보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 |
연구책임자 |
성윤숙
|
참여연구자 |
홍성효
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국청소년정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001587 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
키워드 |
청소년이 행복한 지역사회 지표,청소년 행복한 지역사회 지수,청소년 친화적 환경 조성,청소년 행복 정책Indicators of a local community where the youth are happy,index of a local community where the youth are happy,creation of a youth-friendly environment,policies for the happiness of the youth
|
초록
▼
본 연구의 목적은 개별 지역사회로 하여금 청소년 친화적 환경 조성과 관련하여 부족한 부분이나 강화해야 할 부분에 대한 보다 구체적이고 세밀한 분석에 이르고자 한다. 특히 청소년의 삶에 대한 전반적인 만족도를 학교 급별 차이와 지역 간 차이를 연계 종합하여 살펴봄으로 심화 고찰하고 16개 지역별 영역별 지수에 대해 심도 있게 탐색하고 청소년이 행복한 지역사회 종합지수를 산출하고자 한다. 방법론적으로 설문조사, 전문가의견조사, 전문가 자문 및 워크숍으로 진행되었다.
본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 전체 9개 영역
본 연구의 목적은 개별 지역사회로 하여금 청소년 친화적 환경 조성과 관련하여 부족한 부분이나 강화해야 할 부분에 대한 보다 구체적이고 세밀한 분석에 이르고자 한다. 특히 청소년의 삶에 대한 전반적인 만족도를 학교 급별 차이와 지역 간 차이를 연계 종합하여 살펴봄으로 심화 고찰하고 16개 지역별 영역별 지수에 대해 심도 있게 탐색하고 청소년이 행복한 지역사회 종합지수를 산출하고자 한다. 방법론적으로 설문조사, 전문가의견조사, 전문가 자문 및 워크숍으로 진행되었다.
본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 전체 9개 영역 가운데 4개 영역인 관계영역, 주관적 웰빙 영역, 건강영역, 그리고 교육영역 모두 남학생, 학년이 낮을수록, 경제적 수준이 높을수록, 나아가 양부모가정, 한부모가 직업을 가질수록, 대도시 거주자이고, 종교를 가질수록 관계만족도가 높았고, 주관적 웰빙의 수치가 높았으며, 정신적․신체적 건강상태가 양호했고, 학교교육과 진로교육에 대한 만족도가 전반적으로 높은 것으로 나타났다.
둘째, 거의 전 영역에서 학생의 타고난 천성이나 기질 즉 ‘외향적인 성격의 정도’, 질병의 유무 그리고 친부모와의 동거 여부가 행복을 결정하는 주요한 요인이다.
셋째, 영역지수는 영역별로 지역 간 상당한 차이를 나타냈다. 관계영역은 부산에서 단연 높은 반면 전남과 울산에서 낮은 것으로 분석되었고, 주관적웰빙 영역은 부산에서 높고 전남에서 낮은 것으로 확인되었으며, 건강영역은 대구와 강원에서 높고 전남과 경북에서 낮은 것으로, 교육영역은 경북과 부산에서 높고 경기와 서울에서 낮으며, 안전영역은 부산에서 매우 높은 것으로, 또한 활동영역은 인천, 강원, 경기에서 높고 전남, 충북, 광주에서 낮은 것으로, 참여영역은 제주에서 가장 높은 반면 울산과 전북에서 상대적으로 낮은 것으로, 환경영역은 강원과 제주에서 높고 경기에서 상대적으로 매우 낮은 것으로 그리고 경제영역은 경남, 충남, 울산에서 높고 강원과 전북에서 낮은 것으로 확인되었다.
넷째, 종합지수는 부산에서 가장 높고 인천과 제주에서 그 다음으로 높은 반면 전남, 충북, 전북 등의 순으로 상대적으로 낮은 수준을 나타냈다.
