보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
이용선
|
참여연구자 |
이형용
,
강혜정
,
송성환
,
박지원
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-10 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 |
과제관리전문기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201600001483 |
과제고유번호 |
1105010510 |
DB 구축일자 |
2016-05-14
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초록
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계약재배는 사전 계약에 의한 채소의 안정적 판매·조달을 통해 재배농가의 경영 위험을 완화하여 소득을 안정시킬 수 있고 나아가 채소 수급 및
가격 안정에 기여할 수 있다. 뿐만 아니라, 계약재배는 채소를 원료로 하는 산업계의 부가가치 창출을 위한 기초가 되며 이는 국제적으로 비가격 경쟁력 제고를 위한 주요 수단이 될 수 있다. 그럼에도 불구하고 계약재배는 국내에서 아직 활성화되지 않았을 뿐만 아니라 관련 통계가 매우 적고, 선행연구도 부족한 실정이다. 따라서 이 연구는 계약재배의 실태를 파악하고 활성화 방안을 모색하기 위해 수행
계약재배는 사전 계약에 의한 채소의 안정적 판매·조달을 통해 재배농가의 경영 위험을 완화하여 소득을 안정시킬 수 있고 나아가 채소 수급 및
가격 안정에 기여할 수 있다. 뿐만 아니라, 계약재배는 채소를 원료로 하는 산업계의 부가가치 창출을 위한 기초가 되며 이는 국제적으로 비가격 경쟁력 제고를 위한 주요 수단이 될 수 있다. 그럼에도 불구하고 계약재배는 국내에서 아직 활성화되지 않았을 뿐만 아니라 관련 통계가 매우 적고, 선행연구도 부족한 실정이다. 따라서 이 연구는 계약재배의 실태를 파악하고 활성화 방안을 모색하기 위해 수행되었다.
계약재배에 관한 선행연구가 부족한 실정이므로 이 연구는 계약재배에 관해 다각적인 방법을 통해 조사·분석하고 이를 종합하여 결론을 도출하는 접근방법을 취했다. 농가의 계약재배 실태와 인식을 파악하기 위해 계약거래 경험 500농가를 대상으로 설문조사를 실시했다. 또한 계약재배에 대한 농가의 선택 요인을 분석하기 위해 가산자료를 이용하여 영과잉 포아송 회귀모형을 추정하였다. 한편, 사업자의 계약재배 실태를 파악하기 위해 농협, 영농조합법인, 식품회사, 산지유통인 등 16개소를 면접 조사하였으며 이 중 8개소에 대해서는 추가 심층 조사를 실시했다. 사업자에 대한 조사결과를 이용하여 사업자 유형별 계약재배 방식을 비교하고 유형화했다. 뿐만 아니라 계약서 종류별 사본을 구해 상호 비교·분석했다.
농가 설문조사 결과, 계약재배 경험이 있는 농가는 전체 조사 농가의 22.1%에 불과한 것으로 나타났으며, 계약재배 실태와 농가의 인식은 다음과 같다. 먼저 농가는 계약거래 시 최저보장가격, 계약상대의 신뢰성, 높은 수취가격을 고려하는 것으로 나타났다. 계약재배 사업자에 대한 선호는 농협이 현행 계약 수준만큼 높고, 식품·유통업체에 대한 선호도는 현행 계약 수준보다 높은 반면, 산지유통인이나 식자재업체와 같은 중간유통업자에 대한 선호도는 낮게 나타났다. 한편, 계약재배 실태와 관련해서는 농가의 19.3%가 계약 내용을 모르는 채 계약재배를 하며, 계약서를 작성하지 않는 농가도 계약재배 경험농가의 10%를 차지했다. 계약 선도금에 대한 농가의 선호 수준은 현행보다 높은 것으로 나타났다. 한편, 표준계약서에 대한 인지도는 낮게 나타났으나 계약파기 방지를 위한 표준계약서 등록에 대해서는 농가의 62.5%가 긍정적으로 응답하였다.
다음으로 계약사업자에 대한 계약재배 실태 조사 결과, 다음과 같은 시사점이 도출되었다. 우선 계약재배 사업의 규모가 확대되고 지역 범위가 광역화되려면 계약관리체계도 계열화하거나 타 조직과의 제휴가 필요하다. 계약재배를 확대하기 위해 사업체는 재배기술 개발·습득, 상품화 및 수급판단 능력 등이 요구된다. 계약 쌍방 간 신뢰가 형성됨에 따라 장기간 계약이 유지되고 거래비용이 절감될 수 있다. 성과에 따른 인센티브와 위약에 대한 벌칙 등 상벌·유인 체계의 확보도 계약재배의 지속 및 확대를 위해 중요한 요건이다.
