서론
1. 연구 목적 및 필요성
이 연구는 국내・외적으로 여성의 연금수급권을 강화하는 조치로 가장 자주 논의 되는 제도 중의 하나인 출산크레딧의 개선방안을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 크레딧 제도란, 사회적으로 가치 있는 행위나 불가피한 사유로 인해 보험료를 납부하지 못하는 경우, 이에 대해 가입기간을 인정해주는 제도이다. 우리나라는 저출산 대책과 연금 사각지대 해소라는 목적에 따라 출산크레딧이 가장 먼저 도입되었다.
출산크레딧 제도의 정책적 성격에 대해서는 아직 명확히 정리가 이루어지지 않은 측면이 있다. 예컨대 연금크레딧 제도를 출산에 따른 비용에 대한 지원으로 볼 것인지, 혹은 출산에 대한 사회적 기여에 대한 보상적 관점에서 접근할지에 대해서 논란이 존재한다. 크레딧과 관련하여 개선방안을 모색하기 위해서는 이 제도의 목적과 성격에 대한 근본적인 점검이 우선되지 않으면 안 된다. 특히 출산 크레딧과 양육크레딧은 그 성격과 목적에 있어서 유사하거나 연결된 부분이 있기 때문에 우리나라의 출산크레딧 제도의 개선방향을 모색하는데 있어서 양육크레딧에 대한 내용도 함께 검토할 필요가 있다.
또한 제도의 효과에 대해서 상반된 관점이 상존한다. 2013년 국민연금 재정계산 과정에서 설치된 국민연금제도발전위원회는 크레딧 제도 운영의 합리적 개선이 필요하다고 지적하기도 하였다. 현행 방식은 수혜자가 사회공헌에 대한 보상을 체감하기 어렵고, 국고부담은 단기간에 급격히 늘어날 가능성이 있다는 점이 문제로 지적되었다. 선행연구 검토 및 제반 상황을 고려해볼 때 현재 출산크레딧이 여성에게 미치는 효과도 크지 않을 것으로 보인다.
기존 연구에서는 여성 수급권 강화, 출산율 제고, 사각지대 해소 등의 출산 크레딧 제도의 제반 효과가 적다고 전제하고, 이에 대한 해결방안으로 제도 확대 방안을 제안하는 데에 더 치중하고 있다. 주로 크레딧 적용대상을 첫째자녀까지 확대하거나, 인정기간을 늘리는 것, 양육크레딧을 추가로 도입하는 것 등의 크레딧 확대방안이 제안된다. 그러나 중요한 것은 무작정 제도의 확대방안을 제시하기 전에, 이 제도의 혜택을 받는 국민이 이 제도에 대해 어떻게 인식하고 있으며 무엇을 원하는지, 무엇이 문제인지를 면밀히 검토해야 한다는 점이다. 따라서 본 연구에서는 문헌검토를 통해 전문가의 인식과 견해를 분석하는 한편, 출산크레딧에 대한 국민의 인지도와 인식을 확인함으로써 어떤 지점이 문제가 되는지를 분석하고자 한다.
2. 연구내용 및 방법
가. 연구내용
본 연구는 출산크레딧의 제반 문제와 쟁점을 다각도로 살펴보고, 제도의 비용 효과성을 높일 수 있는 합리적인 개선방안을 검토하여 구체적인 입법안을 마련 하는 것에 초점을 두었다. 이를 위해 본 연구는 다음 세 개의 내용으로 구성된다.
첫째, 기존 선행연구에서 출산크레딧에 대해 연구된 내용을 토대로 쟁점과 개선사항을 분석한다.
둘째, 일반 국민이 출산크레딧 제도에 대해 얼마나 알고 있으며, 효과에 대해 어떻게 인식하고 있고, 어떤 방식으로 제도가 개선되기를 바라는지 살펴보기 위해 출산크레딧 관련 인식조사를 실시하여 그 결과를 분석한다.
셋째, 이상의 내용을 종합하여 출산크레딧 확대 필요성 및 구체적인 방식, 출산크레딧의 일차적인 적용대상, 양육크레딧 도입 필요성 등에 초점을 맞추어 검토한 후에 출산크레딧 제도의 입법적 개선방향을 장・단기로 나누어 살펴보고자 한다.
나. 연구방법
연구방법으로는 문헌연구를 통한 전문가 의견 분석, 국민의식 설문조사, 전문가 워크숍 및 자문회의 등을 이용하였다.
3. 선행연구 동향과 본 연구의 차별성
본 연구는 다음과 같은 점에서 기존 연구와 차이를 가진다.
첫째, 이전의 연구는 정책방안을 제안하려는 성격이 강한 한편, 다른 연구들의 논의를 포괄적으로 검토하려는 노력이 적었다. 이 연구에서는 선행연구를 포괄적이고 체계적으로 검토함으로써, 이 영역에서 제기된 다양한 쟁점과 이에 대한 전문가의 견해를 정리하고자 한다. 둘째, 이 연구에서는 기존 연구에서 간과한 크레딧 제도의 효과를 가늠하는 한 방편으로서 국민의 인식을 파악하고자 한다. 특히 출산크레딧의 사각지대 해소 효과, 출산장려 효과, 국민연금 가입 효과, 국민연금 인식제고 효과 등을 포괄적으로 살펴보고자 한다.
