보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김정원
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참여연구자 |
강구섭
,
김지수
,
김성식
,
조정아
,
최유림
,
조정래
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201700003928 |
과제고유번호 |
1105011393 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
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키워드 |
탈북청소년.적응.성장.통합.교육지원.North Korean migrant youth.adaptation.educational growth.social cohesion.educational support.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003928 |
초록
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▣ 연구 결과
▪ 데이터 클리닝과 활용
1주기 데이터 클리닝 절차는 다음과 같다. 우선 조사 대상별, 연도별, 설문지 유형별로 별도의 데이터명을 부여하여 데이터가 구분될 수 있도록 하였다. 둘째, 5년 동안 매해 축적된 데이터들의 변수명을 통일하고 변수명에 조사 연도와 조사 대상이 드러나도록 하였다. 셋째, 매해 반복적으로 조사된 불변 데이터들의 일관성을 확인하여 연구자들이 활용할 수 있는 데이터로 정리하였다. 넷째, 데이터의 구조를 파악할 수 있는 문항구성표와 코드북을 작성하였다. 이러한 절차에 의한 클리닝으로 최종 확
▣ 연구 결과
▪ 데이터 클리닝과 활용
1주기 데이터 클리닝 절차는 다음과 같다. 우선 조사 대상별, 연도별, 설문지 유형별로 별도의 데이터명을 부여하여 데이터가 구분될 수 있도록 하였다. 둘째, 5년 동안 매해 축적된 데이터들의 변수명을 통일하고 변수명에 조사 연도와 조사 대상이 드러나도록 하였다. 셋째, 매해 반복적으로 조사된 불변 데이터들의 일관성을 확인하여 연구자들이 활용할 수 있는 데이터로 정리하였다. 넷째, 데이터의 구조를 파악할 수 있는 문항구성표와 코드북을 작성하였다. 이러한 절차에 의한 클리닝으로 최종 확정된 유효 표본 수는 5개년 연속 조사 참여 98명, 4개년 참여 85명 등을 포함하여 총 789명이다. 클리닝된 데이터를 1차로 1주기 연구에 참여했던 연구자를 대상으로 공개하여 논문을 공모하고 공모에 응한 논문을 중심으로 세미나를 개최했다.
▪ 1주기 양적 자료 분석
[탈북청소년 적응에의 정책 영향 분석]
탈북청소년의 한국 사회 및 학교 적응에 대한 정책 영향 분석을 위해 1주기 연구에서 학습, 심리, 관계, 사회 등의 4개 영역에서의 적응을 조사하기 위해 설정했던 27개 변인 중 각 영역의 적응을 대표하는 변인이라 판단되는 수업이해도, 자기존중감, 친구관계, 학교생활만족도, 1년간 생활만족도, 한국생활만족도 등, 6개 변인을 탈북청소년 적응에의 정책 영향 분석을 위한 종속변인으로 설정하였다. 정책 변인, 곧 독립 변인으로는 유의미한 교사 유무, 1:1 멘토링 프로그램참여, 문화체험 프로그램 참여, 학교 방과후학교 프로그램 참여, 복지관 방과후교실 참여 등을 설정하여 그 영향을 확인해 보고자 하였으며 여기에 한국 사회에서 주요 이슈가 되고 있는 학원참여 여부를 독립 변인으로 추가하였다. 분석 결과 첫째, 유의미한 교사 변인은 수업이해도를 제외한 모든 적응 변인에 대하여 의미 있는 영향을 미치는 것으로 나타나 탈북청소년의 여러 차원의 적응 과정에 교사 역할이 중요하다는 점을 보여주었다. 이는 교사와의 관계 증진이 탈북청소년의 적응에 가장 효과적인 방법이 될 수 있음을 시사해 준다. 둘째, 1:1 멘토링 프로그램 참여는 전체 탈북청소년들의 한국생활만족도와 수업이해도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
특히 북한 출생 학생들에게는 멘토링이 친구 관계, 생활만족도, 자기존중감, 학교생활만족도 증진에도 도움이 되었으며, 연령이 적은 학생들에게는 멘토링이 친구 관계 증진, 학교생활만족도에, 입국 기간이 오래된 학생들에게는 1년간 생활만족도, 자기존중감 증진에 도움이 되었다. 이는 심리나 관계 측면의 멘토링 효과를 증진시키기 위해서는 학생의 배경 특성을 세밀하게 고려해야 함을 시사해 준다. 셋째, 문화체험 프로그램은 적응 변인에 따라 상반된 결과를 보여주는데 수업이해도에는 긍정적인 영향을 미치는 반면, 1년간 생활만족도와 친구 관계에는 오히려 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 입국 기간이 오래된 학생과 여학생에게 문화체험 프로그램의 효과가 더 크게 나타나고 있었다. 이 점은, 문화 체험 프로그램 운영 실태에 대한 심층적인 분석이 필요하다는 점과 탈북청소년들의 기본적인 한국생활에 대한 이해가 쌓인 후에 문화체험 프로그램이 이루어져야 더 효과를 거둘 수 있음을 시사해 준다. 넷째, 학교 방과후학교 프로그램 참여는 학교생활만족도와 수업이해도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는, 방과후학교가 추가적인 학습 기회가 제한된 탈북청소년들의 불리함을 극복하는 대안이 될 수 있음을 시사해 준다. 다섯째, 복지관 방과후교실 프로그램 참여는 전체적으로 탈북청소년의 적응에 주는 효과가 나타나지 않았지만 북한 출생 학생, 입국 후 정착기간이 긴 학생, 나이가 어린 학생, 여학생 등에게서 학교생활만족도, 자기존중감, 1년간 생활만족도, 친구관계 등의 측면에서 복지관 방과후교실 프로그램 참여 효과가 긍정적으로 나타났다. 이는, 복지관 방과후교실 프로그램과의 연계는 학생의 특성을 신중하게 고려하여 이루어져야 한다는 점을 시사해 주고 있다.
