보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
연구책임자 |
조세현
|
참여연구자 |
권혁주
,
고길곤
,
류철
,
배수호
,
윤견수
,
이민창
,
이수영
,
이창길
,
한승주
,
조영섭
,
권현주
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022578 |
과제고유번호 |
1105012660 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-23
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022578 |
초록
▼
4. 결론 및 정책대안
□ 민주적 공화주의의 국정운영 패러다임 하에서 각 정책 주제 별로 개선방안을 제시함
○ 관료제의 정치적 중립성을 제고시키기 위해 현재 미흡한 과잉도구화 통제제도를 보강하여야 함
- 정권교체 시 정책에 대한 직업관료와 선출된 정치권력의 충돌을 조정할 제도가 요구됨
- 도구화와 정치화의 균형을 맞추기 위해 과잉된 도구화를 억제하도록 관료의 불복종을 의무화하고 지원하는 제도가 필요함
- 근본적으로는 부처가 추진하는 정책에 대한 스스로의 평가가 전문가적으로 권위를 얻어야 하며
4. 결론 및 정책대안
□ 민주적 공화주의의 국정운영 패러다임 하에서 각 정책 주제 별로 개선방안을 제시함
○ 관료제의 정치적 중립성을 제고시키기 위해 현재 미흡한 과잉도구화 통제제도를 보강하여야 함
- 정권교체 시 정책에 대한 직업관료와 선출된 정치권력의 충돌을 조정할 제도가 요구됨
- 도구화와 정치화의 균형을 맞추기 위해 과잉된 도구화를 억제하도록 관료의 불복종을 의무화하고 지원하는 제도가 필요함
- 근본적으로는 부처가 추진하는 정책에 대한 스스로의 평가가 전문가적으로 권위를 얻어야 하며 장관의 권한 강화, 그리고 청와대의 실국장급에 대한 인사개입 통로를 줄여야 함
○ 향후 반부패 정책은 부패인식 개선 정책과 부패행위 억제 정책, 반부패 정책 간의 연계를 목적으로 발전되어야 함
- 부패 인식 개선을 위해 부패에서 청렴으로 초점을 이동하여 반부패 정책을 개선시켜야 함
- 광범위한 반부패 정책의 연계를 위해 거시적 정책평가 및 기존 정책의 발전적 심화에 주력해야 함
- 반부패기구의 기능과 역할, 신설 조직의 역량에 초점을 맞추어 반부패기구 신설 문제를 접근할 필요가 있음
- 시민사회와 언론의 감시기능을 부각하고, 민간기업 차원까지 반부패 노력을 증대시켜야 함
○ 한국 행정이 민주적 공화주의 하에서 절차와 윤리를 중시하도록 하기 위해 브리핑 행정에서 시작된 한국 관료제의 권위주의와 형식주의 문화를 변화시켜야 함
- 기획과 브리핑 능력을 중시하는 관료제 문화에서 탈피하여 민주적 공화주의 하에서 절차적 정당성과 행정의 도덕성을 강조하는 문화로 변화해야 함
○ 유학의 수신론 관점은 ‘관료의 존재이유와 책임성 자각’, ‘충신(忠信)으로서의 충(忠)’, ‘자율적 자기규제와 자기통제 능력의 배양’, ‘공직의 가치와 규범에 대한 성찰’, ‘윤리적 딜레마 상황의 대처능력 함양’등을 통해 행정의 책임성을 제고시킬 수 있음
- 유학의 수신론은 시민의 권리를 보장하고 공공복리를 추구하는데 기여하고 종국에는 시민들이 행복한 삶을 영위할 수 있도록 하는 것이 관료의 존재이유라는 것을 일깨워 줌
- 충신으로서의 충은 나의 양심에 비추어 진실된 마음을 뜻하며 관료는 이를 통해 전문가적 책임성과 정치적 책임성을 제고시킬 수 있음
- 관료는 수신론을 통해 자율적으로 자신을 규제하고 자기통제 능력을 길러 무사안일주의와 복지부동 등의 병폐를 제거할 수 있음
- 수신론은 관료에게 공직의 가치, 신념, 규범에 대해 고민하고 논의하도록 하며 윤리적 딜레마 상황에 적용시킬 기준을 제시함
○ 헌법을 정부조직의 개편 원칙으로 삼아 정부 조직이 헌법이 지향하는 가치를 담도록 개편해야 함
- 국정지원기능은 민주성을 반영해 분권과 자치를 강조하여 대통령비서실, 국무조정실의 축소개편, 부총리제 폐지, 행정 각부의 처단위 구성을 해야 함
- 경제부처는 책임성의 가치를 위해 역할과 책무 중심의 개편을 진행하여 예산처를 기획재정부에서 분리하고, 산업통상자원부 및 미래창조과학부를 개편하고 에너지개발청을 신설하며, 해양수산부를 폐지・개편해야 함
- 사회부처는 형평성의 가치를 강조해 견제와 균형을 이루도록 보건복지부와 여성가족부의 기능을 정비하고, 보건복지부와 고용노동부를 재편하며, 국민안전처를 개편하고 교육부와 문화체육부의 불필요한 규제를 축소하는 개편을 진행해야 함
○ 정부조직개편의 성공을 위해 부처 간 수평적 협업체계를 구축하고 행정내부 계층구조를 단순화하며, 국민 중심의 거버넌스 체계를 개편하고, 개편시기・과정・범위・방식에 대한 신중한 검토가 필요함
