보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
김태훈
|
참여연구자 |
박동규
,
손미연
,
이동주
|
보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700008970 |
DB 구축일자 |
2017-10-28
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700008970 |
초록
▼
< 요약 및 시사점 > 중장기 쌀 수출입 정책 방향
○ 중장기적으로 국내 쌀산업이 경쟁력을 가질 수 있는 시장지향적 방향으로 쌀 수출입 정책이 수립되어야 하나 현실적으로 많은 문제점과 한계가 존재함.
- 구조적 쌀 공급과잉이 계속되고 있고 연이은 풍작으로 재고누증문제가 심화되고 있으며, 의무수입쌀은 판매결손이 발생하고, 상업용 쌀수출은 아직 미미한 수준임.
○ 본 연구에서는 향후에도 지속적으로 발생할 가능성이 있는 쌀 공급과잉 및 재고처리 등 쌀 수급불균형 문제 완화에 기여하고, 관세화 시대에 부합하는 쌀 수출입 정
< 요약 및 시사점 > 중장기 쌀 수출입 정책 방향
○ 중장기적으로 국내 쌀산업이 경쟁력을 가질 수 있는 시장지향적 방향으로 쌀 수출입 정책이 수립되어야 하나 현실적으로 많은 문제점과 한계가 존재함.
- 구조적 쌀 공급과잉이 계속되고 있고 연이은 풍작으로 재고누증문제가 심화되고 있으며, 의무수입쌀은 판매결손이 발생하고, 상업용 쌀수출은 아직 미미한 수준임.
○ 본 연구에서는 향후에도 지속적으로 발생할 가능성이 있는 쌀 공급과잉 및 재고처리 등 쌀 수급불균형 문제 완화에 기여하고, 관세화 시대에 부합하는 쌀 수출입 정책 방향을 중점적으로 제시하고자 함.
중·단립종 쌀 시장 모니터링 체계 활용 방향
○ 관세화로 국내외 쌀시장이 연계됨에 따라 지속적인 중·단립종 쌀시장 모니터링 및 관련 정보의 제공이 필요한 것으로 판단됨.
○ 중·단립종 쌀시장 모니터링 정보시스템 체계를 구축하여 주요국의 쌀 수급여건 및 가격변화가 국내 쌀시장에 미칠 영향을 분석하고 선제적 대응을 가능하게 함으로써 관세화로 인한 불안감을 해소할 수 있을 것임.
- 또한 정책담당자 및 관련 업계·학계 등 정보수요자의 요구사항에 부합하는 정보를 적시에 제공함으로써 정책수립의 기초자료로 활용될 수 있음.
의무수입쌀 도입 및 활용 방향
○ 의무수입쌀 도입을 국영무역방식으로 유지하되 일정 물량에 대해 수입권 공매 또는 SBS방식을 도입하여 병행하는 방안을 고려해야 하며, 혼합 비율은 국내 쌀산업 영향과 도입·보관에 소요되는 정부의 재정 부담 등을 종합적으로 고려하여 결정해야 함.
○ 의무수입쌀 도입에 있어서 가공용 쌀은 사전수요조사를 통해 수요가 있는 품종 및 품질의 쌀을 수입하고, 주정용 등 용도에 따라 저렴한 쌀을 수입하여 판매 손실을 저감하도록 하며, 밥쌀용 쌀은 소비자가 원하는 쌀이 수입될 수 있도록 곡종 및 품질을 다양화할 필요가 있음.
○ 가공용(주정용), 사료용, 원조용 등 수입쌀 용도를 다변화하여 수입쌀이 밥쌀용 쌀시장에 미치는 영향을 최소화하고 수입쌀 재고로 인한 공급과잉 문제도 완화해야 함.
- 가공업체의 수요가 있는 쌀을 수입하고 안정적으로 공급하여 가공산업 규모를 확대하고 원료이용기술 및 제품개발 투자가 이루어져야함. 사료용은 사료화 이용기술 개발과 쌀 사료화에 대한 부정적 인식개선을 위한 홍보가 필요함. 해외원조용은 국제식량원조협약인 FAC가입을 통해 무상원조 지원이 가능하도록 노력해야 함.
쌀 및 쌀 가공품 수출 수요확대 방향
○ 쌀 수출 확대를 위해 수출전용단지를 활용하여 생산단가를 낮추어 가격경쟁력을 제고해야 함. 품질경쟁력 제고를 위해 브랜드 관리 및 홍보가 필요하며 품질 및 등급 표기방식을 통일하고, 국제 GAP 인증 등 품질우수성 근거자료를 마련해야 함. 또한 수출국에 적합한 포장재 사용으로 품질 훼손을 방지해야 함.
○ 수출 촉진을 위해서는 수출업체, 생산자단체, 정책지원이 가능한 정부,해외유통망을 확보하고 있는 무역상사 등 관계기관 및 기업이 참여하는 쌀수출촉진기구(가칭)를 설립하여 지속적인 수출지원이 이루어져야 함.
○ 쌀 가공품 수출 확대를 위해 국내산 구곡과 가공용수입쌀 원료 공급방식을 개선하여 안정적 원료공급이 가능하도록 함으로써 가공산업의 성장기반을 마련하고 기술개발 및 홍보지원과 대기업과의 상생협력관계를 구축해야 함.
○ 또한 의무수입쌀을 이용한 쌀 가공품 수출이 가능한 것으로 판단되므로 적극적인 수입쌀 활용 가공품 수출을 통해 쌀 재고누증문제를 완화하고 수요를 확대할 수 있을 것임.