▪ 탈북청소년 적응 유형 분석
탈북청소년의 적응 유형은 안정형, 만족형, 위기형으로 분류되었는데 안정형은 적응 변인들이 일정 수준 계속 유지되는 유형이고 만족형은 심리, 관계, 사회 측면의 적응 수준은 매우 높게 유지되는 반면 학습 측면의 수업이해도는 초기보다 다소 감소하는 유형이다. 위기형은 초기에 수업이해도가 상대적으로 높았지만 점차 모든 변인들의 수준이 하락하는 모습을 보이는 유형이다. 시간이 변함에 따라 안정형이 증가하고 만족형은 감소하면서 초기에 존재하지 않던 위기형이 소수이지만 점차 증가하고 있다. 의미있는 교사의 존재가 만족형과 밀접한 관계가 있는 것으로 나타났으며, 1:1 멘토링 프로그램은 초기에는 안정형과, 후기에는 만족형, 위기형과 밀접한 관계가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 분석 결과는, 탈북청소년들의 적응 과정이 크게 문제없이 진행되고 있는 가운데에도 크게 두드러지는 적응 수준 향상을 보이지는 않는다는 점, 시간이 지남에 따라 소수이지만 나타나는 위기형의 존재에 멘토링 등으로 대응하고 있음을 드러내 주고 있다.
▪ 1주기 질적 자료 분석
[북한과 중국 연상 표현 분석]
1주기 설문 조사 자료 중 북한과 중국 연상 표현 자료를 센티멘트 분석법에 의해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 북한 출생 탈북청소년들의 북한에 대한 연상 표현의 경우, 초기에는 응답자의 절반 이상이 그리움 등의 중립적 표현으로 북한을 연상하는데 비해 한국 거주 연차가 길어질수록 중립적 표현이 차지하는 비중은 점차 낮아지고 북한에 대한 부정적 표현이 점차 늘어나며 긍정적 표현을 하는 학생 비율이 낮아지는 경향을 보인다. 특히 한국에서의 거주 연차가 늘어남에 따라 북한에 대해 ‘생각안남’으로 답변하는 학생 비율이 눈에 띄게 높아지는 경향을 보이고 있다. 이러한 분석 결과는, 탈북청소년들이 한국 사회에서 생활하는 기간이 길어질수록 북한과 관련된 과거 기억들이 희미해지고 북한에 대해 특별하게 피력할 의견이 없어지는 등, 일정 정도 한국 사회 구성원들과 크게 다를 바 없는 ‘동질적 친화’ 과정을 겪게 됨을 시사해 준다. 둘째, 입국 초기 단계에 중국 출생 학생들의 중국에 대한 연상 표현에서 매우 높게 나타나는 긍정적 표현과 그리움등의 중립적 표현이 상당히 오랜 기간 동안 높은 비중으로 유지되는 경향을 보여주고 있다. 이는,중국출생 탈북청소년들이 떠나 온 고향, 가족에 대한 그리움이 상당히 오랜 기간 지속될 수 있음을 적극적으로 시사해 주고 있다. 셋째, 탈북청소년들의 북한 혹은 중국에 대한 연상 표현 경향이 입국 연차별로 급격히 달라지지 않고 매우 서서히 변화하고 있다. 이는, 탈북청소년을 위한 각종 지원들의 효과가 단기간에 나타나는 것이 아니라 장기간에 걸쳐 매우 서서히 나타날 수 있음을 의미한다. 넷째, 불안감, 무서움 등으로 표현되는 북한출생 학생들의 중국에 대한 부정적인 표현이 높은 비율로 오랜 기간 계속 유지되는 경향을 보인다. 이 점은 탈북청소년들이 탈북 과정에서 가졌던 힘들었던 기억들이 시간이 지나도 쉽게 사라지지 않는다는 것을 의미한다.
[탈북청소년들의 진로 탐색과 결정 과정]
1주기 면담에 참여했던 세 명의 탈북청소년 사례를 통해 ‘탈북청소년들의 진로 탐색과 결정 과정’에서의 주요 특징을 살펴 본 결과, 이들은 진로 탐색 과정에서 진로 관련 검사나 진학 상담등 학교에서 이루어지는 진로 지도 뿐만 아니라 지역 사회나 때로는 온라인 커뮤니티를 매개로 이루어지는 다양한 학습 경험을 하고 있었다. 상급학교 진학이나 직업 선택과 과정에서 탈북청소년들은 부모님과 갈등을 겪거나 내적인 갈등을 겪기도 한다. 이들은 진로 결정 과정에서 자신이 흥미를 갖는 일과 돈을 잘 버는 안정된 일 사이에서 고민하지만, 실제 진로 선택 시에는 자신의 재능과 관심보다는 경제적 안정성이나 직업에 대한 사회적 평판을 중심으로 결정하는 경우가 많다. 한편으로 이것은 갈수록 안정된 직업을 얻기 어려운 한국의 사회적 상황에 기인한 것이기도 하고 다른 한편으로 이것은 한국 사회 내에서 상대적으로 더욱 취약한 사회경제적 배경 하에 있는 탈북청소년들의 조건에 기인한 것이기도 하다. 탈북청소년들은 진로 탐색 환경 측면에서 일반적인 취약계층 청소년들과 공통점을 지니고 있으며 그에 더하여 탈북청소년 자신과 부모가 지니는 남한 사회와 문화에 대한 이해 부족 문제와 이러한 상황에 대한 남한 사람들의 이해 부족 문제등, 중층적 어려움을 지니고 있다. 이들은 진로 탐색과 개발에 도움이 될 수 있는 가정의 자원과 관련 네트워크가 특히 부족하며 때로는 권위주의적 부모에 의해 즉흥적으로 진로를 결정하기도 하고 학교에서 진로지도를 담당하는 교사와 학부모 사이의 의사소통 부족으로 인한 어려움을 겪기도 한다. 탈북자 정체성의 자각과 공개 여부는 탈북청소년들이 자신의 진로를 탐색하고 결정하는데 있어 중요한 영향을 미친다. 탈북청소년들은 탈북 사실 공개 여부와 관계없이 학교와 지역사회에서 제공되는 각종 학습지원 및 체험활동에 참여하거나 특례입학 등 상급학교 진학 과정에서 부여되는 혜택을 진로 탐색 및 결정 과정에서 적극적으로 활용하는 전략을 사용한다. 그러나 어떤 경우에는 이러한 자원을 전혀 활용하지 않기도 하며 탈북청소년에게 주어지는 진로상의 혜택을 활용하기는 하지만 자신의 여건을 고려한 선에서 진로를 설정해 나가는 모습도 보여준다.
