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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국소비자단체협의회 Korea National Council of Consumer Organizations |
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2012-07 |
과제시작연도 | 2011 |
주관부처 | 식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 | TRKO201600010258 |
과제고유번호 | 1475006409 |
사업명 | 식품등안전관리 |
DB 구축일자 | 2016-10-15 |
키워드 | 소비자불만사례.소비자.식품안전.정책제안.Consumer Complaint Case.Consumer.Food Safety.Policy Suggestions. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600010258 |
소비자의 식생활 환경은 건강과 안전 중심으로 변화되고 있으며, 식품안전정보를 얻기 원하는 소비자가 증가하고 있음. 그러나 식품관련 소비자 불만상담이 연간 2만 여건 이상 접수되고 있어, 이를 체계적으로 분석하여 소비자불만을 파악하고 사전에 예방할 수 있는 식품안전관리방안을 마련해야함. 이를 위해 소비자단체와 정부가 유기적인 정보교류로 식품관련 정보를 수집 및 분석하여 신속한 대응 체계를 구축하여야 할 필요가 있어 본 연구를 실시하였음.
본 연구에서는 연간 식품관련 소비자불만사례 동향 파악을 위해 최근 3년간(2009년~2011
소비자의 식생활 환경은 건강과 안전 중심으로 변화되고 있으며, 식품안전정보를 얻기 원하는 소비자가 증가하고 있음. 그러나 식품관련 소비자 불만상담이 연간 2만 여건 이상 접수되고 있어, 이를 체계적으로 분석하여 소비자불만을 파악하고 사전에 예방할 수 있는 식품안전관리방안을 마련해야함. 이를 위해 소비자단체와 정부가 유기적인 정보교류로 식품관련 정보를 수집 및 분석하여 신속한 대응 체계를 구축하여야 할 필요가 있어 본 연구를 실시하였음.
본 연구에서는 연간 식품관련 소비자불만사례 동향 파악을 위해 최근 3년간(2009년~2011년) 수집된 식품관련 소비자상담의 전체적인 통계를 살펴본 결과, 2009년부터 2011년도 식품상담 건수는 매년 증가하였으며, 건강식품의 상담건수는 매년 13,000건을 넘고 있어 가장 많은 상담 건수를 차지하고 있음.
또한 2011년 8월부터 2012년 5월까지 소비자단체에 접수된 식품관련 소비자상담을 매월 수집․분석하여, 효율적인 식품안전정책을 제안하고자 하였음. 연구방법으로는 소비자단체에서 1372 통합소비자 상담망을 통해 전국의 식품관련 소비자 불만사례를 수집하고, 심층조사를 위한 조사표에 따른 상담리코딩으로 식품분류별, 지역별, 구입방법별, 상담이유별, 처리결과별 등으로 유형화시켜 통계화하여 매월 집중분석하였음. 분석기간 동안 소비자 불만사례 건수는 총 21,995건으로 2011년 8월(2,962건)이 가장 높게 나타났으며, 불만사례 유형별로 보면 식품 및 관련 정보제공이 7,140건(32.5%)로 가장 높게 나타났고, 그 다음으로 이물질(2,639건, 12.0%)의 상담이 높았음. 불만사례 품목별로는 건강식품이 8,149건(38.3%)으로 가장 많은 것으로 나타났고, 그 다음으로는 유가공식품(2,103건, 9.9%)의 상담이 많았음.
매월 국내외 식품관련 이슈 수집은 미국, 캐나다, 독일, 영국, 호주 등 해외문헌과 인터넷 정보 등을 통해 사례를 파악하고 법‧제도, 위생, 안전, 표시, 연구조사 등으로 분석하여 소비자의식조사와 대토론회 등의 기초자료로 활용하였음.
전국 16개 시도광역시의 소비자 1,500명을 대상으로 식품관련 소비자의식조사를 실시한 바에 따르면, 소비자는 식품안전정보를 충분히 제공받지 못한다는 응답이 45.0%로 안전한 식품섭취를 위한 정보제공이 필요한 것으로 나타남. 정부의 식품안전정책 선진화를 위해 주력해야 하는 정책으로는 식품제조공정에 대한 관리‧감독강화가 41.3%로 가장 높게 나타났음. 식품관련 소비자의식조사 이후 식품관련 불만에 대한 다양한 의견 및 개선방안을 제시하기 위해 3회의 좌담회(FGI)를 실시한 결과,개선사항으로 식품에 대한 불신이 갈수록 커지고 있으므로 식품위해를 행한 자에 대한 처벌 강화와 법적인 인증범위 확대, 식품업체에 대한 정확한 관리, 공식화된 매뉴얼로 소비자에 대한 공정한 보상, 구체적인 식품안전정보의 접근성을 높이는 것이 필요하다는 의견이 제시되었음.
