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Kafe 바로가기주관연구기관 | 충남대학교 Chungnam National University |
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연구책임자 | 임남형 |
참여연구자 | 이경찬 , 정재권 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2018-10 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201900000022 |
과제고유번호 | 1615009238 |
사업명 | 철도기술연구사업 |
DB 구축일자 | 2019-06-01 |
키워드 | 궤도/교량 상호작용.장대레일.슬라이딩궤도.자갈궤도.콘크리트궤도.Track/bridge interaction.CWR.Sliding track.Ballast track.Concrete track. |
○ 궤도/교량 종방향 및 연직방향 상호작용 해석기술 개발(주관)
- 궤도/교량 종방향 및 연직방향 상호작용 해석 기법 개발
- 궤도/교량 종방향 및 연직방향 상호작용 해석지침 작성
○ 궤도/교량 인터페이스 설계 기술 개발(주관)
- 시설계를 통한 타당성 및 효과 분석
- 레일신축이음매 설치지침(안) 마련
- 궤도/교량 상호작용 설계지침(안) 마련
○ 상호작용 완화를 위한 궤도 및 교량 바닥판 구조 개발(공동1)
- 국외 교량상 레일 축력 저감 기법 및 적용 사례 분석
-
○ 궤도/교량 종방향 및 연직방향 상호작용 해석기술 개발(주관)
- 궤도/교량 종방향 및 연직방향 상호작용 해석 기법 개발
- 궤도/교량 종방향 및 연직방향 상호작용 해석지침 작성
○ 궤도/교량 인터페이스 설계 기술 개발(주관)
- 시설계를 통한 타당성 및 효과 분석
- 레일신축이음매 설치지침(안) 마련
- 궤도/교량 상호작용 설계지침(안) 마련
○ 상호작용 완화를 위한 궤도 및 교량 바닥판 구조 개발(공동1)
- 국외 교량상 레일 축력 저감 기법 및 적용 사례 분석
- 궤도/교량 상호작용에 의한 레일 축력 저감을 위한 콘크리트 궤도 및 교량 바닥판 구조 형식 개발
- 콘크리트궤도 및 교량 바닥판 구조 설계
- 콘크리트궤도 및 교량 바닥판 구조 설계지침(안) 마련
○ 콘크리트 교량 장기변형 예측기술 개발(공동2)
- 콘크리트 크리프 및 건조수축 예측모델 문제점 분석 및 개선방안 마련
- 철도 교량 장기변형 예측모델 개발
- 장기 계측결과를 통한 예측모델의 검증
(출처 : 요약서 5p)
□ Purpose & Contents
Development of accurate and reasonable analysis method/design criteria and deck system to reduce track-structure interaction effect and enhancement of safety of track on bridge and degree of freedom of railway bridge design
□ Results
• Concrete track for reduced int
□ Purpose & Contents
Development of accurate and reasonable analysis method/design criteria and deck system to reduce track-structure interaction effect and enhancement of safety of track on bridge and degree of freedom of railway bridge design
□ Results
• Concrete track for reduced interaction
• Structure design draft guideline of concrete track and bridge deck
• Track-brdige interaction analysis draft(interim)
• Serviceability review(interim) of girder ends of concrete track
• Establishment of design draft guideline for R.E.J.(Rail Expansion Joint)
• Development of analysis program for longitudinal and vertical track-bridge interaction
• Prediction method for long-term deformation of railway bridge
□ Expected Contribution
• Ensuring internationally competing technology for railway infrastructure through developing design process of long-span railway bridge
• Enhancement of track-structure analysis method
• Validation of foreign design specification of railway and localization of relating technology
• Utilization of space underneath bridge and reduction of maintenance and construction cost for railway bridge and its track system through enabling longer span length and optimization of cross-section
• Contribution to international marketing for railway infrastructure industry about track-structure interaction
(출처 : SUMMARY 6p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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