이러한 연구 결과에 기초해 볼 때, 탈북청소년들에게는 폭넓은 진로 탐색 경험, 자신의 삶에 대한 통제력 확보, 지속적으로 관계를 맺고 심리적으로 지지하면서 적절한 지원을 제공하는 ‘의미 있는 한사람’의 존재와 조력이 반드시 필요하다.
[탈북청소년들의 학교급 이동 후 교우 관계 변화 양상 분석]
탈북청소년들이 자신의 배경 공개 여부를 새롭게 결정할 수 있는 기회를 제공하는 학교급 이동상황을 어떠한 방식으로 활용하고 있는가를 특히 교우관계 측면에서 살펴보고자 하였는데 주요연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 어떤 상황에서 어떤 방식의 지도가 필요하다는 하나의 정형화된 틀로 말할 수 있는 것은 없다. 이사를 하는 것과 같은 상황이 누구에게는 매우 좋은 기회가 되기도 하고 누구에게는 이전보다 더욱 어려운 환경으로 작용하기도 한다. 둘째, 예상했던 것과 달리 탈북청소년들의 상급학교 진학이라는 것이 출신배경 공개 여부와 관련하여 이들이 새롭게 자신의 위치를 재설정할 수 있는 환경이 되지는 못하고 있다. 공식적으로는 공개되지 않은 상황에서도 탈북청소년들은 누군가 자신의 배경을 알고 있다는 부담감을 안고 학교생활을 하고 있다. 셋째,출신배경과 연결하여 받았던 탈북청소년들의 심리적 상처는 쉽게 사라지지 않고 환경의 변화에도 불구하고 지속적으로 삶에 영향을 미치고 있다. 넷째, 탈북청소년들이 지니는 출신배경 공개 여부에 대한 고민은 한국 사회의 왜곡된 가치 기준 문제와 연결되어 있다. 남한의 일반 청소년들은,학업 수준이 낮거나 매우 소극적인 행동양식을 보이거나 키가 작거나 몸무게가 많이 나가는 등의 특성을 보이는 탈북청소년들을 그들의 출신배경과 연결시켜 바라보고 이들에게 심리적인 상처를 주는 방식으로 대응하곤 한다. 다섯째, 일반청소년들과 전혀 다를 바 없어 보이는 경우에도 탈북청소년들은 자신의 정체성 문제로 불안하게 학교생활을 하고 있다.
[탈북청소년 교육 지원 목표로서의‘적응’재음미]
5년 간 탈북청소년 교육 종단연구에 참여했던 3개 사례의 한국 사회 정착 과정을 분석해 봄으로써 1주기 탈북청소년 교육 종단연구가 탈북청소년 교육의 목표로 설정했던 ‘적응’의 의미를 검토한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘적응’ 양상은 시간이 지남에 따라 매우 유동적으로 변화하고 특정 시점에서도 판단 주체에 따라 적응 수준이 다르게 평가될 수 있으며 어떤 기준에 의해 판단하느냐에 따라 적응, 부적응의 판정 여부가 달라질 수 있다. 이 점은 ‘적응’의 개념을 넘어선 탈북청소년 교육 지원의 목표가 필요함을 시사해 준다. 둘째, 탈북학생들만을 위한 학교에서 일반학교에서는 경험하지 못한 의미 있는 성취 경험을 하게 된 탈북학생 사례에 기초해 볼 때, 탈북학생만을 대상으로 하는 분리교육과 일반학생이 함께 하는 통합교육을 적응의 단계로 이해하는 관점을 재고해 볼 필요가 있다. 분리교육 상황에서도 통합교육에서보다 더 넓은 사회적 관계를 만들어 나가고 자기 스스로 판단하고 결정해 나갈 수 있는 자기 결정 공간을 확보해 나갈 수 있다. 이에 분리교육을 통합교육을 위한 준비 단계로 이해하기보다 개별 학생의 필요에 따른 교육적 대응으로 이해할 필요가 있다. 셋째, 탈북청소년 교육 목표의 초점이 탈북청소년의 변화를 넘어서서 한국 사회 일반의 변화로 확대되어야 한다. 탈북청소년들이나 그 부모들이 자신의 북한 정체성 때문에 고민하는 것은 이들 자신의 문제이기 보다 북한에 대한 한국 사회의 인식 문제라 할 수 있다. 이에 탈북청소년들이 북한 정체성을 당당히 표현하는 한국인으로 살아갈 수 있도록 한국 사회의 환경적 조건을 만들어가는 데에 탈북청소년 교육의 최종 목표를 두어야 할 것이다.