셋째, 개선방안을 도출하는 방식에 있어서 선행연구는 연구자의 관점에 따라 개선방안을 제안하는 경향이 짙었다. 이에 본 연구는 선행연구의 체계적인 분석을 통해 전문가의 의견을 정리해내고, 인식조사를 통해 국민이 어떤 방향으로 제도 개선을 원하는지를 파악하여 이들 양자를 토대로 개선방안을 모색할 것이다.
Abstract
▼
Legislation related to women and family has developed at a very fast pace in Korea, and various legislative measures are being implemented for the reinforcement of policies concerning gender equality. Despite all these, no major changes are visible in reality for women. On the contrary, job insecuri
Legislation related to women and family has developed at a very fast pace in Korea, and various legislative measures are being implemented for the reinforcement of policies concerning gender equality. Despite all these, no major changes are visible in reality for women. On the contrary, job insecurity and economic inequality, issues that women in Korea experience, are deepening, and they are living in a society where the occurrence of sexual violence or sexual harrassment can be found in everyday news. Such a gap between law and reality, inversely, constitutes the reason why law and system are necessary. The problem is to build a structure where constant efforts to narrow the gap between law and reality can be made. Under the circumstances, this institute has been carrying out a 10-year research project from 2013 for the purpose of uplifting the effectiveness of legislation through gender-sensitive support of legislative activities in the Parliament, including enactment and amendment relevant to women and family.
This research aims at seeking measures to improve childbirth credit by analyzing the perception and opinions of experts through review of literature on childbirth credit, and by confirming national awareness and perception of childbirth credit. Credit system is an institution, where even if one fails to pay premium due to a socially valued action or unavoidable reasons, the insured period is still recognized. Childbirth credit system was introduced in Korea as a countermeasure on low fertility and with the goal of resolving blind spots in pension. However, its clear character as a policy has not been definitely established. For instance, there exists controversy over whether to regard pension credit system as an assistance of childbirth expenses, or to approach it from the perspective of recompense for childbirth, a social contribution.
To draw an improvement plan of childbirth credit system, first, controversial issues appeared in the preceding researches on childbirth credit system were analyzed. Above all, regarding the purpose and character of childbirth credit, the following diverse opinions of experts were revealed: ‘a model focused on birthrate vs. a model focused on income security, etc.,’ ‘recognition and compensation of unpaid labor, maternal work incentive, strengthening women’s eligibility as recipients, and boosting birthrate,’ ‘recompense, in nature, with public goods, for childbirth and child-rearing vs. economic reward for child-rearing, etc.’ In addition, most experts agreed to the opinion that the recognition level of childbirth credit system as a policy is low. And as one of the reasons for that, the fact that the time of its application occurs upon receipt of the benefit was pointed out. Another common opinion among experts was that its effectiveness in terms of boosting the birthrate, resolution of blind spots, and encouragement of enrollment is low. With regard to its effectiveness in gender-sensitive perspective, it was pointed out that since childbirth credit has a strong character as a recompense for a family as a unit, rather than for women, it might not appeal as women-friendly.
Second, to examine the perception of the general public on childbirth credit, a questionnaire survey with a total of 2,039 subjects was conducted. Respondents were randomly sampled in proportion to the population composition ratio by gender, age, and region referring to the population of resident registration, and additional allocation was made according to the population ratio by state of economic activity (employed / unemployed / not economically active) and employment status (wage worker / non-wage worker).
The results of the survey revealed that most people have almost no idea of what childbirth credit is (67.1% answered, ‘do not know at all’). So, raising the awareness level of the system appears to be an urgent task. On the other hand, to the opinion that ‘it is a benefit positively necessary for people,’ as much as 61.7% answered they agreed―a rather different response from the low awareness level. Regarding the effect of the system, although a considerable number of them agreed that ‘the government seems to make an effort to raise the birthrate’ thorough childbirth credit system (average 3.7 points), the degree of agreement to the opinion ‘childbirth rate is likely to increase due to the benefit of childbirth credit’ was as low as 2.8 points. To the opinion that childbirth credit is a system that offers benefit to young generation as well, the level of agreement was 3.3 points on average; to the opinion that the National Pension Service seems to make an attempt to give benefit to women through childbirth credit, 3.4 points on average; to the agreement that it is helpful to secure income in old age, 3.2 points on average; and about the effectiveness in attracting enrollments, the average was 3.0 points.
When it comes to the direction for improvement, regarding the subject to be offered the benefit, those with the opinion that eligibility to receive the benefit should be given from the first child were twice more than those with the opinion that the benefit should be offered from the second child as it currently is. About the recipient of childbirth credit, the number of those who answered that the benefit should be preferentially given to women was a little higher than that of those who answered it should be provided according to the agreement between the spouses. The rate of opinion that women should be preferential recipients of the benefit tends to be higher among women and among the respondents in more advanced ages. Regarding the financial resources of childbirth credit, far from the opinion of experts that emphasizes the finance should be borne by the National Treasury, the dominant opinion was that the finance should be covered by the fund and tax half and half.