○ 기존에 계급제 원칙의 고수 하에서 직위분류제 요소를 도입한 것은 애매한 상황으로 한계점이 뚜렷하기 때문에 보다 근본적으로 직위분류제로의 전환을 고려하는 것이 필요함
- 직위분류제적 요소의 추가 도입, 혹은 직무분석 및 직무평가의 지속적 진행을 통한 향후 직위분류제 전면 도입 등을 추진할 필요가 있음
○ 국회의 예산안 심의과정을 하향식 의사결정과정으로 개편해야 함
- 장기적 예산계획 심의절차와 해당년도 예산안 심의절차를 분리
- 국회의 예산의 거시적 관리를 위해 독자적인 재정총량과 분야별 재원분배에 대한 논의를 진행해야 함
- 미국의회의 예산위원회 제도와 예산결의안 제도를 참고할 필요가 있음
- 정부부처의 사업에 대한 예산안 배정과 해당 사업의 성과지표 간의 연계성이 강화되어야 함
- 상임위의 예비심사에서 행해지는 예산안 증액 경향을 조절해 선심성 예산 남발을 방지
- 사전예산제도를 도입해 국가재정운용계획을 미리 국회가 심의하도록 해야 함
- 기금의 통폐합 및 기금 구성요건을 법률에 명확히 명시하는 등의 기금제도를 개선해야 함
- 결산감사기능의 강화를 위해 감사원의 회계감사와 국회의 결산기능의 협조를 진행해야 함
○ 민관협력 파트너십 형태의 규제개혁 추진에 있어 민관협력 파트너십 구조의 개선을 주장함
- 규제개혁의 과정, 규제 권한의 소유, 피규제자의 복잡한 이해관계 등을 고려해야 함
- 이를 바탕으로 민관협력 파트너십 구조의 형성, 권한의 부여, 전문성의 확보, 사후 관리 등에 대한 섬세한 설계가 필요함
(출처 : 국문요약 21p)
Abstract
▼
Over the past six decades, Korea (referring to the Republic of Korea unless stated otherwise) has managed to undergo a remarkable transformation. Korea was able to shift its economy from one of the poorest to one of the most affluent economies. Such economic transition has been accompanied with demo
Over the past six decades, Korea (referring to the Republic of Korea unless stated otherwise) has managed to undergo a remarkable transformation. Korea was able to shift its economy from one of the poorest to one of the most affluent economies. Such economic transition has been accompanied with democratization. Since 1987, when the first direct popular election for the Presidency was held, transitions of power took place in accordance with democratic procedures. Korea was also able to establish a comprehensive welfare state providing social protection to a majority of its citizens. Such remarkable transformation became a model for developing countries to emulate.
Despite the great success, Korea is faced with new social challenges which demand effective policy responses. For instance, Korea’s incidence of old age poverty is the highest among OECD member countries owing to drastic changes in the family structure and the immature public pension system. In the labor market, job insecurity and low wages pose a great economic threat to the working age population. Social inequality and distributional conflict have risen sharply in the last twenty years since the Asian economic crisis in 1997-98.
