보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 |
연구책임자 |
조선주
|
참여연구자 |
손정민
,
김병권
,
김효주
,
김해람
,
장윤선
,
김효진
,
김영숙
,
김소정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
여성가족부 |
사업 관리 기관 |
한국여성정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001101 |
과제고유번호 |
1105010567 |
DB 구축일자 |
2016-04-23
|
초록
▼
1. 연구 개요
□ 연구목적 및 필요성
◦ 정부의 예산제도가 성인지적(性認知的)으로 운영되고 있는지를 분석하고 평가하는 것은 재정제도의 진일보라고 할 수 있지만, 제도가 시행되어 발전되는 단계에서는 해당 목표를 상향조정하고, 그 결과에 대한 모니터링 시스템이 작동되어야 함
◦ 2014년 성인지예산제도의 지속가능한 발전을 위한 중장기 로드맵 및 시행점검 지표를 개발하였으며(류덕현 외, 2014), 이 중 우선순위를 두어야 할 개선과제는 제도의 효과성을 검증하는 것이었음
◦ 이는 국회의 성인지결산 심사결과 시정요구
1. 연구 개요
□ 연구목적 및 필요성
◦ 정부의 예산제도가 성인지적(性認知的)으로 운영되고 있는지를 분석하고 평가하는 것은 재정제도의 진일보라고 할 수 있지만, 제도가 시행되어 발전되는 단계에서는 해당 목표를 상향조정하고, 그 결과에 대한 모니터링 시스템이 작동되어야 함
◦ 2014년 성인지예산제도의 지속가능한 발전을 위한 중장기 로드맵 및 시행점검 지표를 개발하였으며(류덕현 외, 2014), 이 중 우선순위를 두어야 할 개선과제는 제도의 효과성을 검증하는 것이었음
◦ 이는 국회의 성인지결산 심사결과 시정요구사항의 핵심과도 일맥상통하는 것으로 성평등 수준이 취약하거나 약화된 분야, 성과목표 달성률이 저조한 성인지예산사업에 대한 개선책이 마련되어야 하는 것임. 아울러 제도 시행으로 인한 국민의 체감도 및 상승 등 여러 가지 상황 변화에 따른 세부적인 부분에 있어 근거기반 연구가 요청되고 있음
◦ 그러므로 본 연구는 제도가 성숙하고 지속가능한 발전을 이룰 수 있도록 그 효과성을 거시적, 미시적으로 검증하는데 그 의의가 있음
□ 연구방법 및 주요 연구내용
◦ 연구방법
- 첫째, 문헌연구를 실시함. 성인지예산제도의 효과성을 분석하기 위해 재정제도 및 성평등 관련 제도의 효과성에 관한 문헌, 관련 보고서 등 기존 문헌을 종합적으로 수집하여 분석함
- 둘째, 2010년부터 법정서류로서 작성되어 국회에 제출된 국가 성인지예・결산서를 데이터구조화하여 계량분석을 실시함
- 셋째, 국가 성인지예산제도 발전을 위한 공무원 의견조사 분석을 실시함.전년도(2014년도)에 패널조사의 취지를 이해하고 협조한 대상과 2015년에 신규대상(2016년도 성인지예산서 작성 대상공무원, 2014회계연도 성인지 결산서 작성 대상공무원)을 추가 패널로 구축하여 분석함
- 넷째, 국내외 관련 전문가 및 이해 관계자 면담을 실시함. 특히 거시적 효과분석, 미시적 효과분석 모형을 설정하고 결과를 분석하는 과정에서 다양한 의견을 수렴하고 이를 연구에 반영하여 지속적으로 개선 및 수정・보완함.또한 유럽의회(European Parliament, Policy Department for Citizen’s Rights and Constitutional Affairs)와 벨기에(유럽의회 추천)의 전문가들과 제도의 장점을 공유하고 이를 발전시킬 수 있도록 함
- 다섯째, 산・학・연 공동연구를 실시함. Ⅱ장의 일부는 그 동안 많은 성평등 관련 연구를 수행해 온 이화여자대학교 산학협력단과, Ⅲ장의 일부는 국가 재정 분야 및 성인지예산제도 연구 분야에 있어 국내외적으로 연구 성과가 우수한 한국재정학회와 공동연구를 수행함
◦ 주요 연구내용
- 본 연구는 제도 시행으로 인한 국민의 체감도 상승 등 여러 상황 변화에 따른 근거기반 연구로서 제도 시행 각 부분별, 주제별 세부적인 부분의 실효성을 제고하는데 중점을 두는 것이 기존연구와 큰 차별성임
- 본 보고서는 다음과 같이 구성되어 있음(본문의 <표 Ⅰ-1> 참조)
- Ⅱ장에서는 성인지예결산제도의 효과에 대한 거시적 분석을 실시함으로써 성인지예산제도가 성평등을 제고하는데 유용할 뿐 아니라 중장기적 경제성장 및 발전에 기여하는지를 분석함
- Ⅲ장에서는 성인지예산제도의 효과에 대한 미시적 분석을 실시함. 성인지 예산서를 작성하는 재정사업과 해당 사업의 공급자・수요자 측면에서 성인지 예산제도가 어떠한 영향을 미쳤는지를 분석함
- Ⅳ장에서는 해당 연구결과를 바탕으로 제도가 발전할 수 있는 방안들을 제시함
- 기타 부록으로 실무지원 정례적 사업으로서 연구 개발한 2014회계연도 성인지결산서 작성 지침, 2016년도 성인지예산서 작성 지침 등을 제시하였음
Abstract
▼
This research paper is relevant in the sense that it investigates the macro- and micro-effectiveness of gender budgeting so that it can achieve mature and sustainable development.
First, we analyze whether gender budgeting is valuable in improving gender equality and whether it contributes to mid
This research paper is relevant in the sense that it investigates the macro- and micro-effectiveness of gender budgeting so that it can achieve mature and sustainable development.
First, we analyze whether gender budgeting is valuable in improving gender equality and whether it contributes to mid-to long-term economic growth and development by conducting a macro analysis of the effects of gender budgeting(Chapter Ⅱ). Next, we analyze the impact of gender budgeting on financial programs for which gender budget statements are drafted and the impact on suppliers and consumers of relevant programs by conducting a micro-analysis of the effects of gender budgeting(Chapter Ⅲ). Finally, based on the research results, we present a plan to facilitate the development of gender budgeting(Chapter Ⅳ).