In general, about the childbirth credit system itself, the rate of those with the opinion that it should be expanded was higher about by half than that of those who thought it should be reduced or maintained as is. About the introduction of child-rearing credit, also, those who agreed its introduction was as high as 62%. Regarding the subjects of child-rearing credit, the rate of those who thought that it is desirable to preferentially apply it to those in low-income brackets was the highest.
Finally, from the contents described thus far, specific improvement measures were drawn. Then, they were categorized into short-term improvement measures and mid-to-long term improvement measures based on the urgency and easiness in reaching agreement from a women-friendly viewpoint, and practicality from the viewpoint of financial easiness. Short-term improvement measures include expansion of childbirth credit to the first child, additional introduction of child-rearing credits, setting the preferential application of credit to women as ‘default value’, and application of childbirth credit to legal maternity leave (period of maternity leave). For mid-to-long term improvement measures, stipulation on the portion of finance for childbirth credit borne by the government, and changing the time of application from the current method where additional inclusion occurs upon the acquisition of pension right to the method where support of premium occurs upon the outbreak of factors requiring credit.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 26
- 표목차 ... 29
- 그림목차 ... 31
- 연구개요 ... 32
- 1. 연구 목적 및 필요성 ... 34
- 2. 연구 내용 및 방법 ... 37
- 가. 연구내용 ... 37
- 나. 연구방법 ... 38
- Ⅰ. 서 론 ... 42
- 1. 연구의 목적 및 필요성 ... 44
- 2. 연구내용 및 방법 ... 46
- 가. 연구내용 ... 46
- 나. 연구방법 ... 47
- 3. 선행연구 동향과 본 연구의 차별성 ... 49
- Ⅱ. 출산 및 양육 크레딧의 효과 ... 52
- 1. 출산 및 양육 크레딧10)의 목적과 방식의 다양성 ... 54
- 2. 출산 및 양육 크레딧의 효과에 관한 외국 연구 ... 56
- 가. 출산 및 양육 크레딧의 소득보장성 효과 ... 56
- 나. 출산 및 양육 크레딧의 성별 연금격차 해소 효과 ... 58
- 3. 한국에서의 출산크레딧 효과 ... 59
- 가. 소득보장 효과 및 사각지대 해소 효과 ... 59
- 나. 정책 체감도 ... 61
- 다. 출산율 제고 효과 및 가입독려 효과 ... 61
- 라. 젠더적 실효성 ... 62
- Ⅲ. 전문가의 의견 분석: 쟁점별 검토 ... 64
- 1. 출산크레딧의 목적과 성격에 관한 관점 ... 66
- 2. 출산크레딧 개편방안에 대한 전문가 의견 ... 67
- 가. 적용대상 및 인정기간(현행 둘째자녀부터 12개월, 총 50개월) ... 67
- 나. 적용시점(현행 수급시점 적용) ... 69
- 다. 재원부담방안(현행 국고:기금=3:7) ... 70
- 라. 모성휴가기간에 대한 적용(현행 납부예외처리) ... 71
- 마. 출산크레딧 수급대상(현행 부부 합의) ... 72
- 바. 양육크레딧 도입 ... 73
- Ⅳ. 국민인식 분석 ... 76
- 1. 조사 방법 ... 78
- 2. 조사 결과 ... 81
- 가. 국민연금 출산크레딧 제도에 대한 인지도 ... 81
- 나. 국민연금 출산크레딧 제도의 필요성 ... 81
- 다. 국민연금 출산크레딧 제도의 효과 인식 ... 85
- 라. 출산크레딧 제도의 개선방향에 대한 의견 ... 94
- 3. 소결 ... 106
- Ⅴ. 출산크레딧 개선방안 ... 110
- 1. 출산크레딧의 개선방향 ... 112
- 2. 개선방안에 대한 평가 ... 112
- 3. 단기 개선방안 ... 114
- 가. 출산크레딧 첫째자녀 적용 ... 114
- 나. 양육크레딧 추가 도입 ... 117
- 다. 크레딧의 여성 우선적용 ‘기본 설정(default)' ... 118
- 라. 법정 모성휴가기간(출산휴가기간)에 대한 출산크레딧 적용 ... 120
- 4. 중장기 개선방안 ... 122
- 가. 크레딧 재원부담에 대한 개선 ... 122
- 나. 크레딧 적용 시점에 대한 개선 ... 124
- 5. 결론 ... 125
- 참고문헌 ... 128
- 부록 ... 130
- 1. 관련 법령 ... 132
- 2. 국민연금 출산크레딧에 관한 인식조사 설문지 ... 136
- 3. 국민연금 출산크레딧에 관한 인식조사 결과표 ... 143
- Abstract ... 210
- 끝페이지 ... 216
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.