보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
박균열
|
참여연구자 |
김순남
,
손찬희
,
조진일
,
황준성
,
류성창
,
엄준용
,
최윤호
,
홍서진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003920 |
과제고유번호 |
1105011385 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
ICT 기반의 미래형 창조 학교.델파이.시나리오.교육과정.교육환경.교원의 역할.ICT-based future creative school.delphi.scenario.curriculum.educational environment.role of teacher.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003920 |
초록
▼
이 연구는 정부가 추진하고자 하는 ICT 기반의 미래형 창조학교를 실제 운영하기 위한 전 단계로서 단위학교의 설립과 운영에 관한 설계를 구체적으로 제시하고자 한다. 이를 바탕으로 교육혁신 설계를 위한 미래형 창조학교 설립 방안을 도출하고자 하는 것이 목적이다. 이를 위하여 ICT기반의 미래형 창조학교 등장의 배경을 탐색하였고, 국내·외 미래형 학교 동향 및 사례를 분석하였다. 또한, ICT 기반의 미래형 창조학교 설계 예측을 위한 전문가 델파이 조사를 통해 주요 시나리오를 도출하였고 이를 바탕으로 ICT 기반의 미래형 창조학교 개념
이 연구는 정부가 추진하고자 하는 ICT 기반의 미래형 창조학교를 실제 운영하기 위한 전 단계로서 단위학교의 설립과 운영에 관한 설계를 구체적으로 제시하고자 한다. 이를 바탕으로 교육혁신 설계를 위한 미래형 창조학교 설립 방안을 도출하고자 하는 것이 목적이다. 이를 위하여 ICT기반의 미래형 창조학교 등장의 배경을 탐색하였고, 국내·외 미래형 학교 동향 및 사례를 분석하였다. 또한, ICT 기반의 미래형 창조학교 설계 예측을 위한 전문가 델파이 조사를 통해 주요 시나리오를 도출하였고 이를 바탕으로 ICT 기반의 미래형 창조학교 개념을 정의하고 설계를 구상하였으며 ICT 기반의 미래형 창조학교의 설립방안과 과제를 제안하였다. 2장에서는 미래사회 변화의 트렌드와 인재상, 경제의 변화를 탐색하고, 미래교육과 학교의 변화를 논의하였으며 이를 바탕으로 시사점을 탐색하였다. 3장에서는 미국, 영국, 싱가포르의 미래형 학교 동향과 사례, 국내의 미래형 학교 동향과 사례를 각각 논의하였다. 4장에서는 2장과 3장의 시사점을 바탕으로 델파이 조사 문항을 제작하고 ICT 기반의 미래형 창조학교 설계 예측을 위한 전문가 델파이 2회를 실시하였다. 델파이 내용은 미래학교 체제 예측, 가치, 방향 설정에 초점을 두었고, 미래의 변화 및 교육의 대응 방안, 미래의 인재상, 미래 학교의 교육철학과 교육과정, ICT 기반 교수 학습,한국교육 맥락에서의 미래형 창조학교 도입의 가능성 및 전략 등을 조사하였다. 5장에서는 4장의 델파이 조사 결과를 바탕으로 ICT 기반의 미래형 창조학교 설계를 위한 주요 시나리오를 탐색하였다. 주요 8가지 시나리오를 최종 선정하되 방향성, 역할, 교수학습, 실행의 영역으로 구분하여 경제활동 유형의 변화, 새로운 가치 반영, 자기주도적 개별학습, 글로벌 문화확대, 다른 의견과 반영, 새로운 가치 반영, 가상현실 학습, 실행상의 긍정과 부정을 각각 분석하였다.