위와 같은 연구 결과를 통해 도출된 계약재배 활성화 방안은 다음과 같다. 첫째, 계약단가의 변경·조정, 계약물의 최종 인도·처분, 재배관리의 책임 소재 등 분쟁 소지가 많은 사항에 대한 인식을 제고하고 계약서에 명기토록 유도해야 한다. 위약금은 계약불이행에 따른 배상금·벌금 성격을 가미하여 설정토록 해야 한다. 둘째, 생산자와 사업자가 계약에 대한 인식을 분명히 하기 위해 계약조건을 되도록 단순화해야 한다. 계약 쌍방 간 위험과 수익을 공유하는 손익분담방식의 계약 제원을 개발·권장한다. 셋째, 계약재배 도입을 위한 지원과 관리 지침에 대한 계약재배 매뉴얼을 작성하여 배포·확산한다. 계약재배 도입지원 매뉴얼에는 산지의 마케팅 방향과 계약재배의 필요성, 계약재배를 지속하기 위한 요소, 생산자에 대한 설명·교육방법, 사업자의 유의 사항 등의 내용이 포함되어야 한다. 계약재배 관리지침 매뉴얼에는 사업대상자, 계약체결, 계약관리, 계약물의 판매, 정산, 인센티브와 페널티, 적립금 조성 및 운영 등의 내용이 포함될 수 있다. 또한, 계약재배의 취지와 노하우를 확산할 수 있도록 공공교육프로그램의 개발과 홍보용 앱을 개발·보급해야 한다. 넷째, 계약재배 도우미 제도를 도입하고 중장기적으로 정보공유시스템을 구축한다. 계약재배 도우미는 공공서비스가 가능한 기관을 주관으로 하되, 법무, 금융, 현장기술, 조직지원 등에 대한 전문 지식과 경험을 지닌 관련 분야 퇴직자를 전문위원으로 위촉하여 플랫폼 방식으로 운영한다. 계약재배에 관한 정보가 축적됨에 따라 표준화된 정보를 정보공유시스템을 통해 확산시킨다. 다섯째, 생산자조직은 계약재배 활성화를 위한 핵심적 기반이 된다. 생산자조직을 육성하고 생산자조직 간 협의체 활동을 활성화함으로써 계약재배를 주도할 수 있도록 해야한다. 여섯째, 상생협력 프로그램 등을 통해 기업의 참여를 유도한다. 이를 위해 계약재배 관련 교육·컨설팅 지원, 초기 진입 리스크를 경감시키는 금융상의 지원, 정책사업의 참여 기회 확대 등이 검토되어야 한다. 일곱째, 도매시장에 예약거래제도를 도입함으로써 산지 사업자의 판매 시 가격변동 위험을 완화할 수 있으며, 산지유통인이 실수요자와 생산자와 함께 3자 계약을 통해 계약재배를 확대할 수 있도록 중개기구의 도입·활용 등이 검토되어야 한다.
Abstract
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Contract cultivation can stabilize income by alleviating growers' business risks through pre-contract-based stable vegetable sales/procurement, and contribute to stabilizing vegetable supply and demand and prices. Moreover, contract cultivation becomes a basis to create added value in industries tha
Contract cultivation can stabilize income by alleviating growers' business risks through pre-contract-based stable vegetable sales/procurement, and contribute to stabilizing vegetable supply and demand and prices. Moreover, contract cultivation becomes a basis to create added value in industries that use vegetables as raw materials, and this can become an important means to improve non-price competitiveness in global markets. Nevertheless, contract cultivation has not been well promoted yet in Korea, and there are only a very limited number of relevant statistics and past studies. Therefore, this study was conducted to identify the current situation of contract cultivation and find a way to promote it.
Because there are not enough past studies, this study surveyed and analyzed contract cultivation through diverse methods, and put data together to reach a conclusion. A survey was performed on 500 farms who have contract cultivation experience in order to identify their perception toward and the actual condition of contract cultivation. Also, a zero-inflated poisson regression model was estimated using count data to analyze the farms' selection factors regarding contract cultivation. Meanwhile, an interview survey was carried out on 16 organizations including the National Agricultural Cooperative Federation (NACF), farming association corporations, food companies and local distributors to identify the actual condition of business operators' contract cultivation. Among them, an additional in-depth survey was conducted on eight organizations. The contract cultivation methods by the type of business operators were compared by using the survey results on business operators.