In this challenging period of economic and social condition, it is fundamentally imperative that the government play a significant role to bring about social integration and economic security for the citizenry. Contrary to such expectation, it is difficult to say that the Korean government has effectively carried out its work. The government has not been able to steer the economy through the global recession that emanated from 2008. Its response to the MERS (Middle East Respiratory Syndrome) epidemic was well below par. In 2016, during the impeachment process of President Park Geun-hye, it was exposed that political neutrality of Korean bureaucracy, enshrined in article 7.1 in the Constitution, was seriously violated and that public officials efforts to protect its political neutrality was not satisfactory. What are the underlying reasons for the Korean government to be faced with such serious inadequacy? What has happened to the responsibility, transparency and competency of Korean bureaucracy, once highly praised? These are the questions that the present study seek to answer. The contributing authors in this study will also try to elicit policy implications for an effective and responsible government in the future from the perspective of a democratic republican idea.
This study is divided into two main parts (Parts 2 and 3) together with an Introduction (Part 1) and Conclusion (Part 4). In Part 2, this study examines the theoretical and normative rationale of governance in the Korean government since the 1990s. In Part 3, this study examines the various dimensions of the public management of bureaucracy. The authors in Part 2 point out that effective governance and political neutrality have been eroded over the past thirty years during the democratic process of power transitions that take place every five years. In terms of governance, the successive governments since 1993 had endeavored to replace the developmental state model of governance with neo-liberal and new public management models, but often resorted back to the old model of governance (Chapter 1).
Chapter 1 proposes a governance paradigm of democratic republicanism for the future, which emphasizes public responsibility and political neutrality of bureaucracy. In contrast to the authoritarian regime under which bureaucratic autonomy was protected, political neutrality of bureaucracy has been exposed to political power (Chapter 2). It will be necessary to emphasize responsibility and transparency as the guiding principles for public officials while at the same time motivate public institutions to work effectively to fight against corruption (Chapter 3). While Chapter 4 points out that the old habitual practice of hierarchical policy implementation dies hard, an argument entailing that public officials should strive for responsibility in line with Confucian public philosophy is made in Chapter 5.
Part 3 analyses public management in the government and explores possible policy reforms for sustaining an effective government. In terms of governmental organization, Chapter 1 emphasizes that the government, particularly, ministries and implementing agencies, should be organized according to the Constitutional principles. In particular, government ministries should be established in order to fulfil public functions that the Constitution states as government imperatives. Chapter 2 examines the historical experience of personnel management in the Korean government. Although personnel management according to the principle of rank-in-person succeeded in doing an effective job in the era of rapid economic development, it will be necessary to introduce a more encompassing system of rank-in-position in order to meet the demand of the changing environment. Chapter 4 analyses the process of budgetary scrutiny. Despite significant improvement in the fiscal management system, Chapter 4 calls for further reforms such as the introduction of budget legal codes and top-down reviews of the budget in the National Assembly in order to increase the system of checks and balances in the fiscal process. Chapter 5 discusses regulatory reforms that have been in effect since the 1990s and emphasizes the importance of collaboration between public agencies and private entities.
All in all, the authors in this study recognize the progress made over the last three decades after democratization in 1987 to produce significant effects. Not only in terms of politics, but also in terms of public management, there have been significant reforms which have produced lasting effects such as the reform of real-name transaction in banking and performance evaluation reforms. Korea has never been complacent about the need for institutional reform. However, it is now time to seriously reflect on the public norms and ethics in the government. The successful government in the future will require not only effectiveness but also responsibility. In conclusion, this study calls for a democratic and republican approach to governance, which emphasizes public virtue as well as institutional competence.