6장에서는 ICT 기반 미래형 창조학교 개념연구 및 설계구상을 하였다. 이를 위해 발달단계에 따른 ICT 기반 교육 효과를 탐색 하고 ICT기반 미래형 창조학교의 개념을 정의하였다. 이를 적용하여 ICT 기반 미래형 창조학교를 구체적으로 설계하였다. 특히, 6장은 ICT 기반 미래형 창조학교의 기본적인 환경적인 요소와 구체적인 기기 및 설비, 실제 수업에서 반영될 교육과정 및 학교의 조직 등에 방점을 두었다. 이 장에서는 기본적인 환경과 기기 및 실비 관련 구상은 초·중·고학교급에 따라 동일하거나 크게 차이가 나지 않을 것이라 상정하여 학교급에 관계없이 총론적인 내용을 정리하였으며, 이후 교육과정 운영과 학교의 조직 관련 사항은 학교급에 따라 상이하게 될 것을 반영하여 학교급별로 제시하였다. 미래학교의 환경은 인공지능 및 정보통신의 발달에 따른 경제활동 유형 변화와 글로벌 문화가 확대되도록 방향성을 제시하고 새로운 가치를 반영하며 서로 다른 의견과 배경을 가진 사람을 이해할 수 인재 양성을 위한 역할을 이행할 수 있도록 구축해야 한다는 점을 강조하였고, ICT 기반 미래형 창조학교의 공간 특성은 교수학습 영역으로 정보화 환경, 교과별 교수학습 환경으로 구성하였다. 지원영역에 구성된 공간의 특성은 ‘글로벌 문화적 환경’, ‘생태 지향적 환경’, 안전한 학교로 구분하여 공간과 특성을 제시하였다. ICT기반 미래형 창조학교의 ICT 기기는 교수학습영역의 ICT 기기와 프로그램, 지원, 관리 영역의 ICT 기기와 프로그램을 제시하였고 예산 추정에 필요한 기본 장비들을 탐색하였다. 이를 바탕으로 학교급별로 구상할 수 있는 미래학교의 교육과정 운영 및 학교의 조직에 대하여 논의하였다. 이를 위하여 5장에서 도출된 시나리오 중 각 학교급에 가장 적합한 시나리오를 선별하여 구체적인 설립 및 운영방안에 적용하려 하였으며, 초등학교는 시나리오#1 ‘인구의 감소와 고령사회로의 진입을 해결하기 위한 학교의 변화’를, 중학교는 시나리오#5 ‘글로벌화 가속화로 외국인들 유입과 다문화학생이 증가한 학교 현장 변화’를, 그리고 고등학교는 시나리오#7 ‘글로벌 환경문제 해결 방법도출을 위한 가상현실에서의 협력학습’을 적용하여 구체적인 설립방안을 탐색하였다.
미래의 초등학교 설계 방안은 인구 감소와 고령 사회로의 빠른 진입으로 유아 및 아동 대상 내수시장 침제, 경제활동인구와 숙련 노동인구의 감소 및 고령화, 학령기 인구의 감소로 학교급별 급격한 구조조정이 요구되는 미래사회의 특징을 반영하여 평생교육 시스템을 도입한 학교 구상안이다. 미래의 중학교는 과학기술의 발전과 함께 세계가 보다 개방화되고 세계화를 겪게 되어 우리나라를 비롯한 모든 나라에서 글로벌 문화가 확대되고, 또한 우리나라의 다민족 및 다문화 사회로의 변화가 가속화 되며, 이로 인한 학교 현장의 변화를 반영한 학교이다. 미래의 고등학교는 글로벌화가 심화되어 외국인들의 유입과 다문화 학생이 증가한 미래사회 및 학교 현장의 변화를 반영하고, 직업사회의 변화 및 생활환경의 변화에 대응하며, 서로 다른 의견과 배경을 가진 사람들을 이해하고 협력할 수 있도록 하는 교육을 추구한다. 또한 이러한 학습을 가능하게 하기 위하여 ICT 기반 미래형 창조학교의 교수·학습이 이루어질 수 있는 다양한 학습 방법과 관련 첨단 기기들을 설비되어 있는 학교로서 가상현실학습과 증강현실 학습이 실현되며, 이를 위한 교육과정과 교육행정 체제가 구비된 학교이다.