다섯째, 지역별로 9개 영역들 가운데 상대적으로 취약한 영역은 서울과 경기의 교육영역, 부산, 대구, 강원, 그리고 전북의 경제영역, 인천 환경영역, 광주, 충북, 전남, 그리고 제주의 활동영역, 대전, 경북, 그리고 경남의 건강영역, 울산의 참여영역, 그리고 충남의 안전영역인 것으로 드러났다. 이를 통해 중앙정부와 더불어 해당 지방정부의 청소년 행복증진을 위한 정책 추진이 시급한 구체적인 분야와 정책적 노력의 방향을 확인할 수 있었다. 이상의 종합적인 진달 결과에 기초하여 정책방안을 제시하였다.
청소년이 행복한 지역사회 지표의 활용을 위한 정책으로 행복도가 낮은 대상에 대한 맞춤형 정책 및 프로그램 개발, 이해당사자들(청소년․학부모․교사 등) 사이의 청소년 행복에 대한 인식차이 개선 및 극복을 위한 소통 및 공존의 장 마련이 필요함. 청소년 행복지수 개선을 위한 지자체별 권고안 개발과 모니터링, 행복지표 분석결과에 기초한 정책적 우선순위 결정, 행복지수가 낮은 지자체에 대한 사회복지적 투자 강화 및 컨설팅 실시, 청소년 행복지수 향상을 위한 공공 캠페인 및 실천 운동 전개, 청소년정책예산 DB 구축을 통한 지속적인 시계열 관리 및 평가, 지역별 청소년 행복지수 모니터링을 위한 조사전담기구 설치․운영 및 정책수립을 위한 기초자료 제공, 패널자료 구축을 통한 행복지표의 관리, 관련 조사기관과의 DB네트워크 협력체제 구축 및 지표항목의 첨가, 청소년 통계 DB화 및 홈페이지 서비스, 청소년의 행복과 관련하여 최소한의 행복기준(Local Happiness Minimum) 정립, 그 외 지역별영역별 구체적인 정책방안을 제시하였다.
Abstract
▼
The purpose of this research is to provide concrete and in-depth analysis of the weak and strong points of creating a youth-friendly environment in a local community. In particular, this research project comprehensively analyzed the difference, by school level and region, in the overall satisfaction
The purpose of this research is to provide concrete and in-depth analysis of the weak and strong points of creating a youth-friendly environment in a local community. In particular, this research project comprehensively analyzed the difference, by school level and region, in the overall satisfaction level of the youth. Based on 16 indicators per region, the project comprehensively measured and calculated indicators about a local community where the youth are happy. The methodologies used were surveys, expert opinions and consulting, and workshops.
The results of this project are as follows. First, in the areas of relationships, subjective well-being, health, and education from the total nine areas, the relationship satisfaction was higher, the subjective well-being measurement was high, the physical and mental health status was fine, and the school and career education satisfaction levels were high in general for male students in a lower grade who lived in a large city, had a religious affiliation, and were from a family with two parents where one parent had a job.
Second, in almost all areas, the students’ temperament or tendency, so called the “level of extroversion,” the existence of a disease, and living with the biological parents turned out to be major factors that determined happiness.
Third, the indexes per area showed a big difference by region. The relationship index was high in Busan but low in South Jeolla Province and Ulsan. The subjective well-being index was high in Busan and low in South Jeolla Province. The health area was high in Daegu and Gangwon but low in South Jeolla Province and North Gyeongsang Province. The education area was high in North Gyeongsang Province and low in Gyeonggi Province and Seoul. The safety area was very high in Busan. The activity area was high in Incheon, Gangwon, and Gyeonggi Province and low in South Jeolla Province, North Chungcheong Province, and Gwangju. Jeju showed the highest index in the participation area but it was relatively low in Ulsan and North Jeolla Province. The environment area index was high in Gangwon and Jeju and relatively very low in Gyeonggi Province. The economic area was high in South Gyeongsang Province, South Chungcheon Province, and Ulsan and low in Gangwon and North Jeolla Province.
Fourth, the comprehensive index was the highest in Busan, followed by Incheon and Jeju. The comprehensive index was relatively low in the order of South Jeolla Province, North Chungcheong Province, and North Jeolla Province.