The main results are as follows. First, from a macro-perspective, we define ‘effectiveness of gender budgeting' as the advancement in gender equality brought by the introduction of gender budgeting and the correlation with economic development. In order to analyze whether gender budgeting advances gender equality in practice, we track the change in the gender gap index resulting from whether gender budgeting was introduced or not through a cross-sectional analysis and a panel analysis. The results show that the introduction of gender budgeting in both OECD countries and non-OECD countries was effective in reducing the gender gap. Furthermore, we analyze the change in national gender equality index to observe the connection between it and the introduction of the system. We conduct a meta-analysis of the literature to analyze the association between economic development and the improvement in the gender equality index. The results show that as theoretical and empirical research on gender discrimination and growth understand that the presence of gender discrimination impacts economic development in a negative manner, national policies that will reduce gender discrimination are necessary to achieve economic growth.
Now, we will discuss the micro-analysis of gender budgeting effectiveness.First, we analyze how the scale and breakdown of the program budgets are changing in terms of gender equality, which is a significant change in the budgeting process brought by the implementation of gender budgeting. After gender budgeting was introduced in 2010, the number of target projects and budget scale of the gender budget has been rising. However, we know that the budget scale of some individual projects are incredibly large. Secondly, to examine the impact gender budgeting implementation has on actual gender equality from the demand side, we analyze whether the number of beneficiaries and satisfaction levels of gender budgeting projects have increased after its implementation. Analysis results show that from the composition aspect of gender-sensitive target projects, the presence of continuing projects plays a positive role in improving the safety of budget compilation and enhancing the effects of gender budgeting implementation. Third, we analyze the shift in awareness among governmental departments that are directly involved in the implementation process and government officials who compile and are in charge of the corresponding budget (the suppliers). Comparing awareness of gender equality before the drafting of gender budget statements and statements of accounts (2014∼2015), it appears to be on an upward trend. Not only that, the trend by variable appears to be similar to the overall trend. The results of WTP of the drafting of gender budget statements and statements of accounts reveal that about one-third does not perceive drafting gender budget statements and statements of accounts as a cost.