▪ 2주기 연구 설계
[연구 모형]
1주기 연구의 양적, 질적 자료들을 분석한 결과를 토대로 2주기 연구는 탈북청소년 교육의 학생 차원 성과를 ‘교육적 성장’으로, 사회 차원 성과를 ‘사회 통합’으로 설정하고 ‘적응’은 탈북청소년의 한국 사회 정착 실태 차원에서 이해하여 2주기 연구에서도 지속적으로 관련 조사를 실시하도록 설계하였다. 2주기 연구에서 활용하는 ‘적응’의 의미는 1주기 연구에서와 같은 맥락에서‘개인이 자신이 부딪치는 환경의 특성을 내면화하여 그 환경의 요구에 맞추어 변화되는 것’으로 규정하였으며, ‘교육적 성장’은 Dewey의 개념을 차용하여 ‘결과를 예상하면서 현재 상황에 대해 성찰하는 가운데 경험의 방향을 스스로 설정해 나가는 과정’으로 정의하였다. 사회 통합은 ‘다양한 배경의 구성원들이 동등한 기회 속에서 공동의 비전으로 긍정적 관계를 형성해 나간다.’는 social cohesion의 의미로 이해하였다. 1주기 연구 모형에서 설정한 탈북청소년의 개인 배경 및 환경적 특성, 적응과 관련하여 설정했던 조사 변인들을 일부 조정하여 2주기 연구에서도 조사해야 할 주요 조사 내용으로 활용하고 1주기 조사에서 활용했던 일부 설문 도구들도 개인 패널의 특성을 이해하기 위한 도구로서 간략하게 수정하여 활용하도록 하였다. 특히 ‘적응’ 실태 이해를 위해서는 1주기의 학습, 심리, 관계, 사회 등의 4개 영역을 탈북청소년의 특성을 반영할 수 있는‘심리・신체’, ‘관계’, ‘학습’, ‘사회・문화’ 등의 4개 영역으로 조정하였다. 탈북청소년 교육의 학생차원 성과로서의 ‘교육적 성장’은 ‘자신감’, ‘개방적 태도’, ‘몰입’, ‘책임감’ 등의 4가지 영역에서 조사하도록 하였으며, ‘사회 통합’은 ‘평등’, ‘참여’, ‘귀속’ 등의 3개 영역과 관련한 탈북청소년들의 인식과 경험 관련 자료들을 수집하도록 하였다.
[조사 대상 규모와 선정 방법]
2주기 연구에서는 1주기 연속 패널과 2주기 신규 패널 등 2개의 패널을 구축하도록 하였다.
1주기 연속 패널은 1주기 연구 참여자들 중, 2017년에 고등학교를 졸업한 이들 10명을 대상으로 구축하도록 한다. 2주기 신규 패널은 한국에 입국한 지 3년 이내의 초등학교 6학년 학생 10명,중학교 3학년 학생 10명 등 총 20명으로 구축하도록 한다. 1, 2주기 패널을 합하면 총 30명의 탈북청소년이 이 연구에 참여하게 된다. 고교 졸업자의 경우에는 학생만, 초, 중등학생의 경우에는 학부모, 교사도 모두 면담 대상에 포함하여 2주기 연구를 위한 총 조사 대상 규모는 총 70명이다. 이들을 대상으로 2017년부터 2021년까지 5년 간 조사가 진행될 예정이다.
조사 대상자 선정은 1주기 연속 패널의 경우 1주기 연구의 면담 조사에 참여했던 총 70명의 탈북청소년 중 고교를 졸업하게 되는 청소년들을 1차 참여 집단으로 설정하고 부족한 경우 2차로 양적 설문 조사에 참여했던 학생들 중 2017년에 고교를 졸업하는 학생 총 45명 중에서 패널을 확보하도록 한다. 2주기 신규 패널은 한국에 입국한 지 3년 이내의 탈북청소년 중에서 선정하도록 하며 출생지, 성, 지역 등을 고려하고 탈북학생을 위한 특성화 학교나 학력 인정 대안학교 학생들도 포함하여 서로 다른 환경의 탈북청소년들이 한국 사회에 정착해 나가는 과정을 추적해 나갈 수 있도록 한다.
[조사 진행 방법과 패널 관리]
면담은 매년 실시하며 수준 높은 면담 자료 수집을 위해 고정된 면담자가 면담을 진행하도록 한다. 한 개 사례에 해당하는 학생, 학부모, 담임교사 면담은 동일한 면담자가 진행할 수 있도록 하고 학부모, 학생, 교사 순서로 면담하여 앞선 면담 내용이 이후 면담에 활용될 수 있도록 한다.
면담자와 내담자와의 충분한 라포 형성이 중요하며 그 라포를 토대로 내담자의 전체 상황을 이해할 수 있게 하는 설문지 작성 요청이 이루어질 수 있도록 한다. 면담은 매년 2차례 실시하며 최초의 면담에서는 한국 입국 전의 전반적인 삶의 특징과 주요 경험을 충분히 파악하도록 한다. 면담자는 탈북민들의 상황에 대해 충분히 이해하고 있어야 하고 내담자들에게 연구의 취지를 매번 반복적으로 설명해야 하며 관련한 사전 교육이 반드시 필요하다. 패널 관리를 위해 면담자가 연구 참여 학생들과 지속적으로 접촉하여 긍정적인 관계를 형성하고 유지해야 하며 교사에게는 학기 초에 관련 내용을 미리 알려주어 면담을 준비할 수 있도록 한다.
▪ 정책 제언
이상의 연구 결과에 기초하여 다음과 같은 정책을 제안하였다.
