초록
▼
환경부는 그동안 규정에 명시한 재활용 용도와 방법만 허용하던 재활용 방식을 환경기준이 만족되면 재활용을 가능하게 하는 것을 주 내용으로 폐기물 관리법을 2015년 7월 21일자로 개정하였다.
기존 법령상 규정된 재활용 용도 또는 방법만 허용하는 방식으로는 관련된 신기술이 개발되어도 단시간에 실용화되기에는 어렵고 많은 시간이 소요된다. 또한, 폐기물을 성토재, 복토재 등으로 재활용하는 경우 부지와의 상호 작용 등으로 주변 토양·지하수 오염 가능성이 있지만, 이에 대한 관리 규정이 미흡하여 재활용 과정에서 발생할 수 있는
환경부는 그동안 규정에 명시한 재활용 용도와 방법만 허용하던 재활용 방식을 환경기준이 만족되면 재활용을 가능하게 하는 것을 주 내용으로 폐기물 관리법을 2015년 7월 21일자로 개정하였다.
기존 법령상 규정된 재활용 용도 또는 방법만 허용하는 방식으로는 관련된 신기술이 개발되어도 단시간에 실용화되기에는 어렵고 많은 시간이 소요된다. 또한, 폐기물을 성토재, 복토재 등으로 재활용하는 경우 부지와의 상호 작용 등으로 주변 토양·지하수 오염 가능성이 있지만, 이에 대한 관리 규정이 미흡하여 재활용 과정에서 발생할 수 있는 환경오염에 대한 선제적인 대응이 어려웠다.
(출처 : 본론 I. 서 론 13p)
Abstract
▼
The Ministry of Environment revised the Wastes Control Act in July 2015, which enables comprehensive recycling methods if satisfying the environmental regulations. Even if the related new technology is developed in a way that permits only the recycling purpose or method prescribed by the law, it is
The Ministry of Environment revised the Wastes Control Act in July 2015, which enables comprehensive recycling methods if satisfying the environmental regulations. Even if the related new technology is developed in a way that permits only the recycling purpose or method prescribed by the law, it is demanding and time-consuming to be put into practical use in a short time. In addition, it has been difficult to have a preemptive response to the pollution due to the lack of management regulations despite of the possibility of contamination of surrounding soil and underground water by interactions with the site if waste is recycled as materials for embankment, landfill, etc.
For this purpose, waste types are classified according to sources, constituents, and hazardous properties, and then systematic waste management is enabled. All recycling methods that meet the environmental protection standards are allowed for recycling in principle when waste is recycled as a material of manufacturing process, therefore promoting recycling such as development of related new technologies.
In the case of the recycling in direct contact with soil and underground water(e.g. embankment, soil materials, roadbed materials); an environmental hazardous impact assessment needs to be additionally conducted, and if considered safe to the surrounding environment, recycling should be then allowed.
Such details should be provided in subordinate laws such as enforcement ordinances, enforcement regulations, and notices to support the law.
This study aims to provide guidelines for the designation and management of environmental assessment agencies, how to review and approve the evaluations made by the evaluation bodies, and detailed guidelines for modeling assessment and percolation test to help implement the relevant regulations.
The results to be derived specifically are as follows:
First, environmental assessment guidelines for medium-contact recycling of waste. Second, the approval procedure for reviewing the environmental assessment and the operation guidelines of the approval committee. Third, the operational guidelines for the designation and management of the recycling environmental assessment agency for carrying out the recycling environmental assessment
The main points to be studied through the research are as follows:
First, up-flow percolation test and modeling among for environmental assessment. In the percolation test, the reliability, applicability, etc. are reviewed. With the modeling, assessment directions were provided on what results should be derived, suggesting domestic and foreign research practices.
Second, for the approval field, the administrative procedures and technical considerations were examined for reviewing the recycled environmental assessment report.
Third, in order to designate assessment agencies, the draft regulation on designating the assessment agency was developed by considering the relevant procedures and methods for document review, 技eld investigation, and deliberation.
In conclusion, through this study, it is expected that the related regulations should be prepared promptly, that stakeholders adhere to the principles for recycling and that the environmental assessment system be stabilized.
(출처 : Abstract 10p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 3
- 표목차 ... 5
- 그림목차 ... 7
- 부록목차 ... 9
- Abstract ... 10
- I. 서 론 ... 13
- Ⅱ. 연구내용 및 방법 ... 15
- 1. 재활용환경성평가를 위한 유출시험의 지침 마련 ... 15
- 2. 재활용환경성평가를 위한 모델링에 관한 지침 마련 ... 23
- 3. 재활용환경성평가기관의 지정에 관한 지침 마련 ... 24
- 4. 재활용환경성평가 결과의 승인에 관한 지침 마련 ... 24
- 5. 환경성평가 가이드라인 마련을 위한 자문위원회 운영 ... 25
- Ⅲ. 연구결과 및 고찰 ... 26
- 1. 재활용 환경성 평가를 위한 유출시험의 지침 마련 ... 26
- 가. 유출시험에 대한 규격 등에 관한 사항 ... 26
- 나. 유출시험 결과 ... 27
- 다. 유출시험과 회분식시험의 결과 비교 ... 34
- 라. 유출시험 결과와 환경기준과의 비교·고찰 ... 37
- 마. 유출시험의 절차 ... 42
- 바. 유출시험의 구성내용 ... 43
- 2. 재활용 환경성 평가를 위한 모델링에 관한 지침 마련 ... 45
- 가. 모델링 개요 ... 45
- 나. 국내·외 모델링 적용사례 ... 47
- 다. 모델링 평가를 위한 신뢰성 확보 및 수행능력평가 ... 53
- 라. 모델링 프로그램의 사용에 관한 사항 ... 54
- 마. 모델링 평가를 통한 결과 도출 ... 57
- 3. 재활용환경성평가기관의 지정에 관한 지침 마련 ... 63
- 가. 평가기관 예상 기관의 현황조사 ... 63
- 나. 평가기관의 인력구성, 장비, 시설 등에 관한 사항 ... 67
- 다. 평가기관 정도관리에 관한 사항 ... 68
- 라. 평가기관의 지정 절차에 관한 사항 ... 69
- 4. 재활용환경성평가 결과의 승인에 관한 지침 마련 ... 73
- 가. 위원회의 법를적 사항 ... 73
- 나. 승인기관의 업무에 관한 사항 ... 75
- 다. 심의위원회의 구성과 운영에 관한 사항 ... 78
- 라. 승인기관의 승인 절차에 관한 사항 ... 79
- 5. 환경성평가 가이드라인 마련을 위한 자문위원회 운영 ... 82
- 가. 평가기관 지정에 관한 분야 ... 83
- 나. 승인 절차 및 방법에 관한 분야 ... 83
- 다. 현장적용성시험에 관한 분야 ... 83
- 라. 유출시험에 관한 분야 ... 84
- 마. 모델링 평가에 관한 분야 ... 84
- Ⅳ. 결 론 ... 85
- 참고문헌 ... 87
- 부록 ... 89
- 부록1. 재활용환경성평가기관 수요예측 및 전문 인력 양성 지원을 위한 설문조사 양식 ... 90
- 부록2. 재활용환경성평가기관 지정관련 물품 체크 리스트 ... 94
- 부록3. 자문위원회 및 세미나 개최 결과 ... 98
- 부록4. Visual MODFLOW를 이용한 모델링 모의 시 필요한 자료(예시) ... 101
- 끝페이지 ... 102
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.