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Kafe 바로가기주관연구기관 | 이화여자대학교 Ewha Womans University |
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연구책임자 | 최경희 |
참여연구자 | 이향연 , 김진아 , 김재훈 , 황승아 , 오윤정 , 강미선 , 배준태 , 김윤태 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-06 |
과제시작연도 | 2013 |
주관부처 | 환경부 Ministry of Environment |
과제관리전문기관 | 국립환경과학원 National Institute of Environmental Research |
등록번호 | TRKO201700008385 |
과제고유번호 | 1485011983 |
사업명 | 기후변화대응및저탄소사회기반구축연구 |
DB 구축일자 | 2017-10-12 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201700008385 |
Ⅳ. 연구 결과
해외의 그린스쿨 사업은 미국과 일본의 사례와 같이 학교 건축물을 친환경적으로 개보수하고 이를 교육에 활용하는 형태와, 인도네시아, 영국, 아일랜드의 사례처럼 환경교육과 실천을 중심으로 학교환경을 개선하는 두 가지 형태로 유형화될 수 있었다.
국내 그린스쿨 관련 사업은 교육부의 그린스쿨 사업과 같이 대규모 예산이 투입되어 건축물을 친환경적으로 개보수하는 형태와, 서울시 에코스쿨과 경기도교육청의 에코그린스쿨처럼 소규모 예산으로 학교 시설 및 환경을 친환경적으로 개선한 두 가지형태로 운영되고 있
Ⅳ. 연구 결과
해외의 그린스쿨 사업은 미국과 일본의 사례와 같이 학교 건축물을 친환경적으로 개보수하고 이를 교육에 활용하는 형태와, 인도네시아, 영국, 아일랜드의 사례처럼 환경교육과 실천을 중심으로 학교환경을 개선하는 두 가지 형태로 유형화될 수 있었다.
국내 그린스쿨 관련 사업은 교육부의 그린스쿨 사업과 같이 대규모 예산이 투입되어 건축물을 친환경적으로 개보수하는 형태와, 서울시 에코스쿨과 경기도교육청의 에코그린스쿨처럼 소규모 예산으로 학교 시설 및 환경을 친환경적으로 개선한 두 가지형태로 운영되고 있었다.
국내 그린스쿨 실태조사 결과, 가장 많은 학교들이 갖추고 있는 시설-설비는 신재생 에너지 설비와 생태공간, 학교 숲 등의 녹지 공간이었다. 현장방문 결과, 생태공간 및 학교 숲과 연계된 환경교육이 비교적 활발하게 수행되고 있었다. 그러나 그린스쿨에서 가장 많이 갖추고 있는 신재생에너지 설비는 직접적으로 교육에 활용되지 않고 있었다. 그린스쿨 사업의 효과 분석 결과, 그린스쿨 사업 이후의 에너지절감 효과는 명확하지 않았으나 환경교육이 적극적으로 수행되고 있는 학교에서는 가시적인 절감효과가 나타났다.
국내외 그린스쿨 사례의 비교·분석을 통해 도출된 그린스쿨의 운영 목표는 크게 학교환경의 친환경적 개선과 환경교육 실천, 지역사회 기여의 세 가지로 구분될 수 있었으며 그린스쿨의 운영 유형은 건축물 개보수형, 친환경적 개선형, 환경교육 중심형의 세 가지로 범주화되었다. 본 연구에서는 학교환경개선, 그린관리시스템, 그린라이프 교육연계시스템을 그린스쿨 운영의 핵심 이슈로 파악하고 이를 주축으로 하는 그린스쿨 운영 모형을 개발하였다. 그리고 개발된 그린스쿨 모형의 각 항목별 평가내용을 포함하는 그린스쿨 설계 및 운영을 위한 가이드라인을 개발하였다.