□ 정착 단계별 탈북청소년 교육 지원
◦ 정착 초기
- 하나원 재원 시기부터 전문 심리 상담 지원 시스템 구축: 삼죽초, 하나둘 학교에 심리상담사 배치, 이들과 전국의 상담복지센터 연계
- 교우 관계 증진 지원에 초기 지원의 초점을 맞추고 초기 문화체험 프로그램도 교우관계 증진 차원에서 운영
◦ 전환기
- 현재 핵심 전환기 교육기관인 한겨레중고등학교의 탈북청소년 맞춤형 교육기관으로의 위상 전환
◦ 정착기
- 맞춤형 지원으로서의 멘토링 프로그램 질적 수준 제고
- 위기형 탈북학생에 대한 대응 체계 마련 필요
- 탈북학생이 참여할 수 있는 질 높은 방과후학교 프로그램 적극 개발・운영
□ 탈북청소년 교육 지원 체계
◦ 학교 밖 탈북청소년 실태 파악 체계 구축과 지원 프로그램 운영
- 학교 밖 탈북청소년 실태 파악 체계 구축: 법무부, 통일부, 교육부와의 연계, 부처별 업무 담당 부서 지정, 부처 간 협의 기구 신설
- 학업 중단 탈북청소년을 위한 재능 기부 진로 멘토링 사업 실시: 교육부
◦ 교원의 탈북학생 이해 및 지도 역량 강화
- ‘탈북학생 교육 이해’ 연수를 의무적인 교사 직무 연수 프로그램으로
- 탈북학생 지도교사와 학부모 간 상호 이해 촉진 프로그램 개발 및 운영
- 탈북학생 전담코디네이터 연수 프로그램에 학생 진로교육 관련 교육 프로그램 추가
◦ 학부모의 자녀 교육 역량 강화
- 탈북민 거주 지역 차원의 학부모 교육 강화: 하나센터
□ 탈북청소년 교육 지원 정책 목표 및 방향성
- ‘사회통합’을 위한 정책 개발 및 운영에 초점: 일반인 대상 탈북학생 이해 교육, 모든
인간의 존엄성을 강조하는 사회통합 교육 실시
- 장기적 전망 하의 관련 정책 추진: 탈북학생 교육지원 정책의 재정 기반 안정화
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
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▣ Study results
▪ Data cleaning and utilization thereof
The first-cycle data cleaning process was as follows. First, this study labeled the data with additional names according to study subjects, year, survey types so as to classify the data. Second, this study unified variable identifiers of
▣ Study results
▪ Data cleaning and utilization thereof
The first-cycle data cleaning process was as follows. First, this study labeled the data with additional names according to study subjects, year, survey types so as to classify the data. Second, this study unified variable identifiers of data which had been accumulated yearly for five years, and revealed the study year and study subject on the variable identifiers.
Third, this study identified the consistency of the unchangeable data which had been repeatedly studied every year, and organized it into the data utilizable by researchers.
Fourth, this study filled out a question table and a code book in which the structures of data could be comprehended. The number of valid examples finally fixed after being cleaned by the above-mentioned process was in total 789 including 98 people who participated in the survey for five consecutive years and 85 people for four years. This study first revealed the cleaned data to the researchers who participated in the first-cycle study, held a public contest for a thesis, and held a seminar focusing on the theses admitted for the contest.
▪ First-cycle quantitative data analysis
[Analysis of political influence on North Korean migrant youth’s adaptation]
In order to analyze political influence on North Korean migrant youth’s adaptation in Korean society and schools, six factors including lesson comprehension, self-esteem, friendship, school-life satisfaction, life satisfaction for a year and life satisfaction in Korea, which are considered to represent adaptation of each field, out of 27 factors set for studying adaptation in four fields of learning, psychology, relationship and society in the first-cycle study were set as dependant factors for analyzing political influence on North Korean migrant youth’s adaptation. The meaningful presence of teachers, participation in one-on-one mentoring program, participation in a cultural experience program, participation in an after-school program, participation in a welfare center’s after-school program, etc. were set as political factors, that is independent factors, in order to check their influences. Also, attending private educational institutes, which became an issue in Korean society, was further added as an independent factor. The analysis result is as follows: First, the meaningful factor of a teacher was found to be influential to all adaptation factors except for lesson comprehension. Thus, it showed that a teacher’s role is important in various adaptation processes of North Korean migrant youth. This suggests that improved relation with a teacher might be the most influential method for North Korean migrant youths’ adaptation. Second, participation in a mentoring program is found to have a positive influence on life satisfaction in Korea and lesson comprehension of North Korean migrant youths. Mentoring especially helped North Korea-born students enhance friendship, life satisfaction, self-esteem and school-life satisfaction. Also, mentoring helped younger students enhance friendship and school-life satisfaction, and helped students who had stayed longer in Korea enhance life satisfaction for a year and self-esteem. This suggests that the background of a student needs to be closely considered in order to increase the psychological and relational side of the mentoring effect. Third, a cultural experience program showed a different result according to the adaptation factor.
It had a positive influence on lesson comprehension, but a negative influence on life satisfaction for a year and friendship. The cultural experience program had a greater influence on students who had stayed in Korea for long time and female students. This suggests that an in-depth analysis on the operation condition of the cultural experience program is required, and that the cultural experience program should be implemented after the North Korean migrant youth had a basic understanding of Korean life so as to be more influential. Fourth, participation in an after-school class is found to have a positive influence on school-life satisfaction and lesson comprehension. This suggests that the after-school class may be the alternative for overcoming North Korean migrant youth’s disadvantage of having limited additional studying opportunities. Fifth, participation in a welfare center’s after-school class was not influential to North Korean migrant youth’s adaptation overall. However, participation in the welfare center’s after-school class had a positive influence in the aspects of school-life satisfaction, self-esteem, life satisfaction for a year, friendship, etc. on North Korea-born students, students who had stayed longer in Korea , younger students, female students, etc. This suggests that the connection to the welfare center’s after-school program should be carried out by carefully considering the characteristics of students.
