최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 진의남 |
참여연구자 | 김현수 , 김기철 , 장근주 , 박소영 , 이은희 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-12 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201800022957 |
DB 구축일자 | 2018-06-30 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800022957 |
본 연구는 미래 사회에서 요구되는 교과 교육적 요구를 바탕으로 국내‧외 교과 교육과정 선행 연구 및 동향 분석을 통해 도덕, 실과(기술‧가정), 체육, 음악, 미술과 교육의 발전 방향을 탐색하고자 하였다. 또한 2009 개정 교과 교육과정과 관련한 설문 조사를 통한 교과 교육과정의 인식 및 요구 분석을 통해서 교과 교육과정의 개선 방향을 전망하고자 하였다. 즉 현행 교과별 교육과정에 대한 현장 교사, 교과 교육 전문가, 교육과정 개발 전문가 등의 의견을 수렴하여 교과별 교육과정의 현안 및 쟁점을 도출하고자 하였다. 이를 근거로 하여
본 연구는 미래 사회에서 요구되는 교과 교육적 요구를 바탕으로 국내‧외 교과 교육과정 선행 연구 및 동향 분석을 통해 도덕, 실과(기술‧가정), 체육, 음악, 미술과 교육의 발전 방향을 탐색하고자 하였다. 또한 2009 개정 교과 교육과정과 관련한 설문 조사를 통한 교과 교육과정의 인식 및 요구 분석을 통해서 교과 교육과정의 개선 방향을 전망하고자 하였다. 즉 현행 교과별 교육과정에 대한 현장 교사, 교과 교육 전문가, 교육과정 개발 전문가 등의 의견을 수렴하여 교과별 교육과정의 현안 및 쟁점을 도출하고자 하였다. 이를 근거로 하여 교육과정 문서 체제, 교육의 성격 및 목표 설정, 교육 내용 구성, 교수‧학습방법 및 평가 등에 걸쳐 차기 교육과정 개정을 위한 교과별 교육과정의 개선 방향을 제안하는 데 그 목적을 두고 있다.
이 연구는 향후 교과 교육과정 개선 관련 국내‧외 선행 연구 자료 분석을 통해 2009개정 교과 교육과정 상의 현안 및 쟁점 등을 파악, 분석하고자 하였다. 각 교과별 연구 내용은 다음과 같다.
가. 도덕과
이 연구에서 탐색된 도덕과 교육과정과 관련된 쟁점과 시사점은 다음과 같이 도출되었다. 첫째, 현행 교육과정과 관련된 국내 선행 연구 검토 결과 교육과정 구성에서 인성교육 및 다문화 교육 관련 주제 탐색, 유‧초‧중‧고 도덕과 교육의 연계성 확충, 성취 기준형 교육 내용의 실질적 활용 등이 이루어져야 한다. 둘째, 해외 도덕과 관련 교육과정의 동향 분석 결과 학생들의 생활과 밀착된 도덕교육을 지향하는 동시에 공동체적 관점을 바탕으로 개인의 정체성을 탐색하도록 교육과정이 구성되어야 한다. 셋째, 현행 도덕과 교육과정의 구성 체제에 관한 설문의 분석 결과 전체지향/영역별 주요 가치‧덕목의 구분방법 및 일부 내용에 대해서는 재점검이 필요하고, 내용의 수준과 분량에 대한 전반적 적정화 작업이 요청된다. 넷째, 이상의 연구를 토대로 도출한 도덕과 교육과정의 쟁점 및 개선 방향으로, 현행 교육과정 문서 구성 체제의 성취기준 진술 방식 및 해당 내용의 구성에 대한 재검토, 도덕과 교육에서 핵심역량을 반영한 교육과정의 구성에서 대인관계능력, 자기관리능력, 문제해결능력, 시민의식, 의사소통능력, 창의성, 북한 및 통일문제 이해 등에 대한 강조, 인성 교육의 강화와 관련하여 배려, 책임, 존중, 소통, 자율, 협동, 정의 등의 인성 요소에 초점을 둘 것 등을 제안하였다.
나. 실과(기술‧가정)
본 연구는 실과(기술‧가정) 교육과정 관련 국내‧외 선행 연구 자료 분석과 2009 개정실과(기술‧가정) 교육과정의 현안 및 쟁점 등을 파악하고 교과 교육과정 개선 방향을 제시하였다.
