보고서 정보
주관연구기관 |
연세대학교 산학협력단 |
연구책임자 |
한송화
|
참여연구자 |
정희정
,
심혜령
,
원미진
,
김현정
,
황용주
,
구지민
|
보고서유형 | 4단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-11 |
주관부처 |
문화체육관광부 |
사업 관리 기관 |
국립국어원 |
등록번호 |
TRKO201600016120 |
DB 구축일자 |
2016-12-17
|
키워드 |
초급 어휘,중급 어휘,고급 어휘,일반 목적 학습자,한국어 교육 어휘 선정,의미 범주별 어휘,주제 및 상황 범주별 어휘,어휘 정보,어휘 내용 정비,어휘 검색 시스템,속담 목록Basic level vocabulary,intermediate level vocabulary,advanced level vocabulary,general Korean-language learner,educational Korean vocabulary selection,semantic categorical vocabulary,topical and conversational situation vocabulary,vocabulary information,vocabulary information revision,vocabulary search system,proverb list
|
초록
▼
본 연구는 ‘한국어 교육 어휘 내용 개발(1-3단계)’의 자료를 ‘정비’하고 ‘통합’하는 데에 목적이 있다.또한 사용자가 손쉽고 친숙하게 활용 가능한 어휘 검색 시스템을 개발하기 위한 것이다.문헌 연구,의견수렴 연구(전문가 자문 및 평정),말뭉치 빈도 조사의 세 가지 방법을 주로 사용하였다.연구의 범위와 내용은 다음과 같다.
[1]단계별 한국어 교육용 선정 어휘 정비
[2]단계별 한국어 교육용 어휘 내용 정비 및 통합 자료 구축
[3]한국어 교육 어휘 검색 시스템 구축
[1]에서는 단계별 한국어
본 연구는 ‘한국어 교육 어휘 내용 개발(1-3단계)’의 자료를 ‘정비’하고 ‘통합’하는 데에 목적이 있다.또한 사용자가 손쉽고 친숙하게 활용 가능한 어휘 검색 시스템을 개발하기 위한 것이다.문헌 연구,의견수렴 연구(전문가 자문 및 평정),말뭉치 빈도 조사의 세 가지 방법을 주로 사용하였다.연구의 범위와 내용은 다음과 같다.
[1]단계별 한국어 교육용 선정 어휘 정비
[2]단계별 한국어 교육용 어휘 내용 정비 및 통합 자료 구축
[3]한국어 교육 어휘 검색 시스템 구축
[1]에서는 단계별 한국어 교육용 선정 어휘 정비를 위하여 ‘한국어 교육 어휘 내용 개발(1-3단계)’에서 선정된 어휘들을 통합한 목록을 재검토하여 추가 및 삭제 가능성이 있는 어휘들을 수집하였다.이 과정에서 국내외에서 개발된 한국어 교재를 추가로 살폈으며,동형어 검토,<표준국어대사전>에서 새롭게 추가된 표제어 등을 살피는 작업을 실시하였다.이 과정을 통하여 초급은 1,835개,중급은 3,855개,고급은 4,945개로 최종 선정 어휘 목록이 확정되었다.
[2]에서는 1-3단계 한국어 교육용 어휘 내용 정비 및 통합 자료를 구축하였는데,이를 통해 이전에 개발된 ‘초급’,‘중급’,‘고급’단계의 한국어 교육 어휘 내용에서 미흡하였던 세 단계간의 통합성·체계성이 보완되었다.우선,앞서 확정된 개별 어휘 목록의 다의어를 검토하여 구축하는 작업을 실시하였고,이를 통해 구축된 의미별 어휘들의 세부 내용으로 기초 정보(길잡이말,품사,빈도),구 구성 정보(연어,관용구),관련어 정보(유의어,반의어,상위어,하위어,참조어,파생어,합성어,본딧말/준말,큰말/작은말,센말/여린말,높임말/평말),화용 정보의 구축 지침을 체계적으로 세웠다.아울러 ‘한국어 교육 어휘 내용 개발(2단계)’에서 제시한 별도의 속담 목록을 더욱 확장하여 선정한 것을 제시하여 이전의 내용을 보완하였다.