7장은 각 장에서 논의된 내용을 바탕으로 인성·창의성 신장을 위한 교육과정 운영 방안, 스마트 교육 등이 가능한 ICT 기반 환경 구축 방안, 우수 교원 확보와 적정 학교 규모에 따른 학급당 학생 수 운영 방안을 제안하였다. 교육과정에서는 중학교의 경우, 자유학기제 강화와 기숙형 중학교 확대, 고등학교의 경우, 문이과 통합형 교육과정과 NCS 기반 교육과정 개발에 단기적으로 초점을 두고자 하였다. 아울러 교과와 교실의 벽 허물기, 학교장의 리더십 변화 및 교육과정 질관리 체제 구축도 중요하게 다루었다. 아울러 ICT 기반 미래형 창조학교 교육과정 구성을 위한 로드맵 및 추진 방안을 제안하였다. 이 제안은 준비기로 최대 5년, 도약기로 5년, 발전기로 5년 총 15년의 로드맵을 교육부, 시·도 교육청 및 단위 학교 차원에서 추진하는 안이다. 교육환경 영역의 구축방안에서는 수업모형, 공학매체, 교육공간을 구성요소로 보았고, 구성에 필요한 기준으로는 교육효과성, 교육 효율성, 지속가능성을 제안하였다. ICT를 기반으로 한 미래의 교육환경은 교육에 대한 인식의 변화, 교육목표와 그에 따른 교육과정의 변화, 학습자 중심의 수업모형으로의 전환 등이 같이 이루어질 때 변화가 가능하다. 교육환경의 부분적인 요소나 매체, 일부공간을 변경하는 것으로는 평형 상태에 있는 전통적인 교육환경이 바뀌지 않는다. 지속가능한 교육환경을 구축하기 위해서는 학교 단위로 일시에 적용하는 방안이 가장 효과적이다. ICT 기반 미래 학습 중심 교육환경은 3단계에 걸쳐 구축될 수 있을 것이다. 로드맵 1단계는 하드웨어 중심의 혼합 교육환경 구축기, 2단계에서는 ICT 기반 미래 학습 중심 교육환경이 학교 단위에서의 구축기,구축된 교육환경에 수업모형공간과 3D 관련 기기를 포함하여 기존의 환경을 고도화하는 것이다.
ICT 기반 미래형 창조학교의 우수 교원 확보를 위한 현실적 방안은 직무연수 강화, 학습공동체 형성 및 활성화이다. 아울러 교원조직 및 역할 정립 방안은 첫째, 한 두 명의 교사가 아니라 전교원이 ICT 활용 교육에 적극적으로 참여하고, 학교-학부모-지역사회가 긴밀하게 연계 운영되는 교육생태계를 구축하는 것이다. 둘째, “혁신가로서 교사”(teacher as powerful innovators),“학습보조자로서의 교사”(teacher as learning supporters), 반성적 실천가로서의 교사(teacher as reflective practitioners) 역할을 수행하는 것이다. ICT 기반 미래형 창조학교의 학교 규모는 규모의 논의를 넘어서서 ICT 활용 교육활동의 교육효과 증진을 위한 적절한 교사당 학생수가 얼마나 되어야 하는가에 집중되어야 한다. 학급당 학생 수는 정부 또는 지역의 일반학교 정책을 준용하되 학교 ICT 기술과 기기 및 ICT 적용 건축·시설환경을 중심으로 미래학교가 지향하는 교육목표와 인재상, 교육과정, 과 교사가 적용하고자 하는 교육과정별 교수-학습방법, 교육평가 방법등을 종합적으로 고려한 적정 규모 유지 방안 마련이 요구된다. 단기적 방안으로는 미래사회와 인재상에 부합하는 기숙형 중학교의 설립을 가정하고 교직원에 대한 ICT 활용 교수-학습 방법,교육활동 평가 계획의 수립 및 적용에 대한 직무연수 실시를 제안하였다. 중장기적 방안으로는 중장기 ICT 기반 미래형 창조학교 프로젝트 계획 수립, 교원양성체제 및 교원양성 교육과정 개편 등을 제안하였다. 전략으로는 미래형 창조학교에서 요구되는 교원 역량 설정, 우수 교원 확보,ICT 중심 교원 조직 개편, 교육행정·재정체제 개편이 제안되었다. 로드맵으로는 기반조성단계 5년, 확대단계 5년, 정착단계 5년을 제시하였다.
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
▼
This study is a preliminary step to prepare to build and run an ICT-based creative school driven by the government. This study will provide a design for the establishment and operation of the school units in detail. The purpose of this study is to draw establishment plan of future creative schools w
This study is a preliminary step to prepare to build and run an ICT-based creative school driven by the government. This study will provide a design for the establishment and operation of the school units in detail. The purpose of this study is to draw establishment plan of future creative schools which will allow to design educational innovation. In order to accomplish the purpose, this study explores the background of ICT-based creative schools and analyzed trends and cases of future schools in Korea and several other countries.
In addition, it is practiced expert Delphi survey to predict the structure of ICT-based creative schools and to draw the main scenario. Based on the procedure, it is defined the conception of ICT-based creative schools and envisioned the design of the school.