실과(기술‧가정) 교육과정에 관련된 국내 선행 연구물 분석을 통해서 생활 맥락적 관점에서 교육 내용의 적정화 기준, 교육 내용의 주제, 활동 중심으로 통합적 제시, 교과 명칭은 현장 교사 및 교과 교육 전문가 등과 함께 논의, 숙고 등을 제시하였다. 국외 교육과정 분석은 미국, 영국, 뉴질랜드, 캐나다를 선정하여, 각 나라의 실과(기술‧가정) 교육과정 동향을 분석하였다. 2009 개정 실과(기술‧가정) 교육과정에 대한 인식 및 개선 방향 관련 설문 조사는 실과(기술‧가정) 교육과정 문서 체제의 제시 방안, 성격 및 목표의 설정, 창의‧인성 교육 및 핵심역량 중심 교육과정 구성 등을 조사하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 초, 중, 고등학교에서 실과(기술‧가정) 학년‧교과군 편제의 적정성, 교과서의 개발(분책) 방식, 성격 및 목표의 재설정, S/W 반영, 핵심역량 반영 여부, 교과 명칭 변경, 성취기준의 활용 여부, 그리고 초등 실과 교육 내용의 통합적 운영, 핵심역량 및 창의‧인성 교육을 위한 교육과정의 개선 방향을 제안하였다.
다. 체육과
체육과는 체육과 교육과정의 국‧내외 선행연구 및 동향, 2009 개정 교육과정에 따른 체육과 교육과정의 현황 분석 및 쟁점 등을 통해 차기 체육과 교육과정 개정을 위한 개선 방안을 제시하였다. 즉, 집중이수제 및 교과서 통권 등과 같은 현행 교육과정 운영 방식의 문제점 극복 및 현행 체육과 교육과정에 나타난 핵심역량의 현황과 문제점, 개선 방향 등에 대한 국내 선행연구를 검토하였다. 국외 연구 동향을 파악하고 교육과정의 시사점을 도출하기 위해 호주(뉴사우스 웨일즈 주), 뉴질랜드, 미국(캘리포니아 주), 프랑스의 핵심역량 중심 교육과정을 살펴보았다. 다음으로 설문 및 심층면담을 통해 체육과 교육과정에 대한 현황을 분석하였으며, 이를 근거로 하여 학년군제의 운영 개선 방안, 핵심역량의 반영 비중 및 방법, 창의‧인성 요소의 반영 방안, 체육과 가치영역의 타당성 및 고유성 확보방안 등과 관련된 네 가지 쟁점들을 도출하였다. 끝으로 학년제로의 회귀, 핵심역량과 관련 요소와의 관계 정립, 체육과 대영역 개정을 위한 독립, 통합, 적합, 타당성의 고려, 창의‧인성 요소의 통합적 재구성 등과 같은 구체적인 체육과 교육과정의 개선 방안을 제시하였다.
라. 음악과
본 연구는 현행 음악과 교육과정에 대한 국내 선행 연구 및 독일, 프랑스, 호주, 미국의 교육과정 동향을 분석하였고, 현행 음악과 교육과정에 대한 인식 및 개선 방향을 파악하기 위하여 초․중학교 현장 교사, 대학교 교수들에게 설문 조사를 통하여 쟁점을 도출하였다. 이와 관련한 음악과 교육과정의 개선 방향은 다음과 같이 제시되었다. 첫째, 음악과의 본질과 특성을 살리고 음악 교과의 교육적 당위성 확보를 위하여 교육과정의 성격과 목표를 분리하고, 성격에 적합한 내용과 상세한 교육 목표 진술이 요구되었다. 둘째, 내용과 관련하여 영역별 특수성을 고려한 세부 영역 제시, 각 영역과 학년군별로 제시된 성취기준과 학습 내용의 구체화, 감상에 비평을 포함하고, 생활화 영역의 중요성 부각과 체계적인 이해, 대 주제 중심의 교육과정 내용 구조화, 학년별 교과서의 제작이 요구되었다.
셋째, 음악과의 특성을 살린 구체적이고 다양한 교수‧학습 방법과 해설서를 제시하며, 생활화와 다른 영역을 연계한 교수‧학습 방법의 제시가 요구되었다. 넷째, 음악 평가의 실제적인 지침 제시, 교육 내용과의 연계 강화 및 음악 교과에 합당하고 특화된 평가방향제시, 과정 평가나 태도 평가에 필요한 관점 제시가 요구되었다. 다섯째, 교육과정에서 역량은 범교과적 역량과 음악 교과 역량이 음악과 교육과정의 성격, 목표, 내용, 교수‧학습방법, 평가가 교육과정 요소와 조화를 이룰 수 있도록 제시되는 방안이 제안되었다.
