최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.2, 2013년, pp.681 - 687
김보성 (공주대학교 그린에너지기술연구소)
This study examined whether the combination of the indoor temperature on the learning environment and the colors of the learning materials affect the learning performance. To do this, the condition of indoor temperature was divided into three conditions: the neutral condition which is the appropriat...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습 활동과 온도는 어떤 상관관계가 있는가? | 이는 온도와 학습 간의 상관관계가 존재함을 시사하는 것이다. 최욱에 따르면 학습 활동을 위한 적정온도는 22.5~24℃일 때로 학습자들이 가장 쾌적감을 보이는 온도범위이며, 이와 더불어 적정온도보다 실내온도가 1℃ 증가함에 따라 학습자의 학습 능력은 약 7%씩 감소하고, 실내온도가 28℃가 넘게 되면 온열적 불쾌감을 일으켜 학습활동에 상당한 지장을 초래하는 것으로 보았다[4]. | |
학습 환경은 무엇인가? | 오늘날 나날이 고조되는 교육열에 따라 학습 환경에 대한 관심 또한 높아지고 있다. 여기서 학습 환경이란 학습활동이 행해지는 곳으로, 새로운 지식, 기능, 태도를 습득하는 과정에서 교사와 학습자에게 물리적, 심리적 영향을 주는 모든 외부적 요인을 의미한다[1]. 이러한 환경을 보다 쾌적하게 구성하고자 하는 것은 학습자에게 있어 학습과 관련된 일련의 행동들이 쾌적한 학습 환경에서 증가할 것으로 기대하기 때문이다[2]. | |
각 각의 색채는 어떤 지식체계를 활성화시키는가? | 색채는 단순히 색 정보뿐만 아니라, 이와 연관된 다양한 지식체계의 활성화를 유도하게 된다. 예를 들면, 빨간색은 정열, 흥분, 분노, 열, 더위 등을, 그리고 파란색은 차가움, 추위, 냉혹 등의 지식체계를 활성화시킨다[7]. 이와 같은 지식체계의 활성화는 감각체계에 영향을 미쳐 색채의 지각만으로도 인간이 온도감을 느낄 수 있는데[8], 이는 색채 지각과 관련된 신체적 반응의 결과를 통해서도 확인할 수 있다. |
Wang SY. A study on the correlation between work, learning environment and learner participation in web-based training. Graduate School of Ewha Womans University, Master's thesis, 2000.
B. Kim, J. H. Kim, "The research of students' learning task performance according to changes of the indoor thermal comfort sensation on learning environments", Green Home Energy Technology, 2, 58-62, 2012.
R. D. Pepler, "The thermal comfort of students in climate controlled and non-climate controlled schools", ASHRAE Transactions, 78, 97-109, 1972.
W. Choi, "An ergonomics model for physical learning environments and their design strategies", Journal of Educational Technology, 25(2), 85-116, 2009.
Kim JH. A study in the effects of color on learning. Graduate School of Education Mokpo National University, Master's thesis, 2006.
Sin, MC. Studies on effective teaching methods to middle school students in color expressions. Graduate School of Education Inha University, Master's thesis, 2003.
Moon EB. The understanding and application of color, Ahn Graphics: Seoul, 2005.
Kim MJ. The effect of hue, value, and chroma on apparent warmth. Graduate School of Yonsei University, Master's thesis, 2006.
W. S. Chong, C. U. Hong, N. G. Kim, "A study on human response to color light stimulation", Korean Journal of the Science of Emotion & Sensibility, 7(4), 51-56, 2004.
Kim TM. A study on the relationships between color preference, emotional quotient, and scholastic achievement of middle school students. Graduate School of Education Inha University, Master's thesis, 2004.
H. S. Park, C. M. Kim, "The effects of color tone and brightness on recall and recognition while information presented in e-learning environment", The Journal of Educational Information and Media, 14(2), 55-79, 2008.
C. W. Seo, H. Jeon, C. Kim, Y. K. Min, "Effects of working memory loads on spatial stroop effects", Journal of the Korean Data Analysis Society, 8(3), 1175-1188, 2006.
G. Yoo, C. W. Seo, C. Kim, "The effect of event-based prospective memory on the performance of ongoing tasks: An fMRI study", The Korean Journal of Experimental Psychology, 17(1), 35-49.
Min YK, Kim B. The basis of scientific data analysis. CNU Press: Daejeon, 2011.
K. K. Oh, I. J. Kim, K. H. Jung, M. Y. Lee, "The perceptual properties of unique colors in the color recognition memory", Proceedings of Korean Society of Color Studies, 73-74, 2003.
Min YK, Kim B, An GS, Han KH. Human life and psychology. Hakjisa: Seoul, 2011.
J. H. Pae, H. S. Hwang, "The influence of children's familiarity with a task and teachers' feedback on their problem solving performances", Korean Journal of Human Ecology, 15(4), 551-561, 2006.
B. Kim, J. H. Kim, Y. K. Min, "Effects of the background music on performances of cognitive tasks", Journal of the Korean Data Analysis Society, 14(1B), 283-294, 2012.
D. H. Lim, B. Kim, Y. K. Min, "Effects of the saliency granted in memory items on memory performances", Journal of Social Science (Institute for Social Science Chungnam National University), 21(1), 105-117, 2010.
B. Kim, J. H. Kim, Y. K. Min, "Effects of the perceived thermal sensitivity on performances of learning task according to the level of difficulty", Journal of the Korean Data Analysis Society, 13(5), 2513-2522, 2011.
B. Kim, Y. K. Min, B. C. Min, J. H. Kim, "Effects of thermal environmental factors on behavioral responses of the selective attention mechanism", Journal of the Korean Data Analysis Society, 13(5), 2523-2533, 2011.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.