보고서 정보
주관연구기관 |
녹색소비자연대전국협의회 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-11 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201600010542 |
과제고유번호 |
1475006258 |
사업명 |
의약품등안전관리 |
DB 구축일자 |
2016-10-15
|
키워드 |
소비자인식.교육.소통.Consumer awareness.education.communication.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600010542 |
초록
▼
본 사업은 화장품 소비자인식조사와 소비자상담사례 분석을 통한 소비자소통을 강화하기 위한 교육 프로그램 개발 및 장기적인 소비자소통 강화 방안을 제안하고자 진행하였다.
○ 화장품 소비자 인식 조사 : 화장품 사용 경험이 있는 20세 이상의 여성 소비자 2,066 명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 결과, 기초화장품의 경우 90 % 이상이 사용하고 있었고 기능성 화장품은 80.5 %가 정기적으로 사용하요 있었으며, 색조화장품을 사용하는 경우는 79.3 % 이였다. 가장 많이 사용하는 화장품은 립스틱이었으며 연령별로 보면
본 사업은 화장품 소비자인식조사와 소비자상담사례 분석을 통한 소비자소통을 강화하기 위한 교육 프로그램 개발 및 장기적인 소비자소통 강화 방안을 제안하고자 진행하였다.
○ 화장품 소비자 인식 조사 : 화장품 사용 경험이 있는 20세 이상의 여성 소비자 2,066 명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 결과, 기초화장품의 경우 90 % 이상이 사용하고 있었고 기능성 화장품은 80.5 %가 정기적으로 사용하요 있었으며, 색조화장품을 사용하는 경우는 79.3 % 이였다. 가장 많이 사용하는 화장품은 립스틱이었으며 연령별로 보면 20 대는 아이라이너, 마스카라를, 30 대는 파우더, 비비크림를, 40, 50, 60 대는 립스틱을 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 구입장소는 화장품전문 판매점이 32.5 %로 가장 많이 구매하는 것으로 나타났다. 구매과정에서 겪는 어려움은 가격, 과장광고 순으로 나타났고 화장품의 안전성에 대하여 많은 관심을 가지는 것으로(80 %)로 나타났다. 화장품 구매 시 정보는 판매원으로부터 얻는 것이 22.2 %로 가장 많았으며 구입 시 확인하는 표시사항은 가격, 기능 순으로 나타났다. 전성분 표시제에 대하여는 알고 있는 사람의 비율은 29.3 % 로 나타났다. 화장품 사용 행태는 오래된 화장품을 사용하지 않는다는 비율이 64.0 %, 화장품의 제조 일자나 유효기간을 확인하는 경우가 62.7 %, 사용설명서를 읽어보고 사용한다고 응답한 경우는 47.6%이나 화장품 사용전 피부에 맞는지 테스트 해 보고 사용하는 경우는 28.7 %로 낮게 나타났다.
○ 소비자상담 현황 분석 : 2010년 7월부터 12월과 2011년 1월부터 6월까지 1년간 전국소비자상담센터 1372로 접수된 화장품 피해상담사례 가운데 중복기재나 오류를 제외한 총 7,124건의 소비자상담사례를 분석한 결과, 상담자 중 여성이 5,995명으로 84.2 %로 대다수를 차지하였으며 연령대로 보면 20대가 34.9%로 가장 많았다. 상담시 구매 방법은 전자상거래로 구매한 경우가 26.8 %로 가장 많았고 그다음이 통신판매로 구매한 경우로 20.0 %로, 45 % 정도가 전자ㆍ통신을 이용한 구매건이었다. 상담시 피해유형은 제품표시 및 광고에 관한 사항이 40.5 %로 가장 많았다.
○ 화장품 소비자교육 프로그램 개발 및 실시 : 화장품 소비자 교육 프로그램 개발은 청소년(중고등학생), 대학생, 주부(아동을 양육하고 있는 여성)로 구분하였고 공통 교육내용과 개별 연령별 교육내용을 구분하여 적용하였다. 교육교재는 각 연령별 300부(대학생의 경우 1,000 부)를 제작하여 시범교육시 활용하였다. 대학생 대상 교육 10회(456 명), 총 청소년대상교육 12회(359 명) 주부대상 교육 9회(173명) 등 총 31회 교육을 실시하였다.
