보고서 정보
주관연구기관 |
녹색소비자연대전국협의회 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2015-11 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
과제관리전문기관 |
식품의약품안전평가원 National Institute of Food and Drug Safety Evaluation |
등록번호 |
TRKO201600010404 |
과제고유번호 |
1475008871 |
사업명 |
의료기기등안전관리 |
DB 구축일자 |
2016-10-15
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키워드 |
화장품.의약외품.소비자 교육.홍보.Cosmetics.Quasi-drug.Consumer Education.Public Relations.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600010404 |
초록
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본 연구는 화장품에 대한 어린이·청소년 소비자들의 올바른 인식을 정립하고 화장품의 안전 사용을 홍보하기 위해, 어린이·청소년 소비자의 화장품 사용행태 및 인식조사와 피해 상담 사례 조사 등의 자료를 수집하고 분석하였다. 이를 바탕으로 실질적인 어린이·청소년화장품 안전사용 교육 내용과 교재를 개발하고, 시범교육을 실시하여 어린이·청소년 맞춤형 화장품안전사용을위한 콘텐츠를개발하였다.
화장품과 교육 전문가등이 모여서 어린이·청소년 화장품 사용에 대한 실태조사 범위와 방향, 설문문항에 대해서 논의하였으며, 화장품안전교육 내용은
본 연구는 화장품에 대한 어린이·청소년 소비자들의 올바른 인식을 정립하고 화장품의 안전 사용을 홍보하기 위해, 어린이·청소년 소비자의 화장품 사용행태 및 인식조사와 피해 상담 사례 조사 등의 자료를 수집하고 분석하였다. 이를 바탕으로 실질적인 어린이·청소년화장품 안전사용 교육 내용과 교재를 개발하고, 시범교육을 실시하여 어린이·청소년 맞춤형 화장품안전사용을위한 콘텐츠를개발하였다.
화장품과 교육 전문가등이 모여서 어린이·청소년 화장품 사용에 대한 실태조사 범위와 방향, 설문문항에 대해서 논의하였으며, 화장품안전교육 내용은 1차시분량으로 개발하기로 하였고, 대상별 교육내용을 정리하는 기획 간담회를 진행하였다. 실제 현장에서의 화장품 사용,교육에 대한 자문은 초,중,고 보건교사 심층인터뷰로 진행하였다. 기존의 화장품 교육 자료를 리뷰하기 위해서 국내와 미국, 일본의 정보를 검토하여 정리하였다. 어린이 청소년 화장품 사용 행태 및 인식조사는 색조화장품을 사용하는 여학생으로 한정해서 구체적인 사용실태와 구매성향, 정보요구도에 대해서 1000명을 대상으로 대면조사를 실시하였다. 대상자들이 가장 받고 싶어하는 화장품 교육은 올바른 메이크업 방법과 생활 속에서 피부 관리를 하는 방법에 에 대한 것이었다. 청소년 화장품 피해상담 분석은 2011~15년까지 5년간의 1372 소비자상담전화 사례를 재코딩하여 분석하였으며 구매과정에서의 부당한 판매행위가 가장 많았다.
어린이 청소년의 화장품 사용 행태 및 정보요구도 분석을 바탕으로 ‘소중한 나’ ‘빛나는 나’ 2종의 화장품안전사용 교재를 개발하였으며, 학교현장에서 교육할 수 있는 교육 자료를 개발해서 배포하였다. 교재에는 피부를 건강하게 가꾸는 방법에 대한 내용과 화장품의 표시를 확인하는 것, 부작용시 대처법, 그리고 제품별 안전사용법을 주요 내용으로 담았다. 실제 교육을 진행할 화장품안전사용 강사양성과정을 개최해 보건교사, 소비자단체의 건강관련 강사 30여명이 이수하였다. 중,고등학생 대상의 시범교육을 13회 실시하였고, 교육 효과 측정과 만족도 조사를 실시해 도출된 문제점을 반영하여 내용을 수정하였다.
본 연구로 어린이·청소년 화장품 사용소비자들의 소비행태파악 및주요 소비자문제, 정보요구도를 파악함으로써 어린이·청소년화장품안전사용 교육의 기초자료로활용할 수 있을 것이며, 어린이·청소년 대상요구에근거한효과적인 교육컨텐츠와 교육교재 개발함으로써 장기적으로교육계획을 수립하는데 도움이 되며현장에서 이를 지속적으로활용할수 있을 것이다. 또한 어린이·청소년소비자들이 화장품을올바르고 안전하게 사용할 수있도록 함으로써 화장품에 대한 소비자 신뢰를 높이고 현명한 선택을 할 수 있도록 도움을 줄수 있을 것으로 기대 된다.
Abstract
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This research is aim to build a correct recognition of children and youth consumers about cosmetics and to promote their safe use of cosmetics. So children and the youth consumer cosmetic use behavioral and cognitive research and data, such as counseling cases of being damaged by some cosmetics were
This research is aim to build a correct recognition of children and youth consumers about cosmetics and to promote their safe use of cosmetics. So children and the youth consumer cosmetic use behavioral and cognitive research and data, such as counseling cases of being damaged by some cosmetics were collected and analyzed. Based on them, we developed the practical textbooks for children and youth safe use of cosmetics and gave the pilot lesson to children and youth, in turn, developed all contents well fitted for the young user. Cosmetic and education experts gathered and discussed the scope , the direction and the questionnaire for researching the real condition of children and youth cosmetics usage. Then they planed to develop curriculum and lesson plan for a first class period quantities and had a meeting to organize target-specific educational content.
Some health teachers in elementary school, middle school and high school were conducted in-depth interview to give useful advice on the lesson and the real condition of children and youth cosmetics usage in the schools. To review the existing educational resources and materials, we examined the all information in domestics, the United States and Japan through the books and website. The research of children and youth cosmetic use behavioral and consumers' recognition was limited to schoolgirls using a specific color cosmetics and conducted a face-to-face survey of 1000 students to ask about cosmetic usage, purchasing disposition and users information needs. Students wanted to learn the most about the way to the right make up and skin care in life. We analyzed 1372 youth consumer telephone counseling cases about cosmetic damage for five years-from 2011 to 2015, and re-coding them. Unfair sales practices in the purchasing process were the most common.
Two kinds of cosmetics safety use textbooks, 'Sojunghan Na -precious me' and 'Vicnaneun Na - shining me' were developed based on analysis of children and youth's cosmetics use patterns and users information needs. Also developed educational materials were distributed to schools to educate. This textbook includes how to cultivate healthy skin, how to check on labels of cosmetics, how to handle on side-effects of cosmetics and safety usage per products as the main content. Actually we held instructor training course for teaching safety usage of cosmetics, then 30 people of health teachers and health-related consumer groups lecturers had taken this course and been completed.
We gave the target pilot classes to middle and high school students 13 times. After that, we corrected some contents reflecting the issues were carried out of survey of effectiveness and satisfaction.
This research will build a correct recognition of children and youth consumers about cosmetics and be the basic resources by grasping children and youth cosmetic use behaviors , customer problems and users information needs.
It will be help to develop educational plans in the long term by developing effective educational contents and textbooks based on needs and it will continue to be utilized in the school. In addition, it is expected to increase consumers' confidence and be able to help all cosmetics consumers to have a wise choice by making children and youth consumers right and safe for using cosmetics .
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