Based on the analysis results above, the development plan for gender budgeting is as follows. First, we have to consistently monitor the association between gender budgeting implementation and the national gender equality index. Through these efforts, we need to establish a system that improves low gender equality indexes and budget-related fields and organizations. Specifically, we must analyze gender equality levels in the evaluation of the gender-sensitive settlement of accounts and incorporate the results into drafting the gender budget statement the following year.
Secondly, a gender equality index categorized by gender budgeting projects must be developed and the number of target projects expanded. As the majority of projects set up take-up rates among women or satisfaction levels as gender equality objectives, we need to provide a specific plan that creates a quantitative and qualitative index depending on whether it is possible to measure in a quantitative context, a department-representative performance index and a project performance index depending on the standard project, and an input index, a process index, an output index, and a outcome index depending on the characteristics or contents of the performance information measured and presented through indexes.
Finally, when setting outcome objectives of the gender budget statement and making out its basis of calculation based on the gender equality index standard for expanding the number of gender-sensitive target projects, we need to present specific methods to calculate the quantitative goal, build statistics data needed for the basis of calculation, and create a second method to set outcome objectives if there is conflict with the objectives of the performance plan. Additionally, we need to create a guideline related to gender equality effect analysis of gender-sensitive statements of accounts and its self-evaluation reports, to analyze the gender equality effects depending on a project's or organization's characteristics.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 18
- 표목차 ... 20
- 그림목차 ... 24
- Ⅰ. 연구개요 ... 26
- 1. 연구 목적 및 필요성 ... 28
- 2. 연구방법 및 주요 연구내용 ... 29
- 가. 연구방법 ... 29
- 나. 주요 연구내용 ... 31
- Ⅱ. 성인지예산제도의 효과성에 대한 거시적 분석 ... 34
- 1. 개요 ... 36
- 2. 성평등과 경제성장 ... 38
- 가. 성평등과 경제성장: 이론분석 ... 38
- 나. 성평등과 경제성장: 실증분석 ... 43
- 3. 성인지예산제도와 성평등지표 ... 48
- 가. 성인지예산제도 도입국가와 GGI, GDP의 관계 ... 48
- 나. 한국의 성인지예산제도 도입과 국가 성평등지수의 변화 ... 60
- 4. 소결 ... 69
- Ⅲ. 성인지예산제도의 효과성에 대한 미시적 분석 ... 74
- 1. 개요 ... 76
- 2. 성인지예산 과정에서의 효과성 ... 78
- 가. 성인지예산사업의 구조와 특성 ... 78
- 나. 2010∼2015년 성인지예산사업과 주요사업 ... 91
- 다. 개별사업의 규모와 추이 ... 98
- 라. 성인지예산사업의 구분 ... 104
- 마. 효과적인 성인지예산 운영 사례 ... 111
- 3. 수요자 측면에서의 효과성 ... 117
- 가. 정책 수요자의 성별 수혜효과 ... 117
- 나. 종단면 다층모형을 이용한 여성수혜율의 변화 ... 123
- 다. 정책수요자의 만족도 ... 131
- 라. 기타 분석 ... 133
- 4. 공급자 측면에서의 효과성 ... 139
- 가. 정책공급자의 성인지예산제도에 대한 인식조사 ... 139
- 나. 성인지예산제도의 효과 및 비용 ... 141
- 다. 정책공급자가 제안하는 성인지예・결산제도의 개선과제 ... 156
- 5. 소결 ... 159
- Ⅳ. 종합논의 및 정책과제 ... 162
- 1. 종합논의 ... 164
- 2. 정책과제 ... 170
- 참고문헌 ... 176
- 부록 ... 186
- 부록 1 2016년도 성인지예산서 작성양식 및 지침, 「2016년도 성인지예산서 작성 매뉴얼」 표지 ... 188
- 부록 2 2014회계연도 성인지결산서 작성양식 및 지침, 「2014회계연도 성인지결산서 작성 매뉴얼」 표지 ... 195
- 부록 3 기타 실무지원 연구사업(단기성 연구사업)일부 ... 202
- 부록 4 「2015 성인지예・결산서 작성에 대한 공무원 의견조사」 설문지 ... 208
- Abstract ... 238
- 끝페이지 ... 242
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.