마. 미술과
현행 미술과 교육과정에 대한 선행 연구 및 설문 조사, 전문가 자문 협의회에서 나온 의견 등을 종합하여 문서 체제별로 이후 논의해 보아야 할 쟁점 5가지를 추출하였는데, 미술과 교육과정 개정의 방향은 무엇인가, 미술과 교육과정 목표의 구성 요소는 무엇이고, 제시 수준은 어떻게 할 것인가, 미술과 교육과정 내용 영역 구성 및 제시 방식은 어떻게 할 것인가, 미술과 교육과정 교수‧학습 방법을 어떻게 구체화할 것인가, 미술과 교육과정 평가를 어떻게 구체화할 것인가이다. 이 5가지 쟁점은 세부적인 하위 쟁점 12가지와 함께 제시하였는데, 논의가 중복되는 부분을 묶어 5가지 범주에서 개선 방향을 탐색하였다. 구체적인 개선 방안은 현행 교육과정에 대한 다양한 문제 제기와 개선 방향 제안들, 최근 발표된 2015 교육과정 개정 방향(시안), 외국의 사례 등을 종합적으로 고려하여 다음과 같이 제안되었다. 첫째, 개정 방향을 인성과 미적 소양을 기르기 위한 미술 교과 역량이 반영된 교육과정으로 제안하였다. 둘째, 목표 구성 요소에 대한 탐색으로 제안된 미술 교과 역량 요소(안)과 현행 미술 교과 목표를 비교해 보고 현행 목표에서 보완해야 할미술 교과 역량을 제안하였다. 셋째, 목표와 내용의 제시 수준에 대한 탐색으로, 현행의 학년군별을 유지하되 학교 급별 특성을 고려하여 초등학교는 학년별 교과서 개발로 제기된 문제를 해결하고, 중학교는 편성 ‧운영을 고려하여 현행대로 또는 2개군으로 나누는 안을 제안하였다. 넷째, 내용 영역 구성에 대한 탐색으로 대영역은 유지하고, 중영역을 재검토, 재구성하는 안을 제안하였다. 다섯째, 내용, 방법, 평가 제시 방식에 대한 탐색으로 무엇을, 어떻게 구체화할 것인가를 중심으로 안을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
This study investigates the direction of educational development in moral education, practical arts, physical education, music education, and arts education. It explores curriculum requirements for future society based on literature review analysis, primary research, and study of previous curriculum
This study investigates the direction of educational development in moral education, practical arts, physical education, music education, and arts education. It explores curriculum requirements for future society based on literature review analysis, primary research, and study of previous curriculum. In addition, the study seeks to identify and examine curriculum process changes based on survey results of the 2009 Revised National Curriculum. Curriculum status and relevant issues were ascertained through examination of the views of current teachers, subject education specialists, and curriculum development experts. From this, the main purpose is to present future directions for subject curriculum improvement in the next curriculum development, with focus on the curriculum documentation system, the establishment of education character and goals, the structure of education content, and teaching/learning methods and assessment.
In 21st century global society, there is a need for subject education pertaining to creative intelligence development based on teaching/learning plan, and implementation strategy that can keep up with global education trends and necessity. For this, it is imperative to search for a specific implementation plan that can link national curriculum with each subject curriculum in elementary and middle school education for creative character education. In elementary and middle school education, a wide variety of core competency skills has been identified as necessary for the future. Therefore, rather than develop the same core competencies in the same subjects at both levels, based on the nature and characteristic of each subject, specific and practical core competency -centered teaching/learning methods and strategies need to be reinforced.
Moral Education
The issues and suggestions engendered by analysis of the moral education curriculum are as follows. First, examination of previous studies of the current curriculum reveals that it needs to include the following elements integral parts: an exploration of topics pertaining to character education and multicultural education; a strengthening of the connection between kindergarten, elementary school, middle school and high school moral education; and practical utilization of achievement standards. Second, examination of other nations' moral education curriculum suggests that Korea’s moral education be reorganized to focus upon students' lives and upon each student's exploration of self-identity from a communitarian perspective. Third, survey analysis of the structure of the current moral education curriculum calls for a reinvestigation of its general orientation, its classification of the major moral virtues of each section, and even parts of its contents. It also calls for an overall readjustment of the level and amount of moral education. Fourth, the above analysis highlights the following issues and possible improvements as regards the present moral education curriculum: (1) Reinvestigate how achievement standards are stated in the current curriculum documentation system, and the organization of the content; (2) Emphasize core competencies including interpersonal skills, intrapersonal skills, problem-solving skills, civic awareness, communication skills, creativity, and an understanding of unification and North Korean affairs; and (3) Focus on virtues such as consideration, responsibility, respect, communication, self-regulation, collaboration, justice, and so on with regard to the strengthening of character education.