(출처 : 영문요약 26p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 8
- 그림목차 ... 9
- 국문요약 ... 10
- 영문요약 ... 26
- 제1장 서 론 ... 31
- 제1절 성공하는 정부를 위한 국정운영 방안의 모색 ... 32
- 제2장 민주적 국정운영과 행정의 책임성 ... 41
- 제1절 민주화 이후 한국 국정운영 패러다임 분석과 새로운 방향 모색 ... 42
- 1. 연구의 목적과 접근 방법 ... 42
- 2. 국정운영 패러다임으로서 발전국가론과 대안들 ... 49
- 3. 민주화 이후 개혁과 국정운영 패러다임 ... 53
- 4. 국정운영 패러다임의 혼선과 정치적 위기 ... 64
- 5. 성공하는 정부를 위한 국정운영 패러다임: 민주적 공화주의 ... 68
- 제2절 정권교체와 관료제의 정치적 중립 ... 75
- 1. 문제제기 ... 75
- 2. 관료제의 정치적 중립 책임 ... 77
- 3. 연구방법 ... 89
- 4. 정권교체와 관료제의 정치적 갈등과 대응 ... 91
- 5. 정치적 중립성 측면의 고찰 ... 102
- 6. 결론: 제도적 차원의 제언 ... 107
- 제3절 청렴한 정부와 미래의 국정운영 ... 110
- 1. 서론 ... 110
- 2. 부패에 대한 인식과 경험의 차이 ... 112
- 3. 우리나라 반부패 정책의 변화와 방향 ... 122
- 4. 부패행위를 줄이기 위한 제도와 정책 ... 127
- 5. 반부패 정책의 방향 ... 132
- 제4절 한국 관료제 권위주의에 대한 성찰: 개발연대의 브리핑 행정을 중심으로 ... 140
- 1. 들어가는 글 ... 140
- 2. 브리핑 행정의 기반: 박정희 시대 관료제의 특징 ... 141
- 3. 연구 방법론 ... 146
- 4. 박정희 시대 ‘브리핑 행정’ 들여다보기 ... 148
- 5. 브리핑 행정의 유산: 권위주의와 형식주의의 강화 ... 163
- 6. 나가는 글 ... 169
- 제5절 정부 관료제에서 행정의 책임성: 유학(儒學)의 수신론(修身論) 관점에서 톺아보기 ... 172
- 1. 들어가며 ... 172
- 2. 인간의 본성(本性)에 대한 가정과 유학(儒學)의 수신론(修身論) ... 174
- 3. 정부 관료제에서 행정의 책임성 ... 184
- 4. 수신론의 관점에서 행정의 책임성 톺아보기 ... 191
- 5. 나오며 ... 197
- 제3장 성공하는 정부의 행정관리 ... 199
- 제1절 성공정부를 위한 정부조직개편: 원칙과 방향 ... 200
- 1. 서론: 정부조직개편의 비판과 성찰 ... 200
- 2. 정부조직개편, 필요한가? 상징론 vs. 목적론 ... 203
- 3. 정부조직개편의 기본원칙: 헌법 ... 211
- 4. 정부조직개편의 방향과 대안 ... 217
- 5. 결론: 정부조직개편의 성공 요건 ... 231
- 제2절 성공하는 정부를 위한 공무원 인사관리: 직위분류제로의 전환 ... 234
- 1. 문제 제기 ... 234
- 2. 계급제와 직위분류제 ... 236
- 3. 행정환경변화와 인사관리 ... 238
- 4. 공무원 인재상 분석 ... 242
- 5. 계급제, 직위분류제, 그리고 인사행정의 가치 ... 243
- 6. 직위분류제 도입을 위한 노력 ... 252
- 7. 맺으며 ... 262
- 제3절 견제와 균형이 작동하는 예산과정 구축 ... 264
- 1. 서론 ... 264
- 2. 예산법률주의 ... 270
- 3. 하향식 예산편성 및 심의 ... 273
- 4. 공공기금 운용의 효율성 제고 ... 286
- 5. 결산기능과 회계감사의 협조체계 구축 ... 292
- 6. 결론 ... 296
- 제4절 규제개혁과 민관협력 ... 299
- 1. 서론 ... 299
- 2. 민관협력 파트너십 이론 ... 301
- 3. 사례분석 ... 316
- 4. 결론 ... 326
- 제4장 결 론 ... 329
- 참고문헌 ... 335
- 국내문헌 ... 336
- 국외문헌 ... 348
- 정부문서 ... 356
- 신문기사 ... 358
- 홈페이지 ... 376
- 끝페이지 ... 378
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.