○ 소비자 소통을 위한 장기계획 제안 : 사업자와 소비자, 정부가 함께 진행한 논의 과정에서 중요성이나 위험성에 의견이 다르게 나타나고 있는 핵심의제는 △ 성분의 안전성에 대한 신뢰, △ 화장품 기능성에 대한 과신이나 남용 △ 아동, 청소년 등 취약계층의 화장품 사용에 대한 사회적 과제, △ 화장품기업의 사회공익적 기능, △화장품 관련제도에 대한 소비자이해와 인식 확대 등이다. 소비자소통강회를 위한 프로그램으로는 △ 화장품포럼 운영, △ 화장품 소비자 현황 파악을 위한 지속적인 조사 분석, △화장품 기업을 대상으로 하는 리스크 커뮤티케이션 교육, △연령별 요구도에 맞는 교육프로그램 및 교육도구 개발 및 강화, △ 화장품 소비자 소통강회를 위한 e 포럼 운영, △ 화장품 성분정보 데이터베이스 구축 사업 등을 제안하였다.
Abstract
▼
This project was performed to development the education program for enhancing communication and to propose ways to enhance long-term comsumer's communication through consumer awareness survey and analysis of consumer counseling cases.
● Cosmetics consumer awareness survey: Taking a survey wit
This project was performed to development the education program for enhancing communication and to propose ways to enhance long-term comsumer's communication through consumer awareness survey and analysis of consumer counseling cases.
● Cosmetics consumer awareness survey: Taking a survey with 2,066 experienced women consumers over the age of 20, we found that they use in the case of basic cosmetics, more than 90%, in the case of functional commetics 80.5% and if using colorful cosmetics, 79.3%. Places where people buy cosmetics are; general sales office(63.1%), visiting sales(18.2%-377people), e-commerce (10.0% -207 people) and telecommunications sales such as home shopping(6.1% -127people). 74.7% consumers thought cosmetics are expensive and 51% responded the quality of product is not good compared to the price. About the question of the best considerable factor in selecting cosmetics, the survey showed people are worried about the safety of the ingredients(80.8%),the consumer problems occuring in dealing process (73.7%),side effect(75.5%), false and exaggerated advertisements(68.7%) and 17.1% of respondent have experienced side effect.
● Analysis of Consumer Consulting Status: The result of analysis for 7,124 consumer consulting cases received by National Consumer Consulting Center from July to December 2010 and from January to June 2011 shows that women are 5.995(84.2%). The most prevalent way of purchasing is visiting sales (19.5%) and then telecommunications sales is 26.8%. The result is; of the total number of counseling cases 7,074, product displays and adverising 2,868(40.5%), after payment 1335(18.9%), puchasing 1,268(17.9%), delivery 450(6.4%), product 288(4.1%), payment request 253(3.6%), quality 210(3.0%), simple consulting 191(2.7%), product 143(2.0%). other 143(2.0%), after servise 63(0.9%)
● Development and implement of cosmetics consumer education programs: Three different groups are seperated; youth (middle and high school students), college students, homemakers (women who are raising children) and applied a common training contents and the individual age training contents. 300 training materials per each age group are published(college students, the 1000 copies). 10 times training(456people) for college students, 12 times training (359 people) for youth and 9 times training(173people) for housewives -total 31times training- were accomplished.
●Long-term plan for consumers to communicate suggestions: the main topic appearing in the discussion with operators and comsumers and government ; △ confidence in the safety of ingredients, △ abuse of confidence for functional cosmetics, △ social challenges for children, youth, and vulnerable groups of the use of cosmetics, △ public interest of cosmetics companies, △ consumer understanding and awareness of system for cosmetic. the programs to strengthen consumer communication are ; △ Cosmetic Forums operating, △ ongoing research analysis to identify for cosmetics consumer status, △risk communication training targeted by cosmetics companies, △ Construction of cosmetic ingredients, including information databases.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.