주제 및 발화 상황 범주 목록은 1-3단계에서 이루어진 주제 및 발화 상황 범주에 따른 어휘 목록을 보완하고 주제 용어를 정비하는 과정을 통하여 초급(38개),중급(36개),고급(31개)을 확정하여 제시하였다.의미 범주 목록은 3단계에서 확정된 대범주를 유지하면서,소범주의 용어를 정비하고 보완하였다.주제 및 발화 상황 범주 목록은 숙달도에 종속된 단계별 목록이며,의미 범주 목록은 ‘초급’,‘중급’,‘고급’의 전 단계의 한국어 교육 어휘를 포괄할 수 있는 의미 범주 체계이다.
[3]에서는 어휘 정보 구조 정비 및 한국어 교육 어휘 자료 검색 시스템을 개발하였다.검색 시스템은 ‘통합 검색’,‘단어별 검색’,‘의미 관계별 검색’,‘의미 범주별 검색’,‘주제 및 기능별 검색’,‘활용 목록 검색’으로 구성되어 있으며 사용자의 편의성과 접근성,친숙도를 제고하고자 하였다.
본 연구는 국가 주도의 단계별 어휘 목록과 교육 내용 자료의 완성이라는 점,한국어 교육의 질적 제고를 위한 교육 어휘 내용 자료에 대한 요구를 반영하였다는 점,검색 시스템의 제공을 통해 사용자의 편의성과 활용도를 제고하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구 보고서는 한국어 어휘 교육과 학습,교재 개발을 위한 기초 자료,한국어 숙달도 평가를 위한 규준 자료,교육용 어휘를 연구하는 후속 연구를 위한 참조 자료,국가 주도의 표준 한국어 어휘 교육 자료의 구축 및 확산의 도구로 활용될 수 있을 것이다.본 연구의 성과가 한국어 교육의 현장에서 유용하게 활용되기를 기대한다.
Abstract
▼
This research aimed to align and consolidate the selections of beginning, intermediate, and advanced level vocabulary for Korean language teaching purpose done in 2012~2014, and develop user friendly vocabulary searching system. This research was conducted by reviewing relevantliterature, incorpora
This research aimed to align and consolidate the selections of beginning, intermediate, and advanced level vocabulary for Korean language teaching purpose done in 2012~2014, and develop user friendly vocabulary searching system. This research was conducted by reviewing relevantliterature, incorporating experts’ perspectives and through corpus analysis using frequency of the words. The followings are the scopes and the contents of the study.
[1] The alignment of the selection of the vocabulary for Korean language education (Stage 1~3)
[2] The organizing of the vocabulary contents (Stage 1~3) and building of the integrated data
[3] The developing of the vocabulary searching system for Korean education
[1] In the 1st stage, in order to update Korean vocabularies for education for different levels, the researchers figured out the vocabularies need be added or deleted after reviewing the vocabularies selected in ‘Research on Korean Language Education Vocabulary Content Development (Stage1-3)’. Furthermore, other Korean educational materials published in Korea and abroad were reviewed, and works to review homographs and analyze new entries in ‘Korean Standard Dictionary’ were undertaken. Through this process, the final list of vocabularies was decided.
[2] The 2nd stage was to update the list of educational Korean vocabularies and build an integrated data base of them. By doing so, the researchers improved the integrity and the coherence between ‘basic-,’ ‘intermediate-,’ and ‘advanced-’ level vocabularies which was lacked in existing Korean education materials. To begin with, polysemic words from existing vocabulary lists were reviewed and compiled. Then, based on the detail of the complied vocabularies, the following information outline was constructed; a) basic information (guiding word, word class, frequency of use), b) phrase composition information (collocation, idiom), c) relational words information (synonym, antonym, hypernym, hyponym, referent word, derivative, compound, original word/abbreviation, word with a heavy/light isotope, words with different nuances, honorific/normal words), and d) usage information. Furthermore, the list of proverbs suggested in ‘Research on Korean Language Education Vocabulary Content Development (Stage 2)’ was updated and expanded to complement the previous list.