[Analysis of North Korean migrant youth’s adaptation types]
The adaptation types of North Korean migrant youth are divided into a stable, satisfactory and critical type. In a stable type, adaptation factors are maintained at a certain level.
In satisfactory type, the adaptation level in the aspects of psychology, relations and society is maintained at a substantially high level, whereas lesson comprehension on the academic aspect relatively declines compared to the beginning. In the critical type, the lesson comprehension was relatively high at the beginning, but all levels of factors gradually decline. The stable type increases and the satisfactory type decreases over time, and the critical type which did not exist in the beginning gradually increases in small number.
It has been found that the meaningful presence of a teacher is closely related to the satisfactory type, and that the mentoring program is closely related to the stable type at the beginning, and to the satisfactory and critical type at the latter part. Such an analysis result suggests that no significant improvement in the adaptation level is shown although North Korean migrant youth go through the adaptation process with little problem, and that, although the number is few, the emerging critical type is responded with a mentoring program, etc.
▪ First-cycle qualitative data analysis
[North Korea and China-associated expression analysis]
This study analyzed expression data associated with North Korea and China among the first-cycle survey data using a sentiment analysis method, and the result is as follows.
First, with regard to North Korea-born North Korean migrant youth’s expressions associated with North Korea, more than half of the respondents associate North Korea with neutral expressions such as longing, etc. in the beginning. However, as years pass in South Korea,the proportion of the neutral expressions decrease and negative expressions about North Korea increase, and the proportion of students making positive expressions decreases.
Especially, the proportion of students answering “I can’t remember” regarding North Korea notably increases as they stay more years in South Korea. Such an analysis result suggests that North Korean migrant youth go through “homogeneous fraternization” process, such as forgetting about past memories related to North Korea and having no particular opinion about North Korea, which makes them similar to other South Korean society members to a certain degree as they stay longer in South Korean society. Second, at an early stage of entering South Korea, China-born students tend to maintain a higher proportion of positive expressions and neutral expressions such as longing associated with China for a considerably long time. This actively suggests that China-born North Korean migrant youth might miss their hometown and family for considerably long time. Third, North Korean migrant youth’s expressions associated with North Korea or China change rather slowly than drastically according to their year of immigration. This suggests that the influence of various supports for North Korean migrant youth does not appear in a short period of time but rather gradually over a long period of time. Fourth, North Korea-born students’ negative expressions about China such as anxiety and fear tend to linger on with a higher proportion over a long period of time. This suggests that North Korean migrant youth have difficulty overcoming the hardship they suffered in the process of defecting.
[Career search and decision process of North Korean migrant youth]
Having reviewed the main characteristics of “career search and decision process of North Korean migrant youth” through the examples of three North Korean migrant youth who participated the first-cycle interview, this study found that they experienced not only the career guidance carried out at school such as career related tests or a career counsel but also various learning experiences done through off or online community during the career search process. In the process of moving onto a upper school, or selecting a career, North Korean migrant youth face conflicts with their parents or experience an inner conflict. They face difficulty either choosing their interest or a well-paying stable job in the process of choosing their career. However, in real life, they tend to choose their career for financial stability and social reputation of a job rather than for their talent and interests. On one hand, this resulted from South Korea’s social situation where a stable job is hard to find as time goes by. On the other hand, this resulted from the condition of North Korean migrant youth who are in the relatively weaker socio-economic background. In the aspect of the environment for searching a career, North Korean migrant youth share the common factors with the youth of a general vulnerable social group.
Furthermore, they have complex problems as they and their parents do not fully understand South Korean society and culture, and South Korean people do not fully understand such a situation. They especially lack support from their family and related network which could be of help to their career search and development. Sometimes, they impulsively choose their career under authoritarian parents, or they face difficulty due to a lack of communication between their parents and teachers in charge of career guidance. North Korean migrant youth’s self-awareness and disclosure of their identity as a defector have an important influence over searching and choosing their career. Regardless of disclosing their identity as a defector, they use the strategy of participating in various learning supports and experience activities provided by schools and the community, and actively utilizing the benefit such as special admission granted when they enter upper schools in the course of searching and choosing a career. However, in some cases they do not use these resources at all. They utilize the career benefits for North Korean migrant youth, but they also choose their career considering their conditions. Based on these study results, it is essential for the North Korean migrant youth to have an extensive career search experience, secure control over their lives, and receive help from “someone meaningful” who constantly builds a relationship, supports them psychologically and provides them with a proper support.
[Analysis on change of North Korean migrant youth’s peer relation after their transition to upper schools]
This study focused on how North Korean migrant youth utilize their transition to upper schools which provides them an opportunity to reveal their background or not, especially from the aspect of peer relation. Main study results are as follows. First, there is no standard for a certain way of guidance needed at a specific situation. An instance like moving might provide a good opportunity to someone, but a more difficult environment to another.
Second, with regard to revealing their background, North Korean migrant youth’s transition to upper schools does not provide an environment to reset their position contrary to our expectation. Although no public disclosure is made, North Korean migrant youth attend school with the pressure that someone might know about their background. Third,the trauma that North Korean migrant youth suffered related to their background does not ease off easily, and continues to influence their lives despite the environmental changes.
Fourthly, the North Korean migrant youth’s concern about revealing their background is related to a distorted standard of value in Korean society. North Korean migrant youth with characteristics, such as, of poor educational performance, timid behavior, short stature or heavy weight are viewed in relation to their background and psychologically hurt by general South Korean youth hurt. Fifth, although North Korean migrant youth are seemingly not different from general youth, they have an unstable school life due to their identity problem.