This study also proposes establishment plan of the school and challenges.
In chapter 2, it is explored the trends of change of future society, the preferred human image, and socio-economic change. it is also discussed the changes of future education and schooling. In chapter 3, it is observed the trends and cases of ICT-based creative schools in Korea, USA, England, and Singapore. In chapter 4, based on the implication of the chapter 2 and 3, it is developed questionnaires for Delphi survey and practiced it twice for the purpose of predicting the structure of an ICT-based creative school for tomorrow. The Delphi survey focuses on predicting the structure, values, and direction of future school, countermeasure of education according to future changes, educational philosophy and education curriculum of future school, ICT-based teaching and learning,and possibility of introducing an ICT-based future creative school in Korea.
In chapter 5, it is explored major scenarios to design an ICT-based creative school for tomorrow according to the results of Delphi survey. The final eight scenarios are selected and divided into four areas of direction, role, teaching and learning, implementation.
The final eight scenarios include changes of economic activity, reflecting new values,self-directed individual learning, expansion of global culture, reflecting different opinions,virtual reality learning, affirmation and denial in the process of implementation.
In chapter 6, it is explored the effects of ICT-based education according to the stage of development, defined the conception of an ICT-based creative school for tomorrow,and designed the details of the school. Especially, it is emphasized fundamental environment,equipment and facilities, curriculum and structure could be applied to the school. In this chapter, fundamental environment, equipment and facilities are mentioned in general without considering the level of schools expecting no differences among the level of schools.
However, the curriculum and structure of the school are proposed according to the level of schools reflecting on the fact that curriculum and structure of each level of school are different.
The environment of future school needs to be organized to provide the future direction of the change of economic activity and reflect expansion of global culture according to the development of artificial intelligence and information and communication, and the environment of the school needs to be setting up to play the support role of educating students to understand other students with different opinions and background. Spatial characteristics of teaching and learning area of the ICT-based future creative school environment is composed of informationized environment and teaching and learning environment divided by subjects. Spatial characteristics of supporting area were presented by ‘global cultural environment’, ‘ecological environment’, and ‘safe school’.
ICT-equipments and programs needed in ICT-based creative school for tomorrow are proposed by two areas of teaching-and-learning and managing-and- supporting area.
The budget needed is estimated to build basic equipments mentioned above. Based on this, it is discussed the management of curriculum and organization of the future school which can be envisioned by the level of schools, or elementary, middle and high school.
In order to do that, researchers tried to provide detailed establishment and management plan after finding the best scenario among derived scenarios in chapter 5.
It is explored the detailed establishment plan by applying scenario #1, ‘school’s change to answer to population decrease and entry into the aging society’, in elementary school,scenario #5, ‘school’s change with the inflow of foreigners caused by accelerating globalization and increase in student population from multicultural background’, in middle school, and scenario #7, ‘collaborative learning in a virtural reality to seek a solution on global environment issues’, in high school.
The design of future elementary school introduces life-long learning system reflecting the feature of the future society, which includes domestic market downturn related to the infant and child caused by population decline and the rapid entry of an aging society,reduction of economic activity and skilled workforce and aging, and reduction in the school-age population. The design of future middle school reflects school’s change with the expansion of global culture in all countries including Korea thanks to the development of science and technology and with acceleration into a multicultural society.
The design of future high school reflects future society and school with increase the inflow of foreigners and muticultural students, responds to changes in occupation and the living conditions, and pursues education that allows you to understand people with different opinions and background and collaborate with them. In addition, future high school is a school with variety of learning methods and a state-of-the-art equipment that allow you to learn ICT-based teaching and learning and achieve virtual reality and augmented reality learning. The school is equipped with curriculum and educational administration system for this purpose.
In chapter 7, it is suggested that a curriculum management plan for developing creativity and humanity, a construction plan to build ICT-based environment that allow smart education, a management plan to ensure excellent teachers, and a plan to have appropriate number of students per class according to appropriate school size. In terms of curriculum,it is focused on enhancing the Free Semester Program and expanding boarding school in middle school, and running integrated curriculum of the liberal arts and the science course and development NCS-based curriculum in high school. It is also addressed with importance that breaking down the walls of the classroom and subjects, principal’s leadership change, and building system to manage the quality of curriculum. It is proposed a roadmap and implementation plan for curriculum configuration in the ICT-based future creative school.