국내외 이슈 및 이론적 토대에 관한 심도있는 정보를 공유하기 위해 1회제공량 표시제도 개선방안토론회를 개최하여 연구에 대한 결과보고, 1회제공량 표시제도의 국내외 비교, 1회제공량 실태조사에 나타난 표시제도의 문제점 및 개선방안에 대한 발제와 토론이 진행되었음. 소비자의 1회제공량 함량에 대한 불신이 여전하므로 정확한 1회제공량을 산출하여 소비자가 이해하기 쉽고 보기 쉬운 표시가 필요하며, 산업체의 영양표시를 위한 다각도의 지원, 영양표시에 대한 소비자 교육 및 홍보가 필요하다고 제안함.
The consumers' food intake habits are slowly changing, centering on health and safety, and the number of consumers who wish to get food safety information is increasing. However, more than 20,000 cases of food-related consumer complaints are being received each year, and there is great need for esta
The consumers' food intake habits are slowly changing, centering on health and safety, and the number of consumers who wish to get food safety information is increasing. However, more than 20,000 cases of food-related consumer complaints are being received each year, and there is great need for establishing measures for food safety management and investigating consumer complaints through systematic analyses. Accordingly, this study was conducted based on the need that consumer groups and the Korean Government should collect and analyze information related to foods and establish a system for speedy measures.
This study conducted a statistical analysis of food-related consumer consultations collected from the last three years from 2009 to 2011 in order to investigate a trend of food-related consumer complaints annually. The results of the analysis showed that food-related consultation cases increased annually between 2009 and 2011, and consultation cases on health foods exceeded 13,000 cases each year, accounting for most of the consultation cases.
In addition, food-related consumer consultation cases, which were received through consumer groups between August of 2011 and May of 2012, were analyzed, and an effective food safety policy was suggested. Research methodology included but were not limited to: (1) Consumer groups collected food-related consumer complaint cases nationwide via the integrated consumer consultation network (tel: 1372); and (2) consultation cases were categorized and recoded into food type, region, purchase method, consultation reason, and resolution result according to the consultation recoding table for an in-depth monthly statistical analysis. During the analysis period, the total number of consumer complaint cases was 21,995, and August of 2011 showed the highest number of complaints (2,962 cases). According to complaint types, complaints about information on food was highest (7,140 cases), accounting for 32.5% of the complaints, followed by foreign matters contained in products (2,639 cases, 12.0%). According to complaints on products, health foods were the highest (8,149 cases, 38.3%), which was followed by dairy products (2,103 cases, 9.9%).
Data on monthly domestic and overseas food-related issues were collected via overseas literature and Internet information from the USA, Canada, Germany, England, and Australia. An analysis of legal systems, sanitation, safety, marking, and research investigations was conducted, and the results of the analysis were used as a basis for the investigation of consumer awareness and discussion meetings.
According to the results of a nationwide investigation on consumer awareness of foods using 1,500 consumers from 16 metropolitan cities, 45.0% of consumers responded that they did not get enough information about food safety, showing a need to provide information on food safety for consumers. As for the advancement of the Government's food safety policy, the need to strengthen management and supervision of food production processing was the highest (41.3%).After an investigation on food-related consumer awareness, three sessions of discussion meetings were held in order to suggest various opinions and improvement measures for food-related complaints. As consumers' complaints about foods are on the rise, the following improvement measures and opinions were suggested: (1) Implementation of harsher punishment for people who commit food hazards; (2) proper management of food manufacturers; (3) fair compensation for consumers according to an official guideline and (4) the public's ease of access to the details of food safety.
To share in-depth information on the theoretical foundation and domestic and overseas issues, a discussion meeting on the measures for the improvement of the marketing system of one serving size was held. During the meeting, results of related research were reported as domestic and overseas marking systems of one serving size were compared and problems and improvement measures for the marking system were presented and discussed. Consumers' distrust on the marking system of one serving size is still high, a need for an easy marking system for consumers' better understanding is urgent by accurately calculating one serving size.A suggestion was made to provide assistance for food manufacturers to mark more accurate nutritional information, as well as offering consumer education and promotion on nutritional marking.
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