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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국건설기술연구원 Korea Institute Of Construction Technology |
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보고서유형 | 단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
주관부처 | 미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 | TRKO201600004082 |
DB 구축일자 | 2016-08-06 |
키워드 | 콘크리트 구조.비부식.보수/보강.해양항만구조물.교량.FRP.concrete structures.corrosion-free.repair/reinforcement.waterfront structures.bridge structures. |
본 연구는 FRP 재료를 활용한 인프라구조물 구조성능향상 기술 개발에 관한 것이다.본 연구의 주목적은 고내구성·비부식 재료인 FRP의 단점을 극복하여 궁극적으로는 철근의 대체재로 비부식 보강근(FRP Hybrid Bar)을 신설 해양·항만 구조물 건설에 적용하여 구조물의 고내구성 확보, 수명연장, 장래 유지보수비 절감을 도모하고, 기존 보강기술의 부착공법 개선에 의한 보강효과 지속성 향상 및 품질 향상을 통해 인프라 건설의 기술적 기반을 제공하기 위함이다. 구체적인 연구 목표는 개발 성과품 활용을 통해 해양항만구조물의 내구수명 향상
본 연구는 FRP 재료를 활용한 인프라구조물 구조성능향상 기술 개발에 관한 것이다.본 연구의 주목적은 고내구성·비부식 재료인 FRP의 단점을 극복하여 궁극적으로는 철근의 대체재로 비부식 보강근(FRP Hybrid Bar)을 신설 해양·항만 구조물 건설에 적용하여 구조물의 고내구성 확보, 수명연장, 장래 유지보수비 절감을 도모하고, 기존 보강기술의 부착공법 개선에 의한 보강효과 지속성 향상 및 품질 향상을 통해 인프라 건설의 기술적 기반을 제공하기 위함이다. 구체적인 연구 목표는 개발 성과품 활용을 통해 해양항만구조물의 내구수명 향상과 유지관리비용 절감을 도모하고, 노후교량의 내하력 30% 향상, 유지관리비용 30% 절감하는 것이다.
This study is aiming for developing a core technology for structural performance improvement of infrastructures using FRP composites. The main objective of this study is to overcome the shortcomings of FRP material to eventually replace steel rebar in the RC structures when they are constructed in a
This study is aiming for developing a core technology for structural performance improvement of infrastructures using FRP composites. The main objective of this study is to overcome the shortcomings of FRP material to eventually replace steel rebar in the RC structures when they are constructed in a corrosive environment. This can provide higher serviceability, longer life span of the structures and lower maintenance costs. Moreover, this study develops the reinforcing technology by improving the current attachment method, which can provide a technical foundation of infrastructure construction. The detailed purpose of this study, using outcomes through the study is: 1) to enhance the service life and to reduce the maintenance cost for waterfront structures; 2) to improve the load capacity 30% and to reduce the maintenance cost 30% for deteriorated bridges.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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