( 출처 : 요약 9p )
Abstract
▼
Summary and Implications
The Medium- and Long-Term Direction of Rice Trade Policy
Although rice trade policy should be established in a market-oriented direction which makes the domestic rice industry competitive in the medium and long term, there are many problems and limits in reality. The s
Summary and Implications
The Medium- and Long-Term Direction of Rice Trade Policy
Although rice trade policy should be established in a market-oriented direction which makes the domestic rice industry competitive in the medium and long term, there are many problems and limits in reality. The structural oversupply of rice has continued, the accumulation of stocks has intensified because of consecutive good harvests, mandatory rice imports have caused sales deficits, and rice exports for commercial purposes are still insignificant. This study aimed to present the direction and short-term alternatives concerning current issues including rice oversupply and stock disposal that can continue in the future too.
The Direction of Utilizing a Monitoring System of Short or Medium Rice Varieties
As domestic and foreign rice markets have been linked due to tariffication, it will be necessary to continuously monitor the market for short or medium rice varieties and provide related information. Through the establishment of the system for monitoring this market, it is possible to analyze the impact of major countries' conditions of rice supply and demand and price changes on the domestic rice market and to respond anticipatorily,thus relieving anxiety due to tariffication.
The Direction of Introducing and Utilizing Mandatory Import Quotas
It is needed to consider a plan that maintains the introduction of mandatory rice imports in a state-trading method but introduces quota auction or SBS systems for a certain amount. The mixing ratio should be decided in consideration of the effect of the change in the introduction methods on the domestic rice industry and the government's financial burden due to import and storage.
Concerning mandatory rice imports, it is necessary to reduce sales deficits by importing rice for processing whose varieties and quality are in demand through prior demand surveys and by importing cheap rice according to uses such as brewing. Also, it is needed to diversify the quality and varieties of rice for table use in order to import rice which consumers want.
It is required to minimize the impact on the market for table rice by diversifying the use of imported rice such as processing (brewing), feed, and overseas aid and to mitigate the oversupply problem due to imported rice stocks. It is necessary to scale up the processing industry and invest in technologies for using ingredients and product development by importing and stably supplying rice in processing companies' demand. Also, it is needed to develop technologies for using imported rice as feed, and promotion is necessary to improve negative perception of the utilization of rice as feed. Additionally, efforts should be made to utilize imported rice for grant-type overseas aid through joining the international Food Assistance Convention (FAC).
The Direction of Increasing Demand Through the Export of Rice and Processed Rice Products
To expand rice exports, it is necessary to reduce the unit cost of production and enhance price competitiveness by utilizing export complexes.
To improve quality competitiveness, it is needed to manage and promote brands, standardize quality and grade labeling methods, and prepare evidence of high quality such as international GAP certification. In addition, damaging quality should be prevented by using packing materials suitable for importing countries.
For export promotion, it is needed to continually support export by establishing a tentatively named "Rice Export Promotion Organization" in which related institutions and companies participate, including exporting firms, producer groups, the government providing policy support, and trading companies with an overseas marketing network.
To increase the export of processed rice products, it is required to improve a supply method of domestic rice produced in the preceding years and imported rice for processing and stably supply ingredients, thus laying the groundwork for the growth of the processing industry. It is also necessary for the government to develop technology, support promotion, and establish a win-win partnership with large companies. Additionally, it will be possible to export processed products that used mandatory rice imports and to alleviate the problem of a rise in rice stocks and increase demand by exporting processed products that actively used imported rice.
( 출처 : Abstracts 16p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 2
- 요약 ... 4
- ABSTRACT ... 12
- 목차 ... 20
- 표목차 ... 22
- 그림목차 ... 25
- 제1장 서 론 ... 28
- 1. 연구 필요성과 목적 ... 28
- 2. 선행연구 검토 ... 30
- 3. 연구 내용 및 방법 ... 34
- 제2장 쌀 관세화 이행 전후 쌀 산업 변화 ... 36
- 1. 쌀 수급 여건 변화 ... 36
- 2. 관세화 이행 전후 쌀 수출입 동향 ... 39
- 3. 쌀 관세화 이행에 대한 인식 변화 ... 42
- 제3장 관세화 전환국의 쌀 수출입 정책 변화 ... 56
- 1. 일본의 쌀 수출입 동향 및 정책 ... 56
- 2. 대만의 쌀 수출입 동향 및 정책 ... 65
- 3. 관세화 전환국 사례의 시사점 ... 74
- 제4장 국내외 TRQ 수입관리 실태와 의무수입쌀 도입방안 ... 76
- 1. TRQ 도입방법 및 장단점 ... 77
- 2. 주요국 TRQ 수입관리 실태 ... 82
- 3. 의무수입쌀 도입·관리방안 도출 계층화(AHP) 분석 ... 91
- 제5장 쌀 및 쌀 가공품 수출 실태와 수출 확대 가능성 ... 106
- 1. 수출 현황과 산업 실태 ... 106
- 2. 수출 관련 정책과 문제점 ... 120
- 3. 쌀 및 쌀 가공품 수출 확대 가능성 ... 128
- 제6장 중장기 쌀 수출입 정책 방향 ... 134
- 1. 중장기 쌀 정책 방향 ... 134
- 2. 중·단립종 쌀시장 모니터링 체계 활용 방향 ... 136
- 3. 의무수입쌀 도입 및 활용 방향 ... 138
- 4. 쌀 및 쌀 가공품 수출수요 확대 방향 ... 142
- 부록 : 중·단립종 쌀시장 모니터링 체계 구축방안 ... 150
- 참고문헌 ... 176
- 끝페이지 ... 179
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.