보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
이미숙
|
참여연구자 |
김정효
,
박상복
,
이미영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022997 |
과제고유번호 |
1105010433 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2018-06-30
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022997 |
초록
▼
본 연구는 재외국민 교육의 질 제고를 통한 글로벌 인적 자원 개발을 위해 한국학교 교육과정의 운영과 관련된 현황 및 실태, 외국의 재외 학교 교육 정책 및 사례를 탐구하여 한국학교 교육과정 정책 개선을 위한 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 총 18개 재외 한국학교 교원과 학생, 학부모 총 1,269명에게 설문지를 발송하여 인식과 현황을 조사하였고, 재외 한국학교 중·고등학생 31명과 학부모 31명, 한국학교 교육과정을 이수한 대학생 10명을 대상으로 한 심층 면담, 재외 한국학교 교원 및 재직 경험
본 연구는 재외국민 교육의 질 제고를 통한 글로벌 인적 자원 개발을 위해 한국학교 교육과정의 운영과 관련된 현황 및 실태, 외국의 재외 학교 교육 정책 및 사례를 탐구하여 한국학교 교육과정 정책 개선을 위한 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 총 18개 재외 한국학교 교원과 학생, 학부모 총 1,269명에게 설문지를 발송하여 인식과 현황을 조사하였고, 재외 한국학교 중·고등학생 31명과 학부모 31명, 한국학교 교육과정을 이수한 대학생 10명을 대상으로 한 심층 면담, 재외 한국학교 교원 및 재직 경험이 있는 교육 전문가, 교육부 관계자 등의 전문가 대상 델파이 조사, 현지 방문 조사 및 학교 교육과정 관련 문서 분석, 정책 실무협의회 및 전문가협의회, 국제 세미나를 통해 기초 자료를 수집하고 연구 결과의 타당성을 지속적으로 정련하였다.
본 연구에서는 재외 한국학교와 외국의 재외 학교 교육과정에 관련된 정책과 법률을 고찰하였다. 현 시점에서 많은 재외 한국학교는 ‘소재국의 특수성을 살린 자율적 교육과정 운영’이라는 시행 규칙을 활용하여 특정 교과목을 개설하지 않는 것과 같이 국가 교육과정을 변칙적으로 운영하는 측면이 있는 것으로 파악되었다. 이 연구에서는 재외 한국학교 교육과정 정책 개선을 위한 시사점 도출을 위해 외국의 재외 학교 정책을 서울독일국제학교, 서울프랑스학교, 서울일 본인학교 교육과정 운영 현황을 통해 살펴보았다. 서울독일국제학교의 경우 독일어와 영어의 이중 언어 교육을 실시하고 있으며, 유치원에서부터 원아의 연령에 적합한 수준에서 영어로 수업을 진행하는 부분이 있는 것으로 파악되었다. 서울일본인학교의 경우 초・중등부 교육과정을 통해 매주 1시간씩 한국어 시간이 편성되어 있고, 영어는 유치원에서 30분, 초등학교 1학년부터 매주 1시간씩 편성되어 있다.
본 연구에서는 재외 한국학교에서 육성해야 하는 글로벌 인재의 역량 및 태도와 관련하여 2009 개정 교육과정 총론 및 해설서, 선행 연구 분석, 델파이 조사 결과 등에 근거하여 의사소통 능력, 세계 시민 의식, 환경 문제・기아 등의 지구 공동체의 문제 해결 및 인류 공영에 대한 관심, 배려와 나눔의 실천, 정보 통신 활용 능력, 문화 다양성에 대한 이해 및 상호 협력, 국제적 감각 등이 강조될 필요가 있다고 보았다. 이에 대한 학교 교육과정에의 반영 정도에 대해 교원과 학생, 학부모 대상으로 설문 조사를 실시한 결과, 교원들은 정보 통신 활용 능력 신장을 위한 교육 내용이나 활동의 반영 정도에 대해 긍정적으로 인식하는 경우가 다른 역량 및 태도에 비해 매우 저조하게 나타났고, 지구 공동체의 문제 해결에 관심을 갖도록 하는 교육, 배려와 나눔의 실천을 위한 교육에 대해서도 긍정적으로 인식한 비율이 낮게 나타났다. 이러한 항목에 대해서는 학생들 또한 학교 교육과정에의 반영 정도가 미흡하다고 인식하고 있는 것으로 나타나 향후 이러한 역량 증진을 위한 교육과정 편성에 적극적 관심을 기울일 필요가 있다고 볼 수 있다.