As for the topical and conversational situation lists, 38 basic-, 36 intermediate-, and 31 advancedlevel lists have been selected and presented after undergoing topic tag updates and key word revises. In regards to the sematic categorical list, terms in sub categories were revised and supplemented, while holding the general categories unchanged as they were defined in the 3rd stage. The topical and conversational situation lists are level-by-level lists that are dependent on one’s proficiency, and the sematic categorical lists are comprehensive as they include all educational Korean vocabularies from basic to advanced level.
[3] In the 3rdstage, vocabulary information has been reorganized and a relevant information searching system has been developed. The system features ‘integrated search,’ vocabulary search,’ ‘semantic relational search,’ ‘semantic categorical search,’ ‘thematic and functional search,’ and ‘usage search.’ In addition, efforts has been made to enhance user convenience, accessibility and familiarity to the system.
This study is meaningful in the ways that a) it completes the government-led project on educational Korean vocabulary list and teaching materials, b) it answers to the demands for educational Korean vocabulary materials that are pivotal in improving the quality of Korean language education, and c) it enhances user convenience and data utilization by providing the search system.
Lastly, this report would be a valuable asset in teaching and learning Korean vocabularies, developing educational materials, designing tools to evaluate one’s linguistic proficiency in Korean, undertaking further research on educational vocabularies, and proliferating future government-led projects on designing education materials on standard Korean vocabularies. Authors of the report truly wish that what has been achieved in the current research contributes in improving the quality and the efficiency of Korean language education in reality.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 국문 초록 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 8
- Ⅰ.연구 개요 ... 9
- 1.연구의 목적 및 필요성 ... 9
- 1.1.연구의 목적 ... 9
- 1.2.연구의 필요성 ... 10
- 2.연구의 범위 ... 11
- 3.연구의 방법 ... 11
- 4.연구 수행 일정 ... 11
- Ⅱ.최종 선정 어휘 목록의 확정 ... 13
- 1.‘한국어 교육 어휘 내용 개발(1-3단계)’의 어휘 선정 및 평정 내용분석 ... 13
- 2.선정 어휘 목록 정비의 방향 및 세부 내용 ... 15
- 3.선정 어휘의 최종 목록 ... 30
- Ⅲ.한국어 교육 어휘 내용의 정비 ... 32
- 1.항목별 어휘 내용 및 지침 정비 ... 32
- 1.1.길잡이말의 내용 및 지침 정비 ... 33
- 1.2.연어의 내용 및 지침 정비 ... 36
- 1.3.유의어와 반의어의 내용 및 지침 정비 ... 39
- 1.4.상위어와 하위어의 내용 및 지침 정비 ... 44
- 1.5.참조어의 내용 및 지침 정비 ... 47
- 1.6.합성어,파생어의 내용 및 지침 정비 ... 50
- 1.7.큰말/작은말,센말/여린말,본말/준말,높임말/평말의 내용 및 지침 정비 ... 55
- 1.8.화용 정보의 내용 및 지침 정비 ... 57
- 1.9.다의어의 내용 및 지침 정비 ... 58
- 2.주제 내용 및 지침 정비 ... 61
- 3.의미 범주의 내용 및 지침 정비 ... 65
- 4.기타 활용 목록 ... 76
- 4.1.기타 활용 목록 정비의 방향 ... 76
- 4.2.기타 활용 목록 정비의 실제 (속담) ... 77
- Ⅳ.어휘 검색 시스템의 개발 ... 81
- 1.검색 시스템 개발 개요 ... 81
- 2.검색 시스템의 세부 구성 ... 82
- 3.검색 시스템 사용 안내 (일러두기) ... 101
- 3.1.검색 정보의 구성 ... 101
- 3.2.초기 화면 구성과 검색 기능의 사용 ... 102
- Ⅴ.결론 및 제언 ... 104
- 1.연구 요약 ... 104
- 2.보고서 활용 방안 ... 105
- 3.정책 제안 ... 106
- 참고 자료 ... 108
- 부록 1. 세종 한국어 의 색인과 1-3단계 선정 어휘 비교 목록 ... 113
- 부록 2. 朝鲜语专业四级测试参考词汇 색인과 1-3단계 선정 어휘 비교 목록 ... 156
- 부록 3.선정 어휘 목록 ... 182
- Abstrac ... 267
- 끝페이지 ... 269
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.