[Re-examining “adaptation” as the goal for supporting North Korean migrant youth’s education]
This study analyzed the settling process in South Korean society of three subjects who had participated in the first-cycle North Korean migrant youth’s education longitudinal study for five years. By doing so, this study examined the meaning of “adaptation” which the first-cycle North Korean migrant youth’s education longitudinal study set as the goal of North Korean migrant youth’s education. The result is as follows. First, the “adaptation” conditions change very fluidly as time passes and the level of adaptation can be evaluated differently at a certain aspect according to the judging subject. Also, judging whether someone can adjust or not may differ according to judgement of a certain standard. This suggests that the goal of supporting North Korean migrant youth’s education needs to be beyond the concept of “adaptation.” Second, at a school for the North Korean immigrant students only, some North Korean immigrant students experienced a meaningful accomplishment which cannot be experienced at a general school. Based on this example, we need to reconsider our perspective of understanding the segregated education for North Korean immigrant students only and the integrated education for them and general students as the stages of adaptation. In some cases, North Korean immigrant students can have a broader social relations and secure a personal decision space where they can make judgements and decisions on their own in the segregated education than in the integrated one. Thus, the segregated education needs to be understood as an educational response to an individual student’s need rather than a preparatory stage for an integrated education. Third, the goal of North Korean migrant youth’s education should not only be focused on changing them but be expanded into changing the Korean society. North Korean migrant youth and their parents’ worry about their identities is not the problem of their own, but rather is the problem of how the South Korean society views North Korea. Thus, the ultimate goal of North Korean migrant youth’s education should be focused on creating the environment in South Korea in which North Korean migrant youth can live as a Korean who can proudly express their identity as North Koreans.
▪ Planning second-cycle study
[Study model]
Based on analyzing quantitative and qualitative data of the first-cycle study, the second-cycle study set a student’s accomplishment from North Korean migrant youth’s education as “educational growth”, and social accomplishment as “social cohesion”, and planned to continue relevant inquiry in the second-cycle study by understanding the“adaptation” at the level of North Korean migrant youth’s actual settlement in South Korean society. The “adaptation” utilized in the second-cycle study was defined as “changing oneself according to a requirement of an environment by internalizing the environment’s characteristic in conflict with oneself” in the same context as that of the first-cycle study.
“Educational growth” was defined as “setting the direction of an experience on one’s own while predicting the result and reflecting on the current situation” by borrowing the concept of Dewey. Social cohesion was understood as the society where “members of various backgrounds form positive relation with a common vision by having the equal opportunities.” We decided to partially adjust the personal background of North Korean migrant youth and environmental features that was set in the first-cycle study model, and study factor that was set regarding adaptation, and utilize them as the main study contents that need to be researched in the second-cycle study. Also, we decided to briefly modify and utilize part of survey tools that was used in the first-cycle study as the tools for understanding the characteristics of the individual panels. To understand the condition of “adaptation,” the four regions of the first cycle including learning, psychology, relation and society were adjusted to four regions of “psychology/body”, “relation”, “learning” and“society/culture” which can reflect the characteristics of North Korean migrant youth.
With regard to “educational growth” as the students’ accomplishment of North Korean migrant youth’s education, the four regions of “confidence”, “open attitude”, “immersion” and “responsibility” were researched. With regard to “social cohesion”, data regarding North Korean migrant youth’s awareness and experience which are related to three regions of “equality”, “participation” and “attribution” were collected. This study planned the second-cycle study model as shown below, and organized and suggested the questions for the inquiry subjects.
[Scale of inquiry subject and selection method thereof]
For the second-cycle study, the two panels including the former first-cycle panel and the new second-cycle panel will be formed. The former first-cycle panel should consist of 10 subjects from the first-cycle study participants who will be graduating from high school in 2017. The second-cycle new panels should consist of 20 subjects in total including 10 sixth graders of elementary school and 10 third graders of middle school who arrived in South Korea in less than two years. The total of 30 North Korean migrant youth will be participating when the first- and second-cycle panels are combined. The size of the inquiry subjects for the second-cycle study will be 70 in total including the high school graduates themselves and the parents and teachers of the elementary and middle school students. The inquiry will be conducted for five years from 2017 to 2021 with these subjects.
With regard to selecting inquiry subjects from the former first-cycle panel, the youth who will be graduating from high school out of 70 North Korean migrant youth who participated in the interview of the first-cycle study will be set as the primary participant group. If the number is insufficient, secure the panel from total 45 students who will be graduating from high school in 2017 out of the students who participated secondarily in the quantitative survey. With regard to the new second-cycle panel, select the participants from North Korean migrant youth who came to South Korea within the past two years.
Also, take their birth place, gender, regions, etc. into consideration, and include students who attended specialized schools for North Korean immigrant students or accredited alternative schools, so as to trace the process of how the North Korean migrant youth from different environments settle in Korean society.
[Inquiry method and panel management]
The interview will be held yearly, and in order to collect high-quality interview data,the interview will be conducted by a fixed interviewer. A student, parents and a class teacher for one example will be interviewed by the same interviewer. Also, the interview should be conducted in the order of the parents, student and teacher so that the previous interview details can be utilized for the following interview. It is important to form a sufficient rapport between the interviewer and interviewee. Based on the rapport, request the interviewee to fill out the questionnaire so as to be able to understand their whole situation. The interview will take place twice a year. In the first interview, fully understand the characteristics and main experiences of the interviewees’ overall lives before their entrance into South Korea. The interviewers should have a sufficient understanding of the North Korean immigrants’ situation. Also, they need to explain the purpose of the study to the interviewees at every session, thus the need for related prior education. For panel management, the interviewees should form and maintain positive relations with the students participating in the study by keeping in constant touch with them. Also,they should notify the teachers of the related details in the beginning of the semester for preparation of the interview.