이 연구에서는 재외 한국학교 교육과정 운영 현황을 보다 구체적으로 파악하고 정책 개선에 대한 요구를 조사하기 위해 하노이한국국제학교, 호치민시한국국제학교, 홍콩한국국제학교, 칭다오청운한국학교, 상해한국학교, 싱가포르한국국제학교를 방문하여 학생・학부모와의 심층면담, 교원과의 협의회를 실시하였다. 하노이한국국제학교와 호치민시한국국제학교의 학생과 학부모들은 한국과 베트남의 경제 교류가 활발해짐에 따라 향후 베트남과 한국 간의 가교 역할을 담당하고자 하는 의지를 가지고 있는 경우가 많은 것으로 파악되었고, 수준별 영어와 베트남어 교육 강화를 통한 외국어 의사소통 능력의 향상, 자율 동아리활동의 활성화, 한・베 가정의 급증에 따른 다문화 교육에 중점을 두고 있다. 홍콩한국국제학교의 경우에는 한국과정과 국제과정이 구분되어 있어 실질적으로는 두 개의 학교가 운영되고 있으며, 주변의 국제학교와 홍콩한국국제학교 내 국제과정과의 경쟁 구도 속에서 영어 교육에 대한 요구가 상당히 높은 것으로 파악되었다.
칭다오청운한국학교는 중학교의 경우 언어 교육 중심의 교과 운영을 중시하고 있으며 영어과 및 중국어과에 시수 전체의 37%가 할애되는 것으로 파악되었다. 상해한국학교 또한 언어 교육 중심의 교육과정 편성・운영을 강조하고 있으며 국어, 영어, 중국어에 배당된 시간이 전체 시수의 50%를 차지한다. 싱가포르한국국제학교는 세계 유수의 국제학교 밀집 지역에 위치하고 있으며 글로컬 인재 육성을 목표로 지향하면서 한국의 2009 개정 교육과정에 현지 학교 및 국제학교 교육과정의 특징과 장점을 접목시켜 학교 교육과정을 편성・운영하고 있다. 중학교의 경우, 국어는 한국 교육과정을 운영하고 수학은 싱가포르의 수학 교육과정과 한국의 수학 교육과정을 적절하게 접목시켜 편성하고 있으며, 과학은 중 1-2학년에서는 싱가포르 교육과정을 따르고, 중3학년은 한국의 교육과정을 운영하고 있다. 재외 한국학교 교육과정 편성・운영과 관련된 요구로는 현지어와 영어 교육 강화를 통한 의사소통 능력 향상에 대한 요구, 현지의 문제와 국제 문제에 대한 이해와 소양을 갖출 수 있는 교과목 개설 및 교재 제공, 학생의 적성과 재능을 발굴할 수 있는 자율 동아리활동의 다양화 및 활성화, 현지 학교 및 국제학교 간 스포츠 프로그램 등을 통한 교류 활성화에 대한 요구 등이 있는 것으로 파악되었다.
본 연구에서는 외국의 재외 한국학교 교육과정 정책 및 재외 한국학교 교육과정 운영 현황과 실태 분석 등을 토대로 다음과 같은 개선 방안을 제시하였다. 첫째, 재외 한국학교 학생들의 현지 이해 교육을 강화하고 문화 교류가 보다 활성화되도록 해야 한다. 둘째, 재외 한국학교 교원의 전문성을 신장하고 학생들의 필요를 적극 고려한 교수・학습 자료 개발이 지속되어야 한다. 셋째, 학생들의 진로 탐색 및 직업 체험의 기회를 보다 적극적으로 제공해야 한다. 넷째, 재외 한국학교 교육과정 운영 지원단을 조직하여 한국학교 교육과정 운영에 대한 전문적 컨설팅을 실시하고 교육과정 운영에 직・간접적으로 관련된 문제에 대한 갈등을 조율하는 역할을 담당하도록 해야 한다. 다섯째, 재외 한국학교에서의 자율적 교육과정 운영 현황에 적합한 교육 행정정보시스템이 마련되어야 한다.