Fifth, among the nine areas per region, each region had a relatively weak area as follows: the education area for Seoul and Gyeonggi Province, the economic area for Busan, Daegu, and North Jeolla Province, the environment area for Incheon, the activity area for Gwangju, North Chungcheong Province, South Jeolla Province, and Jeju, the health area of Daejeon, North Gyeongsang Province, and South Gyeongsang Province, the participation area for Ulsan, and the safety area for South Chungcheong Province. This analysis shed new light on the detailed areas where the central and local governments have to set up policies for youth happiness and set the direction for policy efforts.
This paper also provides the policy directions based on the comprehensive analysis and research mentioned above. To utilize these indicators in policies to create local communities where the youth are happy, it is necessary to develop customized policies and programs for the youth groups with low happiness levels.
It is also necessary to provide a venue for communication and coexistence to improve and resolve the gap in awareness of youth happiness among the stakeholders (the youth, parents, and teachers). This paper provides concrete policy directions for developing measures to improve the youth happiness index per local government and its monitoring, prioritizing policy based on the happiness indicator analysis, improving social welfare investment, consulting local communities with a low happiness index, launching public campaigns and activities to improve the youth happiness index, developing a time-series management and evaluation system through the youth policy budget database, establishing baseline data for the setup and operation of organizations designated for surveys on and policy development of the youth happiness index per region, managing the happiness indicators by establishing panel data, establishing a cooperative DB network system with related survey organizations and adding indicators, building a database of the youth survey and online service on the homepage, establishing the Local Happiness Minimum, which is the minimum criteria related to youth happiness, etc.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 5
- 국문 초록 ... 7
- 연구 요약 ... 9
- 목차 ... 21
- 표목차 ... 23
- 그림목차 ... 34
- 제Ⅰ장 서 론 ... 47
- 1. 연구 필요성 및 목적 ... 49
- 2. 연구내용 ... 53
- 3. 연구방법 ... 57
- 제Ⅱ장 청소년이 행복한 지역사회 지표 개발 및 타당화 ... 61
- 1. 국내ㆍ외 선행연구 ... 63
- 2. 청소년이 행복한 지역사회 지표 개발 과정 ... 116
- 제Ⅲ장 청소년이 행복한 지역사회 지표 측정을 위한 설문조사와 기초통계 ... 137
- 1. 청소년이 행복한 지역사회 지표 자료 수집 ... 139
- 2. 청소년이 행복한 지역사회에 대한 만족도 실태 ... 169
- 3. 청소년이 행복한 지역사회에 만족도 결정요인분석 ... 338
- 4. 청소년이 행복한 지역사회 지표 청소년, 부모, 교사의 영역별 만족도 비교 ... 345
- 5. 소결 ... 377
- 제Ⅳ장 청소년이 행복한 지역사회 지표의 정의와 측정 ... 381
- 1. 관계영역 ... 383
- 2. 주관적웰빙영역 ... 403
- 3. 건강영역 ... 409
- 4. 교육영역 ... 433
- 5. 안전영역 ... 445
- 6. 활동영역 ... 465
- 7. 참여영역 ... 485
- 8. 환경영역 ... 497
- 9. 경제영역 ... 505
- 10. 소결 ... 530
- 제Ⅴ장 청소년이 행복한 지역사회 종합지수 산출 ... 553
- 1. 삶에 대한 만족도 ... 555
- 2. 청소년이 행복한 지역사회 종합지수 ... 560
- 제Ⅵ장 결론 및 정책제언 ... 591
- 1. 결론 ... 593
- 2. 정책제언 ... 598
- 참고문헌 ... 611
- 부록 ... 623
- 부록 1. 초등학생용, 중고등학생용, 학부모용, 교사용 설문지 ... 625
- 부록 2. 전문가 의견조사 설문지 ... 665
- 부록 3. 객관지표 통계자료 ... 727
- Abstract ... 757
- 끝페이지 ... 768
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.