Practical Arts(Technology and Home Economics)
The study posits pending problems and major issues with the 2009 Revised Practical Arts (Technology and Home Economics) National Curriculum through analysis of domestic and international studies and suggests improvement. Suggestions include a criterion for adjusting the curriculum from the perspective of practical life, topics of education content, integrated activity -centered education, and a subject name change arrived at through discussion with teachers and curriculum experts. The analysis of foreign curricula dealt with recent practical arts curriculum trends in the US, the UK, New Zealand, and Canada. The survey of the perception of and possible improvement to the 2009 Revised Practical Arts National Curriculum investigated issues including practical arts methods presented in the current curriculum documentation system, the establishment of its character and goals, creativity and character education, and curriculum organization centered upon core competencies. The authors suggest: suitability of subject group’s time allocation in elementary, middle school and high school practical arts education, the reestablishment of character and goals, methods of separating textbooks, integration of core competencies into the curriculum, subject name change, the utility of achievement standards, the integrated operation of elementary school practical arts education, and possible improvements in the curriculum for core competency and creativity and character education.
Physical Education
This study presents a way to improve physical education curriculum through analysis of domestic and foreign studies of physical education curricula, as well as an examination of the present situation and issues with the 2009 Revised National Curriculum. A literature review and analysis of previous studies were conducted to address the problems stemming from the present curriculum, such as an intensive credit program and integrated textbooks, and the present situation and problems with core competency. Core competency physical education curricula from Australia (New South Wales), New Zealand, the US (California), and France were examined to come up with a clear view of the current trends in foreign physical education, with an eye on revision in Korea. Surveys and in-depth interviews were conducted to identify the status quo of physical education as well. Based upon that examination, this study came up with four pending issues regarding the way to improve management of grade cycle, the importance and method of incorporating core competencies, ways of including creativity and character education elements, and ways of securing the validity and originality of the value area in physical education. Finally, this study presented specific ways to improve the physical education curriculum, such as a return to a graded school system, an establishment of the relationship between core competencies and related elements, a consideration of the independence, integration, adequateness, and validity of amendment for the area of physical education, and an integration of creativity and character education elements.
Music Education
The study examined, first, both literature reviews and previous studies of the current music curriculum and the trends in music curriculum in Germany, France, Australia, and the US. A survey including elementary and middle school teachers and principals was then conducted to identify a finite view of current curriculum and how to improve it. To improve the current music curriculum, first it is necessary to separate the essential character of music education from its goal and to specify both the content appropriate to its essential character and goal. Second, the curriculum must be revised to include specific details that take each area's uniqueness into account, a specification of learning content and presentation of achievement standards according to areas and grades, an integration of criticism into the music appreciation area, bringing out the importance of rendering music apart of everyday life and an systematic understanding of it, a formulation of the contents of the music education curriculum that has centered upon big subjects, and the production of textbooks according to gradelevels. Third, concrete and diverse teaching/learning methods and music education characteristics must be presented along with their manuals. In addition, other teaching/learning methods that render music as a part of everyday life and connect music to other areas of concern should be presented. Fourth, practical guidelines for music evaluation that are strongly linked to music and viewpoints necessary for process evaluation or attitude evaluation are required. Fifth, curriculum competence needs to be devised so that cross-curricular competence and music curriculum competence accord with the character, goals, contents, teaching/learning methods and assessment of the music curriculum.
Art Education
Based upon previous studies of the current art education curriculum, a survey, and the views expressed in the consultation council of experts, the following five pending issues were identified. First, how should the arts education curriculum be revised? Second, what would constitute the objective of the arts curriculum and how should it be presented? Third, how would the content of the arts curriculum be divided into separate areas and presented? Fourth, how could the teaching/learning methods of the arts curriculum be given concrete shape? Fifth, how could the evaluation of the arts curriculum be given concrete shape? At first, these five pending issues were presented together with twelve subordinate specific issues. Taken together, these two sets of issues are classified again into five categories of proposed improvement in the curriculum. This proposal is based on diverse questions that have been raised pertaining to the current curriculum, suggested improvements in it, the recently announced revision of it as of 2015 (a tentative plan), and foreign cases of curriculum revision.
First, it is proposed that the revised art curriculum should be one that would nourish the development of student character and aesthetic refinement. Second, arts competency which needs to be supplemented in the current curriculum is suggested by comparing the current arts curriculum competencies with the current arts curriculum objectives. Third, to maintain the current level of grade cycle for the proposed objectives and content exploration, grade level textbook development to solve the problem posed by grade cycle in considering the elementary school cycle characteristic as well as the same grade cycle or two grade cycle in considering organization/operation of the middle school time allocation are explored. Fourth, in the structure of content, it is suggested that large areas be maintained and for middle areas to be reviewed and reconstructed. Fifth, in terms of content, methods, and statement of evaluation methods, suggestions on what and how specifically the proposal would be materialized are provided.
(출처 : ABSTRACT 488p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.