이 연구에서는 재외 한국학교 교육과정 정책으로 다음과 같은 점이 추진되어야 한다고 보았다.
첫째, 재외 한국학교 학생들이 현지에서 다양한 교류 활동에 참여할 수 있도록 지원하고 이에 대한 지침을 마련해야 한다. 이와 관련하여 재외 한국학교 교수・학습 자료 지원 사업 추진 시 실제적 교류 활동을 강화하는 과제가 보다 비중 있게 추진될 필요가 있으며, 창의적 체험활동이나 자율 동아리활동 등을 통해 다양한 문화 교류 활동이 활성화될 수 있도록 권장하는 지침의 추가 등이 필요하다.
둘째, 교육부 재외동포교육담당관의 인력을 증원하고 재외 한국학교 교육과정 운영 지원단을 조직하여 한국학교 교육과정 운영에 대한 모니터링 기능을 강화해야 한다. 증원된 인력으로 2016학년도부터 적용되어야 하는 재외 한국학교 교육과정 편성 지침을 명확히 안내하고 그러한 지침이 새롭게 적용되게 된 맥락과 기대 효과 등에 대한 인식이 공유될 수 있게 해야 한다.
또한 생활 지도 우수 사례・인성 교육 우수 사례・학교 교육과정 운영 우수 사례의 정기적 수집 및 종합 지침서와 사례집의 발간과 배포, 재외 한국학교 교육과정의 질 제고를 위한 전문적 컨설팅 등이 추진될 필요가 있다.
셋째, 재외 교육 기관에 전문성과 소양을 갖춘 교육 공무원을 선발・배치하여 학교 교육과정의 질을 제고하고 운영의 성과를 높여야 한다. 이와 관련하여 교육공무원인사관리규정을 개정하여 교원이 재외 한국학교에 근무한 기간이 가산점 평정 대상 기간에 포함될 수 있게 해야 하며, 복지 수준 제고를 위한 지원 강화, 재외 한국학교 교장 파견과 관련하여 국제성 배점의 상향조정이 요청된다.
(출처 : 연구요약 5p)
Abstract
▼
This study aims to explore the curriculum implementations and practical cases of overseas Korean schools and foreign schools in Korea and to make suggestions for the enhancement curriculum policies with the intention of developing global human resource through the improvement of education quality. T
This study aims to explore the curriculum implementations and practical cases of overseas Korean schools and foreign schools in Korea and to make suggestions for the enhancement curriculum policies with the intention of developing global human resource through the improvement of education quality. To this end, quantitative and qualitative methods were employed: a questionnaire was performed to the total of 1,269 teachers, students and parents across 18 overseas Korean schools for their perceptions of the curriculum implementations; 31 middle and high school students and 31 parents of overseas Korean schools were interviewed; Delphi survey was carried out with the specialists on education who were teaching staff at overseas Korean schools and professors who were in charge of teacher training at the schools and policy makers of Ministry of Education; school visits for investigation and the analysis of relevant documents of the school curriculum and several conferences and meetings with professionals and international seminar were administered.
Through these procedures, the validity of research results has been continuously refined.
This study scrutinized the policies and laws related to overseas Korean schools and foreign schools in Korea. ‘Law on matters concerning the educational support of overseas Korean’ and curriculum autonomy policy and guidelines for overseas Korean schools and foreign schools in Korea were examined.
Global talent’s competencies and attitudes which overseas Korean schools intend to foster were defined on the basis of general guideline and commentary of the 2009 revised national curriculum, previous studies and the results of a Delphi survey: communication skills, global citizenship, problem-solving for the global community such as environmental protection issues and famine, concerns for others, ICT capacities, understanding of cultural diversity and mutual co-operation, and international senses and understanding.
In order to derive implications for the improvement of curriculum implementations and policies of overseas Korean school, this study inspected curriculum implementations and policies of three foreign schools in Korea: Seoul German International School, Seoul France School, Seoul Japanese School. The researchers also visited six overseas Korean schools to look into current curriculum implementation and policies in detail and to examine the need for improvement of curriculum policies: Korean International School in Hanoi, Korean International School in Ho Chi Minh City, Korean International School in Hong Kong, Qingdao Chungwoon Korean School, Shanghai Korean School, and Singapore Korean International School.