According to the results of this study, only 22.1% of the entire surve subjects had contract cultivation experience, and the farms' perception and the actual condition of contract cultivation are as follows: First, the farms took into account minimum support price, credibility of contract counterparts and high purchase price when entering a contract. In the case of preference for contract cultivation business operators, that for the NACF was as high as the current contract level, and that for food/distribution companie was higher than the current contract level, but a preference for local distributors and middlemen such as food supply companies was low. In the case of the actual situation of contract cultivation, 19.3% of the farms carried out contract cultivation without knowing the content of contract, and 10% of them did not draw up a contract. The preference level of advanced payment was higher than the current level. Although the level of awareness of standard contract terms was low, 62.5% of the farms gave affirmative answers to the registration of standard contract terms to prevent contract cancellation.
The following implications were drawn as a result of surveying the actual situation of contractors' contract cultivation. First, it is necessary to systematize the contract management system or cooperate with other organizations in order to expand the size of contract cultivation business and broaden business areas. Also, businesses are required to have cultivation technology development/acquisition, commercialization and supply/demand judgment abilities in order to expand contract cultivation. A long-term contract can be maintained and transaction costs can be reduced when contract parties have trust in each other. Establishing a reward/punishment/incentive system such as providing incentives for achievement and awarding penalties for the breach of contract is also important for the continuance and expansion of contract cultivation.
This study made the following seven proposals for promoting contract cultivation. First, improve the awareness of controversial items, such as contract price change/adjustment, final delivery/disposal of contracted goods and who is responsible for cultivation management, and include them in the contract. Second, simplify contract conditions for a business and a producer to have a clear awareness of their contract. Also, develop/ recommend contract specifications of a profit/loss-sharing method so that contract parties share risk and profit. Third, make, distribute and spread a contract cultivation manual for guidelines for the support for and management of the introduction of contract cultivation. The manual for the support of the introduction of contract cultivation should include producers' marketing directions and the necessity of contract cultivation, factors that are required to continue with contract cultivation, explanation/training methods for producers, and precautions for businesses. The manual for the management of contract cultivation should include business subjects, conclusion of contract, contract management, sales of contracted goods, settlement, incentives and penalties, and reserve fund management. The development of public education programs and the development/distribution of a promotional app are necessary to proliferate the purpose and know-how of contract cultivation. Fourth, introduce a contract cultivation helper system and build an information sharing system in the mid to long term. It is recommended for an institution, which can provide public services, to supervise contract cultivation helpers, and operate in a platform method by appointing retirees from relevant areas with expertise in law, finance, field technology and organizational support as expert members. Proliferate standardized information through the information sharing system when information on contract cultivation is accumulated. Fifth, producer organizations become core foundations for the promotion of contract cultivation. It is necessary to nurture producer organizations and by promoting council activities among them, they will be able to lead contract cultivation. Sixth, encourage companies to participate through a win-win cooperation program. For this, educational/consultation support for contract cultivation, financial support to reduce risks at initial entry and expanding policy project participation opportunities should be considered. Seventh, sale price fluctuation risks for business operators in producing areas can be reduced by introducing a scheduled transaction system, and the introduction and utilization of a mediation organization should be reviewed so that local distributors can expand contract cultivation through a three-party contract with an end user and a producer.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 요약 ... 5
- ABSTRACT ... 8
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 18
- 제1장 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 ... 19
- 2. 연구 목적 ... 21
- 3. 선행연구 검토 ... 21
- 4. 연구 내용 ... 28
- 5. 연구 범위와 방법 ... 29
- 제2장 계약재배의 기능과 채소 계약 현황 ... 33
- 1. 계약재배의 개념과 종류 ... 33
- 2. 계약재배의 경제적 기능 ... 37
- 3. 채소의 유통 특성과 품목 유형 ... 42
- 4. 채소 계약재배 현황 ... 47
- 제3장 농가의 채소 계약재배 실태와 인식 ... 51
- 1. 계약재배 방식과 계약서 작성 실태 ... 52
- 2. 계약재배에 대한 농가의 인식 ... 60
- 3. 계약재배 선택요인 분석 ... 64
- 4. 시사점 ... 69
- 제4장 채소 계약재배 사례 분석 ... 71
- 1. 채소 계약재배 사례 ... 71
- 2. 종합 분석 ... 92
- 3. 시사점 ... 102
- 제5장 채소 계약재배 활성화 방안 ... 105
- 1. 계약재배 활성화를 위한 기본 방향 ... 105
- 2. 계약재배 활성화 방안 ... 106
- 제6장 요약 및 결론 ... 123
- 부록1. 농가 조사의 개요와 조사 결과 ... 129
- 부록2. 계약재배 선택요인 분석을 위한 자료와 모형 ... 153
- 부록3. 분쟁사례 ... 159
- 부록4. 계약재배 사례별 계약내역 비교 ... 163
- 부록5. 계약서 사본 ... 167
- 참고 문헌 ... 178
- 끝페이지 ... 182
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