This proposal has total 15 years of roadmap, which includes five years of preparation period, five years of expansion period, and five years of development period. The proposal is promoted at the different level of Ministry of Education, 17 Educational Departments,and each school. In the section of building plan for educational environment, teaching model, a medium of engineering, educational space are considered as essential components.
Criteria for the components of educational environment is proposed the training effectiveness, training efficiency, and sustainability. ICT-based educational environment of future can be changed when the perception of education and educational goals and curriculum are changed accordingly, and when teaching model is transfer to a learner-centered. Traditional educational environment does not change by changing the partial element or medium, or a part of the area. In order to build a sustainable educational environment, it is the most effective to apply to the school level at the same time. ICT-based future learning-centered educational environments could be built in three phases. The first phase is a building period of mixed educational environment with hardware-centric.
The second phase is a period of building ICT-based learning-centered environment in school units. The third phase is to upgrade existing environment including 3D related equipments constructed in educational environments.
Two practical plans to ensure excellent teachers of ICT-based future creative school are suggested. First, all the teachers are actively involved in application of ICT in education and building an educational ecosystem that is intimately linked and operated among school, parents, and community. Second, teachers play a role of ‘a powerful innovators’,‘learning supporters’, and ‘reflective practitioners’.
School size of the ICT-based schools should be focused on appropriate number of students per teacher for effectiveness of educational activities with ICT.
The number of students per class in a future school is required to maintain appropriate scale after considering ICT technology, equipment, and ICT-applied building and environments in a future school, and after considering educational goals, curriculum, teaching-and-learning, and assessment plan. Job training is suggested as a short-term plan related to ICT-applied teaching and learning methods, establishment and application of evaluation plan on educational activities assuming the establishment of the boarding middle school to meet the coming society. Long term plan is proposed that building a plan of long-term ICT-based future creative school project, and reforming teacher training system and curriculum and so on. Strategically it is suggested setting teachers’ competencies required in the future creative schools, ensuring excellent teachers, reorganizing teacher organization focused on ICT, and reforming administrative and financial system. As a roadmap, it is suggested 5 years of foundation stage, 5 years of expansion stage, and 5 years of settlement stage.
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 14
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2 연구의 내용 ... 22
- 3 연구의 방법 ... 25
- 4 선행 연구 분석 ... 29
- Ⅱ ICT 기반의 미래형 창조 학교 논의의 배경 ... 45
- 1 사회・경제 변화 요인 ... 47
- 2 미래교육과 학교의 변화 ... 51
- 3 논의 및 시사점 ... 81
- Ⅲ 국내・외 미래형 학교 동향 및 사례 분석 ... 85
- 1 해외동향 및 사례(미국, 영국, 싱가포르) ... 87
- 2 국내동향 및 사례 ... 163
- 3 종합 및 시사점 ... 194
- Ⅳ ICT 기반 미래형 창조학교 설계를 위한 전문가 델파이 ... 197
- 1 1차 델파이 조사 결과 ... 200
- 2 2차 델파이 조사 결과 ... 207
- Ⅴ ICT 기반 미래형 창조학교 설계를 위한 주요 시나리오 탐색 ... 217
- 1 시나리오 핵심 방향 도출 근거 ... 219
- 2 ICT 기반 미래형 창조학교의 8가지 시나리오 ... 222
- Ⅵ ICT 기반 미래형 창조학교 개념 연구 및 설계구상 ... 283
- 1 한국의 ICT 기술을 활용한 미래형 창조학교 개념 연구 ... 285
- 2 ICT 기반의 미래형 창조학교의 구체적 설계 방안 ... 295
- Ⅶ ICT 기반의 미래형 창조학교의 설립 방안과 과제 ... 325
- 1 교육과정 : 인성・창의성 신장을 위한 교육과정 운영 방안과 과제 ... 327
- 2 교육환경: 스마트 교육 등이 가능한 ICT 기반 환경 구축 방안과 과제 ... 352
- 3 교원・학급당 학생 수: 적정 학교규모 및 학급당 학생 수 운영 방안과 과제 ... 385
- Ⅷ 요약 및 정책 제언 ... 407
- 1 요약 ... 409
- 2 정책 제언 ... 412
- 참고문헌 ... 419
- Abstract ... 435
- 부 록 ... 441
- 끝페이지 ... 463
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.