Based on the analysis of curriculum policies and implementations of foreign schools in Korea and overseas Korean schools, this study suggests the following improvements. The first is to strengthen education for overseas Korean students’ understanding local language and culture and to encourage cultural exchanges in more active way. The second is to cultivate the teachers’ expertise of overseas Korean schools and to develop teaching and learning materials considering students’ needs in a sustainable way. The third is to provide students with more opportunities of their career exploration and work experience. The fourth is to give professional consulting of overseas Korean school curriculum by organizing a ‘supporting committee for overseas Korean school curriculum’ which consists of relevant educational specialists. The support group also needs to play a role of coordinating issues related to the conflict in implementing school curriculum either directly or indirectly. The fifth is to establish National Education Information System(NEIS) reflecting the autonomy of curriculum implementations of overseas Korean schools.
For the detailed directions of improving curriculum policies of overseas Korean schools, firstly, it is necessary that the standards to support cultural exchanges and various mutual interactions with local counterparts be prepared. Specifically, subjects related to reinforcing actual interactions need to be focused in operating the existing government supporting program for teaching and learning of overseas Korean schools. The strategies for the standards need to describe how to actuate various cultural exchanges through creative-experiential activities and autonomous club activities and how to find and share outstanding cases of mutual interactions with local schools. The strategies also need to contain the budget increase of the existing government supporting program for teaching and learning of overseas Korean schools, the diminishing applicants’ qualifications required for the government supporting program, the development of educational materials and programs for multi-cultural education in each local context and the reinforcement of qualitative evaluation related to cultural exchanges in assessing principals’ achievement.
Secondly, the function of monitoring curriculum implementations of overseas Korean schools need to be strengthened by increasing the number of officials for overseas Korean education in Ministry of Education and organizing a ‘supporting committee for overseas Korean school curriculum’. The reinforced overseas Korean education team needs to clearly deliver ‘the guidelines for curriculum implementation of overseas Korean schools’ which will be applied in 2016, make sure that the context and expectation of the guidelines be able to be shared, collect and distribute regularly outstanding cases of curriculum implementations, character education and creative-experiential education and give consulting to enhance the quality of curriculum of overseas Korean schools.
Finally, it is indispensable to select and deploy educational officials with expertise and knowledge of overseas Korean education and schools in order to strengthen the quality of school curriculum implementations. To do this, teachers’ experience in overseas Korean schools needs to be included in assessment criteria for their promotion by amending relevant article of the Educational Officials Act and the support for teachers’ welfare needs to be increased. It is also necessary to strengthen assessment criteria of international senses and understanding in relation to selecting and deploying principals for overseas Korean schools.
(출처 : Abstract 173p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 8
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 11
- I. 서 론 ... 12
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 13
- 2. 연구 내용 ... 15
- 3. 연구 방법 및 절차 ... 16
- 4. 선행 연구 분석 ... 28
- II. 재외 학교 교육과정 정책 ... 33
- 1. 재외 한국학교 교육과정 정책 ... 34
- 2. 외국의 재외 학교 교육과정 정책 ... 36
- III. 글로벌 인재 육성을 위한 재외 한국학교 교육과정 운영 현황 ... 56
- 1. 글로벌 인재가 갖추어야 하는 역량 및 태도 ... 57
- 2. 재외 한국학교 교육과정 운영 현황 ... 59
- Ⅳ. 재외 한국학교 교육과정 편성·운영 사례 분석 및 개선 방안 ... 70
- 1. 재외 한국학교 교육과정 편성운영 사례 ... 71
- 2. 재외 한국학교 교육과정 정책 개선 방안 ... 130
- Ⅴ. 요약 및 정책 제언 ... 144
- 1. 요약 ... 145
- 2. 정책 제언 ... 150
- 참고문헌 ... 168
- Abstract ... 173
- 부록 ... 176
- 부록1. 델파이 조사지 ... 177
- 부록2. 설문지 ... 192
- 끝페이지 ... 207
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.