마) Policy Proposal
Based on the result of this study, we proposed the following policies.
□ Educational support for North Korean migrant youth for different stages of settlement
◦ Initial stage of settlement
- Build a professional psychological counsel support system for North Korean migrant youth from their stay at Hanawon: Dispatch psychological counselors to Samjuk Elementary School and Hanadul School, and connect them with psychological welfare centers around the nation
- Put the focus of the initial support on the support for peer relation enhancement and operate an initial cultural experience program to enhance peer relation
◦ Transition period
- Raising the status of Hangyeore Middle and High School, which are currently the core institutes for transition education, to an educational institute customized to North Korean migrant youth
◦ Settling period
- Improve the quality of mentoring programs with customized support
- A response system for crisis-type North Korean immigrant students is needed
- Actively develop and operate high-quality after-school programs which North Korean immigrant students can participate in
□ Education support system for North Korean migrant youth
◦ Build a system to figure out the reality of North Korean migrant youth outside school, and operate a support program
- Build a system for grasping the reality of North Korean migrant youth outside school:Cooperate with the Ministry of Justice, Unification and Education, assign the job to a division in each department, establish an organization for negotiation between departments
- Start a talent donation career mentoring business for North Korean migrant youth dropouts: The Ministry of Education
◦ Improve teachers’ understanding and guidance capability of North Korean migrant youth
- Assign the training program of “understanding North Korean migrant student’s education” as a mandatory job training program for the teachers
- Develop and operate a program for promoting mutual understanding between guidance teachers for North Korean immigrant students and the parents
- Add an educational program regarding students’ career education to the training program for the North Korean migrant students’ coordinators
◦ Improving children’s education capabilities of parents
- Improve parents’ education in North Korean immigrant residence region: Hana Center
□ Goal and direction of education support policy for North Korean migrant youth
- Further focus on developing and operating policies for “social unification”: Implement education on understanding North Korean immigrant students for the general public, and social unification education focusing on dignity of all human beings
- Promote relevant policies for the long-term prospects: Stabilize the financial base of the education support policy for the North Korean immigrant students
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1머리말 ... 3연구요약 ... 5목차 ... 15표목차 ... 18그림목차 ... 21Ⅰ 서론 ... 23 1 연구 필요성 ... 25 2 연구 목적 ... 27 3 연구 내용 ... 27 가. 탈북청소년에 대한 개념 정의와 규모, 연구 방향 설정 ... 27 나. 1주기 양적 자료 분석 ... 27 다. 1주기 질적 자료 분석 ... 28 라. 2주기 조사 설계 ... 29 마. 1주기 자료 관리 매뉴얼 및 데이터 활용 지침 개발 ... 29 바. 1주기 연구 자료의 제한적 공개와 관련 세미나 개최 ... 30 4 연구 방법 ... 30 가. 문헌 연구 ... 30 나. 1주기 양적 자료 분석 ... 31 다. 1주기 질적 자료 분석 ... 31Ⅱ 선행 연구 개관과 연구 방향 ... 39 1 탈북청소년에 대한 정의와 규모 ... 41 가. 정의 ... 41 나. 규모 ... 43 2 1주기 탈북청소년 교육 종단연구 개관 ... 45 가. 연차별 연구 내용 ... 45 나. 연차별 조사 대상 ... 59 다. 연구 결과 ... 64 3 다문화가족 아동・청소년 종단 연구 ... 66 가. 2010~2012년 연구 개요 ... 66 나. 2013~2017년 연구 개요 ... 68 다. 시사점 ... 69 4 연구 방향 ... 70Ⅲ 1주기 데이터 클리닝과 활용 ... 73 1 데이터 클리닝 ... 75 가. 데이터 클리닝 원칙 ... 75 나. 유효 표본 수 ... 78 2 데이터 공개 방법과 이용 절차 ... 79 가. 공개 방법 ... 79 나. 이용 절차 ... 79Ⅳ 1주기 자료 분석 ... 81 1 양적 자료 분석 ... 83 가. 탈북청소년의 적응에 대한 정책 영향 분석 ... 83 다. 탈북청소년의 적응 유형 분석 ... 109 2 질적 자료 분석 ... 121 가. 설문 기술 자료 분석: 탈북청소년들의 북한과 중국에 대한 연상 표현 분석 ... 121 나. 면담 자료 분석 ... 143Ⅴ 2주기 설계 ... 223 1 연구 모형 ... 225 가. 적응과 교육적 성장 ... 226 나. 사회통합 ... 229 다. 2주기 연구 모형 ... 233 2 조사 설계 ... 244 가. 조사 대상 ... 244 나. 조사 진행 방법 ... 247 다. 패널 관리 ... 249Ⅵ 정책 제언 ... 251 1 정착 단계별 탈북청소년 교육 지원 ... 253 2 탈북청소년 교육 지원 체계 ... 257 3 탈북청소년 교육 지원 정책 목표 및 방향성 ... 261참고문헌 ... 265Abstract ... 269부 록 ... 283 부록1 1주기 탈북청소년 교육 종단연구 데이터 문항구성표 ... 285 부록2 1주기 탈북청소년 교육 종단연구 데이터 보안 매뉴얼 ... 294 부록3 탈북청소년 교육 종단연구 조사 자료 공개 지침 ... 303 부록4 2주기 탈북청소년 교육 종단연구 면담 보조용 설문지 ... 315끝페이지 ... 335
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