이상의 연구결과를 통해 도출된 결론은, 첫째, 그린스쿨 시설-설비의 개선으로 인한 학교건물의 에너지효율 성능강화를 검증하고 학교에서 지속적으로 자체 모니터링할 수 있는 평가 시스템이 구축되어야 한다. 둘째, 그린스쿨 사업을 단순히 건축물에 국한시켜서는 안 되며 그린스쿨의 운영에 있어 학교의 그린자원을 교육에 적극적으로 활용할 수 있는 방안이 동시에 고려되어야 한다. 셋째, 국공립학교의 경우 정기적인 교직원의 이동으로 인해 그린스쿨의 운영이 단절되는 경우가 많아 이를 고려한 관리 체계의 마련이 요구된다. 넷째, 성공적인 그린스쿨의 운영을 위해서는 학교장을 포함한 관리자의 선언적 의지가 요구된다. 다섯째, 그린스쿨을 활성화하기 위해서는 그린스쿨의 주체인 학교 구성원이 학교의 시설과 환경을 이해하고 자부심을 가지고 활용할 수 있도록 그린스쿨에 대한 교육과 홍보를 실시할 필요가 있다.
(출처:요약문 p.3)
The purpose of this study is to propose operation and evaluation methods to build a foundation to revitalize green schools based on the results of case studies and surveys. The contents of this study are: 1) the current conditions1) and the cases of external green schools; 2) the current conditions
The purpose of this study is to propose operation and evaluation methods to build a foundation to revitalize green schools based on the results of case studies and surveys. The contents of this study are: 1) the current conditions1) and the cases of external green schools; 2) the current conditions of domestic green schools; 3) the actual conditions2) and the effects of domestic green schools; 4) the development of an operating model for the green schools; 5) strategies for revitalizing green schools.
The analyzed results showed that the external green schools were classified under two types: the first type renovated the school buildings to become more eco-friendly and utilize them as a resource for environmental education as in the cases of the U.S.A. and Japan. The other type improved the school environment using eco-friendly practices and education as in the cases of Indonesia, England,and Ireland. Comparatively, domestic green schools were operated under two types: the first was to renovate the school buildings to be eco-friendly using a large budget like the green schools supported by the Ministry of Education in Korea (MOU). The other was to improve the school environment with a small budget like the eco-schools supported by the city of Seoul and the eco-green schools supported by the Gyeonggi Provincial Office of Education (GOE).
The survey analysis of domestic green schools showed that the institution facilities which most schools had were renewable energy facilities, ecological parks, and green space, such as school plantations. According to the results of site visits, when schools had environmental education programs, ecological parks and schoolplantations were frequently utilized. However, the renewable energy facilities which most green schools had were not directly utilized for educational purposes. The effect analysis of domestic green schools showed that the energy saving effect after green school construction was not clear. However, the effect was shown in a school with teachers and students who were highly committed to environmental education and action.
Based on the comparative analysis of the internal and external cases, three operating aims for green schools were drawn: to improve the school environment, to conduct environmental education, and to contribute to the local community. The operating types of green schools were classified under three categories: the renovation of school buildings, making schools more eco-friendly, and environmentally centered education. An operating model for green schools was developed based on three main issues which were identified through the caseanalysis of green schools: the improvement of the school environment, green-management systems, and green-life educational systems. The operating model expanded into guidelines for the design and operation of green schools, which covered evaluation contents for each subsection of the model.
The conclusions on this study are: first, it is necessary to establish an evaluation system for green schools to investigate and monitor enhancement of the energy performance of school buildings. Second, green school projects must be designed to utilize green facilities for education rather than be confined to the renovation ofbuildings. Third, a green school management system needs to consider a regular transfer of faculty and staff within public schools and make provisions for a transition of operations. Fourth, a declaratory commitment by administrators, including a principal, is essential for the successful operation of green schools. Fifth, it is necessary that all school members, as agents of the green school, are educated and informed about green facilities and the environment to establish a sense of pride and reinvigorate the green school culture.
The operating model and guidelines proposed in this study can be utilized for the development of a green school rating system because they contain evaluation contents on institution facilities, management systems, and education for green school operations. An abridged version of green school guidelines, which was printed as an extra volume, can be used for the education and information ofgreen school users as it was developed to outline green school environment, education, and practices.
(출처:Abstract p.5)
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